Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 43 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 843
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Som enkelte påpeker er denne tråden blitt altfor lang til å lese i sin helhet, men det er et par poeng som jeg lurer litt på.

For det første, hva er det man vil oppnå med away/suspend? Er det kun for å få en kjapp oppstart av maskinen eller skal maskinen jobbe i bakgrunnen? Så lenge man vil ta opp så må harddisken jobbe... Har (jeg begynte med Windows 3.1) aldri fått annet enn "Hibernate" til å fungere skikkelig på flere forskjellige maskiner, bruker dette til daglig men maskinen bør restartes fullt etter 8-10 "hibernations" for å renske opp,ellers blir den treg etterhvert.Tar ca 10-15 sekunder å våkne fra Hibernation, da er alt slått av...

For det andre, er fullt klar over at denne maskinen er beregnet "for folk flest" og skal være så enkel som mulig, men det innebærer en del begrensninger som ikke er optimale. Ingen operativsystemer utgitt av MS er etter min mening i utgangspunktet egnet for en stue-PC pga alt "rotet" som er integrert og som man ikke har bruk for,spesielt på en slik maskin! Bruker man feks "XP-Lite" og avinnstallerer med hard hånd får man vekk en del (har klart å få XP oppstart ned i ca 35 sek fra avslått til klar) men det er fortsatt et gedigent register igjen...

For det tredje,Vista ser jo pent ut men hva skal man med all den fancy grafikken når det er musikk og film som er cluet? Jo tyngre operativsystem jo mindre ressurser til det PCen egentlig skal brukes til, og jo mer varme og støy (ville gjerne sett oppdatert Win98 med drivere for ny hardware på den nye maskina mi...

Hva nytt hovedkort angår så har jeg foreløpig landet på et ECS PX1 Extreme, har dette blitt vurdert? Vil isåfall gjerne ha tilbakemelding på evt alvorlige bakdeler som ble funnet med dette kortet før jeg bestiller.

Mvh John2000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av john2000
    For det andre, er fullt klar over at denne maskinen er beregnet "for folk flest" og skal være så enkel som mulig, men det innebærer en del begrensninger som ikke er optimale. Ingen operativsystemer utgitt av MS er etter min mening i utgangspunktet egnet for en stue-PC pga alt "rotet" som er integrert og som man ikke har bruk for,spesielt på en slik maskin! Bruker man feks "XP-Lite" og avinnstallerer med hard hånd får man vekk en del (har klart å få XP oppstart ned i ca 35 sek fra avslått til klar) men det er fortsatt et gedigent register igjen...
    Å bygge en linux eller mac-basert maskin vil være en fundamentalt forskjellig operasjon, hvor jeg ikke har noen innsikt. Dette kan faktisk være et problem fordi det etter min mening er radikalt mindre miljøer som driver med HTPC på mac/linux, og det er min påstand at mange av disse igjen primært er opptatt av media-center funksjonalitet, ikke hardcore audio/video-prosessering.

Home Theater Computers - AVS Forum

HTPC-seksjonen på AVS Forum - Home har 226 tråder for linux, 642 for mac og totalt 7373 tråder for HTPC under ett...

Ellers er det en annen her inne som setter opp en HTPC med XP embedded, som vel er noe i samme gata som XP lite, bare direkte fra M$? Selv bruker jeg Autopatcher XP for å fjerne noe "rusk".

Det største problemet med suspend S3 er hardware-produsenter som lager dårlige drivere. Ved å velge ut komponenter ved prosjekt-start som fungerer (altså lage en test-maskin) så mener jeg at man kan løse dette. Siden Vista baserer seg på samme mekanisme i bunnen så mener jeg at man kan støte på samme problemer der? Uansett er suspend-lignende mekanismer mye i bruk på laptopper, og jeg tror at brukerne vil foretrekke det framfor en vanlig boot, både pga hastighet og "looks"
    For det tredje,Vista ser jo pent ut men hva skal man med all den fancy grafikken når det er musikk og film som er cluet? Jo tyngre operativsystem jo mindre ressurser til det PCen egentlig skal brukes til, og jo mer varme og støy (ville gjerne sett oppdatert Win98 med drivere for ny hardware på den nye maskina mi...
    Bifalles. Inntil videre. Om et år kan situasjonen være en helt annen, når:
    • open-source-miljøene "catcher opp",
    • forbedringene i rammeverk/DirectX10 blir utnyttet
    • brukerfiendtlige momenter har blit behørlig knekt

Men mye kan skje på et år...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om hardwarebehov for HD-DVD/BluRay
    PowerDVD Ultra (HD-DVD and Blu-Ray) - AVS Forum
    PowerDVD Ultra (HD-DVD and Blu-Ray)
    "Without saying PDVD isn't full of bugs (it clearly is), but any bluescreen is never the fault of software applications. Windows never crashes if drivers and hardware are working properly.

To the guy two pasts back: I'm also using 100.65 with a 6600GT, and h264 discs now don't play at all (they did in 7.2 and 6.5). The problem is the 7.3 decoders, not the PDVD app itself - you can replicate it in graphedit with overlay, but VMR9 works. Of course, the PDVD app forces overlay.....

By the way, using PDVD codecs, Bluray discs can now be played in any Directshow app using VMR9. Looks great in Zoomplayer, totally smooth, perfect colours/ramps. Even better, X-men 3 with its peaks of 40mbit AVC (!!) never goes above 56% CPU on my machine, with GPU acceleration off.
    "

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For stripping og modifisering av XP kan nLite være et godt verktøy.
    nLite - Deployment Tool for the bootable Unattended Windows installation

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Er mer å mer spent på hva som skjer med denne byggingen! Noen som vet når det begynner å nærme seg ferdig??
    Syntes dette virker som et bra prosjekt, men det går kanskje litt smått!!

Hilsen utålmodig!:-D

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    By the way, using PDVD codecs, Bluray discs can now be played in any Directshow app using VMR9. Looks great in Zoomplayer, totally smooth, perfect colours/ramps. Even better, X-men 3 with its peaks of 40mbit AVC (!!) never goes above 56% CPU on my machine, with GPU acceleration off.
    Jeg trodde at det var kun PowerDVD som kunne spille av HD-DVD og Blu-ray, i hvert fall under WinXP. Denne personen skriver da tydelig at han kan spille av Blu-ray med Zoomplayer...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg trodde at det var kun PowerDVD som kunne spille av HD-DVD og Blu-ray, i hvert fall under WinXP. Denne personen skriver da tydelig at han kan spille av Blu-ray med Zoomplayer...
    Jepp. Det ser ut som om PDVD av en eller annen grunn lar codecene sine være tilgjengelige for andre applikasjoner.

Ellers burde det være mulig å bruke generelle codecer dersom man ripper HD-DVD/BR?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser jeg at lanseringsdato for kombi HD-DVD og Blue-Ray er satt til mai med en pris på ca kr 8000,-
    VG Nett - Teknologi

Er dette interessant, eller skal man basere seg på eksterne HD avspillere som f.eks. X-Box sin eksterne spiller som kan kobles inn via USB porten?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jepp. Det ser ut som om PDVD av en eller annen grunn lar codecene sine være tilgjengelige for andre applikasjoner.
    Dette gjelder ikke bare PowerDVD. Hos meg "ser" ZoomPlayer alle codecs jeg har via andre programmer (WinDVD, NVidia, PowerDVD, Sonic, osv). Men at ZP også kan utnytte HD-codecs, det var nytt men hyggelig lesing.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI kommer med HD audio støtte på sin nye R6xx serie over HDMI.

Lite info så langt, men det lover godt ATi skjermkort med HD-lyd - ITavisen

Innen vi får bestemt oss skikkelig for konfigurasjon i denn tråden kan kanskje kortet allerede være en realitet

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...der kan du se... Jeg tror faktisk det er hensiktsmessig at vi avventer litt, jeg mener i utgangspunktet at denne maskinen bør inneholde både et BluRay/HD-DVD kombidrev samt et slikt skjermkort med HD-lydstøtte. DA begynner vi snakke en HTPC AVforum offisielle stempel verdig!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...der kan du se... Jeg tror faktisk det er hensiktsmessig at vi avventer litt, jeg mener i utgangspunktet at denne maskinen bør inneholde både et BluRay/HD-DVD kombidrev samt et slikt skjermkort med HD-lydstøtte. DA begynner vi snakke en HTPC AVforum offisielle stempel verdig!
    Det er veldig spennende med kombi lyd/bilde over HDMI. Først og fremst fordi det kan gjøre herket med Reclock til et tilbakelagt stadium, men også fordi det er lett å integrere med receiver etc.

Ellers kan kanskje byggeprosjektet til din side være noe å følge med på?
    Stue PC med HD DVD ferdig - DinSide Data : Data : DinSide

Selv om jeg ikke er enig i kabinett-valget deres...

-k

Newcomer Zaynt sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest igjennom tråden i sin helhet skikkelig enda, men er det virkelig slik at dere bare har kommet frem til hvilket kabinett som skal brukes etter 4mnd med diskusjon?

Newcomer gormnass sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Er for øvrig helt enig i at tilbakemeldingen fra Komplett lar seg vente på, har purret på svar senest i kveld.
    Hørt noe mer fra Komplett?
    - Jeg har hørt at de driver å bygger om på lageret i Sandefjord, monterer en ny "plukke-robot" for å effektivisere. Ting tar tid for tiden.....

Vi får håpe at det er grunnen til at de ikke svarer :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vente, vente .....

som flere og flere har nevnt her... Denne tråden har trukket (unnskyld uttrykket), noe jævlig ut i poster og tid...

Ser for meg ut som at veldig mange her lider av "vente på neste" syndromet. Dette er en kjent sak i "data-kretser".. At man skal bare vente på den og den tingen, så skal man kjøpe ny maskin, blabla...

Det FUNKER IKKE... Skal du ha det maskin, så sett sammen en maskin DER OG DA.,.,., og KJØP.... Om du ikke kjøper den dagen, så LAGRER du konfigurasjonen, også REDIGERER du den, den dagen du skal kjøpe....

Poenget mitt her er at vi bør gjøre følgende:

Med den kunnskap, og de deler og konfigurasjoner vi har TILGJENGELIG per idag, så setter vi sammen en maskin... og redigerer første post, til å inneholde denne konfigurasjonen...
    NÅR den tid kommer, så byttes deler ut i første posten, slik at man til ENHVER tid har en HTPC som er optimal....

Jeg skjønner selvfølgelig at dere tenker stor-innkjøp og testing og blabla,. men dette data-greiene går i "generasjoner"... Men innen dere har fått nye generasjon cd/dvd drev, så er det bare kun kort tid til neste generasjon chipset, hovedkort eller skjermkort kommer., ALTSÅ evig loop

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Les testen på dinSide.no, så forstår en egentlig bedre hvorfor vi må bruke tid på denne HTPCen. Pr. i dag er det store mangler på tilgjengelig hardware, og prisbildet er ikke i samsvar med hva en får tilbake. Etter mitt syn er minstekrav i dagens markedet HDMI 1.3 støtte, BluRay/HD-DVD kombodrev, super stillegående drift og pris under 15.000.

Dette kommer IKKE til å bli en evig loop i påvente av noe bedre, men vi må kunne forvente at den i det minste yter på nivå med en stasjonær DVD-spiller til 7999 (XE1).

Folk kan jo uansett trekke ut erfaring fra disse diskusjonene hvis en ikke gidder å vente til komponentene til denne litt spesielle maskinen er tilgjengelig da!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår godt Fungus jr. sin frustrasjon. Hvis vi skal vente på at interne HD DVD og BR-drev samt vifteløse skjermkort med integrert lyd og HDMI blir tilgjengelige, kan dette trekke ganske langt ut i tid.

Kunne det vært en idé å gå inn for f.eks. 2 årlige revisjoner av maskinen? Vi kunne da satt en prisbegrensning, valgt en deadline, og så diskutert oss frem til en konfigurasjon ut fra hva som er tilgjengelig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Interne BluRay/HD-DVD drev (mulig vi velger bare en kompabilitet) er rett rundt hjørnet, så det trenger ikke å trekke ut nevneverdig. HDMI 1.3 skjermkort er jeg noe mer usikker på, og kan eventuelt utsettes hvis det er for lenge til. Vifteløst har det aldri vært snakk om for øvrig...

Jeg skal purre på Komplett, mulig vi får bytte leverandør, for nå har jeg purret to ganger uten å få svar.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet et hd-dvd drev til min htpc og det var helt søppel. Det er pr i dag bare Power DVD som har støtte for dette og det er virkelig dårlig. Testet i forhold til Toshiba sin hd dvdspiller og den var virkelig MYE bedre...

Tror nok ikke at hd-dvd/bd drev er tingen enda....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er tydelig at AV-industrien denne gangen holder PC-industrien langt hardere i tøylene enn ved sist lansering av DVDen... De er nok redde for kopiering, som ikke PC-industrien akuratt har vært veldig progressive for å beskytte de mot heller da... Uansett, en HTPC til 15.000 UTEN støtte for HD er jo bare tull etter mitt syn, da får vi heller avvente, så får folk som ikke gidder å vente bygge seg PC basert på de tipsene som allerede har kommet her.

Side 36 av 43 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •