Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 43 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 843
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor mye diskplass tar man sikte på? Mtp støy og at jeg har ekstern lagring kunne jeg personlig tenkt meg en 2.5" 120 GB eller lignende. RAID er helt utelukket for mitt vedkommende.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Målet med dette innkjøpet er vel å få med så mange som mulig? Hensikten faller vel litt bort for min del hvis jeg må kjøpe en pakke med mye jeg egentlig ikke trenger. Da er det greiere å bygge en ny selv til sikkert lavere pris.

Fokus bør altså være hvilke funksjoner bør denne ha og til hvilken pris?
    Målet må vel være å få med de 70% eller 90% av brukerne som har tilstrekkelig overlappende bruksområde til at det lønner seg å kompromisse på detaljene mot å få en "standardløsning" som har veldig god effektiv support og fungerer out-of-the-box.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hvor mye diskplass tar man sikte på? Mtp støy og at jeg har ekstern lagring kunne jeg personlig tenkt meg en 2.5" 120 GB eller lignende. RAID er helt utelukket for mitt vedkommende.
    Jeg ville i utgangspunktet ha foreslått en enkelt lav-støy 3.5" harddisk plassert midt i "sweetspot" for pris vs størrelse.

Default:
    1x Samsung spinpoint T133 400GB SATA2 1150,- (systemdisk og media)

Alternativ 1:
    1x Samsung spinpoint T133 400GB SATA2 1150,- (systemdisk)
    1x Samsung spinpoint T133 400GB SATA2 1150,- (mediadisk)

Alternativ 2:
    1x Hitachi travelstar 7K100 100GB 7200RPM 2.5" 1150,- (systemdisk og media)

Ellers kan man jo tenke hardt og finne løsninger som begrenser harddisk-vibrasjon som hjemmelaget strikk-oppheng, AAM eller dempe-bokser.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har strikkoppheng nå, problemet er at disken blir alt for varm uten kontakt med en drevramme. Det går jo an å montere kjøleribber på disken, men det blir kanskje litt MacGyver for et slik prosjekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har strikkoppheng nå, problemet er at disken blir alt for varm uten kontakt med en drevramme. Det går jo an å montere kjøleribber på disken, men det blir kanskje litt MacGyver for et slik prosjekt.
    Ja. Det må være hardware som leverandør er villig til å skru sammen uten å forårsake branner rundt omkring. Alternativt kommer man sikkert til å få en del modde-tråder etterhvert, men den skal jo fungere *bra* out of the box.

Hvilken harddisk og kabinett er det du har som overfører så mye vibrasjoner? Hva er sitteavstanden til kabinettet? I min HTPC er problemet i praksis fraværende, men kontor-pcen får eksitert noen fryktelige resonanser av den ene harddisken. Jeg har prøvd forskjellige ting men kommet til at den må hvile på en absorberende overflate for å ikke forstyrre. Jeg mistenker at harddisk-produsent, eksemplar-variasjon sammen med kabinettets konstruksjon er de avgjørende faktorene her.

Jeg har fabulert rundt en "mod" til silverstone-kabinettet siden harddiskene sitter inni en av 2 rammer som glir inn i hakk i bunnen og skrus fast i ramma i topp. Hvis den delen som harddisken er skrudd fast i kunne skilles fra resten av ramma og henges opp i strikk, ville harddisken få noe kjøling fra den metallplata den er skrudd i, og samtidgi ikke være direkte koblet med resten av kabinettet. silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers har utallige slike reodorfelgenløsninger. Men siden jeg ikke hører maskinen der jeg sitter har ikke dette prosjektet fått særlig høy prioritet.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh: Jeg har et Kanam HT400, disken er en Seagate Barracuda V. Det blir en del resonanser med toppdekselet på, men jeg har dempematter jeg skal prøve, i tillegg til en viftestyringsak fra Mcubed. Jeg bruker ikke PC-en for tiden (flyttefot), men sitteavstand har vært fra 1-3 meter avhengig av sitteplass.

Jeg kan jo i samme åndedrag nevne at VFD-displayet som følger med disse og andre kabinetter er helt ubrukelig med mindre man sitter helt inntil kabinettet. Touchscreen ser jeg heller ikke behov for, all den tid fjernkontrollen er oppfunnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo i samme åndedrag nevne at VFD-displayet som følger med disse og andre kabinetter er helt ubrukelig med mindre man sitter helt inntil kabinettet. Touchscreen ser jeg heller ikke behov for, all den tid fjernkontrollen er oppfunnet.

Dette er tingen =) Men utviklingen av plugin/applikasjon for PocketPc har desverre gått treigt...

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har PDA også, Dell X50v med VGA.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag:
    -HTPC som skal kunne spille av 1080@24p uten hakking
    -Stilfullt utseende som passer inn med andre hifi-komponenter
    -Støynivået skal være slik at for de fleste er uhørbar ved 2-3 meters avstand i en stue med "normal" bakgrunnsstøy, den må ikke være støyfri.
    -Den skal kjøre vanlig Windows XP og MediaPortal som front-end.
    -Den skal settes opp med codecer, playere og drivere som i størst mulig grad er usynlig for brukeren i normal bruk.
    -Den skal være satt opp til å håndtere alle vanlig forekommende media-filformater med god lyd- og bilde-kvalitet
    -Den skal også være best mulig forberedt på å kunne spille av BR/HD-DVD (med kryptering) ved å skifte ut optisk drive
    -Den skal ha mulighet for enkel visning og opptak av analog tv
    -Den skal kunne spille av høykvalitets audio i inntil 24/96
    -Den skal ha en fjernkontroll som er intuitiv og tilstrekkelig til daglig bruk
    -Den skal være stabil og ved førstegangs-bruk skal alle viktige funksjoner være satt opp fra leverandør.

Utdyping om 1080p:
    HD-formatene koder "1080p" kinomateriale som enten 1080@24p, 1080@60i eller 1080@50i (da oppspeedet til 25p). Avhengig av hvordan avspillerapplikasjonene håndterer det, og hva tv-apparatet takler er dette det vi må forholde oss til. Bare digitale video-tilkoblinger med HDCP vil tillate HD-signalet, over VGA og komponent vil applikasjonen sannsynligvis skalere ned videoen. Det er litt viktig å være tydelig på dette, og hva folk kan forvente seg og hva de bør koble til. Ideelt sett bør man ha en display-enhet med 1:1 pixel 1080p@24,50 og 60Hz så vel som 50i og 60i tilkoblet over HDMI eller DVI med HDCP. Hvis dette ikke går så er det mye viktigere med et display som støtter 50 og 60Hz (og helst en multippel av 24) uten rate-konvertering enn 1:1 pixel.

Jeg holder det som sannsynlig at lovlige avspillerapplikasjoner ikke gir oss tilgang på videostrømmen for prosessering, sannsynligvis vil PowerDVD & Co sende en kryptert strøm til ATI/NVIdia driverne som dekrypterer, evt post-prosesserer og sender ut som kryptert HDCP.

om utseende:
    Jeg liker et stilrent design ala Denon, Sony etc. Børstet aluminium, full bredde 44cm, minst mulig flashy lysdioder, plastik og unødige knapper.

Om støy:
    I praksis er støy uunngåelig. Alt som roterer lager i prinsippet støy. Problemstillingen bør være å velge komponenter og sette disse sammen på en måte som gjør at brukeren ikke opplever støy som et problem. Sannsynligvis har vi forskjellige terskler for når dette skjer =)

Software:
    Jeg anbefaler Windows XP og MediaPortal bare fordi jeg kan disse best, og fordi jeg har prøvd noen andre front-ender som jeg ikke likte eller ikke fikk til. Muligens ser man mer objektivt på dette hvis man lager en liste over hva man trenger og så kobler denne mot det som finnes, bare husk på å se på stabilitet og oppegående forum samtidig.

"Behind the scenes":
    Jeg mener at min mor skal kunne bruke boksen, og det skal fungere topp. Selv om jeg ikke er der selv enda synes jeg at knotete løsninger som involverer å kjøre 2-3 skript, holde inne 4 taster, danse rundt på gulvet etc er grufullt. Det skal være intuitivt, kjapt og stabilt.

Filstøtte:
    Mange velger å installere alle codec-pakker de kommer over og ender opp med en drøss av trojanere og generelt ustabilt system. Grunnet måten "filtre" fungerer på i microsofts multimediasystem så kan installasjonen av en kul video-codec forårsake uforutsette konsekvenser for avspilling av forskjellige filtyper. Dette er noe knot å sette opp. Derfor bør man velge ut noen få viktige codecer som dekker det nødvendigste.

Avspilling av BR/HD-DVD :
    Et spennende punkt men i dag er dette for dyrt for de fleste, og mange sitter på gjerdet til krigen er over. Det mest økonomiske er kanskje å kjøpe en xbox ekstern HD-DVD drive, men det er veldig tidlig i utviklingen av video-drivere, applikasjoner og skjermkort. Mitt forslag ville være å avvente det hele, men heller ikke mure seg inne ved valg av hardware. Skjermkortet bør f.eks støtte HDMI eller DVI med HDCP.

TV-delen:
    Jeg tror at for noen er tv-opptak veldig viktig mens for andre er det helt uviktig. Det er kanskje det viktigste skillet mellom "videofile" og de som ønsker seg en slik boks av mer ergonomiske grunner. Jeg synes det er såpass nyttig at en enkel slik funksjonalitet bør på plass selv om det koster 500-750,- ekstra.

Hirez audio:
    Selvsagt må en HTPC støtte 24/96 eller tilogmed 24/192 audio. Mitt første innfall er at dette bør gjøres via spdif (digitalt) med et enkelt lydkort evt integrert lydkort slik at de mange med god surroundforsterker slipper å bruke unødvendig mye penger. Det vil gi brukeren full kvalitet stereo CD, FLAC, DVD-A (med rett programvare) og kommende 2-kanals formater, og full støtte for lossy komprimerte surroundformater som Dolby Digital EX, DTS ES som jeg regner med vil finnes på BR/HD-DVD som kompabilitets-spor. Alternativt kan man satse på noe ala M-audio revolution 7.1 som gir multikanals hirez analog.

Avspilling av SACD på PC kommer sannsynligvis aldri til å skje.

Ergonomi, stabilitet og fjernkontroll:
    Vanskelig å definere. Men alle knappene på fjernkontrollen bør fortrinnsvis være i bruk, og mappet til det teksten sier. Det må være lett å spille av en CD, å finne en media-fil, å vise fram bildene fra sommerferien etc. Hvis det er VFD/LCD-display på kabinettet må selvsagt dette vise relevant info slik at TV kan slås av.

PC-leverandør:
    Hvis noen ildsjeler velger å gå inn som PC-leverandør er det naturlig å forvente en betydelig rabatt fra komplett eller hvem enn man velger. Det er også sannsynlig med ganske mye "støy" fra f.eks 30 brukere med varierende krav og kompetanse. Derfor anbefaler jeg å ha minst 3 partisjoner på harddisken: En system-disk (c: ), En bruker-disk (d: ), og en skjult disk med image for gjenoppretting. På den måten kan maskinen når som helst settes i samme tilstand som når den var ny, uten tap av brukerdata (siden My Documents etc er rutet til d: )

-k

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Dette er et fantastisk tiltak! Jeg hadde egentlig droppet HTPC pga. levetiden på vanlige PC-er og tregheten og ustabiliteten man etterhvert opplever. Etter diskusjonen over og så gode utlegninger som knutinh kommer med har jeg allerede endret oppfatning, jeg er med!

Dette er forbrukermakt i praksis. Har ikke mye teknisk å bidra med, men vil følge spent med på utviklingen "vår". Og jo enklere kabinett, jo bedre!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil fortsatt holde fast på to forskjellige oppsett til to forskjellige målgrupper.

- Mediecenter til stuebruk, utseende og støydemping er viktig
    - Video/Audio-avspiller til dedikerte hjemmekinoer, utseende og støydemping er uvesentlig

Mitt forslag til HTPC for dedikert hjemmekino:

- CPU (må takle 1080p, Dual Core er vel det mest åpenbare)
    - RAM (1 GB skulle holde lenge)
    - Skjermkort: Geforce 7600GT med HDCP
    - Systemdisk (250 GB)
    - Lydkort (bør støtte bit perfect digital overføring)
    - Diskdrev: DVD-brenner (med mindre Blu-ray/HD DVD faller ekstremt i pris)
    - Kabinett: Billigst mulig, med noen forbehold
    - Avspilingssoftware: Zoom Player

Utstyr som tv-kort, fjernkontroll, ekstra diskplass, touchscreen osv mener jeg bør være opp til hver enkelt å kjøpe på egenhånd, ettersom
    det for mange kan virke bare som unødvendig og fordyrende hardware som ikke blir brukt.
    AVForum kan sånn sett anbefale bestemte produkter som det så lages detaljerte guider for hvordan man installerer og setter opp.
    Mus/tastatur vil jeg også sette opp som tilbehør, med mindre man finner et lite sexy tastatur med integrert mus/styrepinne til en
    uslåelig pris.

Av skjermkort kommer man ikke utenom GeForce 7600GT, ettersom dette er det rimeligste kortet som støtter all Purevideo-funksjonalitet
    (hardware-aksellerasjon) inkl. inverse telecine. Skjermkortet bør i tillegg ha støtte for HDCP med tanke på fremtidig Bluray/HD DVD-utvidelse.
    DVI/HDMI blir vel hipp som happ, men mange foretrekker DVI pga skrufeste.

Lydkortet bør støtte såkalt bit perfect digital overføring, dvs med støtte for kernel streaming/asio. Uten denne støtten
    vil man f.eks. ikke kunne spille av DTS-musikk-cder. Disse finnes, men det er litt arbeid å finne noe som både er billig og bra.
    Jeg mener å huske at Chaintec har et svært rimelig et til under 200,- som blir mye brukt på AVSforum.
    Eksternt usb-lydkort kan være aktuelt som ekstra tilbehør.

Kabinettet bør være så billig som mulig, men det må selvsagt holde en grei kvalitet. Kontra stuepc sparer man fort 2-3000 her, dette
    er penger rett i vasken for de som skal ha PCen stående på et bakrom/serverrom.

Når det gjelder avspillingssoftware, anbefaler jeg Zoom Player til denne bruken, rett og slett pga konfigurerbarhet, hastighet
    og "brukervennlighet med tanke på feilsøking". Codec-pakker er selvsagt fy-fy

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Forslag:

om utseende:
    Jeg liker et stilrent design ala Denon, Sony etc. Børstet aluminium, full bredde 44cm, minst mulig flashy lysdioder, plastik og unødige knapper.
    Dette støtter jeg fullt og helt ut.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Takker for ekstremt gode innspill folkens! Synes din oppsummering begynner å ligne på noe knutinh, og Striky pinpointer mange viktige argumenter der forslag til konfigurasjon ser fornuftig ut. Jeg tror imidlertid at vi holder oss til en konfigurasjon nå i utgangspunktet, og da blir det den mest kommersielle, altså den stillegående, lekre og superspreke stuemaskinen, ikke HTPC-serveren, som for øvrig sikkert kan være interessant nok for mange det også men det får bli til en annen gang.

Spørsmålet på skjermkortsiden er vel egentlig om vi stoler på at 7600GT er tilstrekkelig godt på 1080P HD. Jeg har nylig lest en tråd der en bruker klager på hakking med nettopp dette kortet. Det spørs nok om vi må levert en PC med både 7600GT og 7950GT medfølgende (begge silent) for en A/B-testing. Hakking er som nevnt helt uaktuelt! Nå kan som nevnt hakking skyldes så mangt, så her gjelder det å eleminere så mange feilkilder som mulig.

Jeg spiser også knutinhs argument rundt innbygget TV-kort. Jeg tror ikke det bør satses på noe avansert og fancy, men ettersom mange tross alt kan benytte TV-kortet via S-video selv med digitale signaler gir det en funksjonalitet til HTPCen mange brukere er opptatt av. Derfor mener jeg at det bør med...

Kabinettet mener jeg at bør se lekkert ut, men trenger ikke koste skjorta. Jeg tror også at display i front nesten kan være til mer sjenanse enn praktisk fordel, spesielt når disse displayene er såpass basic som de er i dag. Tror faktisk Silverstone LC03 kan fungere helt ypperlig, og det koster heller ikke allverden.

Når det gjelder TV-kort (fra Komplett), hva skal en gå for? Er jo masser av varianter... Trenger ikke støtte for DVB-T osv., kun analogt, ettersom de verken støtter det gjeldende format, mpeg4, eller har input for dekoderkort.

På softwareside, som er vel så vesentlig som hardwaren her, må vi ta noen avgjørelser. I utgangspunktet hadde det jo vært glimrende om Windows Vistas egen Media Center programvare kunne fungert tilstrekkelig ved bruk av nvidias mpeg-dekoder og ffdshow gående i bakgrunnen men det er kanskje bare drømmetekning? Innspill? Er såpass lenge siden jeg brukte HTPC på fulltid (ble lei hakking og solgte hele herligheten), var den gang TheaterTek som gjaldt, men tidene forandrer seg forstår jeg...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter å leser tråden og ser mange fine tall og specs. Men er det bestemt noen prisklasse for dette enda? eller kommer dette etterhvert som dere blir enig om komponentene?? har dere et ca tall??

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Zoom Player så vil neste versjon (som er rett rundt hjørnet) komme med noe som kalles "Zoom Player Install Center" som skal forenkle prosessen med installering av riktige codecs og filtere. I kombinasjon av Smart Play-funksjonaliteten som allerede er integrert så vil dette resultere i en unik kontroll over hvilke filtre/dekodere som er i bruk til hvert enkelt filformat.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg krever er et "nice" kabinett, syns virkelig Zalman sitt HD160 er dritlekkert (finnes i sort og sølv)...
    Link: ::: Zalman :::

Ellers er mitt eneste krav det nye DX 10 kortet 8800GTX

Er egentlig ute etter en HTPC som erstatter PC'en min og et skikkelig mediacenter... Vil kunne spille spill, se filmer, høre på musikk og alt annet som er et krav i mediecentere...

Den må jo også være Vista kompatibel, er dette mediacenteret jeg vil foretrekke å kjøre hvertfall...

PS. STILLEGÅENDE!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag til "deluxe" utgave:
    Fra Komplett.no
    Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv m/VFD Display, Fjernkontroll (Uten PSU)
    Varenr.: 312306

Seasonic S12 Strømforsyning 380W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin .Varenr.: 323012

Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
    Varenr.: 321774

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte
    Varenr.: 322631

Corsair XMS2 5400 DDR2, 512MB PC5400 32Meg x 8, CAS 4-4-4-12, 667MHz, 240pin
    Varenr.: 301436

Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM
    Varenr.: 320128

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
    Varenr.: 325548

MSI GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Passive
    Varenr.: 322008

Totalt: 10507.25

fra Microplex Norge AS
    SI128
    Thermalright CPU-kjøler u/vifte 495,00

4412F2GLL
    Papst vifte, 70m³/time, 18 dB(A) 159,00

Totalt: 654,00

fra shg.no
    Sapphire Sapphire ATI Theatrix TV Tuner Card 627,-

Totalt kommer dette på 12415,- hvis jeg ikke har glemt noe. Jeg har tatt noen tilsynelatende "rare" valg som er utgangspunktet for diskusjon, ikke konkrete råd.

Kabinett er dyrt og kan byttes ut med lc17 som er funksjonelt lik men uten skjerm/fjernkontroll.

CPU-kjøler er svindyr og bra. Her kan det kuttes.

PSU er akkurat passe stor og kanskje den mest anbefalte modellen på markedet uten å være horribelt dyr.

Hovedkort er dyrt men støtter som en av få multiple kontrollerbare fan headers og var første anbefaling på forumet på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers

Skjermkortet er uten HDMI og eksisterer kun for å "fylle passen" til noen finner 7600GT med HDMI og passiv kjøling. Jeg fant enten HDMI eller passiv kjøling, ikke begge samtidig.

Prosessor, ram og DVD-RW er i underkant - disse er valgt bevisst billig med tanke på å holde prisen nede og åpne for utskifting.

Ved å endre kabinett, CPU-kjøling og billigere hovedkort kan prisen presses ned minst 3000,-

I tillegg må man regne inn prisen for Windows XP og evt tastatur. Jeg ville ha vurdert det jeg henviste til tidligere i tråden med integrert track-ball.

Hvis prisen er av mindre betydning kan man vurdere kraftigere CPU helt opp Core2 quadro til 8750,- den burde gjøre vei i vellinga med FFDShow. En GF 8800GTX til 6000,- ville også sikre spilling og kanskje Purevideo-ytelse. Men det vil gi utfordringer på varme/støy. Hvis man vurderer slike ting vil man selvsagt også bumpe minne til minst 2GB.

-k

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Takker for konkrete innspill, det er det vi trenger nå. Prisklasser tror jeg vi setter mellom 10-15.000, der hensynet til ytelse/funksjon tilstrekkelig for 1080p, design og stillegående drift står i første rekke.

For øvrig blir det vanskelig å hente noen få komponenter fra andre nettbutikker, husk forutsetningen, maskinen skal skrus og gis garanti fra Komplett... Mener du altså at Zalman-variantene hos Komplett ikke holder vann? TV-kortet du linker til virker jo kjekt da, men du tror ikke det finnes et godt alternativ hos Komplett.

Tror vi uansett må satse på 1GB minne...

I tillegg kommer montering og garantiansvar, minst 2000 ekstra, så her snakker vi nok en PC til rundt 15.000. Det tror jeg nok en må leve med om vi skal på med såpass spreke funksjoner. Dytter vi opp skjermkortet ytterligere havner vi nesten opp mot 20k, det blir nok litt for dyrt for mange tror jeg...

Jeg tror vi bør kjøre et enklere kabinett, LC17 er nevnt, ev. LC03...?

CPU kan vi ikke gå særlig ned på da, i så fall blir det en god gammel PIV, og det blir for kjipt...

Skjermkort kan vi heller ikke justere stort ned, snarere tvert i mot.

En heftig AVforum godkjent ferdig tunet HTPC kan etter mitt syn godt koste 14.990, men da må vi også være sikker på at den kjører 1080p uten problemer...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det skulle komme forslag til komponenter som Komplett ikke vanligvis har i sortimentet sitt, men som man gjerne/helst skulle hatt med, skal vi ikke se bort fra at de kan bestille disse fra en av sine leverandører, som en goodwill til avforum. (eller for å sikre seg salget)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett bruker ellers på sine stasjonære PCer å tilby visse konfigurasjonsmuligheter. Med en slik løsning har man mulighet til å sette opp f.eks. tre forskjellige anbefalte grafikkort, la Core 2 Duo-hastighet være opp til den som skal kjøpe og ha visse andre ting som opsjon. F.eks. kan TV-kort i dag godt være opsjon ettersom dette er "ubrukelig" for flere og flere (pga. digital-TV-løsninger blir tradisjonelle kort ikke aktuelle å bruke for mange). Videre klarer noen seg med fjernkontroll, mens andre vil ha med tastaturet fra MS (f.eks).

Poenget blir; jeg tror man må godta en viss fleksibilitet på enkelte områder, men at det likevel kan være "AVForum anbefalt" i henhold til de opsjonene som er der. F.eks. kan minste valg av grafikkort være 7600GT, neste valg et 7950GT og kanskje også et 8800GTS som toppvalg? Kanskje det bør være valg mellom 320, 400 og 500 GB disk? Kanskje noen også ha behovet for 750 GB? Det gir ikke en "konsis" konfigurasjon, men valgopsjonene vil altså kun være anbefalte løsninger....

Side 5 av 43 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •