AVforums offisielle HTPC: Hvilket kabinett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

AVforums offisielle HTPC: Hvilket kabinett?

Diskusjonen rundt AVforums offisielle HTPC der kravspesifikasjon inneholder to store hovedkrav:

-Skal takle kommende BluRay / HD-DVD i høy kvalitet, også med tung x264-koding. Dette fordrer også HDCP-støtte.
    -Skal oppleves som svært stillegående, tilpasset bruk i en vanlig stue
    -Skal være brukervennlig, ferdig "tunet" for bruk med all type media

Følg med på den offisielle tråden, der forsiden oppdateres så snart vi har kommet til enighet: http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...sjonen-17.html.

Alternativene vi har kommet frem til er som følger:

#1: Silverstone LC17: et rimelig (ca. 1000.-), men allikevel stilig kabinett. Leveres i sort eller sølv. Kabinettet er 42,5x42,5x17 (H/B/D) cm. Fordelen er den lave prisen, ulempen går vel på ting som mangel av strikkoppheng på harddisk-holder og andre spesielt støyreduserende elementer. Kabinettet er heller ikke i aluminium som på de mer kostbare variantene og leveres uten display og remote. Les for øvrig tråden rundt dette og de øvrige kabinettene.

#2: Silverstone LC20: samme prisklasse og type som LC20, men et noe mer avrundet design. Leveres også i sort eller silver.

#3: Silverstone CW01: flott variant fra Silverstone som bygger på samme lest som det superavanserte LC18, men uten innbygget touch-skjerm. Denne leveres i hel-aluminium, der LC17 og 20 leveres kun med fronten i aluminium. Spørsmålet er om vi er villige til å legge 1500 mer i et kabinett, på bekostning enten av pris eller øvrige komponenter... Remote følger også med her. Pris er ca. 2500.

#4: Zalman HD160: Zalman er viden kjent for sine svært effektive kjøleløsninger, og kombinerer med dette kabinettet et svært stilig design med gode løsninger for kjøling. Dette kabinettet leveres også i full aluminium. Leveres med remote, display og volumkontroll i front. Pris ligger også på rundt 2500.

AVforums offisielle HTPC: Hvilket kabinett?-hd160_01s-jpg

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det siste er det jeg ville valgt!

er jo ett pluss med display, volumkontroll og Remote!

designen på det synes jeg også var ganske enkelt å greit, noe som jeg også har sansen for.
    og det er kjent for bra kjøling? det er jo en stor fordell:-D

Robert

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er det bare å avgi din stemme!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag bygde jeg opp en HTPC i LC20M, altså versjonen med display/remote. Og det gikk jo for så vidt greit ;-) Sett ut i fra pris får LC20 min stemme, selv om sikkert Zalman-kabinettet har sine fordeler.

LC20M blir vel en mellomting. Har sett dette kabinettet på tilbud ned i 1500 kr, da altså med iMon-løsningen. Dessverre monteres strømforsyning i disse slik at strømforsyningen ikke er med å hjelpe på utluftingen. Igjen egentlig en fordel for Zalman-kabinettet.

Ellers synd at ikke Antec har HTPC-kabinett i vanlig ATX-formfaktor. Skal nå i gang med å bygge opp en sak i Antec HTPC-kabinett, men det blir microATX-basert. Bra medfølgende 430W PSU til under totalt under 1500 kr, inkl. display. Her var det bl.a. gummiplugger for harddiskfeste og "gummilister" for å forhindre at deler som blir mot hverandre skal lage vibrasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    I dag bygde jeg opp en HTPC i LC20M, altså versjonen med display/remote. Og det gikk jo for så vidt greit ;-) Sett ut i fra pris får LC20 min stemme, selv om sikkert Zalman-kabinettet har sine fordeler.

LC20M blir vel en mellomting. Har sett dette kabinettet på tilbud ned i 1500 kr, da altså med iMon-løsningen. Dessverre monteres strømforsyning i disse slik at strømforsyningen ikke er med å hjelpe på utluftingen. Igjen egentlig en fordel for Zalman-kabinettet.
    Jeg skulle også gjerne sett LC20M som et alternativ i denne avstemmingen.
    Selv om det ikke er mye info du får ut, så får du iallefall info av typen volumkontroll, sang/dvdtittel/xvid-tittel, og med imon-tools får du også en mengde annen info.
    Jeg liker iallefall det på LC16M'n min.
    Men av de kabinettene som er foreslått liker jeg LC20 best.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zalman sitt var finest, ja, men det var jo grise dyrt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    M'en til 2000 blir alt for tett opp mot kabinettene med alu-chassis etter mitt syn. Hadde den kostet 1500 hadde det vært noe annet, men nå står de jo til 1000... Får vi en knakanes god deal på Men kjører vi selvsagt den i stedet for LC17/20.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zalman er helt klart penest, men jeg ville så gjerne ha hatt i sort.. tar seg så dårlig ut med en sølv htpc blandt alle de sorte komponentene jeg har fra før

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjør med fulltower kabbis istedenfor HTPC-kabbis.. vannkjøling osv osv... mye muligheter.. tror en slik HTPC dere bygge vil inneholde ALT for mange kompromisser....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, er det lov å komme med flere forslag eller er eg i seineste laget då? eg synes dette er et greit kabinett å se til....

PS DATA

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kubikken
    hei, er det lov å komme med flere forslag eller er eg i seineste laget då? eg synes dette er et greit kabinett å se til....

PS DATA
    Dette har vært oppe til vurdering tidligere. En del med erfaring med dette sier kvalitetinntrykket ikke er helt på topp. Noen videre element etter min mening er at vi bør unngå kabinetter med 60 mm vifter, samt at kabinettet rett og slett ikke er pent. Hadde de fjernet skriften på det og skjult USB-porter osv. hadde det blitt litt penere å se på. Men billig er det.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Corwin
    kjør med fulltower kabbis istedenfor HTPC-kabbis.. vannkjøling osv osv... mye muligheter.. tror en slik HTPC dere bygge vil inneholde ALT for mange kompromisser....
    You got to be kidding me....
    Husk at dette er noe som ikke bare er beregnet på "entusiaster", aka. nerder. Dette er et produkt som man skal prøve å selge litt bredere. De som ønsker HTPC basert på f.eks. Lian-Lis Cube tror jeg heller får bygge den selv ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. dette med aluminium. Den termiske fordelen med aluminium er generelt ganske liten. Sett videre kan det støymessig være en fordel med mer "solide" stålkabinetter framfor alu-kabinetter det det benyttes temmelig tynne plater.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser Zalman-kabinettet leveres med to vifter. Noen som alltids kan bemerkes med at det ellers er noe som koster litt i tillegg på de andre kabinettene. Det er ZM-F1 som benyttes. I utgangspunktet er disse viftene "kraftige" -- man er i basis helt avhengig av å regulere dem ned, så regulator for disse kommer vel kanskje da i tillegg (ZM-F1 solgt "retail" leveres med en liten motstand som regulerer ned viftene). Selv med nedregulering på hovedkortet blir jeg litt usikker på resultatet støymessig med disse viftene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært oppe til vurdering tidligere. En del med erfaring med dette sier kvalitetinntrykket ikke er helt på topp. Noen videre element etter min mening er at vi bør unngå kabinetter med 60 mm vifter, samt at kabinettet rett og slett ikke er pent. Hadde de fjernet skriften på det og skjult USB-porter osv. hadde det blitt litt penere å se på. Men billig er det.....

enig med deg i det. synes ikkje det er såå verst å se til . men skrift kunne lett blitt fjernet. ellers ligner det mye på classe produktene som hifiklubben har, hehe...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You got to be kidding me....
    Husk at dette er noe som ikke bare er beregnet på "entusiaster", aka. nerder. Dette er et produkt som man skal prøve å selge litt bredere. De som ønsker HTPC basert på f.eks. Lian-Lis Cube tror jeg heller får bygge den selv ;-)
    trodde dette var et entusiast-forum jeg da... må ha misforstått noe;P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Corwin
    trodde dette var et entusiast-forum jeg da... må ha misforstått noe;P
    Poenget er vel at :
    1. Dette prosjektet fører neppe til at folk sparer noen penger
    2. Entusiastene som foretrekker å skru selv, vil uansett aldri gå med på å kjøpe en ferdig pakke hvor det nødvendigvis er kompromisser på sammensetting i forhold til individuelle ønsker
    3. Følgelig er hensikten med et slikt prosjekt å nå de som ser på det som en ulempe å skru, mekke og hacke selv. De som ønsker en ferdig og fungerende løsning klar til bruk.

Selv har jeg brukt et anselig antall timer på forum, med skrutrekker og med regedit for å få en løsning som er kanskje 90%. Andre har brukt mye mer tid enn meg. Noen ønsker av naturlige årsaker å bruke livet til andre ting =)

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...som f.eks. å faktisk se på en film, kalibrere projektoren, male rommet, optimalisere lyden eller kanskje jobbe litt overtid for å få råd til alt det fine utstyret...? Mange prioriteringer her i verden, og mekking og dilling med en DIY-HTPC er faktisk noe jeg selv har blitt dritt lei av, det ene prosjektet mer ustabilt og bråkete enn det neste.

Når det gjelder bruk at en fulltower HTPC er jo det selvsagt en løsning noen kan velge å gå for, men selv oss entusiaster har jo ofte koner/damer/partnere/samboere å ta hensyn til, og der går typisk ikke en fulltower helt hjem...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mCubed HFX kabinettet blitt vurdert?

Vendur.no - HTPC

Det er laget for passiv kjøling av komponentene, med svære aluminiumsblokker på sidene som man legger heatpipes til. Da skal man i prinisppet kunne ha et helt vifteløst system med harddisk som eneste bevegelige del.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Zlaman HD160

Utseende messig er HD160 det peneste, men ettersom jeg ønkser å henge opp harddisken min i silencer oppheng så må jeg ha minst 2 stk 5,25" plasser, selv har jeg funnet 2 muligheter som har 3 stk 5,25".

Thermaltake Mozart
    Microplex Norge AS

Thermaltake Bach
    Microplex Norge AS

Kunne egentlig tenkt meg et kabinett med innebygd kortleser, men det er jo egentlig ikke noe problem å sette inn en 5,25" leser. Enda en fordel med disse kabinettene er 80mm vifter og ikke 60mm.

Har ikke prøvd disse selv, men Thermaltake er bra erfaringsmessig og tror det kan være 2 ok kabinetter... Tror selv jeg går for Mozart modellen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •