Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 43 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 843
    Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg ser for meg noe sånt noe på skjermkortsiden: Komplett.no - XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme, PCI-Express,HDCP,2xDVI,Heatpipe. Har ikke HDMI, men jeg tror faktisk jeg modererer tidligere antagelse rundt HDMI, så lenge kortet støtter HDCP og dermed de typiske HDTV-oppløsningene (f.eks. 1280x720 / 1920x1080), tror jeg det vil fungere fint med en adapter.

Det er jo klart; et slikt kort fordyrer maskinen en hel del, så det må jo være et poeng, men ettersom mange opplever hakking selv med 7600GT bør vi vel ikke ta noen sjanser der?

Nå er nok et optimalt software-oppsett vel så viktig for å unngå hakking, så spørsmålet er hvor vi treffer det eksakte pris/ytelse-punktet på denne kravspekken.
    Støtter dette skjermkortforslaget. 7950GT m/heatpipe er det kraftigste lydløse skjermkortet ute i dag. :-D 1080p flyter fint på dette kortet. Så det var ett forslag på 1600 pro og 7600gt, men beklager gutter, de duger ikke. Jeg har prøvd begge, og de kjører veldig tungt filmsnutter i 1080p. Jeg merker faktisk noe hakking/etterslep. Og nei det er ikke fra skjermen.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    Støtter dette skjermkortforslaget. 7950GT m/heatpipe er det kraftigste lydløse skjermkortet ute i dag. :-D 1080p flyter fint på dette kortet. Så det var ett forslag på 1600 pro og 7600gt, men beklager gutter, de duger ikke. Jeg har prøvd begge, og de kjører veldig tungt filmsnutter i 1080p. Jeg merker faktisk noe hakking/etterslep. Og nei det er ikke fra skjermen.
    Etter personlig efaring med mye testing av varme og støy i htpc.
    så ville jeg prøvd gå ned på skjermkort, spesielt 7950gt m/heatpipe som alle snakker så varmt om her .
    Produserer sykt med varme ut via heatpipe'n, noe som selv sagt er bra men hvor skal denne varmen ta veien hen? blir sug rett in i cpu vifta der du vil helst ha så my kald luft som mulig.

Faktisk bedre og gå på en modell ned eller 7950gt med god kjøler OG vifte.
    Merk og at noen 7950 kort er store med heatpipe med tanke av plassering i kabinettet.
    På mange kabinett passer det rett og slett ikke fordi du ikke få igjen lokket
    Med riktig temp i kabinettet vill vifter alikevel gå så pass lavt ned at det ikke er merkbart.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det er selvsagt et tema... Produserer 7950en for mye varme kan vi jo ikke bruke den, maskinen MÅ være stillegående, det er et absolutt krav. Hvis samtidig 7600GT ikke er god nok for 1080p, som det nå er rapportert om fra flere hold, må vi tenke litt her... Det som uansett er helt sikkert, vi gidder ikke få laget en AVforum HTPC som ikke spiller 1080P uten pusteproblemer, og neimen om den skal bråke heller.

Jeg tror løsningen her blir å faktisk A-B teste 7600GT, 7950GT og ev. et Radeon toppkort (ikke 1600, det har jeg selv testet på 1080P og det funket dårlig....).

Samtidig er det jo som nevnt ikke alltid skjermkortet det skorter på, det er minst like viktig at øvrig hardware samt selvsagt ikke minst softwaren er tunet skikkelig...

Jeg tror vi egentlig begynner å nærme oss noe da hardwaremessig, men må teste 2-3 skjermkort på et gitt softwareoppsett. Da må vi bli enige om oppsett og type software... Her er det jo flere muligheter, med tilhørende styrker og svakheter:

1. ffdshow som filter bør vel legges inn nesten uansett og tunes
    2. nvidias purevideo bør nok kjøpes inn som mpeg og H264 ++ dekoder hvis vi kjører et nvidia skjermkort skulle en tro
    3. DVD og HD-avspiller kan jo være alt fra ZoomPlayer til WinDVD, TheaterTek eller rett og slett Windows Media Center Editions eget skall, som jo i utgangspunktet hadde vært det beste om fungerte. Ettersom uansett ffdshow og purevideo går i bakgrunnen er det jo mulig at MCE faktisk vil fungere? Husk at maskinen er tiltenkt å være en brukervennlig "out-of-the-box" performer som også vanlige AV-entusiaster, ikke bare PC-geeks, kan benytte seg av med godt resultat. I så måte ryker vel egentlig i utgangspunktet ZoomPlayer som alternativ, eller er jeg for negativ da? TheaterTek og WinDVD er jo greie skall, men da må brukeren inn på MediaCenter for bruk av TV-tuner funksjonaliteten og åpne et eget program for DVD-avspilling og det reduserer også brukervennligheten etter mitt syn...

Her er min erfaring etterhvert litt rusten, og ettersom denne delen av HTPCen kanskje er den viktigste, bør vi legge stort fokus på å diskutere oss gjennom alle alternativ med tilhørende fordeler og ulemper. Jeg ser også at knutinh foreslår et alternativt skall jeg ikke har hørt om, hva er fordelen med dette fremfor vanlige XP MediaCenter / Vista (mediacenter)?

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kabinett.

Kan jeg anbefalle:
    ::: Zalman :::
    Mista for mange år siden hvor mange pc'er jeg har montert.
    Ser daglig nye kabinetter.
    Men dette er nok det beste kabinettet av denne type jeg har hatt hender mine på.

Otroligt smarte monterings/og lufte løsninger i dette.
    Gummi oppheng på disker. Og otrlig lett og bytte/legge til disker vist en skulle ha behov for det.
    Noe som på mange htpc kabinetter vert et litet eventyr vær gang.

Du kan velge om psu skal trekke luft inne fra kabinettet (noe som øker varmen i psu og støy.) eller trekk luften fra utside og rett ut igjen. Otrolig smart. :shock:

Og lufting ellers i kabinettet er optimal, noe som må være på pass skal få et så kjølig og stille system som mulig.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler diskusjonen går mye på skjermkortytelse her. Spillytelse kontra filmvisnining. Jeg kjører 1024-768 oppløsning på mitt 42" plasmatv. Dette er da veldig lav oppløsning sett fra en hardcore gamers øyne? På min spill pc kjører jeg aldri lavere oppløsning enn 1600-1200.

Er enig i at skjermkortet må ha en grei ytelse i spill også. Spørsmålet mitt er rett og slett om vi trenger et skikkelig heftig og dyrt skjermkort for å kjøre spill via plasmatv, lcdtv og pj? Oppløsningen er jo ikke spesielt høy og dermed trenger vi vel ikke ekstremt kraftige kort?

Ang kjøler til skjermkort: Bruk av heatpipe på kraftig skjermkort forutsetter nesten et stort kabinett for å få adekvat gjennomlufting. Jo større kabinett, jo bedre luftgjennomstrømning og dermed lavere temp.

Oppsettet til Knutin gir jo absolutt mulighet for å overklokke mye. Da er vi avhengige av god luftgjenomstrøming for å ha nok kjøling.

Ser forresten at mange anbefaler Nvidiakort fremfor Ati. Noen grunn til dette?
    Trodde Nvidia kjørte med en 8 bits arkitektur, mens Ati kjører 10 bits arkitektur? Ergo bedre farger?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Trodde nvidia også kjørte 10-bits videoprosessering jeg? Det trodde jeg de endret fra og med 6000-serien... Mulig jeg tar feil altså.

Når det gjelder spillytelse skal vi ikke lage noe hard-core gamerPC med lysdioder ut at det milde hxxxxx her, fokuset ligger på AV-ytelse, som inkluderer film, spill, musikk og bilde i en skjønn harmoni. Knutinh nevnte jo noen klasser og spesialiseringer tidligere i tråden, da f.eks. en audiofil, videofil, hardcore gamer etc., og i så henseende må vi forsøke å balansere ytelsen best mulig i forhold til de krav som foreligger uten at maskinen blir kostende 20.000 og dermed mister mye av sitt apell.

Et skjermkort samt øvrig hardware som takler 1080P samt HDCP er et must for å kunne si at vi har tatt tilstrekkelig hensyn til video-ytelsen. På audiosiden er jeg litt usikker på hva som må til for at maskinen skal være akseptabel, men det spørs om et m-audio kort med analoge utganger kunne vært nyttig for mange. I så fall måtte kortet ha 7.1 utganger, uten at vi skal bruke penger på midi-funksjoner og lignende. Dette kortet fra m-audio ser jo i så måte greit ut, 7.1 analoge utganger samt en koaksial digitalutgang: M-AUDIO - Revolution 7.1 - High-Definition 7.1 Surround Sound PCI Card.

Samtidig er Creative svært gode på surroundlyd i spill med sin patenterte EAX-teknologi som kun er å finne på Creative-kort. Dette kortet: Komplett.no - Creative SB X-Fi Xtreme Audio, Low-profile PCI til 700 kroner har ser jo egentlig greit ut, men jeg stusser at det skryter av 7.1 støtte uten det nødvendige antall analoge utganger... Har jeg misforstått? Derfor ser for øvrig det kortet som er nevnt like greit ut, tross enda færre analoge utganger, men samtidig støtte for tilkobling av ekstern audioboks med alle inn- og utganger en kan trenge. Komplett.no - Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Bulk. Koster også hundrelappen mindre, 600, og gir støtte for EAX.

Når det gjelder TV-kort hadde det jo vært fordelaktig med to tunere ettersom Windows har såpass god støtte for det, men de kortene fra Hauppage ligger jo på 1500 og fordyrer maskinen i for stor grad etter mitt syn. PVR-150 ser jo forsåvidt greit ut det også, enkel tuner, pris på 750. Fordelen med dobbel tuner er jo at en kan se på en kanal og kopiere fra en annen samtidig, det er jo vanlig på DVD-opptakere. Uansett er analog TV på radig vei ut, og ettersom kortet har S-video vil det jo støtte en ev. digital tuner uansett, men å legge 1500 i kortet grunnet en dobbel tuner en kun har bruk for i et halvt til ett års tid er jo kanskje ikke spesielt lurt. Tror vel da valget faller på Hauppage DVR-150?

Når det gjelder hovedkort har jeg svært god erfaring med Asus, og en automatisk viftestyring som faktisk fungerer er jo glimrende da. Viftestyringsprogrammer er noe herk etter mitt syn, spesielt for litt mer generelle brukere, så kan vi unngå det er det det beste...

På CPU og minne tror jeg ikke det er noe stort poeng å gå for den heftigste CPUen, men nyeste generasjon bør vi ha. 6300 er med andre ord en grei sak. Minnehastigheten tror jeg spiller svært liten rolle, det er jo tross alt ikke der begresningen ligger. Vi får se hva det koster oss, men heller 2GB billig minne enn 1GB dyr. HDD blir jo en ren kost/størrelse vurdering, 400GB ser ut til å være mest hensiktsmessig pr. dato, og 7200 rpm er vel tingen grunnet varme og støy...

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, bra forslag! Jeg drøyer ihvertfall mitt HTPC kjøp, og ser hva som skjer her først!

Har ikke så stor peiling på hardware, men jeg ser at andre har det, så jeg lar de som kan det ta seg av dette.

Mitt ønske er derimot at det velges et kabinett som kan fås i bade sølv og svart. Er vel mange som sverger til en farge, ihvertfall utifra egen erfaring.

Stå på med planleggingen, denne tråden legges lett i favoritter. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "target" display? Projektor, lcd, plasma, crt? 1:1 pixel? 24/48/72fps? Jeg tror fort at boksen må kjøre Reclock for at kresne video-folk skal bli fornøyd.

Jeg tror vi egentlig begynner å nærme oss noe da hardwaremessig, men må teste 2-3 skjermkort på et gitt softwareoppsett. Da må vi bli enige om oppsett og type software... Her er det jo flere muligheter, med tilhørende styrker og svakheter:

1. ffdshow som filter bør vel legges inn nesten uansett og tunes
    2. nvidias purevideo bør nok kjøpes inn som mpeg og H264 ++ dekoder hvis vi kjører et nvidia skjermkort skulle en tro
    Hvis jeg ikke tar feil så er Nvidias "purevideo" et brandname på hardware akselerator-teknologien deres for MPEG2, h264 etc, mens NVDVD er Nvidias codec for MPEG2 DVD-dekoding vha purevideo. Altså må man ha en annen codec som igjen støtter seg til purevideo for å avspille h264, wmv etc.

Ligger det an til FFDShow for avspilling og post-prosessering av SD, og NVidia for avspilling av HD?
    3. DVD og HD-avspiller kan jo være alt fra ZoomPlayer til WinDVD, TheaterTek eller rett og slett Windows Media Center Editions eget skall, som jo i utgangspunktet hadde vært det beste om fungerte. Ettersom uansett ffdshow og purevideo går i bakgrunnen er det jo mulig at MCE faktisk vil fungere? Husk at maskinen er tiltenkt å være en brukervennlig "out-of-the-box" performer som også vanlige AV-entusiaster, ikke bare PC-geeks, kan benytte seg av med godt resultat. I så måte ryker vel egentlig i utgangspunktet ZoomPlayer som alternativ, eller er jeg for negativ da? TheaterTek og WinDVD er jo greie skall, men da må brukeren inn på MediaCenter for bruk av TV-tuner funksjonaliteten og åpne et eget program for DVD-avspilling og det reduserer også brukervennligheten etter mitt syn...

Her er min erfaring etterhvert litt rusten, og ettersom denne delen av HTPCen kanskje er den viktigste, bør vi legge stort fokus på å diskutere oss gjennom alle alternativ med tilhørende fordeler og ulemper. Jeg ser også at knutinh foreslår et alternativt skall jeg ikke har hørt om, hva er fordelen med dette fremfor vanlige XP MediaCenter / Vista (mediacenter)?
    MediaPortal gir deg generelt større fleksibilitet, og en skog av flinke folk som utvikler nyttige og mindre nyttige plug-ins.

Jeg har lite erfaring med Media Center, men har forstått det slik at når M$ har bestemt seg for hvordan ting skal fungere så blir det slik. Mao var det uhyre vanskelig å "hacke" M$ til å støtte digitalt bakkenett.

MP lar deg generelt velge eksplisitt hvilken codec og avspiller som skal kjøre "bak kulissene", men ofte er det enklere å bruke innebygd avspiller med codec etter valg. FFDShow kan enables for hver enkelt seksjon.

Jeg mener at en slik boks blir uinteressant dersom man må klikke på og forholde seg til windows menyer og zoomplayer. Hva som egentlig kjører bak kulissene er derimot et spørsmål om hva man bestemmer seg for.

MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - Home

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På audiosiden er jeg litt usikker på hva som må til for at maskinen skal være akseptabel, men det spørs om et m-audio kort med analoge utganger kunne vært nyttig for mange. I så fall måtte kortet ha 7.1 utganger, uten at vi skal bruke penger på midi-funksjoner og lignende. Dette kortet fra m-audio ser jo i så måte greit ut, 7.1 analoge utganger samt en koaksial digitalutgang: M-AUDIO - Revolution 7.1 - High-Definition 7.1 Surround Sound PCI Card.

Samtidig er Creative svært gode på surroundlyd i spill med sin patenterte EAX-teknologi som kun er å finne på Creative-kort. Dette kortet: Komplett.no - Creative SB X-Fi Xtreme Audio, Low-profile PCI til 700 kroner har ser jo egentlig greit ut, men jeg stusser at det skryter av 7.1 støtte uten det nødvendige antall analoge utganger... Har jeg misforstått? Derfor ser for øvrig det kortet som er nevnt like greit ut, tross enda færre analoge utganger, men samtidig støtte for tilkobling av ekstern audioboks med alle inn- og utganger en kan trenge. Komplett.no - Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Bulk. Koster også hundrelappen mindre, 600, og gir støtte for EAX.
    For mediabruk ville jeg ha lagt opp til hva som helst som støtter bit-perfekt avspilling over spdif og ikke koster skjorta. De som er opptatt av lydkvalitet vil da få god lyd med skikkelig forsterker, og de som ikke er det må ta til takke med den innebygde D/A-en.

Det er for vanskelig å være framtidssikret for kommende lossless hirez multikanals. For alt vi vet vil reguleringskåte hollywood nekte avspilling av hirez audio over analoge utganger på lydkort.

Om et år regner jeg med at dette er på plass, og da er det billigere å oppgradere til noe man vet funker.
    Når det gjelder TV-kort hadde det jo vært fordelaktig med to tunere ettersom Windows har såpass god støtte for det, men de kortene fra Hauppage ligger jo på 1500 og fordyrer maskinen i for stor grad etter mitt syn. PVR-150 ser jo forsåvidt greit ut det også, enkel tuner, pris på 750. Fordelen med dobbel tuner er jo at en kan se på en kanal og kopiere fra en annen samtidig, det er jo vanlig på DVD-opptakere. Uansett er analog TV på radig vei ut, og ettersom kortet har S-video vil det jo støtte en ev. digital tuner uansett, men å legge 1500 i kortet grunnet en dobbel tuner en kun har bruk for i et halvt til ett års tid er jo kanskje ikke spesielt lurt. Tror vel da valget faller på Hauppage DVR-150?
    Dobbelt tuner er dobbelt så gøy som en enkelt. Det er selvsagt en avveining på pris og hvor interessert folk er i denne funksjonen.

Hvis canal digital og upc (oops get) får det som de vil så vil du aldri kunne koble en digital tuner digitalt til PC-en. Pr i dag kan du vel normalt bare koble en digital tuner til noe som helst over en analog kabel ;-)
    Når det gjelder hovedkort har jeg svært god erfaring med Asus, og en automatisk viftestyring som faktisk fungerer er jo glimrende da. Viftestyringsprogrammer er noe herk etter mitt syn, spesielt for litt mer generelle brukere, så kan vi unngå det er det det beste...
    Min erfaring med Asus' viftestyring er veldig dårlig. Q-fan v 1 lar deg styre bare en vifte, og "range" er alt for dårlig. Det er en liksom-løsning.

Men det nevnte Asus-kortet har flusst med styrbare fan-headere som speedfan kan ta kontroll over og fungerer helt uten brukerens innvirkning på mine to PC-er (Asus A8N-E og Asus p4p800).
    På CPU og minne tror jeg ikke det er noe stort poeng å gå for den heftigste CPUen, men nyeste generasjon bør vi ha. 6300 er med andre ord en grei sak. Minnehastigheten tror jeg spiller svært liten rolle, det er jo tross alt ikke der begresningen ligger. Vi får se hva det koster oss, men heller 2GB billig minne enn 1GB dyr. HDD blir jo en ren kost/størrelse vurdering, 400GB ser ut til å være mest hensiktsmessig pr. dato, og 7200 rpm er vel tingen grunnet varme og støy...
    10.000 rpm er galskap på en stue-maskin som i verste fall skal lese HD-video fra disk som har en bitrate på 20-30mbit/s eller FLAC på max 1.4mbit/s. Til sammenligning er vel en noenlunde sprek 7200rpm disk kapabel til lesing på nærmere 500mbit/s. Dette viser også hvor liten nytteverdien av RAID-0 er i forhold til økningen i krasj-sannsynlighet og ulempene ved oppsett.

Se f.eks dette diagrammet for avg read speed (oppgitt i megBYTE/s, ikke megaBIT/s)

512MB raskt minne vs 2GB treigt minne er en interessant tanke-eksperiment. På min maskin har jeg aldri sett mer enn 2-300MB minnebruk for HTPC-applikasjonen. Når du spiller av HD-video så leser du tross alt fra en "uendelig lang" strøm som aldri får plass i minnet. Dessuten er minnebruken veldig organisert - når du er 50m21s ut i filmen så får du neppe bruk for dataene fra 8m12s. Altså er det et "tidsvindu" et ukjent antall sekunder bak i tid (avhengig av I-frames og prediksjonsmodus) som interesserer deg. Så lenge denne får plass i ram bør poenget være å aksessere den så raskt at CPU ikke trenger å tvinne tommeltotter og vente på data.

Men jeg vet ikke, og jeg tviler vel egentlig på om utslaget blir det helt store. Hvis Vista skal inn før eller senere så¨er det nærmest en naturlov at mye minne må til.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    VELDIG få kort leveres idag med HDMI kontakt. Men de fleste leveres med DVI som har HDCP støtte. Kortet bråker faktisk relativt lite, men bedre kjølere fåes kjøpt løst på f.eks Microplex Norge AS[/url]
    Det stemmer ikke. De aller fleste kortene med DVI har ikke støtte for HDCP. I de tilfellene der HDCP er støttet, er det gjerne oppgitt. Det skal sies at en del, men fortsatt ikke de fleste, av kortene som har kommet på markedet siden sommeren har HDCP-støtte. Man kan også merke seg at selv om ett grafikkort med en viss grafikkprosessor har HDCP-støtte betyr det ikke at alle har det. Nvidias og ATIs grafikkprosessorer har lenge vært "klargjort" for HDCP, men det har vært opp til produsentene å faktisk implementere støtten (som ikke bare koster dem litt i produksjonen, men også en engangssum for "lisens" og litt pr produkt som har blitt produsert). Dette ble lettet noe på i sommer, og mye av det er årsaken til at det har kommet flere kort med HDCP-støtte.

Jeg har selv et GeForce 7800GTX-512 og 7900GTX med nettopp denne kjøleren, samt erfaring med flere kort med kjøleren. Den er ikke ille sett opp i mot segmentet kort det er brukt på til å være standardkjøler. Det man her videre må huske er at Komplett skal ha effektivitet i produksjonen, og å bytte kjøler på grafikkortet tar tid og gir implikasjoner i henhold til deres garanti ovenfor produsenten igjen. Å velge et vifteløst kort fra starten blir det beste.

FlexiJack: 3-in-1 function (Digital I/O1 / Line In / Microphone) via 3.50mm mini jack

Som du ser: Flexijack. Supports SPDIF Out compressed ac3 signal or PCM for Stereo Digital Speaker
    [/quote]

Hva koster denne kabelen? Ellers tror jeg kanskje at en integrert løsning kan holde for de fleste. Og da er ADI bedre enn Realtek gjerne.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye snakk om nødvendigheten av et vifteløst skjermkort i denne maskinen. Etter å ha brukt HTPC de siste 4-5 årene er jeg sannelig ikke sikker på om jeg tror på vifteløse skjermkort lenger.

Tidligere, når GPU ikke utviklet så mye varme, var vifteløse skjermkort en god løsning. Det lille som var av varmeutvikling kunne transporteres bort av den luftstrøm viften i strømforsyningen og event. en stillegående kabinettvifte klarte.

Problemet med nye skjermkort er at varmeproduksjonen begynner å bli så høy at en passiv kjøling genererer utrolig mye varme som må håndteres av andre vifter i kabinettet. Den generelle temperaturen i kabinettet stiger også mye mer en før, noe som påvirker alt annet som skal kjøles. Selv i den moderate HTPCen jeg har stående nå, som bare kjører med 6600GT kort og passiv kjøling er varmeutviklingen på GPU slik at jeg angrer jeg ikke valgte en annen løsing.

Mange snakker om vannkjøling. Skulle gjerne ha prøvd dette selv, men er enig i at det ikke egner seg for den maskinen som forsøkes å settes sammen her. Jeg tror det beste vil være å finne en kjøler for skjermkortet som blåser luften ut av PCI sporet ved siden av skjermkortet slik at all den varme som produseres av kortet blir fjernet uten at den bidrar til heving av den generell temperaturen i kabinettet.

Tror ikke det kommer til å være mulig å bygge en vifteløs maskin uten vannkjøling ut fra hva denne maskinen skal brukes til, og da mener jeg poenget må være å se hva slags vifter man skal ha i maskinen og hvor de skal plasseres for å gjøre mest nytte for seg.

Just my $0.02:-)

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Quote]Min erfaring med Asus' viftestyring er veldig dårlig. Q-fan v 1 lar deg styre bare en vifte, og "range" er alt for dårlig. Det er en liksom-løsning.

Men det nevnte Asus-kortet har flusst med styrbare fan-headere som speedfan kan ta kontroll over og fungerer helt uten brukerens innvirkning på mine to PC-er (Asus A8N-E og Asus p4p800).[Quote]

Dette er relativt gamle kort, og ting har endret seg. Det skal vel her sies at Asus med sin første implementasjon av Q-Fan var tidlig ute med viftestyring og skal ha all honnør for det. Før dette tror jeg kun jeg hadde opplevd viftestyring, som en offisiell funksjonalitet, på noen hovedkort fra Intel selv. Intel selv skal man ikke glemme helt heller -- de har en del særdeles gode hovedkort. En del av disse kortene har langt flere sensorer for temperatur enn det man finner på vanlige kort ellers, og bruker disse til å styre gjerne alle kontakter på en del kort.

Ellers har vel de nye Nvidia 680i SLI-hovedkortene 7 viftekontakter som er styrt. Disse kortene er dog uaktuelle i denne sammenheng uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. ATI X1900 vs. Nvidia GeForce 7900-serie på video. Jeg må vel generelt faktisk si meg enig i at den visuelle kvaliteten fra de ATI-baserte kortene er litt bedre. Tar man også i bruk f.eks. HQV scorer ATI en del bedre. Nå er det imidlertid lenge side jeg har sett på belastning samtidig, og det er vel kanskje også litt endringer nå i anbefalt programvare. Nvidia har jo også endret "arkitekturen" i henhold til at PV er en del av driveren og ikke et tillegg, slik at flere nå kan lage programmer som igjen utnytter det mer optimalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Det er mye snakk om nødvendigheten av et vifteløst skjermkort i denne maskinen. Etter å ha brukt HTPC de siste 4-5 årene er jeg sannelig ikke sikker på om jeg tror på vifteløse skjermkort lenger.

Tidligere, når GPU ikke utviklet så mye varme, var vifteløse skjermkort en god løsning. Det lille som var av varmeutvikling kunne transporteres bort av den luftstrøm viften i strømforsyningen og event. en stillegående kabinettvifte klarte.

Problemet med nye skjermkort er at varmeproduksjonen begynner å bli så høy at en passiv kjøling genererer utrolig mye varme som må håndteres av andre vifter i kabinettet. Den generelle temperaturen i kabinettet stiger også mye mer en før, noe som påvirker alt annet som skal kjøles. Selv i den moderate HTPCen jeg har stående nå, som bare kjører med 6600GT kort og passiv kjøling er varmeutviklingen på GPU slik at jeg angrer jeg ikke valgte en annen løsing.
    Det er få kort som produserer noe særlig med varme når de ikke belastes. Så lenge ikke "belastningsstøyen" er veldig høy tror jeg en del kan leve med noe støy under belastning -- gjerne har man da lyd fra spil eller film som demper det hele.

Det er også stor forskjell mellom kjølerløsningene. F.eks. har jeg testet tre 7600GT som er uten vifte; MSI, Gainward og Asus. På full belastning hadde Asus-kortet 25 grader lavere varme på GPU. Men, uansett, det er såklart dem samme varmeproduksjonen totalt sett. Asus sin løsning er imidlertid også slik at kabinettvifter kan være til god hjelp for avkjøling av grafikkortet.

Mange snakker om vannkjøling. Skulle gjerne ha prøvd dette selv, men er enig i at det ikke egner seg for den maskinen som forsøkes å settes sammen her. Jeg tror det beste vil være å finne en kjøler for skjermkortet som blåser luften ut av PCI sporet ved siden av skjermkortet slik at all den varme som produseres av kortet blir fjernet uten at den bidrar til heving av den generell temperaturen i kabinettet.
    Man skal huske at det finnes vedlikeholdsfrie løsninger. Under IDF nå i høst presenterte Asetek Vapochill en "lukket løsning" spesielt beregnet for HTPC. Men pris blir et annet element igjen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Ang. ATI X1900 vs. Nvidia GeForce 7900-serie på video. Jeg må vel generelt faktisk si meg enig i at den visuelle kvaliteten fra de ATI-baserte kortene er litt bedre. Tar man også i bruk f.eks. HQV scorer ATI en del bedre. Nå er det imidlertid lenge side jeg har sett på belastning samtidig, og det er vel kanskje også litt endringer nå i anbefalt programvare. Nvidia har jo også endret "arkitekturen" i henhold til at PV er en del av driveren og ikke et tillegg, slik at flere nå kan lage programmer som igjen utnytter det mer optimalt.
    Har du noen tester etc. som bekrefter dette? Det er jo svært avgjørende for valg av skjermkort om Ati faktisk scorer bedre på HQV! Du har altså testet begge A/B? Hadde satt pris på en utdypning her, og ikke minst en link til ev. HQV-test på begge typer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken pris har dere tenkt til å bruke på kabinett, inkl. kjøleløsning, display og andre ting som har med kabinett og gjøre?

Er dere avhengig av å bruke et kabinett som nettbutikken fører eller kan andre kabinetter også vurderes? Tilleggsutstyr som IR-blaster og et lite LCD-display fører vel ikke komplett, så en må uansett importere utstyr fra et annet sted, evt. la komplett gjøre dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hvilken pris har dere tenkt til å bruke på kabinett, inkl. kjøleløsning, display og andre ting som har med kabinett og gjøre?

Er dere avhengig av å bruke et kabinett som nettbutikken fører eller kan andre kabinetter også vurderes? Tilleggsutstyr som IR-blaster og et lite LCD-display fører vel ikke komplett, så en må uansett importere utstyr fra et annet sted, evt. la komplett gjøre dette.
    Sannsynligvis velger man enten et kabinett som selges med integrert LCD/VFD og IR-diode, eller baserer seg på ikke å ha display, og bruke en ekstern IR-mottaker. Jeg tolker stemningen som at de fleste stemmer ned display på bakgrunn av pris.

IR-sender er såvidt jeg forstår ikke aktuelt.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Min erfaring med Asus' viftestyring er veldig dårlig. Q-fan v 1 lar deg styre bare en vifte, og "range" er alt for dårlig. Det er en liksom-løsning.

Men det nevnte Asus-kortet har flusst med styrbare fan-headere som speedfan kan ta kontroll over og fungerer helt uten brukerens innvirkning på mine to PC-er (Asus A8N-E og Asus p4p800).
    Dette er relativt gamle kort, og ting har endret seg. Det skal vel her sies at Asus med sin første implementasjon av Q-Fan var tidlig ute med viftestyring og skal ha all honnør for det. Før dette tror jeg kun jeg hadde opplevd viftestyring, som en offisiell funksjonalitet, på noen hovedkort fra Intel selv. Intel selv skal man ikke glemme helt heller -- de har en del særdeles gode hovedkort. En del av disse kortene har langt flere sensorer for temperatur enn det man finner på vanlige kort ellers, og bruker disse til å styre gjerne alle kontakter på en del kort.

Ellers har vel de nye Nvidia 680i SLI-hovedkortene 7 viftekontakter som er styrt. Disse kortene er dog uaktuelle i denne sammenheng uansett.
    Tilbakemeldinger jeg har fått fra forumet på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers tyder på at Asus fremdeles kjører med den idiotiske begrensningen med maksimalt 1kontrollerbar fan header på mange kort. Kortet jeg anbefalte, Asus P5 ett-eller-annet var anbefalt nettopp fordi det hadde mange styrbare viftetilkoblinger.

Q-fan2 fikk heller ingen god omtale på spcr.

Abit hadde mulighet for viftestyring på sine hovedkort tilbake i steinalderen, dvs rundt celeron 300MHz såvidt jeg husker.

-k

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke en vifteløs strømforsyning med høy virkningsgrad, feks. Fortron/Source Zen 300W. Enda en støykilde eliminert :-D

Link til test på hw.no

En annen ting vil jo være å vurdere onboard-lyd mot et skikkelig lydkort. Der vil det være endel å hente uten at det trenger å koste alt for mye (spesielt med tanke på oss som ikke har spdif-inn på forsterkeren (enda)). Jeg tenker i retning M-Audio Audiophile 2496 til 900,- (gode konvertere, spdif i/o med ac-3 og dts pass-through), evt. M-Audio Revolution 5.1 til 850,-. Dette kan kanskje også være valgfritt/opsjoner, slik at folk kan velge et kort som passer resten av oppsettet sitt.

Edit: Oi, var litt flere sider enn jeg fikk med meg. Hvis noe av dette allerede er tatt opp, se bort i fra denne posten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vi gjør den endelige prisvurderingen etter vi har sett på de ulike alternativ, så det er bare å komme med innspill. Det er en stort sett greiest om vi velger komponenter fra Komplett, men hvis de f.eks. ikke har et egnet produkt for å få på plass IR-inngang må nok det bestilles separat.

Side 7 av 43 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •