1080p24 fra HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080p24 fra HTPC?

Jeg har forsøkt å finne ut om det er mulig for en HTPC å gi ut 1080p24 (24 fps) fra en filmbasert kilde, men finner dessverre svært lite informasjon om dette. Grunnen til at jeg forsøker å finne ut av dette er at projektoren min aksepterer 1080p24 på HDMI inngangen. Jeg ønsker å benytte meg av en HTPC som primær avspiller i hjemmekinoen og jeg er egentlig ikke så lysten på å kjøpe en videoprosessor til å omgjøre 1080i/p 60Hz om til 1080p24. I forhold til Blu-ray og HD-DVD burde 1080p24 output også være en nødvendighet. Er det noen av dere som vet om det pr. i dag er mulig å får en HTPC til å gi ut et slikt signal?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg har forsøkt å finne ut om det er mulig for en HTPC å gi ut 1080p24 (24 fps) fra en filmbasert kilde, men finner dessverre svært lite informasjon om dette. Grunnen til at jeg forsøker å finne ut av dette er at projektoren min aksepterer 1080p24 på HDMI inngangen. Jeg ønsker å benytte meg av en HTPC som primær avspiller i hjemmekinoen og jeg er egentlig ikke så lysten på å kjøpe en videoprosessor til å omgjøre 1080i/p 60Hz om til 1080p24. I forhold til Blu-ray og HD-DVD burde 1080p24 output også være en nødvendighet. Er det noen av dere som vet om det pr. i dag er mulig å får en HTPC til å gi ut et slikt signal?
    Det anbefales å søke på forum med "Reclock" som spesialitet. Jeg tror det er bortimot den eneste måten å oppnå 24p på (?)

Personlig tror jeg det bør gå greit så lenge du enten har en 24p film på disk, eller gjør IVTC i software.

mvh
    Knut

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man kan gjøre med reclock (men som jeg bare har fått til litt sånn halvveis) er å kjøre opp hastigheten på filmen (lyden resamples da også opp) til 25hz, og så kjøre det hele på 50hz. Når det gjelder å få til spesielle refresh rates er Powerstrip også et hendig verktøy. Film er vel ofte 23.976hz, så jeg vet ikke om 24hz-støtte i projektor egentlig betyr 23,976, eller om man må resample lyden der også.

Lykke til, sånn fikling er noe herk, jeg mister helt motet hver gang jeg får noe til å fungere, og så viser det seg at den endringen gjør at noe annet ikke fungerer som det skal.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei på Nvidia sine kort er det en egen opløsning under hdtv format som heter 1080p/24.

Kortene som har dette er fra geforce 6600 og oppover..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du har en skjerm som ikke støtter 24fps så kan det fremdeles være mulig å kjøre på 48fps eller 72fps, som burde gi like godt resultat.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar. Jeg visste ikke at reclock kunne brukes til dette... Forøvrig er det sikkert mer praktisk å bruke innstillingene i nvidia sine drivere. Da er i hvert fall en brikke på plass i forhold til HTPC.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som alltid er det en fordel å bekrefte at det fungerer med den software, hardware og media du planlegger å benytte, hvis du har mulighet for dette.

-k

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden vil du overføre 24Hz til projektoren? Det vil jo flimre noe vanvittig, med mindre projektoren kjører linje trippling på signalet da (72Hz).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvorfor i all verden vil du overføre 24Hz til projektoren? Det vil jo flimre noe vanvittig, med mindre projektoren kjører linje trippling på signalet da (72Hz).
    LCD og andre konstant belyste teknologier flimrer ikke.

Film er filmet i 24p ergo er dette all informasjonen som finnes.

Hvis hensikten er å emulere kino-projekter så må man forvente at 3:3 pulldown (repetere hver frame 3 ggr) enten internt i displayenhet eller i signalkilde/prosessor er beste fremgangsmåte. Helst skulle man ha hatt en projektor som "flasher" bildet på samme måte som CRT, men så lenge man har LCD regner jeg med at 24fps ser likt ut som 72fps 3:3.

Pioneer støtter forøvrig som en av få flatskjermprodusenter intern 3:3 pulldown fra 24 til 72Hz, men kun for 60i input (intern Inverse Telecine)

-k

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Jeg antar det ikke er snakk om CRT her, flimring er et CRT-problem, digitale projektorer viser et bilde helt til det kommer et nytt, skulle man anta. Grunnen til at det flimrer på kino antar jeg er den dårlige "lukkertiden" filmfremvisere har, altså andel av tiden filmen er belyst.

Tsk tsk

Edit: Ai, seriøs lag i refreshingen min her ser jeg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var å gjøre det samme som en gjør med en videoprosessor, nemlig å gjenskape de originale 24 bilder per sekund som man finner på film. 24fps output er da en viktig faktor.

Gorm har helt rett når han sier at dette ikke vil se bra ut i 24Hz, men projektoren min (VW50) aksepterer 1080p24 på HDMI inngangen, som den da viser i 2, 3 eller 4x. Ultimate AV hevder at den viser dette i 96Hz (24 fps x 4), men jeg synes dette høres litt mye ut. 72Hz er mer sannsynlig (ikke at det er noen stor forskjell uansett).

Forøvrig er dette enda et tanke eksperiment. Jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å velge HTPC som fremtidig avspiller. Tråder som dette vil være avgjørende. For min del er 24 fps output svært viktig, spesielt i forhold til HD-DVD og/eller Blu-ray. Ville ikke kjøpt en HTPC i dag som ikke kan gi ut 1080p24 fra en slik kilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som kuntinh allerede har sagt, når vi snakker om lcd eller dlp så er det ingen forskjell mellom 24,48,72 eller 96hz når kilder en 24fps.
    LCD/DLP har konstant aktive punkter som kun trenger å oppdateres når det er ny bildeinformasjon fra kilden. (DLP har intern refresh hastighet i fargehjulet, men jobber ut fra en konstant framebuffer.)

Det er kun crt og andre fosfor baserte skjermer som vil ha nytte av dobling eller mer på hz. Dette pga. fosforen som "fader ut", og dermed krever jevnlig oppdatering for at bildet ikke skal flimre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Pioneer støtter forøvrig som en av få flatskjermprodusenter intern 3:3 pulldown fra 24 til 72Hz, men kun for 60i input (intern Inverse Telecine)
    Så det beste for meg (og andre Pioneer-eiere) om jeg skal spille av 1080i-FILM fra HTPC er å sende ut 1080i60 uten noen form for behandling rett til Pioneer, og slå på ADV under PureCinema?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av consilium
    Så det beste for meg (og andre Pioneer-eiere) om jeg skal spille av 1080i-FILM fra HTPC er å sende ut 1080i60 uten noen form for behandling rett til Pioneer, og slå på ADV under PureCinema?
    Alle skjermkort behandler signaler progressivt. Det betyr at du egentlig ikke bør sende interlaced dersom du kan unngå dette... Er signalet allerede gjort progressivt i skjermkort (de-interlaced), så innfører det bare større mulighet for feil gjennom å konverter dette til interlaced igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over dette, men har en del filmer i 1080i som Pioneer kan gjøre IVTC på. Når jeg ser på disse filmene på en vanlig dataskjerm gjør jeg IVTC, men jeg tenkte at det hadde vært best å utnytte funksjonene som Pioneer-TV'er har.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke noe hardware å teste med, så jeg spør teoretisk;

For å få 24 fps output må vel både reclock og powerstrip (eventuelt Nvidia kontrollpanel) settes til 23,976 fps. Stemmer ikke det?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av consilium
    Er klar over dette, men har en del filmer i 1080i som Pioneer kan gjøre IVTC på. Når jeg ser på disse filmene på en vanlig dataskjerm gjør jeg IVTC, men jeg tenkte at det hadde vært best å utnytte funksjonene som Pioneer-TV'er har.
    Det som ble poengtert tidligere var at skjermkort behandler alle signaler som p. Dersom du spiller av en 1080i fil vil den først bli konvertert til p for intern behandling i skjermkortet, for så å bli lagt ut på videoutgangen i den oppløsningen du har valgt. Dersom du har satt opp kortet til å kjøre interlaced på utgangen vil signalet bli konvertert til interlaced igjen.

Dersom du insisterer på å la Pio TVen din få et i singal for å kunne kjøre konvertering selv vil du ha ha et signal som først har gått gjennom en "i -> p -> i" konvertering i HTPC, for så å få en "i -> p" konvertering i TVen. Dette kan da ikke være noen god løsning?

Inntil noen finner en god løsning på å få spilt av 1080i filer fra HTPC uten å gjøre en intern "i -> p" konvertering i skjermkortet vil det ikke være noen god ide å basere seg på 1080i som signal ut av en HTPC. Det er nå i alle fall min mening:-)

Gøran

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Det som ble poengtert tidligere var at skjermkort behandler alle signaler som p. Dersom du spiller av en 1080i fil vil den først bli konvertert til p for intern behandling i skjermkortet, for så å bli lagt ut på videoutgangen i den oppløsningen du har valgt. Dersom du har satt opp kortet til å kjøre interlaced på utgangen vil signalet bli konvertert til interlaced igjen.

Dersom du insisterer på å la Pio TVen din få et i singal for å kunne kjøre konvertering selv vil du ha ha et signal som først har gått gjennom en "i -> p -> i" konvertering i HTPC, for så å få en "i -> p" konvertering i TVen. Dette kan da ikke være noen god løsning?

Inntil noen finner en god løsning på å få spilt av 1080i filer fra HTPC uten å gjøre en intern "i -> p" konvertering i skjermkortet vil det ikke være noen god ide å basere seg på 1080i som signal ut av en HTPC. Det er nå i alle fall min mening:-)

Gøran

Med mindre det er 1080i-video og ikke film det er snakk om, så har det jo ingen spesiell hensikt å ville utsette deinterlacingen til TVen, det er jo en jobb som gjøres enten riktig eller galt, i motsetning til deinterlacing av "ekte" interlacet video, der man har grader i suppen. Til film synes jeg 3:2 IVTC fungerer veldig fint. Jeg kjører også speedup til 25hz så det passer med 50hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •