Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 40 av 43 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    AMD 690G-kortene "ok" for 720P. Noen etterprosessering kan man ikke regne med.

8600-serien er bedre enn hva man har sett tidligere, men jeg må si at jeg har mer tro på ATI Radeon HD. Ikke bare på det rent ytelsesmessig, men hvordan HDMI og HDCP implementeres. HDMI 1.3 støtter Radeon HD ikke, men 1.2. Det blir vel ikke direkte et praktisk problem, og bedre enn alle andre alternativer som er når det gjelder HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om denne tråden begynner å bremse litt ned? Her er en link til hvilke komponenter StormLogic bruker i sin ferdigbygde HTPC med HD-støtte: StormLogic, LLC's MythTV Store
    Dette kan kanskje være til inspirasjon for noen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlethorsen
    Virker som om denne tråden begynner å bremse litt ned? Her er en link til hvilke komponenter StormLogic bruker i sin ferdigbygde HTPC med HD-støtte: StormLogic, LLC's MythTV Store
    Mye har tidligere vært uavklart rundt dette med HD DVD og Blu-ray-avspilling. Med de nye grafikkortene som kommer nå får man langt langt langt bedre løsninger enn hva man har hatt tidligere, og da spesielt gjennom kommende ATI-kort og da en fullgod HDMI-implementasjon også, i kombinasjon med at man ikke trenger spesielt kraftig prosessor for f.eks. Blu-ray i høy bitrate og 1080P avspilling. Problemet fortsatt er at optiske enheter for HD-avspilling blir dyre om man ikke skal ha Microsofts eksterne...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlethorsen
    Alle grafikkortene de har satt opp som forslag der vil vel de fleste som har fulgt denne tråden ikke anbefale. GeForce 8600-serien gjør en langt langt bedre jobb, og sett totalt blir nok de nye ATI Radeon HD-kortene bedre enn GeForce 8600-serien igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-3 måneder til er gått og fortsatt er bare kabinett avklart? Snart er vel kabinettet også utdatert i forhold til nyere og bedre?

Kanskje man burde liste opp aktuelle komponenter for de andre delene i HTPC'en også selv om man ikke har bestemt seg for EN felles komponent?

Eller har alle gitt opp?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det butter fremdeles i to helt grunnleggende ting;

1. Blu-Ray drev er svært kostbare. Vi trenger jo ingen brenner, det er bare tull, men en stillegående og stabil avspiller. Jeg vet at Pioneer har lansert en rimelig variant, men det ser ikke ut til at norske webshopper har tatt tak i denne pr. dato.

2. HDMI 1.3 støtte. En "full-blown" HTPC MÅ støtte de nye lydformatene. Dette er imidlertid mest sannsynlig noe det er enkelt å oppgradere HTPCen med senere (ved å bytte skjermkort), men er samtidig noe det helt klart hadde vært en fordel å fått benyttet omgående.

3. Software. Her er det mange alternativer, og sikkert noen som også fungerer greit, da på HD og DVD. Dette må rett og slett testes ut.

Det vi da egentlig mangler for å kunne sette sammen en test-HTPC er et Blu-Ray (evt. HD-DVD) drev, så snart dette dukker opp er det dags for å sette sammen et råskinn.

Jeg tror GF8600 funker greit nok, OK 3D (det får duge) og HW-støtte for HD... De finnes også i stillegående varianter.

Jeg tror videre at en mobile CPU er veien å gå, det yter etterhvert svært godt, og når uansett skjermkortet tar seg av HD-prosesseringen er behovet desto lavere. CPUen er jo den primære støy/varmeavgiver i en typisk HTPC.

...da er det bare å vente i spenning på at drevet blir tilgjengelig, gi gjerne et tips hvis jeg har gått glipp av noe!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har PS3 så jeg antar at Blu-Ray drev er bortkastede penger for meg siden det uansett ikke er snakk om brenner.
    Men kanskje man ikke trenger HTPC i det hele tatt om man har PS3?
    Man kan jo spille noen flere filformater nå via PC til PS3 ved hjelp av siste firmware, men vel langt fra alle. Og EPG med opptaksmuligheter til harddisk er jo også et aspekt...samt selvfølgelig det å ha PC på TV'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det butter fremdeles i to helt grunnleggende ting;

1. Blu-Ray drev er svært kostbare. Vi trenger jo ingen brenner, det er bare tull, men en stillegående og stabil avspiller. Jeg vet at Pioneer har lansert en rimelig variant, men det ser ikke ut til at norske webshopper har tatt tak i denne pr. dato.

2. HDMI 1.3 støtte. En "full-blown" HTPC MÅ støtte de nye lydformatene. Dette er imidlertid mest sannsynlig noe det er enkelt å oppgradere HTPCen med senere (ved å bytte skjermkort), men er samtidig noe det helt klart hadde vært en fordel å fått benyttet omgående.

3. Software. Her er det mange alternativer, og sikkert noen som også fungerer greit, da på HD og DVD. Dette må rett og slett testes ut.

Det vi da egentlig mangler for å kunne sette sammen en test-HTPC er et Blu-Ray (evt. HD-DVD) drev, så snart dette dukker opp er det dags for å sette sammen et råskinn.

Jeg tror GF8600 funker greit nok, OK 3D (det får duge) og HW-støtte for HD... De finnes også i stillegående varianter.

Jeg tror videre at en mobile CPU er veien å gå, det yter etterhvert svært godt, og når uansett skjermkortet tar seg av HD-prosesseringen er behovet desto lavere. CPUen er jo den primære støy/varmeavgiver i en typisk HTPC.

...da er det bare å vente i spenning på at drevet blir tilgjengelig, gi gjerne et tips hvis jeg har gått glipp av noe!
    Jeg er stygt redd for at ventetida blir uendelig :-)

Når DVD kom var PC-drive tidlig ute med billige priser - jeg synes at det er rart at ingen greier å komme med noe billigere. Men kanskje man burde gå for xbox HD-DVD og heller la brukeren slippe inn en HD-DVD/BR combo når disse kommer? Jeg tror ganske mange er utålmodige...

Jeg forstår fremdeles ikke motivasjonen for HDMI1.3 så lenge det ikke gir bedre lyd, men det er kanskje noe jeg går glipp av.

Geforce 8600 høres helt grei ut akkurat nå. Personlig holder jeg an utbyttingen av hele innmaten til noen kommer med et ekte audio/video-kort med synkrone klokker.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok aldri noen "en løsning" i denne tråden. Men fint om noen kunne tatt seg bryet med å prøve å sette opp de åpenbare beste valgene som er kommet tråden her innenfor hvert komponentvalg og sette dette i system i forhold til prioritering

Ønsker/ønsker ikke:
    Stor CPU-ytelse
    Stor hdd
    Full-HD/720
    noe støy/ikke støy
    BR drev
    for gaming
    for video viewing
    for pc-bruk
    for epg/tv-opptak
    høy pris/middels pris/lav pris
    Ulike kabinett
    ...

eller.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes Radeon HD 2000-serien som har HDMI m/lyd ser ut som gode kandidater, selv om det er snakk om 1.2. Nå slippes jo flere nye mellomklasse-modeller.

Radeon HD 2000-skred i juli - Hardware.no

Monsteret fra ATI - IDG.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av riffraff
    Synes Radeon HD 2000-serien som har HDMI m/lyd ser ut som gode kandidater, selv om det er snakk om 1.2. Nå slippes jo flere nye mellomklasse-modeller.

Absolutt den beste kandidaten egentlig. Riktignok støtter Radeon HD 2900 XT ikke UVD og har et høyt strømforbruk (=varme), men Radeon HD 2600-serien støtter UVD og har meget fordelaktig pris (ca. tusenlappen).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte HIS Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR4, PCI-Express, DL-DVI/HDMI/HDCP fra komplett for et par dager siden. Håper å ha det i hus før helga. Gleder meg virkelig til å få testet dette! :-D

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer det til å kommeet ferdig oppsett her a? Aldri?
    Kunne veø kanskje gått ann å få til et midlertidig forslag til løsning her i mellomtiden eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Når kommer det til å kommeet ferdig oppsett her a? Aldri?
    Kunne veø kanskje gått ann å få til et midlertidig forslag til løsning her i mellomtiden eller?
    hvis du blar igjennom tråden finner du mange midlertidige forslag. men ingen som alle kan enes om.

det betyr ikke at ikke du kan finne akkurat den rette løsningen for deg blant forslagene.

-k

Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag til oppsett AVFHTPC v 1.0

Dette er en evigvarende diskusjon og tror man her må komme med et PB i forskjellige versjoner (v 1.0 nå snart, v 2.0 når det har kommet vesentlige endringer som f.eks. skjermkort med integrert lyd og HDMI 1.3 etc.)

Lager derfor et delvis forslag som kan benyttes nå.

Tror det er lurt å velge komponenter som gir mest "Bang for the bucks" og her er mitt (foreløpige) forslag:

Hovedkort - Asus P5K-E/WIFI-AP
    Begrunnelse: Nytt brikkesett, Integrert WiFi (dog bare 54g), Passiv kjøling, 3xPCI

CPU - Intel Core 2 Duo E6420
    Begrunnelse: 4 mb cache, overklokkingsvennlig

Minne - OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 2048MB (2x1024MB)
    Begrunnelse - Bra og rimelig fra kjent leverandør

Skjermkort - MSI GeForce 8600 GTS Heatpipe
    Begrunnelse - God ytelse, Stille (passiv kjøling), Dx10.

Harddisk - Her må folket komme med egne erfaringer og i en HTPC er vel støyaspektet veldig viktig, Samsung harddisker har jeg erfaring med selv og de er meeeeget stillegående.

Kabinettvifter - Samme som HD, kom med forslag. Kanskje DENNE

I tillegg må man ha en stillegående PSU, Kabinettet som er valgt syntes jeg var vel dyrt, hva med å starte med Silverstone SST-LC17 og heller ha mulighet til å oppgradere om ønskelig?

For egen del har jeg allerede en stuePC så om det hadde vært en mulighet til å velge deler (men minimum for la oss si 4000,-) eller å bestille hele PC'en i deler mot en billigere pris så hadde det vært kjekt, men krever kanskje for mye administrasjon..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare ha en kontinuerlig oppdatert anbefaling av hardware på første post?

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hvorfor ikke bare ha en kontinuerlig oppdatert anbefaling av hardware på første post?
    Knall ide, med 3 alternativer eller noe.

Alle har jo sin smak og et par alternativ vil jo kanskje dempe de evige diskusjonen litt.

Største problemet som jeg ser etter 20 sider eller noe er.
    Alle har jo sin mening om det de akkurat har kjøpt eller har og vil forsvare det,men skrytingen kan jo noen ganger bli litt useriøs og noe miss visende for denne tråden.

Et ting hva en har, noe helt annet hva som er best i skrivende stund.
    Plus at markedet forandrer seg fra dag til dag.
    Ta bare Hk, Bare fra Msi og Asus kommer det 10-15 nye hk være måned.

Men som min mormor sier "smaken ær som røven den er kløven"

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WebKnight
    Kabinettet som er valgt syntes jeg var vel dyrt, hva med å starte med Silverstone SST-LC17 og heller ha mulighet til å oppgradere om ønskelig?
    Før jeg spør masse, prøver ikke være ekkel på noen måte, så ikke misforstå.
    vil bare stille noe kritiske spørsmål.

Hvorfor spare på det viktigste i en htpc?
    Har du selv testet silverstone kabinettet?
    Hvordan er støyen?
    Har den samme gode egenskaper som hd i med tanke på luftstrøm?
    Må vifterne byttes ut?
    Følger fjernkontroll med? som hd160'n har? eller må det kjøpes extra?
    Har den gummi oppheng til diskerne? Vist ikke, lager disker vibrasjoner i kabinettet?
    Er det lett og opgradere med flere disk?,
    Takler den en gtx kort og den "varmeste" cpu'n på marked? Tenker støy/temp.

Sitat Opprinnelig postet av WebKnight
    For egen del har jeg allerede en stuePC så om det hadde vært en mulighet til å velge deler (men minimum for la oss si 4000,-) eller å bestille hele PC'en i deler mot en billigere pris så hadde det vært kjekt, men krever kanskje for mye administrasjon..[/
    Vil tro det blir for mye administasjon ja.
    Men med en passe enighet om brød lista over komponter, er det jo fullt mulig og trixe dette selv via en nettshopp. (før noen har kommet til noen enighetet her så vil jo htpc være avlegs)
    Vist jeg ikke jobbet med dette, så ville jeg fått en produsent til og bygge det for meg, tenker da på maskinen faktisk har vert softet og testet og muligheter for litt bedre support en vist bygger det sammen selv.
    Og få bygd en pc koster ikke så mye vist tenker på hva en sitter igjen med.

Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    Før jeg spør masse, prøver ikke være ekkel på noen måte, så ikke misforstå.
    vil bare stille noe kritiske spørsmål.

Hvorfor spare på det viktigste i en htpc?
    Har du selv testet silverstone kabinettet?
    Hvordan er støyen?
    Har den samme gode egenskaper som hd i med tanke på luftstrøm?
    Må vifterne byttes ut?
    Følger fjernkontroll med? som hd160'n har? eller må det kjøpes extra?
    Har den gummi oppheng til diskerne? Vist ikke, lager disker vibrasjoner i kabinettet?
    Er det lett og opgradere med flere disk?,
    Takler den en gtx kort og den "varmeste" cpu'n på marked? Tenker støy/temp.
    Har testet det ja da jeg har det selv, har passivt kjølt skjermkort, koblet ut kabinettviftene (ja, de er noe bråkete som jeg tror så og si alle medfølgende vifter er til en viss grad), derfor en fordel å kjøpe noen stillegående vifter uansett. Eneste viftene jeg har er den i PSU'en og på CPU-kjøleren. Blir litt varmt, men ikke veldig, men nå har jeg bare en sempron 3100+ så hvordan det er med andre CPU'er og kjølere aner jeg ikke. Fjernkontroll følger ikke med, men de er uinteressante for egen del da jeg har en som fulgte med TV-kortet mitt. Og som regel så gjør det det med de fleste så lenge man ikke kjøper OEM kort e.l. Følger ikke med gummioppheng, men er selv ikke plaget av vibrasjoner fra HD'en (Samsungdisk på 250 GB, 7200 rpm). Er også greit med plass i kabinettet så å hive inn en disk til er ikke noe problem. Ikke testet med de nyeste skjermkortene, så der aner jeg ikke..

Er enig i at kabinettet, sammen med HK'et det viktigste, men nå er jo ikke LC17 stygt da, mener selv det er enkelt og stilrent, i tillegg er det rimelig. Skriver jo også at dette kan være "inngangsmodellen" og at man burde ha mulighet til å oppgradere til ett annet om ønskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av riffraff

ATI Radeon HD 2600 and 2400 Performance - HotHardware

"Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution"

Dette høres ikke spesielt spennende ut for meg. Fint for de som på død og liv vil ha en kabel mellom HTPC og Receiver, men synd for de som er interessert i de nye lydformatene på HD-DVD/BR?

For avspilling av DVD kan det bli en slager dersom audio og video deler hardware-klokke.

-k

Side 40 av 43 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •