Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 43 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 843
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette kortet kombinert med en mobile CPU begynner kanskje å ligne på noe (med mindre dette kortet støyer uansett da)... Mon tro om de kommer med HDMI 1.3-støtte og dermed mulighet for de nye lydformatene også?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette kortet kombinert med en mobile CPU begynner kanskje å ligne på noe (med mindre dette kortet støyer uansett da)... Mon tro om de kommer med HDMI 1.3-støtte og dermed mulighet for de nye lydformatene også?
    I følge Anandtech skulle det komme passive 8500-versjoner fra Gigabyte i alle fall. Jeg er usikker på hva forskjellene for video-brukere vil være mellom 8500 og 8600.

Merk at nvidia har "Purevideo 2" støtte bare for Vista for øyeblikket. XP skal komme "i løpet av juni". Ingen av testene jeg så testet spesifikt p2 heller. Dette kan tolkes som en grunn til å gå for Vista, eller å vente en stund på full og reell støtte. Tidligere erfaringer med skjermkort-features gjør at jeg ikke kjøper noe før det er dokumentert og testet av nøytral tredjepart.

HDMI 1.3-støtte innebærer ikke automatisk at skjermkortet inneholder lydkort. Hvis Nvidia kom med kombinerte skjerm/lydkort med hardware-synkroniserte klokker så ville jeg sendt dagens utstyr til de evige jaktmarker :-)

HDMI Soundcard - AVS Forum
    En Intel-insider:
    "Not a discrete solution, but the Bearlake G+ chipset coming later this year supposedly will have built-in HDCP and audio codec built into the Southbridge, fed back into the Northbridge (where it can go out as HDMI). It's a weird-looking solution, and obviously it doesn't help people looking to keep their current setup, but I just wanted to put it out there. "

Et annet innspill:
    "We do not need HDMI 1.3 sound card. Even HDMI 1.1 is already able to transfer LPCM 7.1 audio but not all HDMI Receivers can handle it as audio (they just pass through video). ALL the new 1.2 HDMI and onwards receivers do at least 5.1 LPCM some do 7.1 too!"
    HDMI 1.3 video card for htpc - AVS Forum

Og:
    HiddenWires - Audio Over HDMI
    "Using current implementations, HDMI audio appears to have a relatively poor jitter performance meaning that, although mainstream consumers will find the resulting sound quality rather good, it is unlikely to satisfy audiophiles. A number of manufacturers intend to cure this issue by developing better clock recovery techniques, so in time, the problem should be resolved.
    "

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...kortet trenger jo ikke inneholde noe lydkort, bare ha muligheten til å sende en gitt strøm av data... Vi får krysse fingrene!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...kortet trenger jo ikke inneholde noe lydkort, bare ha muligheten til å sende en gitt strøm av data... Vi får krysse fingrene!
    Det finnes interne overganger for f.eks spdif, men så lenge Vista setter strenge krav til hardware for "beskyttet" innhold er det usannsynlig at du får lov til å spille av HD-DVD og lignende 8-kanals hirez lyd på offisielt vis uten at alle hardware-linker er kryptert. Jeg kjenner ikke til standardiserte måter å overføre kryptert lyd på annet enn HDMI og firewire. Hvis man må bruke HDMI fra lydkort til skjermkort så kunne man vel nesten ha en egen plugg direkte fra lydkortet?

Uansett går man glipp av den viktigste potensielle fordelen ved kombinert skjerm/lydkort: hardwaresynket lyd og bilde som betyr (forhåpentligvis) null frameskips, null drop-out, null resampling og null Reclock :-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Javel....ny måned er gått siden sist jeg leste tråden, og dere har ikke kommet noe lengre......*trommer videre med fingrene i bordplata og plystrer videre*

Leste dog at dere har blitt enige om kabinett? Hvilket?
    Kan ikke en ta på seg å poste en oppsummeringsmelding med jevne mellomrom slik at vi som sitter på sidelinjen og venter på guruenes tale skjønner noe av fremgangen?

F.eks.
    Avgjørelser tatt:
    .....

Mulige kandidater under diskusjon:
    ....

etc.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oladunk: et godt forslag det med å ha en oversikt, men det er allerede gjort; i trådens første innlegg på side 1!!! ;o) der står det også hvilket kabinet som har blitt bestemt.

Dog har jeg mine tvil om dette vil stå seg. Jeg har en gryende følelse av dette prosjektet vil ta en tid, noe som går helt greit siden kravet er at maskinen skal spille av 1080p med glimrende resultat, men enda den her maskinen er komplett satt opp her på avforum, så er det ikke umulig at det kommet bedre kabinetter. men tiden vil vise.. uansett følger jeg denne tråden med haukeøyner!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Oladunk: et godt forslag det med å ha en oversikt, men det er allerede gjort; i trådens første innlegg på side 1!!! ;o) der står det også hvilket kabinet som har blitt bestemt.

Dog har jeg mine tvil om dette vil stå seg. Jeg har en gryende følelse av dette prosjektet vil ta en tid, noe som går helt greit siden kravet er at maskinen skal spille av 1080p med glimrende resultat, men enda den her maskinen er komplett satt opp her på avforum, så er det ikke umulig at det kommet bedre kabinetter. men tiden vil vise.. uansett følger jeg denne tråden med haukeøyner!
    Takk for presiseringen om at alt står i første posten i tråden. Flaut å ikke se det, men skogen for bare trær osv....
    Er det slik å forstå at det er problemer med å få gode nok grafikk-kort til å støtte FULL HD tv'er eller misforsto jeg? Har selv Sharp 42" XD1E og vil gjerne kunne utnytte 1080p.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oladunk
    Takk for presiseringen om at alt står i første posten i tråden. Flaut å ikke se det, men skogen for bare trær osv....
    Er det slik å forstå at det er problemer med å få gode nok grafikk-kort til å støtte FULL HD tv'er eller misforsto jeg? Har selv Sharp 42" XD1E og vil gjerne kunne utnytte 1080p.
    Problemet er nok at "Full HD" kan bety litt av hvert og trenger en pressisering.
    Greit nok at "Full HD" er 1920x1080 i ren oppløsning, men det finnes forskjellige måter å kode på, og bitraten varierer svært mye på forskjellig materiale. For å kunne takle peaker (opp mot var det 40Mbit?) settes forskjellig krav til hardware/software.

Problemet er nok også å finne en gylden middelvei av prosessor, brikkesett, software og grafikkort som både:
    - klarer max båndbredde i materialet som skal spilles
    - er brukervennlig
    - er stille
    - er pålitelig
    (- fyller andre brukerspesifikke krav, lar seg oppgradere av bruker)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Problemet er nok også å finne en gylden middelvei av prosessor, brikkesett, software og grafikkort som både:
    - klarer max båndbredde i materialet som skal spilles
    - er brukervennlig
    - er stille
    - er pålitelig
    (- fyller andre brukerspesifikke krav, lar seg oppgradere av bruker)
    DrE
    Det beste burde kanskje vært en oppdeling avhengig av bruk (ala Nextras tidligere internett-abonnement)?

BASIS
    PLUSS
    TOTAL

Slik at f.eks. (listet av en ikke-guru så dette er bare et overfladisk eksempel).....

BASIS: krav til stillegående og med basisfunksjonalitet som EPG/harddisk opptak av tv etc.
    PLUSS: BASIS + flott design + meget bra oppløsning/grafikk-kort + gode PC-egenskaper
    TOTAL: PLUSS + god PC-spillmaskin

Kanskje kan man for enkelthets skyld beholde samme kabinett selv om dette kanskje er for bra for en BASIS.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke dette aktuelt for avforum da meningen med dette var å lage en maskin som var god på avspilling av dvd/hd-dvd/blu-ray og kanskje tv-serier og bare dette. Dette skulle den gjøre så bra som mulig uten noen stabilitetsproblemer. Og det skal heller ikke "avsløres" at det er en datamaskin. Og det vil det jo gjøre hvis det er en spillmaskin i tilegg.

I tillegg har det vel blitt bestemt at det ikke kommer til å bli flere opsjoner på valg av maskin.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Nå er vel ikke dette aktuelt for avforum da meningen med dette var å lage en maskin som var god på avspilling av dvd/hd-dvd/blu-ray og kanskje tv-serier og bare dette. Dette skulle den gjøre så bra som mulig uten noen stabilitetsproblemer. Og det skal heller ikke "avsløres" at det er en datamaskin. Og det vil det jo gjøre hvis det er en spillmaskin i tilegg.

I tillegg har det vel blitt bestemt at det ikke kommer til å bli flere opsjoner på valg av maskin.
    Ok. Da går dere for en pluss her. Men en basis og pluss kunne kanskje være med å gjøre det enklere å diskutere frem en løsning. Slik dere holder på nå vil dere ikke være ferdige (if ever) før HTPC er uniteressant å sette i en stue Å ha blitt enige om kabinettet etter snart 800 postinger gir vel ikke noe overbevisende bilde om at dette trekker en vei? En del som var interreserte i begynnelsen av tråden har sikkert allerede skaffet seg HTPC på annen måte. Slike som meg har slengt seg på nå i det siste og blir med på de neste 700 postingene om ikke tråden dør ut før det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...nå har de nye 8XXX-kortene fra Nvidia dukket opp, og disse er jo spennende. Hvis de gjør det de sier så skal de kunne ta seg av all prosessering av BluRay og HD-DVD på egen hånd. Med andre ord er da kravet til prosessoren kraftig redusert, og vi klarer oss fint med en mobile Core2Duo som knapt støyet. Kjører vi et skjermkort uten vifte har vi da kommet langt i å redusere støyen til et minimum...

Hvis først støyen da er såpass lav er det mulig vi kan droppe hele VIIV av/på funksjonaliteten i første omgang. Folk får heller la PCen surre og gå... Den tar jo uansett helt minimalt med strøm, og går den i hibernate (som en jo selv velger) får vi heller leve med at den har litt oppstartstid. Det ser ikke ut som om det dukker opp noe gode ATX-kort med VIIV med det første uansett.

Det som da gjenstår er å finne:

-Et rimelig HD-DVD/BluRay-drev, helst kombinert, ev. så kjører vi to drev.
    -Et skjermkort uten vifter, helst med HDMI 1.3 og lydstøtte, men da må vi vel vente til uti juni/juli en gang...?
    -Et best mulig hovedkort til formålet... Er fremdeles tipsene tidligere i tråden de mest aktuelle eller har det kommet noe nytt?

Vi tar fremdeles utgangspunkt i at vi benytter Komplett.no til denne HTPCen, så det er fint om dere blar dere gjennom komponentene derfra når vi leter!

Kom med forslag og innspill, så kanskje vi klarer å komme oss litt videre her også (selv om vi ikke skal ha dårlig tid, vi gidder som nevnt ikke sette sammen en HTPC som ikke klarer det en HD-DVD til 4000 kroner takler!)!

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først skal sette sammen en htpc som virkelig presterer på blu ray og hd-dvd, så synes jeg vel at full støtte for hdmi 1.3 bør være et krav, selv om det innebærer å vente til juni eller juli.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hdmi 1.3 er virkelig et must ja.. For å få skikkelig hd-prosessering burde dere ha quad-core prosessor. Intels quad core er jo nettopp blitt satt ned til 4500 kroner, slå til. Hva med å ha både blu-ray drev og hd-dvd drev i en og samme maskin? En annen viktig ting er hovedkortet.

Kjøp et godt hk som kan overklokke bra (hvis dere skal overklokke, noe dere burde i mine øyne). For å få maskinen lyddløs er vannkjøling løsningen, Kjøp reserator 2,den er enkel å sette opp, men ikke like effektiv som noen du setter sammen selv (bedre enn luft i hvertfall).

Så lenge dere ikke skal spille ville jeg ikke kjøpt verdens beste grafikk kort. vent til sommern kommer og skaff dere det med hdmi 1.3. Ps: Hva med et creative x-fi elite pro lyddkort? Eller kanskje det ikke støtter intern-kobling(?)

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror forresten ikke et skjermkort med innebygget lyddkort vil være det beste. Ja, det støtter hdmi 1.3 (sikkert), men allikevel. Jeg ville kjøpt separat og heller koblet sammen lyddkort og skjermkort, hvis det hadde gått ann, også få hdmi 1.3 ut, hvor lyden er blitt prosessert av lyddkortet og bilde av skjermkortet. hvis dere også kjøper vannkjøling, så er støy et ikke tema

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Når vi først skal sette sammen en htpc som virkelig presterer på blu ray og hd-dvd, så synes jeg vel at full støtte for hdmi 1.3 bør være et krav, selv om det innebærer å vente til juni eller juli.
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    hdmi 1.3 er virkelig et must ja..
    Hvorfor?? Bildet blir ikke bedre, lyden blir ikke bedre.

HDMI 1.0 er såvidt jeg vet fullt kapabel til å støtte fullt ut kvaliteten tilgjengelig fra HD-DVD og BluRay?

For å få skikkelig hd-prosessering burde dere ha quad-core prosessor. Intels quad core er jo nettopp blitt satt ned til 4500 kroner, slå til.
    Hvis det argumenteres for mobil cpu for å redusere støyen så er neppe en quad med dagens effektforbruk det helt store. Hvis det argumenteres for grafikk-akselerert dekoding bør det heller ikke trenges så mye cpu.

Hva med å ha både blu-ray drev og hd-dvd drev i en og samme maskin?
    Det ville være ideelt, men jeg kjenner ikke til noen fornuftig prisede kombi-drev (eller BR-drev i det hele tatt), og mange gode kabinetter har max 1 5.25" slot.
    En annen viktig ting er hovedkortet.

Kjøp et godt hk som kan overklokke bra (hvis dere skal overklokke, noe dere burde i mine øyne).
    Jeg er ganske sikker på at overklokking er noe man ikke burde i en slik PC.
    Ps: Hva med et creative x-fi elite pro lyddkort? Eller kanskje det ikke støtter intern-kobling(?)
    Mange av oss ville ikke ha tatt i et creative lydkort. Meg inklusive.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    tror forresten ikke et skjermkort med innebygget lyddkort vil være det beste. Ja, det støtter hdmi 1.3 (sikkert), men allikevel. Jeg ville kjøpt separat og heller koblet sammen lyddkort og skjermkort, hvis det hadde gått ann, også få hdmi 1.3 ut, hvor lyden er blitt prosessert av lyddkortet og bilde av skjermkortet.
    Teknisk sett så er den eneste fordelen med HDMI å få skjermkort og lydkort integrert på samme kort. Det mange ønsker er hardware-synkronisert audio/video-klokke slik at man slipper frame-drop, tap av synkronisering eller resampling av lyden med ymse verktøy som Reclock.

Å pense lydkort via skjermkort har såvidt jeg forstår ingen tekniske fordeler, kun ergonomiske.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...nå har de nye 8XXX-kortene fra Nvidia dukket opp, og disse er jo spennende. Hvis de gjør det de sier så skal de kunne ta seg av all prosessering av BluRay og HD-DVD på egen hånd.
    Jepp. Disse kan bli en slager for HTPC-folket. Det gjenstår å se om de holder det de lover mhp video (jeg tar alt fra den kanten med en solid klype salt). Merk at de fremdeles ikke støtter "Purevideo2" i Windows XP.
    Med andre ord er da kravet til prosessoren kraftig redusert, og vi klarer oss fint med en mobile Core2Duo som knapt støyet. Kjører vi et skjermkort uten vifte har vi da kommet langt i å redusere støyen til et minimum...
    Det ser ut som om bare Nvidia 8500 kommer med passiv kjøling. Jeg er usikker på forskjellen mellom denne og 8600 (er det bare spill-ytelse eller også film-ytelse?). Ellers har jeg vel tidligere ytret skepsis til om man virkelig trenger å gå for mobile-versjoner siden vanlige C2D allerede er ganske energi-snåle.
    Det som da gjenstår er å finne:

-Et rimelig HD-DVD/BluRay-drev, helst kombinert, ev. så kjører vi to drev.
    Fornuftig prisede BluRay-drev ville jo virkelig være positivt.
    -Et skjermkort uten vifter, helst med HDMI 1.3 og lydstøtte, men da må vi vel vente til uti juni/juli en gang...?
    Hvorfor HDMI 1.3?
    vi gidder som nevnt ikke sette sammen en HTPC som ikke klarer det en HD-DVD til 4000 kroner takler!)!
    Der er jeg veldig enig.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hovedkort: ABIT Fatal1ty F-I90HD med AMD 690G brikkesett, Radeon X1250 grafikk, HDMI 1.2 ut, optisk sdpif ut!, 7.1 analog ut, dolby digital live :-D
    cpu: core 2 duo E6600
    ram: anbefaler OCZ GOLD XTC PC-6400 2GB (2x1GB)

eller

hovedkort: MSI K9AGM2-FIH med AMD 690G brikkesett, Radeon X1250 grafikk, HDMI 1.2 ut, optisk spdif ut, 7.1 analog ut
    cpu: AMD Athlon 64 X2 4800+
    ram: anbefaler OCZ GOLD XTC PC-6400 2GB (2x1GB)

ops:

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere har et ønske om å lansere denne PC'en i løpet av året så kan dere nok bare glemme HDMI 1.3 og full støtte for lyd gjennom HDMI. Det er ingen produsenter som har gitt noen indikasjoner på at dette er like rundt hjørnet. For alt vi vet kommer det ikke. Kanskje begynner både ATI og Nvidia med displayport (eller hva det heter) i steden for HDMI.

Dere må nok belager dere på å lage et system som bruker coax eller optisk spdif og analog ut for DD+, TrueHD, DTS Master Audio.

Forøvrig ser det også ut som om blu-ray drev ikke faller i pris med det aller første. Det virker som om det meste av produksjonen slukes av andre hardware spiller. Det kommer, men spørsmål er om det er verd å vente på? Kanskje dere får holde dere til HD-DVD drev inntil videre...

Bør dere ikke heller lage et system som har fleksible oppgraderingsmuligheter?

Personlig har jeg gitt opp prosjekt HTPC fordi dette pr. i dag rett og slett ikke er noen god plattform for HD-avspilling.

Side 39 av 43 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •