Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 38 av 43 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fungusjr
    Nå må vi ikke begynne med flisespikkerier... Dette prosjektet har allerede tatt enormt lang tid.. Og om vi skal begynne en lang diskusjon om vi skal ha 1 eller 2gb ram, så blir det hvertfall ikke noe kortere av det.

Når det gjelder RAM, så har databransen tommelfingerregler.... Før i tiden , på windows 2000 så var det 512mb ram som gjaldt... Så kom XP, og da var det MINIMUM 512mb ram, og helst 1024mb ... Sånn er det, sånn blir det solgt, og det er ikke noe å diskutere...
    Idag er det MINIMUM 1024mb på alle anstendige pc'er som blir solgt. 1 hakk opp så er det 2048mb, så for min del er det UAKTUELLT med 1gb ram...

Nå er Vista på gang, og uansett hva dere sier, så MÅ vi ta hensyn til det. Vi slipper ikke unna. Nå vet jeg at det finnes websider og fora som sverger til windows2000 ennå, men for å være blunt, så DRITER jeg i det... Jeg er Microsoft sertifisert, og tilhenger, og VET at uansett hvor bra opensource ditt og datt er, så kommer 80% til å velge MS på sin neste pc.

Så blir det nevnt lenger opp her, at det koster 400,- ekstra å få 2048mb ram.. Og da mener jeg at vi KUTTER den diskusjonen her og nå.... Vi snakker om en pc til 15-20.000,- her ... 400,- spiller INGEN rolle.. de som ikke har råd til de ekstra slantene, kan kjøpe seg media center på netthandelen.no istedet.

Så, når jeg er ferdig å sure meg... så støtter jeg fullt ut om forslaget om å bruke f.eks Intel hovedkort, for å minske problematikk, og øke kompabilitet. Selv liker jeg Abit kort, men skal man ha noe vedlikeholdsfritt, som er dønn stabilt, så er det ikke til å komme vekk i fra, at Intel ligger på toppen.
    Så du mener at dette er en diskusjon som ikke er verdt å ta, før du går over til å presentere DITT syn på saken? ;-)

En HTPC er ikke en PC. Hvis du skal multitaske noe voldsomt så tror jeg ikke at den maskinen som skisseres her er noe for deg. Hvis funksjonene i OS opptar deg veldig mye så er heller neppe HTPC noe for deg.

En velfungerende HTPC skal kjøre EN applikasjon, media-frontenden, og OS skal aldri eksponeres for brukeren. Sånn sett er embedded-bokser en bedre analogi enn generelle arbeidsstasjoner.

80% velger å bruke komponent type gul kabel til å koble til sin nye flatskjerm. Det at massene går for middelmådighet har da aldri vært et argument for gærninger her på forumet til å gjøre det samme? Det at du er microsoft-tilhenger diskvalifiserer vel deg fra å gjøre fornuftige valg for andre brukere mhp m$ kontra open-source?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Betyr det at du personlig har et slikt oppsett og har testet det opp mot alle tenkelige 1080p-kilder (h264,MPEG2, >41mbps), med skikkelig postprosessering? Betyr det at du personlig står som garantist dersom noen noensinne får et problem med nevnte maskin?=)

2GB ram er vel generelt bortkastede penger for en HTPC (med forbehold om at jeg har lite erfaring med hvor mye minne Vista kaster bort)-

Som tråden her viser er det vel uenighet ved om Vista er et godt valg. Om du ønsker MediaPortal må du feks regne med betydelig dårligere støtte (og stabilitet?) ved å kjøre Vista i bunn.

Zalman lager generelt ikke de beste CPU-kjølerne lengre. (sjekk målinger på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers )

Som PSU ville jeg ha fulgt silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers sin anbefaling og gått for seasonic s12 eller corsair (som er oem-et seasonic).

-k
    Har ikke dette oppsettet nei,men har en HTPC med Nvidia 6150 integrert og AMD x2 3600 og den greier faktisk å kjøre H264 men med høy load på cpu.
    Men en E6600 er vel bortimot dobbel så effektiv som X2 3600 så jeg kan vel med 99% sikkerhet at det ikke skal by på problemer med HD avspilling.Dette skjermkortet har også HDMI så jeg det er ingen must å ha et dedikert skjermkort.Men selvsagt får du litt bedre bildekvalitet med et Radeon 1950 pro eller et 7600 GT.Og det er jo veldig lett å sette inn et skjermkort etter egen smak da.Da slipper vi å leve med et kompromiss når det gjelder skjermkortet.Og lydkort hvis det er ønskelig.
    Kansje litt overkill med 2 gb ram ja men det koster jo så lite..Og Vista liker jo mye ram,kansje litt tidlig med Vista men når denne AV forum HTPC'n er ferdig så vil de fleste ha Vista tenker jeg..
    Nå satte jeg denne sammen får å komme på rundt 15000 med BlueRay.
    Men kan jo gå ned til 1 gb ram og E 6300 og sette inn et 7600 GT og lydkort for samme pris.
    Når det gjelder støy så skulle denne være stillegående men kan jo hende jeg tar feil der.Får sjekke dette nærmere hvis ingen her på forum har noen erfaring med dette kabinettet da.Og hvis det finnes bedre og mer stillegående kjøler så er jo det en kurant sak å bytte ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poppe
    Har ikke dette oppsettet nei,men har en HTPC med Nvidia 6150 integrert og AMD x2 3600 og den greier faktisk å kjøre H264 men med høy load på cpu.
    Men en E6600 er vel bortimot dobbel så effektiv som X2 3600 så jeg kan vel med 99% sikkerhet at det ikke skal by på problemer med HD avspilling.
    Du kjenner vel til at avspilling av video skalerer med pixels/sekund og bitrate i tillegg til codec-type. Dermed er nedlastede h264 10mbit sekvenser av liten verdi for å avgjøre om 41mbps BR-sekvenser lar seg avspille.
    Dette skjermkortet har også HDMI så jeg det er ingen must å ha et dedikert skjermkort.Men selvsagt får du litt bedre bildekvalitet med et Radeon 1950 pro eller et 7600 GT.
    Men har det støtte for full hw-akselerert de-interlace/IVTC, bad-edit-correction og hele bøtteballetten?

NVIDIA PureVideo - Product Comparison
    Når det gjelder støy så skulle denne være stillegående men kan jo hende jeg tar feil der.Får sjekke dette nærmere hvis ingen her på forum har noen erfaring med dette kabinettet da.Og hvis det finnes bedre og mer stillegående kjøler så er jo det en kurant sak å bytte ut.
    Det er mange her inne som har brukt mye tid og penger på å få stillegående PC/HTP-er. Det finnes egne tråder dedikert til emnet, og hvis man går på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers ¨å får man målinger/opptak slik at man slipper å gjette om ting er bra eller ikke.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder støy på det kabinettet så leste jeg en bruker erfaring som mente det var stillegående så jeg har ikke gjettet det.Men sånne erfaringer er jo subjektive så det er nok lurt som du sier og finne mere ut på Silenpcreview.
    Nå er det et Radeon 1250 i dette Fatality kortet men uansett så skal en E6600 ta seg av all decoding men er vel litt på tynn is her da jeg ikke har prøvd dette hovedkortet..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Tromsø
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd å lese meg gjennom mest mulig av denne tråden, men må innrømme jeg hoppa litt framover fra innlegg på side 10 til ca side 30.

Jeg har nemlig selv lenge gått å tenkt på en kraftig htpc som kan erstatte min aldrende men fortsatt greie modda xbox, hovedsaklig for å kunne kjøre hdmateriale på 42" lcden jeg kjøpte på komplett av merket LG i forrige uke. Men siden jeg er hw entusiast og bytter litt for ofteops: så hadde jeg plutselig liggende noen greie deler hjemme som jeg tenkte kunnne passe i en htpc. Kjøpte meg da et Thermaltake Bach medialab. kabinett som jeg iallefall likte utseende på med børsta alu, lcd display etc. Kab. viftene bråker dessverre for mye, men har bytta ut den 80mm med en fra papst. De små 60mm viftene er ikke i bruk da det ikke blir særlig varmt inni pcen med mine komponenter. Hadde et asus p4gd1 hk liggende fra en gammel pc med 2GB ddr 400 ram, en 2.5" samsung 80GB disk som jeg bytta ut nettopp i laptopen, et 6800xt pcie skjermkort som jeg har montert en zalman vf 900cu vifte på. Og cpuen i det hele er en pentium-m 730 1.5@2.52Ghz som fungerer på asus hk med 478 sokkelen vha. et adapterkort for cpuer fra asus. Siden disken hadde stått i laptopen så har jeg bare fått testa med vista enda siden det var installert og det lett gikk lett å reparere uten reinstall. Xp partisjonen må nok reinstalleres. Har også 2 partisjoner jeg skal teste både mythdora og linuxmce på. I xp har jeg tenkte å teste xp mediacenter ed., mediaportal og så har jeg liggende noe cyberlink htpc greier som fulgte med tvkortet til laptopen. Har også satt i tvkortet mitt som er noe dilldall medion har renama til sitt merke og jeg vet fungerte i xp. Vista fant iallefall drivere til det automagisk Det som bråker mest er idag min fps 350w psu med 12cm vifte, men tenker jeg modder den med en reostat eller setter i en annen vifte med mindre støy.
    Bilde: Benq w1300 + 108" motorisert lerret. Samsung 7705 63" 3d Plasma| LYD: Onkyo TX-NR3009B, Klipsch RF82 mk1 + Def. tech 2500 center, Sw: XTZ Cinema 3, SVS SB13 Ultra, Earthquake cl-8, 1x Tactile Transducer, Svs SSS-01 surround| Annet: Samsung 6900 bluray spiller.
    Anlegg på kontoret: Audio Pro Black Pearl + Def. Technology SC Reference, + Denon 1908.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Tromsø
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere snakker om seasonic. Komplett.no - Seasonic S12 Strømforsyning 600W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pi på ukenstilbud på komplett denne uken til 995. Koster 1298 til vanlig.
    Bilde: Benq w1300 + 108" motorisert lerret. Samsung 7705 63" 3d Plasma| LYD: Onkyo TX-NR3009B, Klipsch RF82 mk1 + Def. tech 2500 center, Sw: XTZ Cinema 3, SVS SB13 Ultra, Earthquake cl-8, 1x Tactile Transducer, Svs SSS-01 surround| Annet: Samsung 6900 bluray spiller.
    Anlegg på kontoret: Audio Pro Black Pearl + Def. Technology SC Reference, + Denon 1908.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det til å skje noe mer i nærmeste fremtid i forhold til dette prosjektet? Jeg har vært inne i en fase nå hvor veien fremmover anleggsmessig har vært i konstant planlegging. Endel punkter står igjen, men valget for en htpc er tatt. Selv er dette område jeg ikke har så mye peil på for å være ærlig, men alt kan læres. MEN, et offisielt avforum htpc prosjekt er jo uten tvil interresant, men det hadde vært hyggelig om det ble litt fortgang i sakene. )
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnejo
    Når dere snakker om seasonic. Komplett.no - Seasonic S12 Strømforsyning 600W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pi på ukenstilbud på komplett denne uken til 995. Koster 1298 til vanlig.
    Ulempen med en slik stor forsyning er at pris, støy og varmeutvikling vil være dårligere enn en fornuftig dimensjonert forsyning i de fleste systemer.

Ellers er både produsent og serie av toppklasse.

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har seltatt i diskusjonen nå. Vil bare understreke viktigheten av å ikke se på oppgitt specs fra produsent, men rett og slett gå for anbefalte produkter fra uavhengige kilder.

Oppgitt specs og fakta stemmer ikke alltid overens. Jeg stemmer for å gp for noe som er anbefalt på SilentPrewiew som Knutinh anbefaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Tromsø
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest litt på nettet og testet litt div. 720p komprimert materiale på pcen i vista. Må si det bruker mye cpu, typisk 50-68% har jeg logga, dette med ffd show. Tenkte å teste xp nå så jeg får brukt purevideo i skjermkortet mitt, leste en lang test på toms hardware og de likte iallefall purevideo og ati sitt motstykke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HTPC er ikke en PC. Hvis du skal multitaske noe voldsomt så tror jeg ikke at den maskinen som skisseres her er noe for deg. Hvis funksjonene i OS opptar deg veldig mye så er heller neppe HTPC noe for deg.

En velfungerende HTPC skal kjøre EN applikasjon, media-frontenden, og OS skal aldri eksponeres for brukeren. Sånn sett er embedded-bokser en bedre analogi enn generelle arbeidsstasjoner.
    Litt av poenget med å bruke en PC som mediaavspiller i stua må være PC-ens fleksibilitet. Når man ikke ser en film kan man bruke den til så mye annet (slik som dette). Dersom sitatene over er ditt snevre syn på en HTPC så foreslår jeg heller at du kjøper en PS3.

Synes forsåvidt din definisjon av en HTPC også påvirker diskusjonen rundt minne- og OS-behov.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av rein nysgjerrighet sjekka når trådens første post ble skrevet; 29 november! som tilsier at det snart har tatt 5 måneder, og det eneste som har blitt bestemt er selve kabinettet!

Det ble nevnt i starten av tråden at det kanskje var en mulighet med to løsniger, selv er jeg mest keen på en, ellers vil det ta nok en evighet. Og man kan ikke gjøre alle fornøyde med tanke på at alle har forskjellige krav.

Men, det må da gå ann å komme til enighet? Krav er jo at den skal kjøre 1080p knirkefritt, den skal være stillegående, den skal være en slags "avforums referanse htpc". Hvis den først skal være en slags referanse, så må folk beregne seg en litt høy prisklasse. Men er et noe problem? La oss si det slik at dere ("vi" inkluderer meg, og jeg kan desverre ikke så mye om det tekniske i en pc) gjør deres beste for å komme til enighet rundt de forskjellig komponentene så lenge ikke prisen overdrives. Det å betale for en topp specsa htpc er nada problem. Det vil jo da være en mulghet for at vi ikke får til ett powerbuy om et er for få som melder seg på, MEN da har vi iallefall satt opp et referanseoppsett folk kan handle inn til og bygge selv. Og når det først er satt opp et referanseoppsett, så har folk noe å gå etter, og så kan man da prøve å komme frem til billigere løsninger.

Men i første hånd: BLI ENIG OM ET REFERANSEOPPSETT! PLEASE? ;o)
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, at den koster litt er egentlig ikke noe problem. Problemet nå er at vi faktisk ikke har tilgjengelig de komponenter som gjør dette til en velfungerende løsning i dagens 1080P-verden. Det som mangler pr. dato er:

1. VIIV-støtte. Min neste HTPC SKAL kunne slås omgående av og på. Har testet en del med suspend nå i det siste for å se om det er faktisk alternativ, men det mener jeg at det på ingen måte kan sies å være. Tregt, ustabilt og lite funksjonelt. VIIV er altså et krav.

2. Elektronisk sonestyrt viftestyring. Her er nok ikke svaret like "gitt" som rundt VIIV, vi kan jo også sette opp en maskin som støyer lite i alle tilfelle og dermed ikke har behov for styring i noen nevneverdig grad. Dette punktet er derfor fravikelig, men da under forutsetning at vi finner en kjøleløsning som ikke konstant støyet mer enn akseptabelt.

3. BluRay/HD-DVD støtte, da aller helst en kombinert mulighet (drevet skal bli tilgjengelig snarlig, kanskje det allerede er å få tak i nå?), alternativt at vi velger en av standardene. Etter mitt syn bør vi ha støtte for begge deler for at dette skal være en tilstrekkelig god løsning sammenlignet mot konkurrerende løsninger (f.eks. EX1/PS3). Her kan vi egentlig begynne å se på løsninger, kom med innspill!

4. Forhandler/produsent. Komplett tror jeg ikke vil fungere, de er alt for trege med tilbakemeldinger, og vi har ikke tid til å vente tre uker på hver tilbakemelding i denne prosessen. MPX og PSdata er heller ikke tilstrekkelig gode, og de øvrige nisjeforhandlerne makter ikke å levere en tilstrekkelig god løsning. Vi vurdere som nevnt å kontakte f.eks. Dell eller kanskje til og med norske Asono som satser på HTPC om dagen, men da bør vi først ha en tydelig formening om hvilken hardware som skal stå i maskinen.

Jeg er for øvrig enig i Skrotnisses argumentasjon rundt pris; la oss først og fremst se etter en tilstrekkelig god løsning uten å hensynta pris. Prisene på datakomponenter faller jo som kjent, og blir løsningen for dyr er det jo bare for folk å vente til prisen er god nok. Vi kan uansett ikke kompromittere på tilstrekkelig ytelse og nødvendig funksjonalitet!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Litt av poenget med å bruke en PC som mediaavspiller i stua må være PC-ens fleksibilitet. Når man ikke ser en film kan man bruke den til så mye annet (slik som dette). Dersom sitatene over er ditt snevre syn på en HTPC så foreslår jeg heller at du kjøper en PS3.

Synes forsåvidt din definisjon av en HTPC også påvirker diskusjonen rundt minne- og OS-behov.
    Hvordan skal jeg putte tv-kort inn i en PS3?

Hvordan får jeg plass til hele musikksamlingen lossless på en PS3?

Hvordan får jeg satt opp software og hardware som jeg vil på en PS3?

Jeg vil ikke ha tastatur og mus i stua, og jeg vil at HTPC skal oppfattes som en brunevareboks av meg og evt andre i stua.

Jeg har under min (lange) innkjøringsperiode tillatt et lite trådløst tastatur med innebygget rollerball, men selv med 40" lcd så synes jeg at det er lite givende å surfe eller lese tekst på stua.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Dette blir bare flisespikkere, men skitt...

Hvordan skal jeg putte tv-kort inn i en PS3?
    Hvordan skal TV-kortet kunne erstatte PVR-boksene fra Get/CD/osv?

For øvrig skal PS3 være basert på linux, så du skal ikke se bort fra boksen etterhvert vil støtte eksterne usb-baserte TV-kort.

Hvordan får jeg plass til hele musikksamlingen lossless på en PS3?
    Du plugger inn en ekstern harddisk

Hvordan får jeg satt opp software og hardware som jeg vil på en PS3?
    Software og hardware er satt opp for deg. Var det ikke nettopp dette som var hele poenget med denne tråden?

Jeg vil ikke ha tastatur og mus i stua, og jeg vil at HTPC skal oppfattes som en brunevareboks av meg og evt andre i stua.
    Så vidt meg bekjent trenger du ikke tastatur og mus for å bruke multimediafunksjonaliteten i PS3.

Jeg har under min (lange) innkjøringsperiode tillatt et lite trådløst tastatur med innebygget rollerball, men selv med 40" lcd så synes jeg at det er lite givende å surfe eller lese tekst på stua.
    Hmm, folk er forskjellig. Selv bruker jeg ikke lenger noe annet enn TV-en til hjemme-surfing, og jeg har en mye mindre skjerm enn deg. For øvrig var nettopp det at folk er forskjellig poenget mitt i min forrige post...

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne diskusjonen kommer ikke til å se noen ende. Det eneste man kan trekke er at man slutter seg til intel, selv om AMD kuttet prisene kraftig nettopp, og at SPCR dkriver følgende:
    Sitat Opprinnelig postet av SPCR
    Most interesting are the power assessments. There's little doubt that the AMD-based system, with its much lower idle power, has a substantial energy efficiency advantage over the Intel-based one. The very low <50W idle power achieved is impressive.
    HP Pavilion a1640n & a1630n: Intel vs. AMD? | silentpcreview.com

Og fra mCubed/HFX:
    Sitat Opprinnelig postet av Fra www.vendur.no
    Regarding CPU, Intel has 2 major thermal issues:
    - cooling surface is little
    - no speedstep, no cool and quiet
    So it will be certainly easier to cool a 80W AMD than a 65W Intel. Don't go any higher than a Athlon X2 3800+ with 89W TDP at most. Intel E6600 1,8 have been reported to have to be run at 76% for the system to be cool enough.
    ... tar gjerne med i betraktningen at AMDs TDP er mye "strengere" enn Intel.

Denne diskusjonen har jeg og knutinh vært inne på før - hans påstand var da at det var samma F så lenge det kunne kjøles passivt med en S. Ninja e.l. - og jeg er for så vidt enign, men i jo mindre effektforbruk (og hvor lettere det er å holde kjølig) jo mindre tiltak er det med støydemping

Bare mine 5... Ikke ta hensyn til de for min del - maskinen dere setter opp er laaangt over hva jeg gidder å investere i. Skal snart kjøpe en ny, rimelig HTPC basert på NSK2400, et 690G-HK (integrert X1250/X700 skjermkort) med en ADO (65W) X2 CPU. Trenges heftigere GFX, avventer jeg og kjøper et 8X00 (re. knutinhs link på forumet som viser CPU besparelsen ved avspilling av HD på nVidias nye serie.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hvordan skal TV-kortet kunne erstatte PVR-boksene fra Get/CD/osv?
    Pga Get og CD sin kundefiendtlige holdning så holder jeg meg borte fra dem. Jeg setter min lit til NTV - i det minste vil jeg kunne se NRK1-3.
    For øvrig skal PS3 være basert på linux, så du skal ikke se bort fra boksen etterhvert vil støtte eksterne usb-baserte TV-kort.

Du plugger inn en ekstern harddisk

Software og hardware er satt opp for deg. Var det ikke nettopp dette som var hele poenget med denne tråden?

Så vidt meg bekjent trenger du ikke tastatur og mus for å bruke multimediafunksjonaliteten i PS3.
    Du vil altså at jeg skal "hacke" en PS3 til 6000,- legge inn egen software, plugge inn eksterne harddisker og tv-tunere. Alt for å kanskje ende opp med noe som er like bra som den HTPC-løsningen jeg har i dag. Hvorfor??
    Hmm, folk er forskjellig. Selv bruker jeg ikke lenger noe annet enn TV-en til hjemme-surfing, og jeg har en mye mindre skjerm enn deg. For øvrig var nettopp det at folk er forskjellig poenget mitt i min forrige post...
    Jeg har en sylskarp 20" skjerm med høyere oppløsning og mer behagelig sitteavstand på soverommet. Hvorfor skal jeg da bruke tv-en som er dårligere?

Folk er forskjellige men om det noen gang skal bli noe av "avforum-PCen" så må den dekke 90% av folks behov, og ekskludere enkelte. Det er min mening at de fleste behovene som er notert i denne tråden ikke dreier seg om en utmerket photoshop/multitasking/websurfeboks. Å bruke ekstra penger på hardware for å tilfredsstille ditt behov virker da unødvendig for alle andre brukere (spesielt siden du individuelt lett kan sette inn så mye ram du måtte ønske).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Denne diskusjonen kommer ikke til å se noen ende. Det eneste man kan trekke er at man slutter seg til intel, selv om AMD kuttet prisene kraftig nettopp, og at SPCR dkriver følgende:

HP Pavilion a1640n & a1630n: Intel vs. AMD? | silentpcreview.com
    Opprinnelig skrevet av SPCR
    Most interesting are the power assessments. There's little doubt that the AMD-based system, with its much lower idle power, has a substantial energy efficiency advantage over the Intel-based one. The very low <50W idle power achieved is impressive.
    Og fra mCubed/HFX:
    Opprinnelig skrevet av Fra www.vendur.no
    Regarding CPU, Intel has 2 major thermal issues:
    - cooling surface is little
    - no speedstep, no cool and quiet
    So it will be certainly easier to cool a 80W AMD than a 65W Intel. Don't go any higher than a Athlon X2 3800+ with 89W TDP at most. Intel E6600 1,8 have been reported to have to be run at 76% for the system to be cool enough.
    ... tar gjerne med i betraktningen at AMDs TDP er mye "strengere" enn Intel.

Denne diskusjonen har jeg og knutinh vært inne på før - hans påstand var da at det var samma F så lenge det kunne kjøles passivt med en S. Ninja e.l. - og jeg er for så vidt enign, men i jo mindre effektforbruk (og hvor lettere det er å holde kjølig) jo mindre tiltak er det med støydemping `
    Bare en liten kommentar til det du quoter:
    Intel har jo speedstep:
    silentpcreview.com | View topic - SpeedStep

Dessuten skal jeg ikke bestride spcr sine tanker rundt idle-forbruk, men det kan være at bruksmønsteret for en HTPC skiller seg noe fra en kontor-pc. Dvs at det er lettere å bruke suspend S3 el. lign. slik at energiforbruk er nesten null og støyen 0 når maskinen ikke brukes, mens når den brukes er cpu-forbruket "mer enn idle"?

Er du sikker på at størrelsen på kontaktflate har samme betydning for regulær luftkjøling som heatpipene mcubed benytter?

Uansett så er det flere avveininger:
    1. En cpu som yter spesielt bra på det snevre utvalget applikasjoner man primært bruker en slik maskin til
    2. Et totalsystem som "gjør jobben" dvs dekoder 40mbps h264 uten hikke.
    3. Minst mulig støy

Hvis man med AMD må langt opp i modell-rekken for å greie HD-dekoding med tilstrekkelig margin så kan det i seg selv gi høyere varmeutvikling.
    Bare mine 5... Ikke ta hensyn til de for min del - maskinen dere setter opp er laaangt over hva jeg gidder å investere i. Skal snart kjøpe en ny, rimelig HTPC basert på NSK2400, et 690G-HK (integrert X1250/X700 skjermkort) med en ADO (65W) X2 CPU. Trenges heftigere GFX, avventer jeg og kjøper et 8X00 (re. knutinhs link på forumet som viser CPU besparelsen ved avspilling av HD på nVidias nye serie.
    Som du ser av diskusjonen jeg hadde litt opp så mener enkelte at denne maskinen er langt under det de gidder å investere i.... Det er vanskelig å gjøre alle til lags med en slik maskin. Det som gjør at prosjektet strander er at sånne som meg og deg er veldig interessert i fenomenet og diskuterer oss til døde mens de som kanskje primært er i målgruppen går lei etter to sider og bestiller en bråkete HP fra Coop...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Tromsø
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NVIDIA® GeForce® 8600 and 8500 series GPUs feature NVIDIA® PureVideo™ HD under Windows Vista™ with a revolutionary new video processing engine. They are the world’s first video processors to offload from the CPU 100% of Blu-ray and HD DVD video decoding. Ikke dumt, da de fleste pcer sliter med 1080p uten hw dekoding.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnejo
    NVIDIA® GeForce® 8600 and 8500 series GPUs feature NVIDIA® PureVideo™ HD under Windows Vista™ with a revolutionary new video processing engine. They are the world’s first video processors to offload from the CPU 100% of Blu-ray and HD DVD video decoding. Ikke dumt, da de fleste pcer sliter med 1080p uten hw dekoding.
    Jepp:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...00-8500-a.html

-k

Side 38 av 43 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •