Minimums HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Minimums HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minimums HTPC

1 Hva er minimumskrav til en HTPC for at film kan snurre med akseptabel kvalitet ut til en projektor ? (how low can you go ?)

2 Hva gir mest "bang for buck" ved oppgradering ?

3 Kanskje en matrise oversikt kunne være bra ?

Hovedkort
    Grafikkort
    Lydkort (evt integrert på HK er det OK ?)
    CPU
    RAM
    DVD
    Harddisk
    Programvare

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definerer du først hvilken type projektor (DLP/LCD eller CRT) så vil du få to ulike minimumskonfigurasjoner. Etter hva jeg forstår så er det liten vits å bruke en masse ressuser på å prosessere et bilde før du sender til f.eks. en X1. Skal du derimot benytte en CRT, ja da kreves det en del ressurser på hardware og software delen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke CRT, hva er da minimum på PC siden ?

Ikke CRT, hva er da minimum på PC siden ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår du søker litt i gamle HTPC tråder...de inneholder ALT du vil vite og litt til...

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Definerer du først hvilken type projektor (DLP/LCD eller CRT) så vil du få to ulike minimumskonfigurasjoner. Etter hva jeg forstår så er det liten vits å bruke en masse ressuser på å prosessere et bilde før du sender til f.eks. en X1. Skal du derimot benytte en CRT, ja da kreves det en del ressurser på hardware og software delen
    Hvorfor trenger du ikke det på X1? Tenker du på å bruke s-video ut fra grafikkortet da?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, DagM. Poenget er at oppløsningen på X1 er 800x600. Hva er da poenget med å benytte en PC til å skalere høyere oppløsning til projektoren, når den må prosessere bildet innen sine egne begresninger.

Et annet tema er oppdateringsfrekvensen: Nå vil kanskje noen hevde at X1 passer best med 800x600 i 62Hz, og 62Hz er ikke en opsjon på standardiserte skjermdrivere. Mao. så kan PowerStrip benyttes her, men den krever jo ikke noe spesielt av selve PC-en.

Se ellers: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...723593#6723593

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne ikke se forskjell mellom 60 og 62 Hz på X1. Mulig det er optimalt, men det er ikke mulig å se noen forandring. PC'n er sikkert glad for å slippe å kjøre PowerStrip, det er jo en mulig feilkilde mindre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakgrunen for 62Hz var "ok"s innlegg tidligere på forumet. Høres egentlig litt "spissfindig" ut for meg at 2Hz skal gjøre "dunderverker", men entusiaster er vel entusiaster.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehehehehehe.... Ja, entusiaster er en egen rase.. Jeg kjører på 60hz og det fungerer utmerket.

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste forskjellen man ser er evt marginalt mindre regnbuer. Siden fargehjulet står for en god del av støyen i en X1 så er det faktisk fullt mulig å
    høre at det girer opp et hakk når man bytter fra 60 til 62Hz. Nå er ikke jeg spesielt plaget av regnbuer (ser de en gang i blant, og dersom jeg
    fremprovoserer de), men folk som synes de skjemmer bør dytte opp til 62Hz.

PowerStrip er jo så mye brukt i hjemmekino-miljøet at de fleste problemer/feil har blitt luket vekk for en stund siden. X1 med sin
    data-vennlige 800x600 oppløsning er jo ikke den prosjektoren som trenger PowerStrip mest. Jeg prøvde det programmet postet på AVSforum som
    skulle avsløre tearing osv, og det var strøkent out of the box. Sliter man med slikt kan jo PowerStrip være glimrende.

OK

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er minimumskravet for å spille av WM9 filmer i 1080p? På microsoft sin hjemmeside står det 3,0 GHz prosessor, men hva slags AMD prosessor tilsvarer det? Så vidt jeg vet har ingen av dem passert 3,0 GHz enda...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du vel opp på XP3000. Eller aller helst XP3200.

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en xp2500 og jeg klarte å spille de wm9 hd-demoene som ligger på microsoft sine hjemmesider, men det hakket litt og det var 100% load på cpu hele tiden. gikk greit med 720p.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JT
    jeg har en xp2500 og jeg klarte å spille de wm9 hd-demoene som ligger på microsoft sine hjemmesider, men det hakket litt og det var 100% load på cpu hele tiden. gikk greit med 720p.
    Har prøvd å spille av en de 1080p WM9 demoene som er ute med en XP2600+. Det hakker skikkelig og er ikke noe alternativ dersom en har lyst å se en spillefilm i dette formatet. Det var da jeg begynte å lure på om en XP3000+ eller XP3200+ kanskje ikke er nok det heller, ettersom forskjellen mellom en XP2600+ og disse to andre ikke er særlig stor.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke bare prosessorkraft som er avgjørende, men også alt annet rusk og rask som er installert som gjør PC'en treigere. En clean installasjon vil nok være det beste :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Sitat Opprinnelig postet av JT
    Har prøvd å spille av en de 1080p WM9 demoene som er ute med en XP2600+. Det hakker skikkelig og er ikke noe alternativ dersom en har lyst å se en spillefilm i dette formatet. Det var da jeg begynte å lure på om en XP3000+ eller XP3200+ kanskje ikke er nok det heller, ettersom forskjellen mellom en XP2600+ og disse to andre ikke er særlig stor.
    Det gikk ihvertfall helt bra på pcen min. xp2500 klokket til 2300mhz (100mhz mer enn XP3200)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •