Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 43 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 843
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Gleder meg sykt til å se hva vi får ut av dette. Sier stakkars knutin hvis det blir han som skal tune/tweake alle pc'ene. :P
    Hehe, neida, vedkommende skal kun tweake en PC som det deretter lages en generell image-disk av som installeres på de øvrige maskinene av leverandøren selv...

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm
    Interessant tråd dette.
    Bare som et lite inskudd, hva med og kjøre 2x disker i raid 0 for og få bedre ytelse ? (disker er relativt billig)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Når kommer den nye versjonen av Zoomplayer? På siden til Zoomplayer står det om anbefalte filtere/codec's og hva de gjør, så det burde gå bra for alle å sette opp om man leser litt der..

Den er vel i RC1 nå, fritt tilgjengelig for alle.
    Angående filtere/codecs så er det ikke all informasjonen på inmatrix sine sider som er helt oppdatert. Den sier også lite om effektiviteten til hver enkelt dekoder.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til bruken av denne HTPCen:
    Skal den takle tyngre spill også? Det vil jo i såfall bety et kraftig hopp på prislappen når det gjelder kjøp av skjermkort.

En ren medieavspiller vil jo klare seg med et GeForce 7600GT (det rimeligste kortet som støtter all Nvidia Purevideo-funksjonalitet).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg mener personlig at den bør støtte tyngre spilling ettersom jeg spiller selv, men det tror jeg vi bør stemme over når vi etter hvert kommer til enighet rundt øvrig konfigurasjon ettersom det er et litt springende punkt mht prispunkt og funksjonalitet.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Et spørsmål til bruken av denne HTPCen:
    Skal den takle tyngre spill også? Det vil jo i såfall bety et kraftig hopp på prislappen når det gjelder kjøp av skjermkort.

En ren medieavspiller vil jo klare seg med et GeForce 7600GT (det rimeligste kortet som støtter all Nvidia Purevideo-funksjonalitet).
    Hvis den skal brukes som spill pc, så vil også ram kravet økes litt, gjerne 2 gb. Men vi skal jo helst ha en pc for avspilling av film og musikk her, så får de virkelig hardcore gamerne gå for en annen løsning? Men med så mye kraft som vi trenger så vil den jo kunne fungere greit på de fleste spill også, bare ikke levere de helt syke fps resultatene

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at før man diskuterer hva man skal ha av hardware og software bør man diskutere hva man ønsker å bruke HTPCen til (Musikk, DVD, spill etc) og hvordan man ønsker å betjene den (kun fjernkontroll, mus og tastatus, touchskjerm etc). Mange her foreslår hardware på bakgrunn av at de har en gitt brukssituasjon i bakodet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bruken bør vel defineres til noe sånt som en mest mulig komplett media-sentral. Når det gjelder betjening tror jeg vil lar de elementene vi ikke trenger å inkorporere ligge (dvs. mus/tastatur osv), det får folk velge selv, men touchskjerm og innbygget IR må vi ha stilling til. Jeg tror personlig at touch-skjerm fordyrer maskinen for mye, men mener at IR-inngang er et must. Et lite display kan også være kjekt, men der er også knutinh inne på noe viktig ved at f.eks. Silverstone har en elendig programvare knyttet til dette displayet og da er litt av gleden/nytten liksom borte... Jeg synes også personlig at de fleste av disse displayene ser litt jallar ut, grønne, kjipe LCD-tegn. Burde i det minste vært noe fine, dimmbare blå OLED-greier eller noe...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...har for øvrig bladd meg gjennom MPX og PSdatas utvalg av HTPC-kabinetter, og MPX hadde en, mens PSdata hadde 2-3... Netshop hadde en del da, men stort sett samme som Komplett. Tror derfor Komplett uansett er vår sterkeste kandidat pr. dato, og det faktum at de to andre ikke har svar på henvendelsen på en dag sier jo også kanskje sitt...

Da er det bare å fortsette diskusjonen folkens, der vi i første omgang nå tar utgangspunkt i at vi bruker Komplett som leverandør.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv for at man burde kunne spille de nyeste spillene på denne pc'n. Når det gjelder prisen på denne, er det vel også noe vi må bli enig om. Regner med at mange ikke vil gi 10k+ for denne. Jeg selv mener at ytelse, brukervennlighet og utsende er det som er viktigst. Så får jeg heller håpe på at prisen blir bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig er jeg imot "optimal" spill-ytelse. Hvis man går for en løsning basert på software dekoding/post-prosessering så er behovet til skjermkort minimalt. Hvis alle brukerne da må betale i form av pris og støy for at noen skal få 300fps i quake så mister opplegget fokus.

Selv om man velger å gå for GPU-basert video dekoding så er det ikke gitt at det beste spill-kortet er det beste HTPC-kortet. Mange av disse vil dessuten bli koblet til lavoppløste CRT-tv, lcd-tv med 1366x768 eller projektor. Uten å være oppdatert i spill-verdenen så regner jeg med at dette er "moderate" oppløsninger for spill i dag?

Hvis boksen skal kunne gjøre absolutt alt blir det bare en vanlig, dyr PC.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liwet
    Jeg synes at før man diskuterer hva man skal ha av hardware og software bør man diskutere hva man ønsker å bruke HTPCen til (Musikk, DVD, spill etc) og hvordan man ønsker å betjene den (kun fjernkontroll, mus og tastatus, touchskjerm etc). Mange her foreslår hardware på bakgrunn av at de har en gitt brukssituasjon i bakodet.
    Alternativer:
    -musikk/video-"jukebox"
    -audiofil avspiller
    -videofil avspiller
    -"Tivo"
    -generell PC med spillmuligheter

Disse 5 kan best løses med 5 helt forskjellige hard/software-oppsett. Det enkleste (og dyreste og mest plasskrevende og bråkete) er å lage en løsning som kan alt.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Hmm
    Interessant tråd dette.
    Bare som et lite inskudd, hva med og kjøre 2x disker i raid 0 for og få bedre ytelse ? (disker er relativt billig)
    Harddisk-ytelse er ikke en issue ved avspilling av HD video nesten uansett bitrate. Oppstart av windows vil gå noe kjappere, men jeg mener at en slik maskin skal gå i suspend/S3 og dermed være oppe etter 3 sekunder med mindre det har vært strømbrudd.

Ulempen med raid0 er at to disker spinner og bråker i stedetfor en, feilsannsynligheten øker. Jeg stoler generelt ikke like mye på no-name raid-driverne som jeg stoler på vanlige IDE-drivere i windows.

mvh
    Knut

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å legge inn en mening til, så er jeg i bunn og grunn mest interessert i en htpc som gir meg muligheten for å spille av DVD, framtidige HD filmer ved bytte av drev, HD filer, mp3 og flac, også har jeg for tiden et tv kort jeg kunne tenkt meg å bare stappe inni til tv bruk.

Og mer enn gjerne skulle dette kunne brukes med en fjernkontroll, så får jeg heller bare plugge i tastatur og mus når jeg skulle trenge det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder tuner, Lapavoni, skjer det så mye rundt dette om dagen at det nesten blir vanskelig å få til en god løsning. Analogt er jo helt ut, og på det digitale nettet kan signalene sendes på tre ulike måter, og krever også en kortleser, jf. tilbakemeldingen til knutinh overfor. Derfor tror jeg vi lar den delen ligge i denne HTPCen, men bør påpasse at det er plass til en intern løsning når tiden er moden for innkjøp. Det digitale bakkenettet skal stort sett være ferdig utbygget innen 2007, så vi får regne med at det dukker opp en del løsninger i løpet av neste år, men det kan vi nesten ikke vente på denne gangen!
    En annen mulighet er en rimelig dobbel analog tuner. Argumentasjon:
    1. Mange brukere har kabelnett som eneste tv-kilde. Disse er ofte analog
    2. De som har digital tv får ofte ikke tilgang på denne på annen måte enn via en analog S-video-inngang som også finnes på analoge tunere.
    3. Mye av gleden og ekstra-verdien ved en HTPC åpenbares idet man kan skedulere opptak av tv-serier i hytt og gevær. Spesielt gjelder dette serie-glade bedre halvdeler (som er en viktig faktor når man skal føre slikt inn i stua)=)
    4. Kostnaden av en singel/dobbel tv-tuner er ikke all verden.
    5. Folk kan uansett koble til en ekstern digital tuner eller erstatte denne, eller det kan være valgfritt å kjøpe den med, men softwareoppsettet bør støtte det "out of the box".

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Bare for å legge inn en mening til, så er jeg i bunn og grunn mest interessert i en htpc som gir meg muligheten for å spille av DVD, framtidige HD filmer ved bytte av drev, HD filer, mp3 og flac, også har jeg for tiden et tv kort jeg kunne tenkt meg å bare stappe inni til tv bruk.
    *DVD
    *BR/HD-DVD ved bytte av 5.25" drev
    *HD fra disk
    *musikk jukeboks/hifi
    *oppgraderbar til live tv.

Det tror jeg du har felles med mange her inne, det er også slik jeg bruker boksen min.
    Og mer enn gjerne skulle dette kunne brukes med en fjernkontroll, så får jeg heller bare plugge i tastatur og mus når jeg skulle trenge det.
    Jeg kjøpte dette for 5-600,- på cbk

Det har svenske taster, men det gjør ikke meg noe. Fordelen er lite og kompakt, RF sender og innebygd trackball. En mus ville garantert forsvinne i sofaen og IR ville gjort at jeg måtte sikte på kassa.

Alternativt får man vel et tastatur for 100,- på komplett så det bør ikke være noen økonomisk hindring for å bestille det felles. Det måtte være at man var så fornøyd med oppsettet at man mente det ikke var noe behov for ytterligere tweaking ;-)

mvh
    Knut

Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg ser for meg noe sånt noe på skjermkortsiden: Komplett.no - XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme, PCI-Express,HDCP,2xDVI,Heatpipe. Har ikke HDMI, men jeg tror faktisk jeg modererer tidligere antagelse rundt HDMI, så lenge kortet støtter HDCP og dermed de typiske HDTV-oppløsningene (f.eks. 1280x720 / 1920x1080), tror jeg det vil fungere fint med en adapter.

Det er jo klart; et slikt kort fordyrer maskinen en hel del, så det må jo være et poeng, men ettersom mange opplever hakking selv med 7600GT bør vi vel ikke ta noen sjanser der?

Nå er nok et optimalt software-oppsett vel så viktig for å unngå hakking, så spørsmålet er hvor vi treffer det eksakte pris/ytelse-punktet på denne kravspekken.

Bruker selv dette kortet i min htpc, er selfølgelig helt lydløst og fungerer fint med 1080p. Har det i et vannavkjølt system, med en eneste vifte(kun på radiator) Kortet blir da noe varmt når jeg ser på hd eller spiller spill, men aldri så varmt at det har klokket seg ned. max 80grader. begynner vel å klokke seg ned ved ca 130grader. kan derfor anbefale dette kortet i hvilken som helst htpc, koster selfølgelig litt mer enn billigere varianter.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har forstått er det ingen forskjell på hardwareaksellerasjonen av video på noen modeller over 7600GT.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at med en slik htpc bør fokuset være på hjemmekinofunksjoner og ikke spill. En ren og klar konfigurasjon opp mot målet, nemlig best mulig bildekvalitet i film.

Er for meg ok med tv-tuner men ikke noe must.
    Det blir da viktig for meg å se an ytelse i forhold til pris. Det er lite vits for meg å kjøpe noe som blir overkill i forhold til det jeg trenger.

Føler også at maskinen ikke bør spekkes med alt mulig rart, men heller la det være opp til den enkelte etterhvert.

Målet med dette innkjøpet er vel å få med så mange som mulig? Hensikten faller vel litt bort for min del hvis jeg må kjøpe en pakke med mye jeg egentlig ikke trenger. Da er det greiere å bygge en ny selv til sikkert lavere pris.

Fokus bør altså være hvilke funksjoner bør denne ha og til hvilken pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Seasonic S12 Energy Plus: Efficient Power for Connoisseurs | silentpcreview.com

"Seasonic's power supplies have long held a place of high esteem at SPCR. They have a well deserved reputation for producing some of the quietest, most efficient power supplies on the market. The S12 series needs no introduction to regular readers; it has topped our recommended list since we reviewed the S12-430 in March 2005.

The fundamentals of the S12 series are strong, but that hasn't prevented Seasonic from trying to make them stronger. The S12 Energy Plus is a variant of the S12 that has been tweaked to meet the tough efficiency requirements of the 80 Plus program: 80% efficient at 20%, 50%, and 100% load. While many high end power supplies have peak efficiency above 80%, not many are able to sustain that efficiency across a wide range of loads. To date, we know of only two other retail power supplies that can: The FSP Zen, and the SilverStone Element Plus. Counting both models of the Energy Plus, that makes a total of four retail power supplies approved by 80 Plus. That's a pretty exclusive club, folks."

For mer dybdestoff:
    Power Supply Fundamentals & Recommendations | silentpcreview.com

"Our own experience indicates that despite all the new power hungry components such as >75W video cards and >120W CPUs, it is still rare to find a desktop computer than draws much more than 200W DC under typical demanding applications. Around 300W DC looks to be about the highest power draw from a single CPU full-bore high end system at this time (Feb 2005). Although some headroom is always good to have, there seems little question that consumers are being persuaded to pay for power capacity that is never used. One of the nasty side effects is the fan noise of the high airflow required to keep the PSU adequately cooled when delivering maximum power. High speed fans generally make more noise than slower ones even when they are slowed by undervolting."
    Anbefaler dere å gå for denne, har Seasonic S12 430w selv å den driver en pc med:
    Athlon X2 3800+ dual core
    2x Corsair XMS Pro 3200 512mb
    LANPARTY UT RDX200 CF-DR
    Radeon X1600XT
    Hauppauge WinTV 500MCE
    Soundblaster Live Player 1024
    1x 320GB HD
    1x 300GB HD
    2x 250GB HD
    1x 200GB HD
    1x 120GB HD
    1x Pioneer 16x Slot in DVD
    1x BenQ 16 DVD-RW
    2x 120mm Vifter

Har tidligere kjørt med vannavkjøling (vannpumpe +120mm vifte som trekker strøm) og da var den i tillegg overklokket til 2200mhz, nå kjører jeg bare med overklokket ram. Og den har alltid vært stille og stabil!

I tillegg vil jeg så absolut anbefale et ATi skjermkort for HD fremfor ett Nvidia, da jeg selv byttet fra 6600GT til X1600XT da jeg ikke var fornøyd med N6600GT sin bildekvalitet. Og 10bits prosesseringen til ATi utgjorde utrulig mye i forhold til Nvidia sin 8bits....

Side 4 av 43 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •