trenger hjelp til å få digital 5.1-lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger hjelp til å få digital 5.1-lyd

Hei. Under har jeg sakset inn innlegg fra hardware.no. Det første og siste er fra meg, det 2. er svar fra en hardware-bruker.

Er det noen som har noen innspill?

Jeg trenger deres hjelp!

Har nettopp fått meg et Logitech z-5500 sett Har lånt et lydkort av en kompis, nærmere bestemt "Creative! Sound blaster live", for å få optisk (digital) tilkoblingsmulighet. Jeg kunne nemlig ikke finne dette på det integrerte kortet på min 3 år gamle Dell Dimension...

Problemet mitt er at jeg ikke får 5.1 lyd fra den optiske utgangen! Det står "PCM 2/0 48" i displayet på Logitechen, og jeg aner ikke hva dette betyr.

Når jeg kjører lydkortets testprogram kommer det lyd fra alle 5 høytalere kun når jeg kjører den i "6 Ch Direct". Når jeg har den stilt inn på optisk inngang, kommer det bare lyd fra høyre og venstre front

Jeg vil ha digital lyd, og jeg vil ha det nå!

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Ps: jeg er veldig grønn på sånt som det her, so be gentle ;-)

SVAR:

Nå vet jeg ikke hvordan optiske tilkoblinger fungerer, men husker å ha lest i en tidligere tråd om digital coax at digital over kobberkabel og optisk ligner veldig. Derfor skriver jeg heller hvordan dette fungerer på digitale kort som benytter vanlige ledninger (optisk = lys):

"PCM 2/0 48" betyr at det er 2-kanals (stereo) PCM-bølge (slik som .WAV) i 48 KHz.
    På digitale tilkoblinger vil man kun få dette, altså 2-kanals stereo. Grunnen til det er at skal du ha f.eks 5.1 Dolby Digital eller DTS må lydkortet inneholde en DD/DTS enkoder - noe den ikke gjør. Den eneste måten å få 5.1-lyd igjennom digital tilkobling (og dermed trolig optisk også) er om lyden er forhåndsenkodet i et slikt 5.1-format forsterkeren/lydanlegget ditt støtter. Eksempler er DVD-filmer, DVD-rip /m AC3-lyd, etc. Men spill, mp3, o.l. som ikke har forhåndsenkodet lyd vil kun bli i stereo.

For å få dette til å fungere må lydkortet støtter AC3/DTS-passthrough, og forsterkeren må støttet formatet som blir videresendt via S/PDIF-utgangen.

Men det har de siste årene kommet lydkort med integrerte DDL/DTS-enkodere!
    Ta en titt her

Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect - Hardware.no

Dette kan jo være et alternativ for deg, med dette kortet får du 7.1 DDL/DTS i alle spill, osv.

SVAR TILBAKE:

Jo, det stemmer nok at coax og optisk er mer eller mindrte det samme :-)

Men jeg forstår ikke helt det med at lydkortet mitt ikke skal støtte digitallyd i 5.1? Og må jeg virkelig opp i så mye penger for å få et som gjør dette?

Forøvrig har jeg testet med dvd med dts-lyd, og får da kun stereo, med mindre jeg setter den i "6-channel direct", som er den analoge utgangen. men når jeg går inn i kortinnstillingene, og trykker "test", så kommer det kun lyd fra høyre og venstre front når optisk inngang er valgt...

Hjelp, anyone?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

*bump*

Noen som sitter inne med litt kunnskap de kan bidra med, kanskje?

;-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis ingen her på forumet som har peiling på dette... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette sliter jeg med også. Har koblet reciveren min til optisk utg på lydkortet ( integrert i msi hovedkortet mitt..) Men får kun 2-kanals dig lyd ut ( PCM )

HJEEEELP OSS

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et Audigy 2 kort fra creative.

Der må jeg huke av for spidf out eller direct digital.Og da får jeg 5.1 så sant kilden(filmen,musikken,spillet) jeg spiller av har det.

Kansje du har en slik et sted. Kan ligge på et ganske ulogisk sted til tider disse innstillingene..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått meg et Logitech z-5500 sett Har lånt et lydkort av en kompis, nærmere bestemt "Creative! Sound blaster live", for å få optisk (digital) tilkoblingsmulighet. Jeg kunne nemlig ikke finne dette på det integrerte kortet på min 3 år gamle Dell Dimension...
    Hvilket "live" kort har du da? Det finnes vel ca. 12 forskjellige, og det er ikke alle som støtter 5.1 digitalt ut. Creative! Sound blaster live. 24 bit bla. støtter 5.1 kun analogt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da støtter sikkert ikke mitt kort 5.1 digitalt ut.. Jeg har nemlig huket av for sp/diff i innst. for lydkortet.
    Hvordan vet jeg om et kort støtter digitalt 5.1 ut? Tenker jeg skal kjøpe et, men må jo kjøpe et som gir meg digitalsignalet
    Står det i spec. til kortet eller noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digital lyd

Hei folkens.
    Som før sagt i tråden, er det lydkilden som bestemmer hva som kommer ut. Digital lyd besriver bare overførings metoden. PCM er digitalt!
    Men dersom du ønsker 5.1 soround så blir det noe helt annet. Spiller du av en en MP3 fil, så vil lyden anatgelig bare komme i de to front høytalerne. Sender du ut lyden fra en DTS DVD så får du 6 kanaler om alt er satt opp riktig.

Sjekk følgende:
    Støtter alle leddene i kjeden støtter det antall kanaler du ønsker?
    Er kilden i det formatet du ønsker? Husk det er vanskelig å finne 6 kanals informasjon på en gammel LP plate! ;.)

Nye lydkort/drivere har som sagt ofte innebygd Dolby eller annen teknologi for å lage flerkanals lyd. Men dette blir syntetisk. Så kan du lytte på MP3 fila i et baderom med masse ekko i alle høytalerne. Men kansje ikke helt hva du tenkte.
    Moralen er at det er ikke noen fasit. Det er ikke bare å plugge inn masse høytalere, fet forsterker, og digital overføring over fiber. Det blir ikke mer en stereo, dersom kilden din ikker er mer enn dette.

Men, når du får alt satt opp rett, så blir det ganske så imponerende! Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her er at jeg ikke får 5.1 når jeg spiller av dvdplater på pcn selv om den er koblet til reciveren min med optisk kabel. Vet at pcm er digitalt, men det er kun i to kanaler... Jeg skal ha suroundlyd ut fra pc`n så lenge kilden leverer det såklart... Har huket av for spdiff også, men til ingen nytte...
    KJETT!!!!!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å enable Digital IO i windows, spdif passtrough i dvd spilleren og "use external decoder" i creative sitt controlpanel.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Prøv å enable Digital IO i windows, spdif passtrough i dvd spilleren og "use external decoder" i creative sitt controlpanel.
    Tusen takk for tipset (regner med det var myntet på meg). Skal forsøke det :-)

Edit: hvor i windiws (har XP pro, på norsk)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •