Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 43 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Går ikke lyden via hdmi utgangene også da?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, i det minste bør den det... En får nesten vente å se hva som dukker opp at skjermkort med HDMI da, jeg tror faktisk ikke dagens skjermkort har noe utstrakt støtte for dette, men det ville jo være helt tåpelig om ikke nye skjermkort med HDMI 1.3 støttet det da...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lansert eller vært rykter om skjermkort med HDMI lyd, selv om HDMI i praksis er eneste mulighet for multikanals digital tapsfri høyoppløst utgang på PC - i alle fall i konsumentmarkedet. Merk at også HDMI 1.0 tillater det samme (da ukomprimert) uten at skjermkortprodusentene har valgt å implementere det.

For meg er den viktigste funksjonen at skjermkortet tilbyr audio og video drevet av samme hardware-klokke. Jeg kan ikke få sagt hvor viktig jeg mener at dette er for den totale audio og video-kvaliteten. Alternativet slik som PC-er er bygd opp at man skipper frames eller resampler audio eller lar audio/video drifte ut av sync. Dette er mye viktigere enn hirez PCM, lossy kompresjon, evt analoge utganger. Jeg mener altså at totalopplevelsen blir bedre av bilde via VGA og 44.1/16 lyd ut fra analoge utganger hvis bare disse to kan drives av samme klokke, evt to hardware-synkroniserte klokker.

Hvis HDMI 1.3 fører til en slik utvikling så hopper jeg på tvert - men av helt andre grunner enn de fleste som jakter på humbug som 10-bit overføring av 8-bit data.

Abit AB9 QuadGT hovedkort:
    Universal abit > Motherboard, Digital Speakers, iDome, AirPace, Multimedia

"A special 3-pin HDMI header provides S/P DIF audio to be connected with HDMI ready VGA cards, offering crisp HD multi-channel surround sound."

For mer bakgrunnsmateriale om audio/video sync, framedropping og audio resampling, les infofila i denne: http://reclock.free.fr/ReClock.1.6.dist.bin.zip

Så lenge dette bare er hypoteser og spekulasjoner så vil jeg ikke avvente et planlagt innkjøp eller dimensjonere noe som helst ut fra tingenes tilstand. Jeg mener kjøp en god, solid ytende HTPC i dag med Windows XP og DVD-RW drive. Denne vil fungere godt i lang tid og fungere som base for alle mulige slags HTPC-aktiviteter. Hvis man skal "kjøpe seg sikkerhet" så ender man opp med å betale dobbelt så mye for hardware som enten ikke fungerer som planlagt eller som viser seg unødvendig. Jeg blir f.eks ikke overrasket hvis det kommer en "fix" som lar deg spille av vilkårlige HD-DVD/BluRay uten å ha HDCP skjermkort innen kort tid Se f.eks her. Da er det surt å ha svidd av 2000,- på et skjermkort bare pga HDMI.

Jeg blir heller ikke overrasket om codecer for avspilling av HD-DVD/BR blir betydelig forbedret, samtidig som "lowend" skjermkort i Nvidias 8x00-serie nå kommer med rimelig og fleksibel regnekraft. Når man i tillegg benytter et OS som ikke nekter leverandører og open-source-miljøer å lage gode produkter, eller svir av mye cpu-kraft på å behandle deg som kriminell så mener jeg at ting ser lyst ut.

Slik som sånne som oss er skrudd sammen så er det veldig fort å bli hengt opp i specs, framover-kompabilitet etc. Som de fleste andre her inne så har jeg en hd-ready tv. Gjett hva? Før jeg får signifikante mengder med lovlig og høy-kvalitet HD-materiale å fylle den skjermen med så er den håpløst utdatert, verdiløs og muligens utslitt :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo den god del hovedkort som tilbyr HD-Audio.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg er delvis enig med deg at en HTPC kjøpt inn i dag nok vil være preg av de karakteristikkene du nevner, knutinh. Samtidig er ikke denne HTPCen tiltenkt å være "dagens" HTPC, men "morgendagens", med mulighet for Full-HD støtte, og da selvsagt også HD-audio. Vi tar oss derfor god tid i utformingen av denne maskinen, bare tull med hastverk når det skjer såpass mye rett rundt svingen.

Samtidig er det jo mest sannsynlig slik at nye HDMI-lydkort vil fungere mot skjermkort med HDMI 1.3 på samme måte som i eksempelet over (og da også forhåpentligvis har synk... ), så det trenger vi egentlig ikke hensynta noe utover at vi må ha plass til et lydkort i maskinen, og det har vi vel i uansett i det kabinettet vi har valgt oss ut.

Vi kan derfor la HDMI 1.3 diskusjonen ligge litt, men HDMI/DVI m. HDCP støtte, er etter mitt syn en klar fordel, også på den maskinen vi skal spekke i dag. Dette har med muligheten til å justere til såkalte "videooppløsninger" uten å mikke og mekke å gjøre. Fra min bærbare PC med HDMI ut, fikser jeg 1920x1080 uten problemer til min tidligere VW50. Med PCen min som har kun DVI uten HDCP, må jeg dille masse for å få til nettopp dette.

Vi er fremdeles ikke helt enige med oss selv rundt Vista, jeg ser jo fordelen med XP i forhold til at dette er utprøvet og stabilt, men også de defintive fordelene med Vista, gitt at vi får dette til å gå stabilt. Vi får rett og slett teste Vista når vi får opp en teknisk konfigurasjon til test! Funker det ikke skal vi selvsagt ikke ha Vista (eller alternativt vente på drivere)!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    HD er dessverre misbrukt i mange sammenhenger, også her, "HD"-audio på disse kortene har ingen sammenheng med de nye HD-formatene...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes med High Definition Audio på et hovedkort da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det kan du lure på, er vel 24-bits lydstøtte de viser til da kanskje? Eller støtte for 7.1 eller DVD-audio? Kanskje de henviser til oppsampling av alt til 192 kHz i 24 bit? Hvem vet, "HD" sånn sett i forhold til de nye "Full-HD"-standardene er det ikke, men nå er jo HD snart like utvannet som "Hi-Fi", så en kan vel kanskje ikke beskylde de for å være noe verre enn andre i alle tilfelle...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus sin definisjon:

High Definition Audio
    Enjoy high-end sound system on your PC! The onboard 8-channel HD audio (High Definition Audio, previously codenamed Azalia) CODEC enables high-quality 192KHz/24-bit audio output, jack-sensing feature, retasking functions and multi-streaming technology that simultaneously sends different audio streams to different destinations. You can now talk to your partners on the headphone while playing a multi-channel network games. All of these are done on one computer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkort som støtter intels HD-audio er greit nok det. Men jeg ser ikke helt relevansen til diskusjonen om HDMI? Vista vil uansett ikke la deg benytte "HD audio" på HD-DVD/BR med mindre du har sikre utganger, i denne sammenheng synonymt med HDMI.

Intel High Definition Audio - Wikipedia, the free encyclopedia

"Intel High Definition Audio (IHD or "Azalia") refers to the specification released by Intel in 2004 for delivering high-definition audio that is capable of playing back more channels at higher quality than previous integrated audio codecs like AC97.

Hardware based on Intel HD Audio specifications is capable of delivering 192 kHz/32 bit quality for two and 96 kHz/32 bit for up to eight channels.

Microsoft's Windows Vista operating system includes a Universal Audio Architecture class driver which supports audio devices built to the IHD specification."

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Samtidig er det jo mest sannsynlig slik at nye HDMI-lydkort vil fungere mot skjermkort med HDMI 1.3 på samme måte som i eksempelet over (og da også forhåpentligvis har synk... ), så det trenger vi egentlig ikke hensynta noe utover at vi må ha plass til et lydkort i maskinen, og det har vi vel i uansett i det kabinettet vi har valgt oss ut.
    Jeg kan ikke se for meg hvordan et separat lydkort skal kunne slaves til skjermkort mhp klokke. Windows fungerer slik at lydkortet ber om samples fra OS når lydkort-klokka sier at det er på tide. Skjermkortet fungerer på samme måte. Dermed vil to forskjellige hardwareklokker som drifter få generert samplene på forskjellige tidspunkt. Da er det ikke praktisk mulig å kombinere utgangssignalet fra disse to kortene i en felles strøm i etterkant. En klokke må være "master", og trekke ut begge typer media fra Windows.

Jeg har prøvd å skape oppmerksomhet rundt dette, men veldig få er egentlig interessert i problemet. Det er mer gøy å diskutere sortnivået i en HDMI-kabel ;-)
    Vi kan derfor la HDMI 1.3 diskusjonen ligge litt, men HDMI/DVI m. HDCP støtte, er etter mitt syn en klar fordel, også på den maskinen vi skal spekke i dag. Dette har med muligheten til å justere til såkalte "videooppløsninger" uten å mikke og mekke å gjøre. Fra min bærbare PC med HDMI ut, fikser jeg 1920x1080 uten problemer til min tidligere VW50. Med PCen min som har kun DVI uten HDCP, må jeg dille masse for å få til nettopp dette.
    Tja. Ved hjelp av Nvidias drivere av nyere dato så er både 720p og 768p et par knappetrykk unna. Jeg går ut ifra at det samme gjelder 1080i/p. Poenget med en slik HTPC er vel bl.a. at man kan guide folk til hvordan man gjør dette riktig (og ikke minst instruere dem til å skygge unna tv-er som ikke er beregnet på å koble til PC).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-Audio er en spec. Hvor gode codec'ene som benyttes på forskjellige hovedkort er, og hvordan de er implementert, varierer. Man merker f.eks. som regel stor god forskjell mellom hovedkort med codec-er fra Realtek og ADI, der ADI gjerne gir en del bedre resultat.

Asus er av dem som ofte bruker ADI-brikker. Ellers har MSI nå hovedkort med en enkel versjon av X-Fi integrert.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde dere ikke tenke på GNU/Linux varianter av media center?

Dette selfølgelig med tanke på en ren media center pc, uten alle spill funksjonene dere tenker på. Dere ville hvertfall spart en 1000kr ved å velge GNU/Linux.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er ille nok å sette opp en skikkelig htpc på et OS man kjenner enn å først lære seg et nytt OS/oppsett for SÅ å sette opp htpc...

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere eksperter/guruer som egentlig har vurdert noen av disse kabinettene? The Heatsink Case ...by A-Tech Fabrication
    Så slipper dere alt (eller det meste) av vifter, og de ser jo veldig smakfull ut.

Hvis noen tilfeldigvis har erfaring med disse, legg gjerne igjen noen ord her?

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes det "prosjektet" her begynner å ta svært lang tid men..kanskje like greit, da en muligens slipper å få en "dårlig" løsning..Men er det noen fremgang? Hva er dere egentlig kommet frem til her?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Venter på tilbakemelding fra Komplett på nye hovedkort... Skal purre på svar. Så snart vi får på plass et ATX hovedkort med VIIV og automatisk viftestyring skal vi få satt sammen en prototype, der vi legger inn både Vista Premium og XP.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en samtale med komplett for to dager siden. Jeg lurte da på om de kunne forklare meg litt mer rundt viiv og AMD LIVE!, men de tre!!! selgerne jeg snakket med var ikke sikker på hva dette var for noe, så å forvente så veldig mye svar fra dem her er vel bare tull.

Hva med å se selv hvilke kort de har med viftestyring og viiv? Er så langt jeg kan se bare m-ATX kort som har disse funksjonene, men det trenger ikke være noen ulempe det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva gjør egentlig Viiv?

Jeg har søkt en del på nett for å finne ut av hva Viiv tilbyr utover det som støttes i XP eller Vista. Intel sine Viiv-sider spesifiserer hvilke komponenter som må til. Det er tross alt massevis av hovedkort som har det meste av dette uten at Viiv trekkes frem på listen over tekniske spesifikasjoner. Hva er det man ikke får med eksempelvis dette nye kortet fra Asus som man hadde fått med et Viiv-hovedkort? Må man virkelig ha ethernet-chipset fra Intel for å kunne ha en kjapp suspend-funksjon i XP eller Vista?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet noe mer rundt DRM beskyttelse og viiv?

Om det er slik at det er integrert i hovedkortet at opptak, ripping osv kun kan spilles av på pcen det legges inn på bør en faktisk styre langt unna hele viiv konseptet mener jeg.

Side 33 av 43 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •