Min HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Tråd: Min HTPC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min HTPC

Jeg får endel spørsmål om min HTPC på PM siden jeg deltar i mange diskusjoner rundt emnet. I stedetfor å svare disse individuelt skal jeg prøve å forklare litt generelt, forhåpentligvis med erfaringer og argumenter som kan hjelpe andre.

Min HTPC er nå ett år gammel, og basert på en kombinasjon av nye og brukte komponenter. Altså er den ikke "cutting edge" lengre, og det finnes i dag komponenter som er raskere og/eller bedre på andre måter. Hensikten med å fortelle om den nå måtte være at de tankene jeg gjorde meg opp før, under og etter kjøpet kan være til hjelp for andre, og evt at komponenter som ikke har utviklet seg særlig siden da (f.eks kabinett og PSU) kan gi inspirasjon til andre.

Bakgrunn:
    Jeg hadde et ønske om å spille av musikk, film, vise bilder og andre morsomme ting på stua, pent og ergonomisk koblet opp til alt annet jeg har der inne. Jeg grunnet lenge og vel over hva jeg skulle basere meg på. Jeg hadde fra før "lange kabler" til en PC ute på soverommet men av forskjellige grunner var jeg ikke fornøyd med det. Jeg vurderte xbox, evt å vente på xbox360 (som da ikke var tilgjengelig) siden disse var små, pene og selvsagt også gav muligheten til å spille spill. I samme slengen vurderte jeg små slanke "media-extendere" ala apples kommende iTV. Det jeg kom fram til var at:

1. "Lange kabler" betyr at en bortgjemt PC må stå på hele tida, du må bort til den for å putte inn en CD/DVD, det er problematisk med høykvalitet bildeoverføring over 10-20 meter, og du må ha en metode for å styre den (tastatur med god rekkevidde er en mangelvare)

2. Mediaekstendere og spillkonsoller med ekstender-funksjonalitet er et veldig fint prinsipp. Men: disse støtter gjerne et subsett av codecer og filformater som PC støtter i dag, og hvem vet hva som kommer til PC neste år. Hvis dekodingen skjer i hardware er det typisk umulig å oppdatere støtten. Alternativt må du kjøre et konverteringsskript på PC-en for å formatere all media "rett". Disse boksene har gjerne begrenset lagringsplass så du må fremdeles sette av en egen PC som skal være påskrudd. Det er vanskelig å utvide med nytt skjermkort hvis du f.eks trenger HDMI. Det er vanskelig å koble til tv-kort. Kort og godt er jeg skeptisk til fleksibiliteten.

3. HTPC tiltaler meg fordi jeg vet at "alt" (nesten) kan endres på. Siden jeg har fiklet litt på PC fra før, føler jeg meg komfortabel med en slik platform, og jeg vet at hvis jeg plages med noe finnes det 1000 andre brukere med samme problem rundt på diskusjonsforum. Jeg vet også at etter at jeg har funnet et "grunnoppsett" som fungerer, kan jeg beholde dette i mange år med jevnlig utskifting av ytelses-kritiske komponenter. Det er ikke nødvendigvis mer økonomisk enn å bytte hele rukla, men det gjør det mer forutsigbart for administratoren å bytte ut en og en ting, da vet man hva man skal skylde på. Valget falt på Windows siden dette er kjent, og siden det skjer ganske mye på standardisering av media og drivere på Windows. Jeg er sikker på at mye av det samme kan oppnås på linux og mac, men for meg ville det bety en høyere terskel for å finne ut av ting.

Valg av hardware
    Jeg ville ha en boks som så ut som Sony eller Denon. 44cm bred, børstet aluminium, minimalt med lysdioder, klistrelapper etc. Jeg fant fort ut at taiwanerne er uenige med meg, for de fleste tidlige HTPC-kabinettene så slett ikke slik ut. De var halv-bredde, masse plastikk og så generelt kjipe ut. Et hederlig unntak var DIGN/Origen/Uneed eller hva de nå heter. De kom tidlig med et kabinett som så akkurat ut som jeg ville ha det, men litt usikkerhet rundt PSU/kjøling og de stadige navneskiftene gjorde at denne ikke ble valgt. Etterhvert kom de også med andre kabinetter som slett ikke var like pene.

Utenom utseende så var det selvsagt viktig med støy/varme, utvidelsesmuligheter, funksjonalitet etc. Jeg tenkte som følger:
    *mATX kan jeg leve med (færre utvidelses-spor)
    *ustandard PSU er et problem fordi du da har et mye mindre utvalg å velge mellom
    *Jeg syntes VFD/LCD i fronten var kult men ikke tvingende nødvendig. Jeg syntes touch-screen i front var gimmick og ubrukelig. Jeg bøyer meg ikke ned på kne i hifiracket for å bytte låt.
    *Jeg fant ut at jeg ville ha mest mulig "standard" opplegg slik at jeg kunne bytte ut hovedkort, cpu, psu, grafikk-kort etc etterhvert som behovene endret seg.
    *Jeg fant ut at de fleste aktuelle kabinettene hadde litt større høyde enn jeg ideelt ville ha hatt: ca 18cm for å få plass til vertikale PCI/AGP-kort. Det fantes noen hederlige unntak, så som det under som jeg faktisk hadde bestemt meg for og bestilt før shg plutselig fant ut at de ikke kunne levere likevel:

Jeg hadde i flere år vært en ivrig leser av testene og forumet på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers og visste at det var store forskjeller på PSU, cpu-kjølere, vifter og harddisker. Jeg visste også at noen av disse stiller spesielle krav til annen hardware, slik at man ikke bare kan putte et tilfeldig hovedkort inni en tilfeldig trang HTPC-kasse og smelle på en enorm CPU-kjøler. Vannkjøling og mer eksotisk kjøling var spennende, men siden jeg hadde en pentium4 som jeg visste kunne kjøres praktisk talt støyfritt i et miditower så mente jeg at jeg burde kunne få en løsning som hadde lav nok støy til at jeg kunne leve med det uten å gå så hardt til verks. Jeg visste at die-hard støy-opptatte brukte AMD prosessorer siden disse var betydelig bedre enn Intel på varmeutvikling på den tida. De ivrigste brukte også mobile utgaver av enten AMD eller Intel pentium-m med spesielle hovedkort med støtte for variabel cpu-klokke. Samtidig visste jeg at "videofile" var veldig glad i intel pentium 4 siden denne var spesielt rå i applikasjonen FFDShow som veldig mange var opptatt av.

Konkret valg
    Jeg falt til slutt på storebroren til kabinettet jeg først hadde bestilt:

I mine øyne ikke det peneste men heller ikke det styggeste kabinettet. Det er full bredde, fås i svart og sølv, med VFD-display og fjernkontroll, full ATX etc. Dessuten har det egne knapper i fronten for media-styring og sånt.

Fordelen med dette er at det fikk gode tester på støy/kjøling sammenlignet med andre kabinetter av samme kategori, jeg synes det er noenlunde pent om enn litt stort, det er en alt-i-ett-løsning som jeg mente ville være greit for en nybegynner, og jeg hadde lest at det gav rom for det meste av cpu-kjølere.

Ut fra dette ville jeg ha en Seasonic s12 PSU med "minst mulig effekt", siden disse har vært på topp på recommended-lista til silentpcreview, som da var praktisk umulig å få fatt i i Norge. Siden dette var vanskelig havnet jeg på en helt standard NorthQ PSU med 140mm vifte som faktisk fungerer helt greit.

Jeg var bestemt på at CPU-kjøleren skulle være effektiv slik at jeg kunne ha hvilken som helst CPU, evt overklokket, uten å bekymre meg for temperatur eller unødig høy viftehastighet. Grunnet "desktopp-fasongen" som et HTPC-kabinett nødvendigvis må ha så er mange av de mest effektive cpu-kjølerene for høye, og kanskje fungerer de dårligere enn nødvendig siden de er beregnet på et stående hovedkort i et tower-kabinett. Valget falt på thermalrights XP 120 som er en massiv "bred og lav" sak i aluminium med heatpipes og fremdeles vel er en av de mer effektive CPU-kjølerne.

Som vifte til denne havnet jeg på en PAPST 120mm vifte av den typen som er optimalisert for minimal støy ved lave turtall, 4412F2GLL 70m³/time, 18 dB(A). Håpet var at kombinasjonen ville fungere godt selv på mye lavere spenning enn de 12V vifta er spekket med.

Mitt valg av hovedkort og ram er i dag mindre relevant, men jeg mener at det viktig med hovedkort som støtter minst 2 regulerbare vifte-kanaler, og jeg mener at det er viktig å IKKE bruke den medfølgende viftestyringsapplikasjonen som følger med hovedkortet. Speedfan er gratis og grei å sette opp. Jeg mener også at mange overdriver viktigheten av store mengder ram i en HTPC.

Jeg valgte en Geforce 6600GT som var kul på den tida, med passiv kjøling og heatpipes slik at det ikke lager en lyd.

Ellers har jeg en ATI pro 550 analog PCI tv-tuner som desverre ikke greier å gjøre elendig kabel-tv til god kabel-tv :-) Og jeg har en ekstern USB DVB-T tuner for å kunne ta inn digitale prøvesendinger. Muligheten til å se tv på den ene mens den andre tar opp favoritt-serier har vist seg å være en slager på hjemmefronten.

Lydkortet er et m-audio audiophile som var ganske populært som semiproft lydkort i sine dager. I mitt oppsett har det den ganske enkle jobben med å sende stereo og surround-enkodet spdif til surroundforsterkeren.

Jeg har 2x Samsung p120 harddisker på 160 og 250GB som var stillegående disker for sin tid og som konstant er overfylt. JEg har rippet hele CD-samlinga til lossless FLAC.

Hardware kommer i hus
    Etter at det første kabinettet hadde fått juling av posten, kom endelig et helt og fungerende kabinett. Det gikk relativt greit å sette inn hardwaren som jeg hadde planlagt, men det er minst mulig klaring endel steder. F.eks er det så trangt mellom DVD-rom og skjermkort at jeg må ta ut begge for å sette inn/ut kabler.

Jeg fant fort ut at softwaren som medfølger kabinettet er noe herk som gjerne vil overta hele PC-en min med blinkende og bråkende "se-på-meg" vinduer. Ugh. Etter å ha disablet mest mulig og innsett at de ikke lar deg installere driveren til VFD/remote uten å samtidig installere deres 70MB HTPC-applikasjon (går det an?) så fikk jeg begge deler opp og kjøre.

Fjernkontrollen sender tastatur-trykk, og du kan definere en *.imo-fil som stort sett lar deg rute enhver fjernkontroll-knapp til en hvilken som helst kombinasjon av inntil 3 keyboard-taster. Dette gjør det mulig å lage en konfigurasjon som gir deg styringen av det meste. Merk at fjernkontrollen bruker et proprietært kommandosett som "learning remotes" ikke lærer så lett. Og kontrollen kan ikke selv lære noe som helst. Hvis du har som mål å ha bare en fjernkntroll for alle komponenter må du altså finne på noe lurt...

Displayet er en standard sak med ganske god kontrast, men litt små fonter om du sitter langt unna. HTPC-applikasjonen min har en plugin, "ExternalDisplay" som integrerer fint med displayet. Dette gir meg info om filen jeg ser/lytter til, spilletid etc. Alt dette konfigureres vha en xml-fil slik at man kan velge om man vil se spilletid/time remaining eller en progressbar eller noe helt annet.

Hvis man ønsker kan man også bruke andre displayer og får ganske stor frihet til å definere oppførselen. Dette er et eksempel:

Knappene på front-panalet er hardkodet til noen spesielle "multimedia-tastetrykk" som f.eks Mediaplayer skal kjenne igjen. Fordelen med dette er at du kan styre HTPC-applikasjonen selv om den ikke er i fokus. Ulempen er at driveren ikke lar deg endre disse tastetrykkene. Løsningen ble en opensource "tastetrykk remapper" som jeg brukte til å lytte til hva som blir sendt ut, og så kjøre denne som en bakgrunnsprosess som endrer knappe-events til det jeg måtte ønske. Unødvendig omstendelig egentlig. Jeg har ikke greid å gjøre det samme med hjulet.

-k

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser spennende ut. Jeg har det samme kabinettet og sliter litt med noe støy fra kabinettviftene. Jeg byttet ut de to 80mm fra Silverstone som fulgte med, og satte inn et par Mist vifter. De medfølgende regulatorene satte jeg må minimal hastighet (de er koblet direkte på PSU, ikke HK). Problemet er at Mist viftene ikke var noe bedre enn Silverstone. Vurderer noen Nexus som ble kåret best på silentPCreview.com.

120mm vifter er jo interessant mtp. lavere rotasjonshastighet, men hvordan monteres disse i et kabinett med kun plasser for 80mm?

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, hvor finner jeg info om ExternalDisplay? Skulle gjerne hatt noe som kunne vise en progress bar istedenfor all den andre infoen som kommer i IMON.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ExternalDisplay er en plugin til MediaPortal og fungerer kun med denne applikasjonen og en drøss av forskjellige VFD/LCD-displayer.

LCD plugin supporting more than 40 display types (now with full graphics support!!!) - MediaPortal Forums

Grunnleggende displayoppsett velges i oppsett av MP:

Og du kan benytte grafiske og tekst-baserte displayer av ymse konfigurasjoner:

Du kan endre oppførselen til displayet totalt, men da må du endre xml-koden selv ala:
    Kode:
    <Line Alignment="Left">
         <TextProgressBar StartChar="[" EndChar="]" ValueChar="#" FillChar="-" Length="16">
            <ValueProperty Value="#currentplaytime" />
            <TargetProperty Value="#duration" />
          </TextProgressBar>
          <Text Value=" (#112)">
            <NotNull Value="#paused" />
          </Text>
    mvh
    Knnut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående kjøling så har jeg gjort endel tester.

Bildet over viser forrige oppsett.

Jeg har snutt powersupply 180 grader slik at dette bidrar til å suge ut varm kabinett-luft.

Jeg har en 120mm lav-hastighet vifte på CPU-kjøleren.

Det som er oppdatert siden bildet er at jeg har fjernet 80mm casefans helt: Jeg har laget en kanal som leder varm CPU-luft direkte ut av åpningen hvor case-viftene stod. Dermed har jeg en enkelt 120mm termostatregulert vifte som både kjøler CPU og trekker varm luft ut av kabinettet, i tillegg til en 140mm PSU-vifte som regulerer seg selv ut fra luf-temperaturen (utenfor min kontroll). Dette ser ut til å fungere ganske bra, men jeg har lyst til å lage hull i topp-plata slik at CPUens 120mm-vifte kan blåse luft direkte ut uten hindringer.

mvh
    Knut

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide dette! Har du mulighet for å ta bilder av udyret og legge ut? Gjerne bilder både inni og utenpå.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra gjennomgang Knutinh, jeg kan også annbefale kabinettet jeg bruker:Silverstone LC14, den er ganske lik LC16, men her har du har plass til 2stk dvd rom på høyre side, dermed er det et lite tomrom på motsatt side som gjør at lange gfx kort passer godt inn, harddiskene plasseres i midten, eneste ulempen er antallet harddisker du får satt inn i forhold til LC16, når det gjelder iMON så er det fullt mulig å kjøre "plugin" modus som gjør at eksterne VFD programmer fungerer, som feks LCD Smartie..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    når det gjelder iMON så er det fullt mulig å kjøre "plugin" modus som gjør at eksterne VFD programmer fungerer, som feks LCD Smartie..
    Jepp, jeg gjør dette.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgangspunktet mitt for valg og sammensetting var skjemaet under:

I praksis endte jeg opp med et ganske annerledes oppstilling, men tanken var å kunne ta imot digitalt bakkenett (DVB-T), analoge kabel/bakkesendinger og signaler fra digitale set-top-bokser (bakke- kabel- og satelitt-nett) via analog S-video inn.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Re-ruting av tastetrykk i frontpanelet:
    Siden Silverstone i sin visdom har valgt å hard-kode frontpanelet til enkelte knappetrykk så er det ikke så enkelt å bruke med andre applikasjoner. MP støtter endring av keyboard shortcuts, men for meg som benytter både tastatur, fjernkontroll og knappene på frontpanelet så er det en fordel å la MP sin lytting være uendret.

Løsningen på problemet var AutoHotkey - Free Mouse and Keyboard Macro Program with Hotkeys and AutoText
    "AutoHotkey is a free, open-source utility for Windows. With it, you can:

Automate almost anything by sending keystrokes and mouse clicks. You can write a mouse or keyboard macro by hand or use the macro recorder.
    Create hotkeys for keyboard, joystick, and mouse. Virtually any key, button, or combination can become a hotkey.
    Expand abbreviations as you type them. For example, typing "btw" can automatically produce "by the way".
    Create custom data entry forms, user interfaces, and menu bars. See GUI for details.
    Remap keys and buttons on your keyboard, joystick, and mouse.
    Respond to signals from hand-held remote controls via the WinLIRC client script.
    Run existing AutoIt v2 scripts and enhance them with new capabilities.
    Convert any script into an EXE file that can be run on computers that don't have AutoHotkey installed.
    Getting started might be easier than you think. Check out the quick-start tutorial.
    "

Jeg brukte dette på en veldig enkel måte:
    Først kjørte jeg den i "spy" modus og fant ut hva frontpanelet faktisk sender ut.
    Deretter brukte jeg disse kodene til å lage et skrip som kjøres til enhver tid (applikasjonen kjøres som en bakgrunnsprosess)
    Kode:
    #InstallKeybdHook 
    ;previous track
    SC110::F7             	         	

;next
    SC119::F8

;stop
    SC124::b

;play/pause
    SC122::p              	      	

;mute
    SC120::Enter            	

;vol up
    ;routed to arrow up
    SC130::Up

;vol down
    ;routed to arrow up
    SC12E::Down
    mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det var ønske om det har jeg tatt noen bilder.

Oversikt

"Under the hood". Ganske fullt. Merk kobberfarget kanal som leder varm cpu-luft direkte ut av kabinettet hvor kabinett-viftene normalt er plassert, passivt skjermkort, og strømforsyning som er snudd 180 grader slik at det hjelper til å suge ut luft.

Detalj av skjermkort og DVD-RW. Ikke mye plass i mellom her (Geforce 6600GT). Dette er bakdelen ved ATX kabinetter med midtstilt drive.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt noen screenshots. Skinnet er selvsagt utbyttbart (basert på xml-kode), men dette er default skin som finnes i widescreen og 4:3 utgave.

Først musikk og tv...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så film og dvd...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du laget den kobber"tunnelen" av, og hvordan?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er teoretiker, ikke praktiker:-)

Det var en 0.5 mm kobberplate kjøpt på clas olson som egentlig skulle brukes til kjøleeksperiment. Den er delvis loddet og delvis teipet sammen. :-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg er teoretiker, ikke praktiker:-)

Det var en 0.5 mm kobberplate kjøpt på clas olson som egentlig skulle brukes til kjøleeksperiment. Den er delvis loddet og delvis teipet sammen. :-)

-k
    Nå har jeg fulgt i dine fotspor og snudd strømforsyningen (NorthQ 4775-400), og det hjalp ikke bare på temperaturen, men på støyen også.
    Har tatt ut kabinettviftene og kjøpt 2stk papst 80x80-9db (800rpm), noe som også hjalp på betraktelig.
    Til og med kona begynner å bli fornøyd med støynivået:-)

kobberpalte er også innkjøpt, og det jeg lurer på nå er hvor du plasserte 120mm-vifta, og hvordan du fikk festet den der.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skullerud
    kobberpalte er også innkjøpt, og det jeg lurer på nå er hvor du plasserte 120mm-vifta, og hvordan du fikk festet den der.
    Jeg har 120mm vifta montert direkte på CPU-kjøler.

Kobberplata har kun til hensikt å lede varm cpu-luft direkte ut av kabinettet.

Jeg er fremdeles ikke sikker på om dette er den ideelle løsningen (cpu-vifta "ser" mer mottrykk og må jobbe hardere for en gitt kjøling), samtidig slipper jeg unna kabinettvifter siden jeg blir kvitt varm cpu-luft, og psu-vifta greier å svelge unna resten av varmlufta.

Min hemmelige plan er å lede cpu-lufta rett opp igjennom en kort rør-stump og perforere topp-plata. Dermed vil varm luft kunne dra seg selv ut til en viss grad (når vifta er stoppet eller går veldig sakte).

Samtidig tenker jeg på å montere nok en 120mm PAPST ultra-lav-støy ved siden av for å trekke ut varm luft fra kabinettet nært grafikk-kort. For å få til det må jeg fjerne den støtte-skinna.

Siden løsningen jeg har nå er godtatt av alle familiemedlemmer har praktisk modding gått litt på lavbluss det siste halvåret - det har vært nok å gjøre med softwarebiten =)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har 120mm vifta montert direkte på CPU-kjøler.

Kobberplata har kun til hensikt å lede varm cpu-luft direkte ut av kabinettet.

Jeg er fremdeles ikke sikker på om dette er den ideelle løsningen (cpu-vifta "ser" mer mottrykk og må jobbe hardere for en gitt kjøling), samtidig slipper jeg unna kabinettvifter siden jeg blir kvitt varm cpu-luft, og psu-vifta greier å svelge unna resten av varmlufta.

Min hemmelige plan er å lede cpu-lufta rett opp igjennom en kort rør-stump og perforere topp-plata. Dermed vil varm luft kunne dra seg selv ut til en viss grad (når vifta er stoppet eller går veldig sakte).

Samtidig tenker jeg på å montere nok en 120mm PAPST ultra-lav-støy ved siden av for å trekke ut varm luft fra kabinettet nært grafikk-kort. For å få til det må jeg fjerne den støtte-skinna.

Siden løsningen jeg har nå er godtatt av alle familiemedlemmer har praktisk modding gått litt på lavbluss det siste halvåret - det har vært nok å gjøre med softwarebiten =)

-k
    tusen takk for hjelpen. nå har stillheten senket seg i stua.

Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innsug/utsug

Hei. Har hørt at kabinettviftene skal trykke luft inn, slik at man får overtrykk i kabinettet. Hva dette har og si mtp støy og kjøling har jeg ingen erfaring med, men ved å sette på støvfiltre på disse to viftene så vil man i hvertfall unngå all/mesteparten av støvet som alltid legger seg inni en pc.

Dette har jeg tenkt å teste selv når jeg kommer hjem til Norge(på jobb i gulfen). Jeg har samme kabinett som deg, med en silverstone NT01( Komplett.no - Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940 ) cpu kjøler. Hvis jeg trykker lufta inn i pc'n(med 80mm Papst vifter) så vil denne passere perfekt gjennom "radiatoren" til NT01, noe jeg tror vil gi mer enn nok kjøling for cpu. Hvordan dette vil gi utslag for generell temp i kabinett i forhold til vifter med utsug, er jeg som sagt noe usikker på. Noen erfaringer her? Har i tillegg tenkt å sette på en slik: Thermalright's HR-03( Thermalright's HR-03 Is A VGA Cooler Gorilla! | Tom's Hardware ) på GPU. Denne kan brettes rundt mitt Asus 7600GT kort og jeg har store forhåpninger til denne etter å ha lest div tester og bruker-erfaringer. Vifta som sitter originalt på GPU'n bråker aalt for mye.

Jeg vil da sitte igjen med kun 2 Papst 80mm kabinettvifter, noe jeg er i tvil om holder mtp intern luftsirkulasjon, men det skal seff prøves. Funker det så er jo ingeting bedre. Dvs det beste hadde vært en 120mm som kabinettvifte på innblås med støvfilter. Men det får vi teste senere.

Edit: må jo seff legge til at jeg har en vifte til som jeg glemte av litt. PSU Seasonic S12 380W har jo en vifte..

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig smart løsning på strømforsyninga, skal ha dette i tankene mine når jeg kjøper HTPC.

Den prosessor kjølern så ikke billig ut.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •