Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 43 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 843
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, helt enig med deg der, clasm, det vil være aktuelt for modellen på generell basis. Til vårt felleskjøp må vi imidlertid bli enige om en konkret modell mht pris (billigere å lage mange av samme type). Fjernkontroll tror jeg vi uansett blåser i, der har folk så mye rart liggende (har selv 2-3 Logitecher og noen andre greier). IR inngang bør vi imidlertid ha...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Morepower
    Om det skulle komme forslag til komponenter som Komplett ikke vanligvis har i sortimentet sitt, men som man gjerne/helst skulle hatt med, skal vi ikke se bort fra at de kan bestille disse fra en av sine leverandører, som en goodwill til avforum. (eller for å sikre seg salget)
    Ja, er komponenten viktig nok for ytelsen totalt sett skal en ikke se bort fra det ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil ikke anbefale det ATi TV kortet!
    Kjøpte det til min far's HTPC da det var billig og scoret relativt bra og hadde medfølgende fjernkontroll. Men som testen også viste så ble det en svart stripe på venstre side av bildet - på ca 1cm på 19".
    Vil da anbefale Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE PCI som er det samme som 500MCE som jeg har, bortsett fra at jeg har 2 tunere.
    Det kan virke som jeg bare anbefaler det jeg har. Men da skal det legges til at jeg har satt sammen ett uttall av maskiner til meg selv, familie og venner, og som også argumentert så har jeg testet flere komponenter opp mot hverandre og byttet ut for å få det beste selv. I tillegg vinner dette kortet ale tester jeg har lest.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    For øvrig blir det vanskelig å hente noen få komponenter fra andre nettbutikker, husk forutsetningen, maskinen skal skrus og gis garanti fra Komplett... Mener du altså at Zalman-variantene hos Komplett ikke holder vann? TV-kortet du linker til virker jo kjekt da, men du tror ikke det finnes et godt alternativ hos Komplett.
    Kan ikke helt forstå dette. Zalman CNPS9500-serien kjører jeg i to maskiner her hjemme og de er UTMERKET uten at de blir for dyre heller. Sett i forhold til Komplett er det sikkert en fordel at disse er svært enkle å montere også i produksjonen.

Jeg tror vi bør kjøre et enklere kabinett, LC17 er nevnt, ev. LC03...?
    Har i min egen HTPC et kabinett med samme grunnstruktir som LC03. Bl.a. kan man legge merke til "pinnen" for å stive opp kabinettet -- denne ligger rett over CPU og vil gi litt begrensninger i henhold til litt høyere CPU-kjølere. Videre er det 60mm vifter som benyttes bak.

LC20, altså ikke-M-versjon, er billigere enn LC03 - og bedre, og penere (synes jeg). LC20 blir ikke så ulik LC17 innvendig.

CPU kan vi ikke gå særlig ned på da, i så fall blir det en god gammel PIV, og det blir for kjipt...
    Og varmt...

Husk ellers; med Asus-hovedkortene blir standardviftene i kabinettet regulert ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Takker for konkrete innspill, det er det vi trenger nå. Prisklasser tror jeg vi setter mellom 10-15.000, der hensynet til ytelse/funksjon tilstrekkelig for 1080p, design og stillegående drift står i første rekke.

For øvrig blir det vanskelig å hente noen få komponenter fra andre nettbutikker, husk forutsetningen, maskinen skal skrus og gis garanti fra Komplett... Mener du altså at Zalman-variantene hos Komplett ikke holder vann? TV-kortet du linker til virker jo kjekt da, men du tror ikke det finnes et godt alternativ hos Komplett.

Tror vi uansett må satse på 1GB minne...

I tillegg kommer montering og garantiansvar, minst 2000 ekstra, så her snakker vi nok en PC til rundt 15.000. Det tror jeg nok en må leve med om vi skal på med såpass spreke funksjoner. Dytter vi opp skjermkortet ytterligere havner vi nesten opp mot 20k, det blir nok litt for dyrt for mange tror jeg...

Jeg tror vi bør kjøre et enklere kabinett, LC17 er nevnt, ev. LC03...?

CPU kan vi ikke gå særlig ned på da, i så fall blir det en god gammel PIV, og det blir for kjipt...

Skjermkort kan vi heller ikke justere stort ned, snarere tvert i mot.

En heftig AVforum godkjent ferdig tunet HTPC kan etter mitt syn godt koste 14.990, men da må vi også være sikker på at den kjører 1080p uten problemer...
    Når det gjelder ytelse burde man kanskje trylle fram noen referansefiler som pakken skal kunne spille av? Jeg tror fort vi kunne blitt overrasket dersom vi varierte cpu-klokke og gpu-klokke for å simulere billigere komponenter, og varierte mengden minne.

Zalman var tidlig ute og lagde mange gode produkter, jeg har selv en i kontor-pcen. Men de har hatt middelmådige vifter og pga designen er det vanskelig å bytte disse ut. Mange gode cpu-kjølere er formet som et "tårn" og er vanskelig å få plass til i et liggende kabinett. Problemstillingen her er å få en "bred og lav" kjøler som ikke kolliderer med hovedkort, som har heatpipes for bedre spredning og en stor vifte som kan gå på lavt turtall.

Jeg mener at luftkjøling kan fungere veldig bra, men hvis man samtidig skal ha høy ytelse og lavstøy må man ha gode/dyre komponenter.

Thermalright Gets Back on Top with the Ultra-120 | silentpcreview.com
    Zalman CNPS8000: A Worthy Successor? | silentpcreview.com

"State of the art" luftkjøler kan i spcr sitt spesialbygde testoppsett kjøle en P4 prescott ved full belastning til
    16C over romtemperaturen ved 12V,23dBA@1m eller
    29C over romtemperaturen ved 5V, <17dBA@1m
    (støygulvet i labben var 16dB så målingen er usikker)

Til sammenligning så presterer Zalman cnps 8000
    23C ved 12V,40dBA@1m og
    34C ved 5V,23dBA@1m og

En tolkning av dette er at for en gitt kjøling på 29 grader så støyer Zalman 29dB mens referansen støyer <17dB. Dette er store tall. En annen måte å si det på er at hvis du godtar maks 23dB støy så vil prosessoren være 18 grader varmere i tilfellet Zalman.

Et alternativ som kanskje må vurderes for skjermkort er å ettermontere passiv kjøling hvis ingen finner et kurant passivt kort.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Thomas
    Vil ikke anbefale det ATi TV kortet!
    Kjøpte det til min far's HTPC da det var billig og scoret relativt bra og hadde medfølgende fjernkontroll. Men som testen også viste så ble det en svart stripe på venstre side av bildet - på ca 1cm på 19".
    Overscan er en vanlig del av tv-systemet vårt. Hvis du kobler en tv til PC-en som ikke har 1:1 pixel så vil denne vanligvis beskjære kantene slik at slike ting forsvinner. For MediaPortal kan du alternativt spesifisere et antall pixler i hvert hjørne som skal beskjæres fo hvert enket tv-kort
    Vil da anbefale Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE PCI som er det samme som 500MCE som jeg har, bortsett fra at jeg har 2 tunere.
    Det kan virke som jeg bare anbefaler det jeg har. Men da skal det legges til at jeg har satt sammen ett uttall av maskiner til meg selv, familie og venner, og som også argumentert så har jeg testet flere komponenter opp mot hverandre og byttet ut for å få det beste selv. I tillegg vinner dette kortet ale tester jeg har lest.
    Mange bruker også Hauppage med godt resultat ja.

Jeg anbefalte mest ATI-kortet fordi jeg har det og jeg vet at det fungerer bra.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Kan ikke helt forstå dette. Zalman CNPS9500-serien kjører jeg i to maskiner her hjemme og de er UTMERKET uten at de blir for dyre heller. Sett i forhold til Komplett er det sikkert en fordel at disse er svært enkle å montere også i produksjonen.
    Jeg å innrømme at interessen fo å sette meg inn i nye modelle har dabbet litt av etter at jeg kjøpte inn selv, men er ikke disse veldig høye? HTPC er liggende kabinett så det begrenser mks høyde over hovedkort.
    Husk ellers; med Asus-hovedkortene blir standardviftene i kabinettet regulert ned.
    Alle hovedkort med minst en regulerbar fanheader lar deg bruke speedfan som er vesentlig bedre enn asus sin løsning. Jeg forutsetter at speedfan eller noe lignende blir brukt i denne konstruksjonen.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da beror det på at mediaportal blir brukt, noe som er ett bra grensesnitt. Utgangspunktet her er jo også at Komplett som ser ut til å bli leverandør ikke har det. I tillegg så har ATi kortet like coaxial kontakter for radio og tv, noe min far brente seg på senest idag. høl i hue! Det må også legges vekt på at dette skal være en PC som enhver person, kvinne som mann, teknolog som filmnyter uten teknisk innsikt skal ha mulighet til å bruke denne out of the box!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC oppsett:
    Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe 1745,-
    CPU: Intel Core 2 duo E6600 2595,-
    RAM: Corsair Twin2X2048-5400C4 1895,-
    GFX: MSI GeForce 7900 GTO 512 MB 2295,-
    DVD: Samsung SH-W163A/BEBN (SATA) 314,-
    PSU: Enermax Liberty 500W 844,-
    Kabinett: Silverstone CW01 2445,-
    HD: Samsung SpinPoint T133S 400 GB 1037,-
    Lydkort (optional?) Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic 598,-
    Kjøler: Zalman CNPS9500 AT 345,-
    Windows ME (mulig gratis oppgradering til vista ME?) 1000,-
    TV kort: Hauppauge WinTV-PVR-500MCE 1078,-

Totalt: 16931,-
    Med et slikt oppsett så blir det en bra balanse mellom spill pc og HTPC.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Thomas
    Da beror det på at mediaportal blir brukt, noe som er ett bra grensesnitt.
    Det fungerer også greit med medfølgende programvare så spørsmålet kan jo snus, om det var den programvaren dere brukte som var en dårlig match mot kortet? Det griper i så fall direkte inn i argumentasjonen min tidligere i tråden: Kjøp hardware og software for hverandre, ikke det ene først og så håp at det funker med det andre.
    Utgangspunktet her er jo også at Komplett som ser ut til å bli leverandør ikke har det. I tillegg så har ATi kortet like coaxial kontakter for radio og tv, noe min far brente seg på senest idag. høl i hue! Det må også legges vekt på at dette skal være en PC som enhver person, kvinne som mann, teknolog som filmnyter uten teknisk innsikt skal ha mulighet til å bruke denne out of the box!
    Joda. Tv-kort diskusjonen kan bli lang som et vondt år. På Hardware.no, her og på TV-Cards.com*»*News krangles det så fillene fyker om hva som er "best". Og siden kilden er analog og sterkt varierende fra bruker til bruker så finnes det ikke noe fasit-svar.

MP fungerer i alle fall suverent best med et kort med hardware MPEG2-enkoder. Hvilkt merke, om det skal være single eller dual, om man skal la folk velge selv etc får være opp til de som skal organisere prosjektet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer a folkens? hvorfor velge directX 9 skjermkort når vi først skal kjøpe en skikkelig oppdatert HTPC... ?!?
    De fleste av oss kommer nok sikkert til å installere Vista når det dukker opp og vista er jo Direct X 10 så det holder...

Uansett så kan vi jo se etter komponenter nesten fra overalt, Komplett skaffer vel så og si det aller meste...(?!)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    HTPC oppsett:
    Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe 1745,-
    CPU: Intel Core 2 duo E6600 2595,-
    RAM: Corsair Twin2X2048-5400C4 1895,-
    GFX: MSI GeForce 7900 GTO 512 MB 2295,-
    DVD: Samsung SH-W163A/BEBN (SATA) 314,-
    PSU: Enermax Liberty 500W 844,-
    Kabinett: Silverstone CW01 2445,-
    HD: Samsung SpinPoint T133S 400 GB 1037,-
    Lydkort (optional?) Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic 598,-
    Kjøler: Zalman CNPS9500 AT 345,-
    Windows ME (mulig gratis oppgradering til vista ME?) 1000,-
    TV kort: Hauppauge WinTV-PVR-500MCE 1078,-

Totalt: 16931,-
    Med et slikt oppsett så blir det en bra balanse mellom spill pc og HTPC.
    Støtter det skjermkortet HDMI, og hvordan er det på støy? Det er et uttalt ønske med lav-støy maskin.

Hva er bakgrunnen for å velge den PSU-en i stedetfor seasoniic 380W til 200,- mindre?

Jeg er ikke inne i spill-verdenen, men er det slik at en soundblaster gir bedre muligheter for kring-lyd i spill? Det er ikke mitt førstevalg til film o musikk.

Ellers mange fornuftige komponeneter.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg å innrømme at interessen fo å sette meg inn i nye modelle har dabbet litt av etter at jeg kjøpte inn selv, men er ikke disse veldig høye? HTPC er liggende kabinett så det begrenser mks høyde over hovedkort.

Alle hovedkort med minst en regulerbar fanheader lar deg bruke speedfan som er vesentlig bedre enn asus sin løsning. Jeg forutsetter at speedfan eller noe lignende blir brukt i denne konstruksjonen.

-k
    Tror 9500 skal gå. Som sagt er CNPS8000 også aktuell. Denne "liggende", men har ikke diameteren som en del av 7-serie-kjølerne til Zalman, som "krasjer" i minnemoduler og brikkesettkjøler på mange hovedkort.

Med tanke på at "vanlige folk" også kan komme til å kjøpe slike løsninger er det greit å bli kvitt bruk av Speedfan når man får veldig gode hovedkort som fikser dette ennå mer automagisk. Har en PC ved min side her nå, åpen, med Asus P5B-E, QX6700, 7900GS og en 560W fra Silverstone. Egentlig imponert over hvor støysvakt det er uten at jeg har gjort noen "forsøk" -- standard Intel boxed-kjøler, men såklart - høy cpu-belastning, så høres den kjøleren, med så er det 130W DTP på prosessoren. Auto-løsningen for viftestyring på MSI P965 Platinum-kortet som stod i først ga lagt fra like bra resultat.

På en del hovedkort risikerer man også en del konfig av Speedfan for at det skal fungere. På andre igjen er det PnP... Jeg synes man ikke bør bruke Speedfan på et slikt oppsett hvis man ikke trenger det (da må Komplett gi support på det også, så de vil det sikkert ikke...).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim
    Hva skjer a folkens? hvorfor velge directX 9 skjermkort når vi først skal kjøpe en skikkelig oppdatert HTPC... ?!?
    De fleste av oss kommer nok sikkert til å installere Vista når det dukker opp og vista er jo Direct X 10 så det holder...

Uansett så kan vi jo se etter komponenter nesten fra overalt, Komplett skaffer vel så og si det aller meste...(?!)
    Pris... billigste GeForce 8 er fortsatt ikke billig. For de fleste blir det også "overkill", selv om det en gang i framtiden kan ha div. fordeler.... da må man evt. vente på rimeligere modeller i GF8-serien.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter det skjermkortet HDMI, og hvordan er det på støy? Det er et uttalt ønske med lav-støy maskin.
    Samme kjøleren som en del 7800GTX-512 og 7900GTX-kort hadde. Kurant i en vanlig PC, ikke i HTPC. I basis er vel 7900GTO det samme som 7900GTX, bare litt lavere klokket. Vet ikke om dette støtter HDCP - HDMI har det i hvert fall ikke.

Jeg er ikke inne i spill-verdenen, men er det slik at en soundblaster gir bedre muligheter for kring-lyd i spill? Det er ikke mitt førstevalg til film o musikk.
    Det kortet har vel ikke digital utgang som standard....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje være litt "overkill" akkurat nå... men HTPC folk er jo ikke akkurat folk som er glad i å oppgradere annen hver måned slik som gærne vanlige PC entusiaster... Jeg vil helst kjøpe noe som jeg vet vil holde hvertfall i 6-12mnd før det går ut på "dato"... Når vista kommer så vill det jo ikke lengre være "overkill"... Vil jo gjerne ha litt levetid på noe jeg betaler 12-15000 for..
    DX 9 vil jo være "gammelt" om 3-4mnd...
    Men dette er kun min mening.. sier ikke at det er riktig eller feil, så gidder ikke krangle om det

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er bakgrunnen for å velge den PSU-en i stedetfor seasoniic 380W til 200,- mindre?

Ellers mange fornuftige komponeneter.

-k
    Ja skjermkortet har HDCP og støtter derfor HDMI.
    380W er klart på grensen for hva som er minimum for en pc idag.
    har selv 600 versjonen av enermax strømforsyningen, den er støysvak og leverer stabil strøm. Den er også modulær sånn at kabelspagettien blir holdt på et minimum.
    De nyeste soundblaster kortene (x-fi) er også veldig bra på musikk og film og ikke minst de fungerer godt sammen med win ME

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme kjøleren som en del 7800GTX-512 og 7900GTX-kort hadde. Kurant i en vanlig PC, ikke i HTPC. I basis er vel 7900GTO det samme som 7900GTX, bare litt lavere klokket. Vet ikke om dette støtter HDCP - HDMI har det i hvert fall ikke.
    VELDIG få kort leveres idag med HDMI kontakt. Men de fleste leveres med DVI som har HDCP støtte. Kortet bråker faktisk relativt lite, men bedre kjølere fåes kjøpt løst på f.eks Microplex Norge AS

Det kortet har vel ikke digital utgang som standard....
    Description

Technical Specs
    24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs: 96kHz sampling rate
    24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources: 96khz to analog 7.1 speaker output
    24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources: 192kHz to stereo output
    16-bit to 24-bit recording sampling rates: 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz
    ASIO 2.0 support: 16-bit/44.1kHz, 16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz, 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz with direct monitoring
    Enhanced SoundFont support: Up to 24-bit resolution
    Audio Performance (Rated Output @ 2Vrms, Typical Value)
    Signal-to-Noise Ratio (20kHz Low-pass filter, A-Weighted): Stereo Output: 109dB
    Front and Rear Channels: 109dB
    Center, Subwoofer and Side Channels: 109dB
    Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (20kHz Low-pass filter): 0.004%
    Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input ): <10Hz to 46kHz
    Frequency Response (-3dB, 24-bit/192kHz input): <10Hz to 88kHz (Stereo only)
    Connectivity
    FlexiJack: 3-in-1 function (Digital I/O1 / Line In / Microphone) via 3.50mm mini jack
    Line level out (Front / Rear / Side / Center / Subwoofer): 3.50mm mini jacks
    AUX_IN line-level analog input: 4-pin Molex connector on card
    One AD_Link (26 pin) connector: For linking to the X-Fi I/O Console (upgrade option)

Som du ser: Flexijack. Supports SPDIF Out compressed ac3 signal or PCM for Stereo Digital Speaker

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at mange "HTPCere" kun er ute etter en videomaskin med minimal støy, men skal man få endel avforumere til å gå sammen om en felles HTPC må man inngå kompromisser, folk betaler tross alt ikke 10K + for en pc som kun kan brukes til å se tv og film. Det er sikkert like mange som vil spille CSS, Farcry og Lock On på sin nyervervede HTPC.
    Å gjøre en pc mer stille er jo fullt mulig med 12db papst vifter, passiv kjøling på skjermkortet og dempingsmatte i lokket. CW01 kabinettet er ganske romslig og vil ikke få problemer med overheting pga. en dempematte i topplokket.
    Dette kan jo gjøres tilgjengelig som en tilleggsopsjon for noen hundrelapper?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim

Klart alle vil ha en up to date pc, men nå er det slik at det kune er en familie GFX kort som støtter DX10, det er den nye 8000 serien til Nvidia, disse kortene starter på 4000 ++ og gjør pcen veldig mye dyrere. disse kortene er også ikke kommet på markedet i stort antall enda. De kan derfor bli vanskelig å skaffe 10 - 20stk.

Side 6 av 43 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •