Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 43 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 843
    Newcomer vinyl sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uten å måtte lide seg igjenom alle svarene her...Hvor regner dere med at prisen vil havne? Er litt på utkikk etter noe jeg kan koble opp på 32" tv for å se på film og høre på musikk..+surfe litt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    13-16.000 tenker jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en lang tråd, og det tar rett og slett for lang tid for en fersking å lese alt dette. Har imidlertid skummet det meste, og jeg tror jeg rett og slett går for å sette sammen en htpc og kjøpe fra Komplett, så kan jeg rapportere tilbake hit hvordan det hele fungerer. Regner med at det kan være til nytte, og håper på litt innspill på mitt oppsett:

Kabinett: Zalman HD 160
    CPU: Intel Core 2 Duo 6600
    Hovedkort: Asus PB5
    Minne: Corsair 2gb

Det var kjernekomponentene. Har forsåvidt tv-kort og disker fra før, så jeg venter litt og tester de før jeg evt kjøper nytt.

Har lest ulike innspill til CPU-vifte og PSU. Hva anbefales her som både passer i det aktuelle kabinettet og er så lydløst som mulig? Trenger også et skjermkort som er uten vifte, men som levere ok ytelse.

Hører for øvrig gjerne kommentarer på oppsettet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Med unntak av hovedkortet, der det dukker opp nye varianter rett rundt hjørnet med VIIV og viftestyring, ser jo dette greit ut... PB5 er jo uansett et gjennomprøvet og godt hovedkort, og som nevnt tidligere i tråden er suspend-funksjonen på mange måter tilstrekkelig.

Når det gjelder skjermkort har det også blitt diskutert litt, og ettersom Ati gjør det bedre enn nVidia på HQV-testen, som er en meget godt test for videoytelse, er det vel Ati vi har tenkt mest i retning av. 1950 f.eks., men får du et slikt uten vifter? Det viktigste er vel at den har et effektivt viftesystem som slenger varmluften UT av kabinettet. Flere har inne har erfart at et vifteløst skjermkort har virket mot sin hensikt ettersom kabinett-temperaturen øker drastisk og dermed støyen øker mer enn hva et skjermkort med vifte hadde gjort....

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt ATI 1950 Pro skjermkort er veldig stille med standardkjøler. Den trekker dessuten luften ut av kabinettet. Kan anbefale denne.

Komplett.no - PowerColor Radeon X1950PRO 512MB GDDR3, PCI-Express, EXTREME Edition, ViVo/HDCP

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...så jo bra ut, men trekker dette luften ut av kabinettet skikkelig da? Har jo sett kort som benytter en egen slot til viften, her er viften litt for langt unna selve slotten ser det ut til?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skiftet orginalkjøleren ut med en Zalmankjøler da jeg har en forkjærlighet for disse. Koblet kjøleren til hovedkortet for å teste luftflyt og støy og må vel innrømme at jeg ikke hadde trengt å kjøpe ny Zalmankjøler.

Den hadde en fin og rolig luftflyt ut bakkant, samt et behagelig støynivå.

Kjøleren er skikkelig stor da, men bør ikke bli noe problem

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse: Kjøleren drar ikke luften direkte ut av kabinettet, slik en del andre gjør, men pga plassering av viften blir hele luftmengden blåst over de varme delene av skjermkortet. Jeg har 2 92 mm vifter i front som sørger for godt med luft. Zalmankabinettet som er valgt hittil har vel langt dårligere luftgjennomstrømning og således kunne trenge hjelp av skjermkort?

Hvis jeg ikke tar feil så er det 2 80 mm vifter i bakkant på Zalman kabinettet og ingen i front. Dette vil skape et veldig undertrykk og dermed vil masse støv bli sugd inn i maskinen.

Dersom skjermkortet har en kjøler som ytterligere trekker luften ut vil støvproblemet bli ytterligere forsterket.

Slik min maskin er satt opp nå har jeg 2 92 mm vifter i front og 3 80 mm vifter i bakkant.

Tror jeg har klart en god balanse med tanke på støy og støv. Åpnet kabinettet her forrige helg og fant ingen antydning til støv. Dette kan tyde på litt overtrykk og dermed mer støy så jeg får eksperimentere og se.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stillegående skjermkort er selvsagt et must :-D

Høres ut som det er verdt å kjøre kortet du anbefaler, og hvis jeg forstår det riktig er det ikke nødvendig å skifte vifte på skjermkortet.

Jeg har laget et endelig (utkast til) oppsett, som jeg har flyttet over til en egen tråd. Ser at det allerede er nok innlegg på denne tråden, slik at konkrete oppsett burde fases ut som egne prosjekter som kommenteres separat.

Her er i alle fall mitt oppsett, hører fortsatt gjerne innspill !

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dette nye kortet fra Abit?

Har integrert x700 grafikk, samt hdmi utgang på kortet.

Prisen er rundt 600 kr.

Fatal1ty også i stuen? - Hardware.no

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på denne tråden når jeg leste denne artikkelen: PCWorld.no

Litt frem i tid før hovedkort er tilgjengelig men interessant allikevel

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det HKet og grafikkløsningen blir uansett for pinglete for vårt bruk, de iberegner ikke bruk av filtere og andre tyngre løsninger i dette oppsetter som tar utgangspunkt i Radeon 1200...

Jeg venter for øvrig i spenning på tilbakemelding fra Komplett rundt hovedkort, skal purre på svar. Er neimen ikke bare og bare å finne frem til den riktige konfigurasjonen, HD ser ut til å ha kommet litt som julekvelden på kjerringa for komponent-produsentene......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Med unntak av hovedkortet, der det dukker opp nye varianter rett rundt hjørnet med VIIV og viftestyring, ser jo dette greit ut... PB5 er jo uansett et gjennomprøvet og godt hovedkort, og som nevnt tidligere i tråden er suspend-funksjonen på mange måter tilstrekkelig.
    Som jeg kanskje har nevnt litt for mange ganger så mener jeg at dette hovedkortet bør fungere bra, og at VIIV er en funksjonalitet man ikke trenger og som kan være direkte uønsket i en PC. Jeg har ikke fått en argumentasjon for hvorfor man absolutt må ha dette når "nerdene" som virkelig har jobbet med stillegående PC-er i mange år tilsynelatende foretrekker viftestyringen som Asus-kortet har:

silentpcreview.com | View topic - Recommended Motherboards: From a Silence Perspective 1.1

"Common MB Problems for Silencers
    • A very hot chipset requiring the use of active cooling or large heatsinks for passive cooling.
    • No BIOS fan control for CPU and/or system.
    • No support of SpeedFan.
    • Lack of CPU under-volting options.
    • Poor location of chipset causes problems with large aftermarket passive heatsinks and PCI-E 16x slots.

Requirements for "Quiet" Motherboards
    • Stock passive chipset cooling. Or chipset cooling that can easily be modified from active to passive. If modifying the chipset cooling from active to passive has negative side affects they should be noted, such as interference with PCIE 16x graphic slots on many AMD nForce4 boards.
    • Dynamic fan control for CPU and/or system fans either through the BIOS or software. The more details that can be provided here the better. For example; the number of controllable fan headers, what temps each header is tied to, the range of control offered 12-5v, or %, ect.
    • SpeedFan support if available for more control over fans in addition to BIOS control would be a welcome bonus.
    • CPU core under-volting option in the BIOS for reductions in power consumption and CPU temps.

Intel Core2 Recommended Boards
    Socket 775 Intel Chipsets

• Asus P5W DH Deluxe
      • ATX / 775 / Intel 975X + Intel ICH7R
      • Passive heatpipe based cooling of chipset
      • 4 pin PWM CPU fan and two system fan headers controlled by AIQuiet or Q-Fan (performance, optimal, silent). 4 pin PWM CPU fan header also supports 3 pin fans via PWM or DC BIOS option.
      • SpeedFan support for CPU fan and two systme fan headers.
      • CPU voltages range from 1.2000 to 1.7000 in 0.0125 increments. Note: Heatpipe based chipset cooling may not function at peak performance if the motherboard is inverted.
    • Abit AW9D-MAX
      • ATX / 775 / Intel 975X + ICH7R
      • Passive heatpipe based cooling of chipset
      • Seven fan headers under the control of Abit EQ -- SpeedFan support unknown.
      • CPU under-volting options unknown.

NOTE: Heatpipe based chipset cooling may not function at peak performance if the motherboard is inverted.
    • MSI P965 Platinum
      • ATX / 775 / Intel 965 + Intel ICH8R
      • Passive cooling of chipset.
      • BIOS fan control for CPU and one system fan header, with target temperatures and tolerances for both.
      • SpeedFan support is unknown.
      • Under-volting options not known.

Socket 775 nVidia Chipsets
    • Asus P5N-E SLI
      • ATX / 775 / nVidia 650i
      • Passive cooling of chipset.
      • CPU and two system fans controllable via AIQuiet or Q-Fan.
      • SpeedFan is supported.
      • Under-volting options unknown.

"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hovedkort valg

Skal ikke på noen måte påstå at jeg har lest alle innleggene i denne threaden., men initiativet er rett og slett GENIALT., selvom det ser ut til å ta lang tid

Når det gjelder hovedkort har jeg en ting å si: Velg for ALL del ett hovedkort med ett chipset som støtter QUAD Core cpu'er.. På den måten kan man i en håndvending ta en oppgradering uten å bytte hele kostebinderiet.

Intel Core2 Quad

Per idag bruker man HTPC til se på tv, ta opp tv, timeshift, dual recording, streaming fra hdd/filserver, gaming.. Tar man det ett hakk videre, så skal ALT dette skje på 1 gang..

Altså., Jeg vil spille WoW på 50" tv min, mens småen ser på tegnefilmer som han streamer via mediacenter på 37" som står i tv kroken kjøpt på tilbud, og samtidig så skal HTPC ta opp ett program til jentungen, og ett program til kona som de kan se senere, kona på 37"/50", og jentungen streame fra sin xbox360 via media center extender

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje feil tråd å ta det opp i, men har inntrykk av, fra diverse reviews rundt om, at Quad-core kun kommer til sin rett når det skal kjøres tunge operasjoner som kompilering etc. Vil man kunne utnytte Quad-cores ytelse i en HTPC?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av john2000
    Kanskje feil tråd å ta det opp i, men har inntrykk av, fra diverse reviews rundt om, at Quad-core kun kommer til sin rett når det skal kjøres tunge operasjoner som kompilering etc. Vil man kunne utnytte Quad-cores ytelse i en HTPC?
    Skaleringen er først og fremst en funksjon av i hvor stor grad oppgaven kan parallelliseres. Video og Audio kan typisk parallelliseres, men det er et spørsmål om i hvor stor grad utviklerne velger/greier å gjøre dette.

ATI og Nvidia krever f.eks minst dual-core for avspilling av HD-DVD/BR såvidt jeg vet.

-k

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg nettopp testet den mye omtalte scenen fra X-men 3 på Blu-ray, hvor Golden Gate-brua løftes opp. Dette klippet er kodet med h264 og hopper tidvis over 40 Mbps i bitrate, så det burde gi en god pekepinn på hvor ytelseskrevende kommende HD DVD og Blu-ray vil bli.

Nedenfor er utdrag fra CPU-belastning under scenen. Som dere ser har min PC ingen problemer med å kjøre dette, og jeg vil tro en kombinasjon av noe tilsvarende med desktop-komponenter også vil fungere meget bra.

FS Amilo X1546:
    Core 2 Duo 2.0 Ghz
    ATI Mobility Radeon X1800
    2 GB RAM

-xmen-png

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    På treffet i går nevnte en kar en kombi HD-DVD / BluRay spiller til 7000. Dette må jo være ferfekt å sette opp som en opsjon på denne maskinen da? Jeg for min del kunne godt tenke meg en slik mulighet hvis vi først får satt sammen en såpass velkonfigurert løsning for øvrig.

Nå synes jeg for øvrig det er på tide med en aldri så liten tilbakemelding fra Komplett rundt hovedkort med VIIV og viftestyring. Ser samtidig at noen mener dette ikke er hensiktsmessig, så det er jo mye mulig vi bare da går for Asus P5B allikevel. Jeg mener imidlertid at on/off-muligheten er veldig viktig på en slik HTPC, og har ikke like god erfaring som en del øvrige her inne med vanlig suspend...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått problemer med mitt oppsett og viiv. Lastet ned et testprogram ( Intel(R) Viiv(TM) Technology Test Utility) fra Intel ang dette og fikk melding om at hardware var ok, men at det trengtes en softwareoppdatering.

Lastet ned nødvendig software fra Intel men da jeg skulle legge dette inn fikk jeg beskjed om at jeg ikke har egnet hardware.

Skal sende en mail til komplett ang dette i løpet av dagen.

Viiv virker spennende, men også som at det er masse styr med å få det til å fungere optimalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kombi LG Blue-Ray og HD-DVD drev

Jeg har tidligere sett ett kombidrev fra LG annonsert på Komplett.no til en ca pris på 7000,-. Da den muligens er blitt forsinket, har de tatt den bort.

Her er litt mere info om dette kombidrevet.
    LG Brings HD DVD/Blu-ray Combo Drive to Your PC - Gizmodo. Prisen er ganske stiv, så man bør vel vente litt?

Så har de en Blue-Ray *skriver* og HD-DVD kombi leser:
    LG's Super Multi Blue GGW-H10N: a Blu-ray writer and HD DVD reader for the PC - Engadget

Side 34 av 43 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •