Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 43 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 843
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott tråd dette her. Denne må jeg tydeligvis følge med på. Har nettopp bestillt meg en HTPC med følgende deler:

Antec Fusion 430 1279,-

Asus EN8600GTS Silent 1424,- (i vente av et kort med HDMI 1.3)

GEIL 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 463,- (Meget bra minne til prisen)

Intel Core 2 Duo E6750 1349,-

MSI Mainboard G33M-FI S-775 iG33 mATX 721,-

Seagate 80GB, 2.5", S-ATA, "Momentus 5400.3" 499,- (2.5" på grunn av støynivå. Kjører filserver så trenger ikke mye plass)

Toshiba SD-H802A HD-DVD 736,-

Blir til sammen ca. 6500,-

I tillegg har jeg et M-Audio Revolution 7.1 kort liggende som sikkert gjør sin hensikt inn til videre.

Til dere som skal bygge en HTPC kan jeg anbefale Antec Fusion 430. Test av Fusion hos Silentpcreview.

Noen prater her om at Q6600 vil være et bedre kjøp? Setter gjerne pris på en fyldig forklaring på hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, 821 poster, snart ett år siden første post, og det eneste dere har klart å bestemme dere for er kabinettet. Snakk om beslutningsvegring!
    Nå har ikke jeg noe spesielt peiling på hardware, osv. selv... Men jeg vet at et år er ganske lenge i data-verden, og uten å sjekke, vil jeg tippe at den hardware'n dere diskuterte i begynnelsen av tråden, sikkert allerede begynner å bli utdatert og erstattet av noe nytt og bedre... Uansett om jeg har rett eller ikke, så nytter det ikke sitte på gjerdet å vente i enda et år til ihvertfall, alle kan ikke få viljen sin her. Jeg synes en administrator med peiling skal skjære gjennom, og ta noen avgjørelser snart...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...årsaken er enkel; kravet til denne HTPCen er at den skal:

1. Støtte fullt ut de nye HD-formatene, og det inkluderer selvsagt også de nye lydformatene

2. Være stillegående (OK)

3. Se pen ut (OK)

4. Være enkel i bruk (det tror jeg vi skal kunne løse)

Det er punkt 1 som er problemet. En ekstern HD-DVD er ikke godt nok, det strider med punkt 3. Jeg er klar over at interne løsninger har begynt å dukke opp både i Blu-ray og HD-DVD-leiren (men f.eks. Komplett.no har verken intern Blu-ray eller HD-DVD tilgjengelig), så det er det mulig vi kan løse om ikke alt for lenge. Verre er det med støtten for HD-lydformatene. Det blir jo helt tullete å betale 15-20.000 for en avspiller uten støtte for disse, og når en heller ikke er garantert støtte i overskuelig fremtid blir det hele litt vanskelig å forholde seg til...

Det er altså på ingen måte viljen det står på, men rett og slett kravet til denne HTPCen. Kravene vi stiller er etter mitt syn helt rimelig til en PC i denne prisklassen, selv en HD-DVD-avspiller til 2500 kroner takler jo de kravene vi stiller til avspilling...

Er for øvrig helt enig at dette er utrolig dumt. AV- og filmindustrien har forstått hva PCene utgjør som trussel mht kopiering og gjør sitt for å holde de av banen så lenge som mulig. Ser imidlertid at Dells monster-PC XPS, nå kan leveres med intern Blu-ray, men fremdeles ikke støtte for de nye lydformatene. Det er kanskje håp allikevel, men det kan fremdeles ta enda ett år for alt vi vet. Først og fremstå må jo de som eier rettighetene til de nye formatene faktisk ØNSKE at PCene skal brukes til avspilling, og pr. dato har nok ikke PC-verden den aller reneste samvittighet å vise til. Microsoft har jo nærmest åpnet alle kopisluser, mens Apple har for liten markedsandel til å ha noe nevneverdig betydning (men har samtidig ivaretatt rettighetshaverne langt bedre).

Vi får bare vente i spenning - MIN nye Hi-end HTPC skal i det minste ha FULL støtte for ALT av hva Full-HD har å tilby, i motsatt fall er PS3 fremdeles en grei "ventemaskin" til ting er på plass...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig vil det jo skje ting over nyttår, hvis Auzentech klarer å holde det de har lovet i et års tid nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forstått det rett hvis det er slik at man kan rippe HD-DVD/BluRay, remuxe til mkv og dekode et hvilket som helst lydspor til PCM offline? Eller er det rett og slett umulig å dekode hirez lydformatene med gratis-verktøy?

I så fall sitter man jo der med en (stor) fil som fullt ut beholder HD-DVD/BluRay sine audio/video-kvaliteter, evt uten noen menyer og dill som jeg uansett ikke vil ha.

Det finnes jo lydkort med hirez analog/digital multikanals utgang. Lynx sine 2inn/6ut f.eks.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...Mulig dette er en fin plan, knutinh, men til dette prosjektet vil jeg påstå at 3 timers ripping som for øvrig spiser 30-50gig pr. film strider relativt kraftig med punkt 4... Ser for meg at type "Vent litt, må bare rippe filmen først, bør være klar til klokka to i natt!" kanskje ikke går like godt hjem hos mor...

Litt mer info om kortet du nevner, striky?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forstår jeg. Godt å se at det ikke hadde blitt lagt helt på is... Regner med at det er mange som meg, med begrensede kunnskaper rundt emnet, som kunne tenke seg en skikkelig HTPC fiks ferdig out-of-the-box... Og mulighet for super veiledning fra eksperter på forumet her med inngående kjennskap til akkurat den htpc'en man selv har.

Har allerede en PS3 som "venteboks"... Men er ikke akkurat et skikkelig mediasenter der enda heller. Vet at divX snart blir mulig, og det er jo positivt, men ikke bra nok. Linux har jeg også forstått fungerer rimelig bra på ps3'en, men ikke fullverdig. Så jeg gidder ikke prøve meg på Ubuntu eller YDL som en nybegynner der riktig enda...

Gleder meg til å følge denne tråden fremover, og håper den snart blir en realitet. Legger inn en bestilling dagen det skjer ihvertfall

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Litt mer info om kortet du nevner, striky?
    Det eksisterer en tråd her på forumet om dette kortet.

* It will be released in Q1 2008.
    * It supports ‘8-channel Audio : DTS HD, Dolby® Digital Plus, Dolby® True HD, Dolby Digital, DVD-Audio, LPCM 8-channel
    * IEC60958(S/PDIF) : 2-channel PCM (up to 192kHz), IEC61937 Compressed audio : Dolby® Digital, DTS digital audio’.
    * The Auzen X-Tension HDMI1.3 with Auzen X-Fi Prelude 7.1 supports by 96kHz LPCM.
    * As for the 192kHz, it will support in 2channel PCM only.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant info der Striky. Jeg bør kanskje vurdere det kortet da M-Audio Rev. 7.1 ikke støtter MS Vista. Men ser for meg at Nvidia eller ihvertfall ATI vil komme med skjermkort med integrert HD lydchip på fremtidige skjermkort.

Ellers må jeg si at det er helt hensides å bruke 15-20.000 på en HTPC med tanke på levetiden på en datamaskin i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Howard B
    Interessant info der Striky. Jeg bør kanskje vurdere det kortet da M-Audio Rev. 7.1 ikke støtter MS Vista. Men ser for meg at Nvidia eller ihvertfall ATI vil komme med skjermkort med integrert HD lydchip på fremtidige skjermkort.
    Dette diskuteres i det vide og det brede på AVS Forum

Det virker som om HD-DVD/BR, Vista, HDMI og DRM kom som et sjokk på hardware, software og driverutviklere. Skjermkortprodusentene sier i praksis "vi driver med bilde, la lydfyrene drive med lyd". Og de fleste lyd-utviklerne ligger nede med brukket rygg etter at den jevne bruker gikk over til integrert audio (f.eks Creative). I dette vakumet har det vært veldig vanskelig å lage et produkt som støtter helt nye måter å sende audio på, som samtidig skal bevege seg gjennom minefeltet av DRM-løsninger i Vista og kritisk blikk fra Hollywood.

Det lengste de strekker seg til er å la skjermkortet ha passthrough/integrert "spdif"-type audio. Dette løses ved å ha en intern spdif-plugg, eller som i ATI sitt tilfelle et enkelt lydkort på skjermkortet, som ikke gir noe annet enn muligheten til å sende lyd av samme type som spdif over HDMI-kabelen sammen med video.

Merk at HDMI ikke er i stand til å sende bare lyd - et evt HDMI-lydkort må sannsynligvis sende et stillbilde sammen med lyden for i det hele tatt å kunne sende lyd (!). Videre har det vært noen bekymringer rundt HDMI lyd når det gjelder sårbarhet for jitter, men dette vet jeg ikke mer om.

En intel-insider forteller at neste (?) versjon av intel integrert-grafikk vil ha muligheten for "ekte" HDMI-audio. Men det avhenger veldig av software-utviklere.

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er det langt viktigere at lydkortet er bra til musikk fremfor de nye lydformatene. Jeg kjører min htpc analogt fra lydkortet i 2 kanals musikk og digitalt i film.

Merker lydkortet er mye bedre enn min Yamaha rx 1800 til å formidle bra 2 kanals lyd.

For min del virker det meningsløst å bare vente på lydkort som støtter de nye lydformatene uten å tenke på lydkvaliteten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...helt klart at en også må vurdere kvaliteten på et eventuelt lydkort som skal dekode lyden og sende den som PCM til en receiver med støtte for dette. Samtidig er nok det viktigste at vi får til en støtte for HDMI 1.3 og dermed de nye lydformatene direkte ut, slik at en receiver kan foreta seg dekodingen. I så måte skulle en tro at kvalitetsbehovet ikke er like dramatisk. Samtidig er det selvsagt en fordel om lydkortet også kan dekode HD-lyden, mange sitter jo ikke på nye receivere med direkte støtte, og da er det jo veldig fint å allikevel kunne benytte seg av lyden via lydkortets analoge utganger. Et lydkort med gode analoge utganger for HD-lyden har sikkert også bedre støtte for 2-kanals-lyd, som jo absolutt er et must at denne HTPCen skal håndtere på et godt vis.

En kommentar til at 15-20.000 er en alt for høy pris kan jeg ikke se meg enig i. Gitt at vi får satt sammen en pakke med full støtte for de nye HD-formatene, en tilpasset softwarepakke og ikke minst får dratt til med et skikkelig PowerBuy slik at prisene presses maksimalt og ikke minst mange sitter på samme hardware (og dermed kan dele sine erfaringer) mener jeg vil gi god valuta. PCen har jo uten tvil mange fordeler ved seg, og så lenge den utfører jobben som HD-formidler på et godt vis må en jo ikke bytte ut hele maskineriet bare fordi det kommer et nytt og bedre skjermkort for 3D-spill. Nå mener jo jeg at en HTPC også skal funke skikkelig på spill, men til 15-20k sitter vi nok på en konfigurasjon som vil kunne kjøre det meste av spill i 1-2 år fremover, og noe mer enn det kan en rett og slett ikke forvente etter mitt syn. Etter denne perioden vil fremdeles PCen kunne benyttes som en HD -og medieavspiller, og det er også mulig (men aldri garantert) at en oppgradering av f.eks. skjermkort er tilstrekkelig for at PCen skal kunne kjøre spill enda noe lenger enn 2 år.

Uansett, det faktum at vi forsikrer oss om at PCen har skikkelig støtte for AV gir den faktisk langt bedre levevilkår enn en ren multimedia-PC med fokus nærmest utelukkende på spill. Blu-ray og HD-DVD kommer til å være standard i lang tid fremover...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...helt klart at en også må vurdere kvaliteten på et eventuelt lydkort som skal dekode lyden og sende den som PCM til en receiver med støtte for dette. Samtidig er nok det viktigste at vi får til en støtte for HDMI 1.3 og dermed de nye lydformatene direkte ut, slik at en receiver kan foreta seg dekodingen. I så måte skulle en tro at kvalitetsbehovet ikke er like dramatisk. Samtidig er det selvsagt en fordel om lydkortet også kan dekode HD-lyden, mange sitter jo ikke på nye receivere med direkte støtte, og da er det jo veldig fint å allikevel kunne benytte seg av lyden via lydkortets analoge utganger. Et lydkort med gode analoge utganger for HD-lyden har sikkert også bedre støtte for 2-kanals-lyd, som jo absolutt er et must at denne HTPCen skal håndtere på et godt vis.
    Det er sikkert mange meninger om dette, men mitt mål er at all dekoding, bass-management, romkorreksjon etc skal gjøres i PC-en. PC er rett og slett mer fleksibel, kraftigere, og tiden fra teori til produkt er vesentlig kortere. Tror jeg :-)

Når vi kan dette på video så burde vi også få det til på audio.

Målet med det er å redusere andre enheter til "dumme" D/A-konvertere, forsterkere, display etc som gjør akkurat det man forventer til den prisen man har råd til, og som forhåpentligvis kan brukes i noen år uten utbytting.

Til det trenger man enten HDMI 1.0 som kan overføre all den lyd/bildekvaliteten som ligger i dagens HD-formater, eller DVI + multippel analog/spdif. Audio dekodere er som regel biteksakt spesifisert slik at det ikke er noe "dårligere" eller "bedre", men "fungerende" og "defekte" dekodere. Bass-management er muligens mer varierende, men jeg tror at løsningene vil komme dersom vi pusher nok.

-K

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant tråd. Jeg så ikke denne da jeg laget min egen. Men kravene jeg har er jo veldig like de i denne tråden.

Lygren, ta gjerne en titt i mitt forslag til oppsett og kravene jeg har.
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...hdmi-1-3a.html
    Spesielt se på valg av Harddisk, CPU og Skjermkort. I motsettning til hva du skrev i siste post her blåser jeg lang marsj i spill. Faktisk blir jeg litt oppgitt når jeg ser tråder hvor folk sier de skal ha en HTPC og sier den også skal takle spill. Da er det ikke en HTPC man skal ha...det er en PC. En hvilket som helst PC som takler dagens spill takler å spille video. For meg betyr HTPC en PC som har begrenset bruksområde og er finjustert for å brukes i stille miljøer. Dette stiller en del krav.

Men det vi også deler er HDMI 1.3 kravet. Men jeg innser vel nå mer og mer at det vil gå lang tid til vi får ett utvalg av gode produkter der. Og det er jo her fordelen med en PC er.....den kan oppgraderes. Så jeg vil gjerne stille utfordringen om at det settes sammen en som kommer så nærme som mulig det målet vi har og så kan vi bygge på den etterhvert. Bytte ut Lydkort og skjermkort over tid. Hvis ikke tror jeg ikke denne ideen blir realitet før om minst ett år til. Husk at det ideelt bør være konkurerende produkter der ute som kan levere HDMI 1.3 og ikke bare ett. Hvordan vet vi at det er best da?

AKIRA

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyeste ATI, HD3870 kommer som første skjermkort med bilde OG lyd via HDMI. Det gleder vel endel HTPC-eiere kan jeg tenke meg.
    Støtte for HDCP er på plass og det samme gjelder mulighet for HDMI. Det følger nemlig med en egen DVI-til-HDMI-adapter. Kortet har også egen lydkontroller for lyd over HDMI. Dette betyr at man får både lyd og bilde over den samme HDMI-kabelen, en løsning som AMD er alene om enn så lenge. Kortet har også full støtte for Universal Video Decoder (UVD) og har hardware-akselerasjon av både H.264 og VC-1 som vi finner på Blu-ray og HD DVD
    Artikkelen med testen Asus Radeon HD 3870 - Hardware.no
    Prisantydning ca 1500,-

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Nyeste ATI, HD3870 kommer som første skjermkort med bilde OG lyd via HDMI. Det gleder vel endel HTPC-eiere kan jeg tenke meg.

Artikkelen med testen Asus Radeon HD 3870 - Hardware.no
    Prisantydning ca 1500,-
    vel... bilde OG lyd via HDMI har HD2400 og HD2600 hatt i et år nå, så første skjermkort er det ikke! Men at det er et godt skjermkort, det er jeg ikke i tvil om.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI kommer med AMD RS780 snart med støtte for UVD alså hd dvd og blu-ray dekoding i hardware med onboard skjermkortet, omtrent samme ytelse som Radeon HD 2400 og kommer ikke til å bli så varme, bare tenkt på AMD 690G, var runt 40c på cpu i slim htpcen min, i forhold hadde en fyr med nvidia 6150 over 70c lol i samme kassa
    og kast inn et HDMI 1.3 lydkort så får du en god og kald htpc

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem lager det første hovedkortet med Sigma Designs SMP8635 brikken integrert?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt angående denne? Hvordan går det med lydkort med HDMI 1.3?

Side 42 av 43 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •