Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 43 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 843
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen!

I forbindelse med en diskusjon under "felleskjøp" kom ViewMaster med det glimrende forslaget om å få produsert en helt egen offisiell AVforum HTPC, som vi derpå gjør et felleskjøp på, forhåpentligvis til en svært hyggelig pris.

Vi har kontaktet tre av det største leverandørene, Komplett, PSdata og MPX, og fikk positivt svar fra Kompletts produktsjef relativt omgående. Vi venter tilbakemelding fra de øvrige, men vi kan jo bare sette i gang diskusjonen av dette, for det vil jo ta litt tid dette her!

Vi må jo da velge ut:

1. Hardware:
    Kabinett - NÅ VALGT: ZALMAN HD160, PRIS CA. 2500.-
    Hovedkort - type
    CPU - type + vifteløsning
    Skjermkort - type + vifteløsning
    Minne - type og mengde
    HDD - type og størrelse
    Optisk drev - BluRay?
    Diverse - wlan, bluetooth +++

Generelt må kravet til maskinen være at den kan kjøre 1080p HD uten pusteproblemer, og bør ha HDMI med HDCP.

2. Software:
    Ferdig softet og tunet med purevideo og ffdshow? Det tror jeg mange kunne tenke seg... Dette må i så fall være grundig dokumentert sammen med PCen, slik at brukeren selv, ved ev. bytte av Windows, enkelt selv kan sette opp de nødvendige parametere. Her kan vi ikke legge opp til en 10-siders guide, men en kortfattet oppskrift som brukeren kan kjøre for å få satt opp maskinen relativt optimalt. Dette da i tillegg til at maskinen kommer ferdig pre-tunet...

3. Testing:
    En komplett konfigurasjon som enten bråker, hakker eller gjør annet ublu er jo bare tull, så vi må teste en pre-production enhet før vi kjører i gang endelig produksjon. Her må det jo testes både hos produsent (Komplett/PSdata/MPX) samt av en eller flere av våre brukere. Kanskje vi skal mase litt på Mastiff?

4. Prising/felleskjøp:
    Til slutt må vi forhandle pris med produsenten vi har valgt, og da vil selvsagt ting som utvikling og oppsett koste penger, ikke kun komponentene. Vårt argument i så henseende må jo være at vi bidrar med know-how og ikke minst at de får benytte Offisiell AVforum Edition som modellnavn. Pris vil nok dermed avhenge litt av antall, ettersom vi vil prøve å overbevise de om å legge noe markedspenger inn i maskinen til vårt felleskjøp, men det kommer vi tilbake til. Det vil være førstemann til mølla sånn rent generelt, men medlemmer som bidrar spesielt mye i denne tråden skal få prioritet.

Jeg tror vi da starter med diskusjon av punkt 1., hardwaren. Her må komponentene i sin helhet velges ut fra enten Komplett, MPX eller PSdata. Hvis noen mener at vi absolutt bør sjekke NetShop også får vi ev. gjøre det, men i utgangspunktet er det de tre største vi henter komponentene fra. Ettersom Komplett har vært såpass raske til å svare synes jeg for øvrig det tyder på at de er genuint interessert i dette prosjektet, og derfor bør vi kanskje, hvis hensiktsmessig, se på komponenter derfra i første omgang.

Ettersom vi kommer frem til noen alternative konfigurasjoner med tilhørende ca. priser kjører vi disse til avstemning.

Kjør disssskusjon!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et element blir jo hvordan dette skal legges prismessig, og man bør kanskje "begrense seg" litt. Et spørsmål blir også om det kan være visse konfigurasjonsmuligheter f.eks. om det skulle være hos Komplett, at man får en "bygger"-løsning på det.

Kabinett: Silverstone LC20M liker jeg designmessig og prisen er for så vidt ok. Komplett er dog ganske dyre på disse. Ganske "nøytralt" design rent utseendemessig.

Her kommer jo også spm om strømforsyning inn. I hvert fall hvis det er Komplett man skal handle hos, så blir vel Seasonic S12 det "naturlige" valget.

Hovedkort: Asus P5B-E med Intel P965-brikkesett. ADI-lydkontroller, god viftestyring, vifteløst i seg selv og ellers generelt god funksjonalitet. Skal man ha WLAN kan man vel gå for P5W DH, siden et P5B-E + WLAN-adapter vel ikke blir så langt unna i pris som P5W DH som har WLAN inkl.

CPU: Uten tvil Core 2 Duo. Men hvilken hastighet... E6300 holder vel trolig for de fleste og er rimelig. Vifte: Zalman CNPS9500AT. Evt. CNPS8000 om 9500 skulle være for høy.

Skjermkort: Her er vel problemet at man ikke så lett finner kombinasjonen HDMI + Vifteløst. 7600GT-kortet til Asus med HDMI støyer ganske mye. Synd at ikke Asus kan levere dette kortet i Silent-versjon. Her er jeg egentlig usikker. Løsningen kan bli et kort med HDCP-støtte og DVI, men det er vel ikke alle TVer som helt liker overgang fra DVI, eller selv ikke DVI fra PC...

Minne: 2 GB. PC6400 hadde vært det beste, men prisforskjellen sammenlignet med PC5300 er ganske høy. Litt dårligere ytelse, men samtidig kan man omså gå opp et hakk på CPU for prisforskjellen.

HDD: 400 GB holder for de fleste? Gir en del bedre pris/kapasitet enn 500 GB. Samsung Spinpoint T133S montert i antivibrasjonsramme kanskje. Evt. Caviar SE16 kan også være et kurant valg.

Optisk drev: Med prisen Blu-ray har foreløpig er vel dette noe som foreløpig ikke er så aktuelt? Vi snakker vel ca. 7000kr pr. i dag for Blu-ray. En DVD-brenner blir vel det mest aktuelle foreløpig, og helst med S-ATA for å gi enklere kabling. Alternativene er da ikke så mange; Samsung eller Plextor. Kjenner ikke den nyeste SATA-brenneren fra Samsung helt når det gjelder støy, men forrige versjon var så vidt jeg husker ganske OK. Plextor-brenneren er ellers meget bra og tilbyr med medfølgende software mulighet for kvalitetssjekk og hastighetsreduksjon for å redusere støy/vibrasjon. Problemet med Plextor blir dobbel pris...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Gode innspill her... Når det gjelder kabinett ser jeg fra Silverstones sider at de er ute med en ny serie også, og førstemann ut av den nye serien er: silverstonetek.com.products gd01. Vet ikke helt hva som skiller den fra LC20M, men...

Skjermkort er som du sier en utfordring. Vi må ha minst 7600GT for å ha støtte for Inverce Telecine i HD, men jeg lurer på om vi virkelig bør legge litt krutt i skjermkortet ettersom HD-avspillingen henter mye ressurser derfra. HDMI er nok et must, gitt, DVI blir det alltid tull med til flatskjerm/projektor. DVI må en gjerne ha i tillegg da...

Når det gjelder HDD bør vi så godt det lar seg gjøre kombinere hastighet (10.000 rpm?) med stillegående ytelse...

I forhold til Blu-Ray er jeg enig, vi bør bare påpasse at kabinettet har plass til to drev, så kan en legge til Blu-Ray senere.

Generelt er støynivået helt avgjørende, så et "silent" skjermkort er et must ettersom det er det som støyer mest. Samtidig er vifteløsningen rundt CPU svært viktig at er både stabil og effektiv...

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende ide dette. Jeg våger meg til å komme med et forslag. Siden ikke alle trenger "alt" foreslår jeg at de blir enighet om en grei htpc med de mest nødvendige delene, samt litt til....

Mitt forslag:

Kabinett: Komplett.no - Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv m/VFD Display, Fjernkontroll (Uten PSU)
    Cpu: Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte
    Minne:Komplett.no - Corsair XMS2 6400 DDR2, 1024MB PC6400 64Meg x 8, CAS 5-5-5-15, 800MHz, 240pin
    Skjermkort:Komplett.no - PowerColor Radeon X1600PRO 256MB, HDMI, HDCP, GDDR3, PCI-Express, Retail
    Hovedkort:Komplett.no - Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16
    Drev:Komplett.no - NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Silver OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)
    Harddisk:Komplett.no - Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    Cpukjøler:Komplett.no - Zalman CNPS7700-Cu CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940
    Mus/tastatur: Komplett.no - Logitech Cordless Desktop MX5000 Laser, tastatur/mus, USB, Bluetooth

Med disse komponentene vil den kunne klare alt. Likevel er det plass til flere disker, mer ram osv for de som trenger det. Skjermkortet har både hdmi og vga. Dette er veldig greit for oss med plasmatv. Cpu-kjøleren er den beste på markedet. Bare sjekk vekten på den.... Flere disker lager mer støy så det bør helst bare være en disk og den bør da ha litt kapasitet.
    Cpu med god kjøler kan klokkes mye å gi ekstra krefter.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant og vanskelig. Jeg ville egentlig lagt opp til to maskiner med forskjellig målgruppe men mest mulig lik hardware og software.

1. Slank, stilig og rimelig mediacenter-pc. Med slim kabinett, integret lyd og grafikk av god kvalitet, begrenset oppgraderingsmuligheter. Velegnet for de som vil ha en mp3/FLAC-boks, opptak/timeshifting av tv og DVD-avspiller.

Noe ala denne:?

Eller denne:

2. Større, mer fleksibel PC beregnet for de som vil ha fulle muligheter til utbygging og ytelse. Bør være forberedt på BluRay/HD-DVD med alt det innebærer og høy ytelse software skalering for projektor bruk etc.

Noe ala denne:?

Eller denne:

Software:
    MediaPortal. Open-source, gratis, stabilt, fleksibelt. Evt kan man lage en distribusjon ferdig oppsatt for norske a/v interessertes behov slik at man ikke trenger å fikle seg til døde.

Jeg synes faktisk at dette er det viktigste punktet. Folk flest ønsker ikke å bruke flere uker på å få ting til å fungere tilfredsstillende. Hvis mange har samme hardware/software kan man bli enig om et "basis-oppsett" som alle kan laste ned som gir:
    *fjernkontroll out of the box
    *VFD/LCD out of the box
    *FFDShow satt opp med basis-funskjoner
    *Norsk EPG
    *Reclock
    *oppdaterte drivere rund baut
    *fornuftige oppsett av speedfan
    *avspilling av FLAC med RG
    etc

De som vil tweake kan så gå ut over dette for å integrere sat. mottaker, bildekvalitet, etc etc.

CPU:
    Intel Core2. Lav pris/ytelse i den lette PC-en, høy pris/ytelse i full-versjonen.

CPU-KJØLER OG VIFTER
    Lav støy selvsagt. Thermaltake og Zalman gjør det bra i tester på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers . PAPST har f.eks gode vifter. Det viktigste hensynet er å få plass til CPU-kjøler i forhold til hovedkort og kabinett hvis man går for en stor kjøler.

PSU:
    Hvis kabinettet tillater vanlig ATX forsyning, seasonic s12. Gjerne 300W versjon, eller denne:
    Komplett.no - Seasonic S12 Strømforsyning 380W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin

KABINETT:
    Jeg har brukt Silverstone, men det avhenger av pris, størrelse, smak, muligheter. Dette må nesten folk bare bli enige om. Skal det være integrert VFD/IR-diode? Min smak er full hifi-bredde uansett.

HARDDISK:
    Man kan aldri få nok harddisk-plass. Hvis boksen skal brukes til opptak av tv og avspilling av nedlastet film er behovet stort for hd-plass. Jeg ville dog begrense meg til en eller to disker av kurant størrelse med god støy/varme-ytelse. Hvis man trenger mer kan man heller sette opp NAS.

MINNE:
    HTPC-bruk er som regel single-task, streaming media og basert på XP-kjernen. Så lenge dette er tilfellet tror jeg at 512MB er nok, 1024MB er mer enn nok.

OPTISK DREV:
    Bør ha plass til minst et 5.25" drev type DVD-brenner. Dette kan byttes ut med BR, HD-DVD eller en kombispiller når og hvis disse kommer på markedet til fornuftige priser og en vinner har utpekt seg.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker for fin tilbakemelding, Homealone, spennende konfigurasjon dette.

Vi burde vel bli enige om ca. pris/ytelseklasse også. Generelt er vel så billig som mulig en målsetning, men ettersom vi skal ha hakkfri ytelse på 1080p tilsier vel samtidig at vi ikke kan forvente at dette blir en "økonomi"-variant, dog selvsagt billig i forhold til ytelsen da.

Skjermkortet du har satt opp her har en stor, fæl vifte, og jeg tror heller ikke Radeon 1600GT makter å kjøre 1080p uten hakking, men der kan jeg ta feil...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, type maskin er selvsagt også vesentlig, men jeg tror vi i første omgang går for din variant nr. 2, ettersom variant nr. 1 vanskelig lar seg oppfylle kriteriet om hakkfri og stabil avspilling av 1080p HD, som jeg mener må være minstekravet om vi skal sette AVforum-stempelet på maskinen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg ser for meg noe sånt noe på skjermkortsiden: Komplett.no - XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme, PCI-Express,HDCP,2xDVI,Heatpipe. Har ikke HDMI, men jeg tror faktisk jeg modererer tidligere antagelse rundt HDMI, så lenge kortet støtter HDCP og dermed de typiske HDTV-oppløsningene (f.eks. 1280x720 / 1920x1080), tror jeg det vil fungere fint med en adapter.

Det er jo klart; et slikt kort fordyrer maskinen en hel del, så det må jo være et poeng, men ettersom mange opplever hakking selv med 7600GT bør vi vel ikke ta noen sjanser der?

Nå er nok et optimalt software-oppsett vel så viktig for å unngå hakking, så spørsmålet er hvor vi treffer det eksakte pris/ytelse-punktet på denne kravspekken.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Software kommer vi heller tilbake til ettersom vi begynner å bli enige rundt hardwaren, tror det er mest ryddig...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Software kommer vi heller tilbake til ettersom vi begynner å bli enige rundt hardwaren, tror det er mest ryddig...
    Det er jeg uenig i. Hvis du skal ha live tv så bør du først bestemme deg for software, så finne et tv-kort som fungerer bra med denne. Litt baklengs altså.

Men specen som er lagt er altså "hakkfri" avspilling av 1080p. Kan dette defineres nærmere? MPEG2, h264? Inkl. deinterlacing og skalering i software eller hardware? Dersom man baserer seg på å kjøre FFDShow så er et kraftig grafikk-kort bortkastet, da kan man like gjerne kjøpe et passivt ett til 500,-

BR og HD-DVD stiller gjerne høyere krav til hardware enn HD-filmer man har "kommet over" på et t eller annet vis. Man må ha en "sikker" datavei inkl skjermkort med HDCP, og kraft til å gjøre både dekryptering og en høyere datarate.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går litt fort i svingene av og til... Denne kjøleren har jeg brukt på mitt softmoddeet Radeon xt 800xt kort med god erfaring. Ingen støy og veldig god kjøling. Vil legge til at jeg har klokket kortet mitt veldig høyt.

Er usikker ang lydkort. De fleste vil vel kjøre spdif? Jeg tror at ved slik tilkobling mellom pc og forsterker gjør forterkeren jobben? Signalet blir vel bare sendt ubehandlet gjennom lydkort? I såfall er det jo bare p bruke det integrerte lydkortet på hovedkortet...

Gjerne gi meg en tilbakemelding på dette hvis jeg tar feil.

Når det gjelder hd-dvd og blueray så er jeg ikke enig at vi trenger plass til 2 drev i kabinettet. Antar at mange av oss har skiftet ut denne maskinen lenge før slike drev blir billige nok til å sette inn i en htpc. Etter mitt skjønn så er det bare et aktuelt alternativ til kabinett og det er det jeg har skissert i sted.

Ang skjermkort så sliter jeg litt med p finne noe bra med både hdmi og vga. Oss med plasma må jo helst bruke vga til tv.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som et kjempetiltak, og noe jeg kunne være interessert i hvis vi får presset prisen litt. For min egen del så er vel budsjettet litt trangt, men en slags løsning der vi kunne få valgt bort enkelte ting kunnet fungert fint. Ting som tastatur, mus, dvd brenner osv. ( Bygger-løsning som clasm foreslår over mao )

Og så klart den må kunne spille HD materiale, ellers ser jeg ikke vitsen i det hele tatt

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om skjermkort igjen: Jeg har skjønt det dithen at eks ffdshow og zoomplayer ikke bruker særlig gpukraft, men i hovedsak cpu. Å fleske til med et veldig dyrt skjermkort er vel da bare å kaste perler for svin?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    ...
    Er usikker ang lydkort. De fleste vil vel kjøre spdif? Jeg tror at ved slik tilkobling mellom pc og forsterker gjør forterkeren jobben? Signalet blir vel bare sendt ubehandlet gjennom lydkort? I såfall er det jo bare p bruke det integrerte lydkortet på hovedkortet...

Gjerne gi meg en tilbakemelding på dette hvis jeg tar feil.
    Et usikkerhetsmoment er BR/HD-DVD. Disse har muligheten for lossless hirez multikanalslyd som spdif ikke har kapasitet til. Spørsmålet blir da om man bruker analog ut på lydkort, eller om det kommer skjermkort som lar deg sende audio over HDMI-pluggen. For tidlig å si tror jeg.
    Når det gjelder hd-dvd og blueray så er jeg ikke enig at vi trenger plass til 2 drev i kabinettet. Antar at mange av oss har skiftet ut denne maskinen lenge før slike drev blir billige nok til å sette inn i en htpc. Etter mitt skjønn så er det bare et aktuelt alternativ til kabinett og det er det jeg har skissert i sted.
    Et drev holder lenge. De bør bli overkommelige neste år og et slikt kabinett bør holde i mange år med litt utskiftning av innmat.
    Ang skjermkort så sliter jeg litt med p finne noe bra med både hdmi og vga. Oss med plasma må jo helst bruke vga til tv.
    Komplett.no - Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out/DVI-I/HDMI/HDCP-ready
    "Grensesnitt 1 x HDMI - 19-pin HDMI Type A
    1 x DVI-I - 29-pin kombinert DVI
    1 x HDTV-utgang ( på levert kabel )
    1 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) ( med adapter )
    1 x SPDIF
    1 x TV-utgang "

Normalt er vel DVI tilkoblinger i stand til å overfører både DVI-I og DVI-A (eller hva de heter). Sistnevnte er i praksis VGA med en forskjellig plugg, slik at om skjermkortet har en DVI og en HDMI utgang så har det i praksis også VGA via en overgang som gjerne følger med.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om skjermkort igjen: Jeg har skjønt det dithen at eks ffdshow og zoomplayer ikke bruker særlig gpukraft, men i hovedsak cpu. Å fleske til med et veldig dyrt skjermkort er vel da bare å kaste perler for svin?
    Jepp, jeg kommenterte det litt lengre opp:
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom man baserer seg på å kjøre FFDShow så er et kraftig grafikk-kort bortkastet, da kan man like gjerne kjøpe et passivt ett til 500,-

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble skikkelig gira jeg nå... Strømforsyning. Den bør være 400 watt eller mer av et godt merke. En slik htpc vil ha en del strømkrevende komponenter og stabilitet er viktig. Dessuten vil en sterk strømforsyning lage mindre støy under belastning enn en svak en. Dette fordi den må jobbe mindre med å levere nok strøm.

Ang software: Kunne det være mulig å få litt informasjon om de enkelte programmene? Hva de gjør evt. Jeg kjenner nemlig ikke til alt som finnes der ute. Greit å få en litt bedre oversikt dersom mulig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan da kanskje være lurt å ikke legge inn noe dyrt lydkort pr i dag, men heller la den enkelte kjøpe dette selv etterhvert avhengig av behov. Jeg antar at det vil ta litt tid fpr hd-dvd og bd blir allemannseie og innen den tid er det garantert kommet lydkort med gode løsninger for dette.

Hensikten min er å holde prisen så lav som mulig alik at flest mulig på forumet henger seg på.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten legge inn mitt tips i denne htpc'n. Kan hende at jeg kjører en litt "overkill" pc her, men sånn er det med "gamere". :-D

Cpu: Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Regner med at dette holder bra til en HTPC. Hvis ønske er mer "krutt" er det bare å klokke den litt.

Kjøler: Komplett.no - Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940

Denne skal være stillegående og kjøle meget bra. Er litt usikker på om den får plass i et Htpc kabinett.

Hovedkort: Komplett.no - Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

Asus har alltid laget stabile kort. Dette kortet får bra omtale fra mange hold. Skulle det være ønskelig med Wlan, finnes det også et kort med det.

Ram: Komplett.no - Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

Denne ram'n skal være meget bra ytelse på. Den skal også fungere bra hvis noen vil klokke cpu'n litt.

Gpu: Komplett.no - XFX GeForce 7950GT 610M 512MB XXX GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe

Tok med et skjermkort fra Nvidia. Dette er den siste brikken som er ute nå. Regner med at den skal fungere bra med Htpc, siden den bruker Heatpipe. Det vil også være mulig å spille med høy oppløsning hvis det skulle være ønskelig

HD: Komplett.no - Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Som disk valgte jeg en av de mer stillegående. Vil tro at 400GB holder for de fleste.

Kabinett: Komplett.no - Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv m/VFD Display, Fjernkontroll (Uten PSU)

Når det gjelder kabinett er jeg mer usikker, da jeg ikke har noen erfaring fra noen av de. Dette syntes jeg så bra ut, ellers har vi det Lygren linket til litt lenger oppe.

Psu: Komplett.no - Enermax Liberty 500W, Modulære Kabler, 8 SATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Dette skal være en meget strømsterk cpu, samtidlig som den er støysvak.

Drev: Komplett.no - NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Silver OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

Siden Blueray fortsatt er meget dyrt, vil jeg ha brukt dette. Stabilt og bra.

Håper at jeg kom med noen tips til denne Htpc vi skal sette sammen. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble skikkelig gira jeg nå... Strømforsyning. Den bør være 400 watt eller mer av et godt merke. En slik htpc vil ha en del strømkrevende komponenter og stabilitet er viktig. Dessuten vil en sterk strømforsyning lage mindre støy under belastning enn en svak en. Dette fordi den må jobbe mindre med å levere nok strøm.
    Jeg er uenig i alle konklusjonene dine her. Søkefunksjonen vil vise utallige debatter om temaet her på forumet. Spcr har testet diverse konfigurasjoner og kom fram til at med mindre du kjører dual CPU eller dual skjermkort så er reelt effektforbruk for kraftige PC-er i området 200-250W.

Videre har de vist at strømforsyninger er mest effektive ved f.eks 70% utnyttelse, for å falle av ved lavere utnyttelses-grad.

Konklusjonen er at ved å overdimensjonere PSU trekker du mer strøm og lager mer varme enn nødvendig uten å få igjen noe i form av stabilitet. Et bedre valg er å velge en PSU som er testet til å yte det den skryter av, og som har god temperaturstyrt vifte. Seasonic s12 300W eller 380W er gode eksempler på sistnevnte.
    Ang software: Kunne det være mulig å få litt informasjon om de enkelte programmene? Hva de gjør evt. Jeg kjenner nemlig ikke til alt som finnes der ute. Greit å få en litt bedre oversikt dersom mulig.
    HTPCnews.com: The Media Center Resource

Til denne maskinen ville jeg ha hatt et "alt i ett" program som lar deg styre alle former for media-avspilling, bildevisning, tv-titting, etc i et pent og helhetlig brukergrensesnitt som kan styres fra sofaen. Dvs brukeren skal ikke være klar over at windows kjører i bakgrunnen.

Alternativet som jeg har havnet på er ett av flere kandidater:

mvh
    Knut

Side 1 av 43 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •