Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 43 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utviklere og brukere diskuterer fordeler og ulemper ved å gå over til Microsoft Windows Vista for MediaPortal:
    http://forum.team-mediaportal.com/vi...4.html?t=14234

rtv: (Portal Developer)
    "There will still be many people silly enough to use Vista soon"

Marcusb: (Portal user)
    "I'm always surprised at the number of people who are so eagerly awaiting Vista.

Since they are so behind schedule they have basically removed everything about it that was worthwhile and only included the bad stuff and the "pretty" interface, but people don't seem to care.

Looking at this report, you would hope people would stay well away from Vista, but you know they won't and will flock to it instead.

Stupid people are everywhere..."

samuel337: (Portal user)
    "People don't consider such things when they buy Vista. They will buy Vista because of the pretty interface, the better security measures, the fact that its a new version, DirectX 10, because they're used to it and it works."

-k

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, litt sunn skepsis er greit, men jeg synes nå dette bærer preg av litt "bedrevitenhet" utover faktisk argumentasjon.

Nå har jeg Vista Ultimate liggende på pulten, så da skal jeg få testet litt med den på PCen min hjemme...

Komplett har gitt tilbakemelding nå for øvrig, de avventer flere nye hovedkort i disse dager, trolig med viftestyring og VIIV, så vi får vente i spenning. De skulle ta seg litt tid å se på dette i neste uke...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Joa, litt sunn skepsis er greit, men jeg synes nå dette bærer preg av litt "bedrevitenhet" utover faktisk argumentasjon.
    For meg er dette et veldig enkelt regnestykke:
    1. Hva gir Vista meg i en HTPC
    2. Hva koster Vista meg i en HTPC

Jeg har enda ikke fått presentert noen gode argumenter for hva Vista gir meg i en HTPC. Avspilling av HD-DVD/BR, DirectX 10 etc er ting som kan gjøres i en XP-pc. I en HTPC skal man i utgangspunktet aldri se OS-et sin gui.

Derimot så medfører Vista helt klare ulemper eller potensielle ulemper for en HTPC. Større hardwarekrav, mindre kontroll over mine egne filer.

Jeg ser derfor ikke hvorfor folk er så opptatt av å putte Vista inn i sin HTPC annet enn at man er opptatt av å ha "det siste nye", og at man liker å stå på egne bein i å sette opp diverse open-source-verktøy. For mange av oss andre er det fordelaktig å kunne bruke den akkumulerte informasjonen som har blitt lagt ut på forum (eller ligger i hodene til aktive brukere) de siste 5 åra...

Grunnen til å hoppe over til XP fra win ME/98 var at disse var notorisk ustabile og ubrukelige. Fra win2k var grunnen mindre, men noe bedret støtte for multimedia og konsument-applikasjoner kunne rettferdiggjøre det. Hva er den tilsvarende grunnen i Vista?

Misforstå meg rett: om 6 eller 12mnd kan det godt hende at jeg bytter. Når ståket har lagt seg og de første brukerene har funnet løsninger på de største problemene. Men hvorfor skal jeg bruke av min fritid til å løse problemer som få andre har satt seg inn i når jeg ikke får noe igjen for det (i form av ytelse, features eller stabilitet)?

-k

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt sagt det Knutinh!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vista har jo en del kule features også da, husk at maskinen ikke kun skal benyttes til avspilling av videofiler, men også kunne kjøre spill og andre applikasjoner og programmer det er naturlig å bruke en HTPC til (f.eks. visning av fotoer, videoer osv.). Jeg har så langt funnet følgende positive punkter rundt Vista som er relevant for denne maskinen:

1. LANGT bedre nettverksstøtte. Jeg vil påstå at XP er totalt ubrukelig for vanlige bruke i så henseende, nettverk faller alltid ut, det er umulig å finne nettverksdisker osv. Her er Vista helt enestående!
    2. Automatisk varsling ved nye tilgjengelige drivere, veldig hendig og brukervennlig

I tillegg har den raskere boot (selv om det ikke er veldig relevant), ser mye bedre ut, støtte for directX 10.0, for de av oss som skal spille...

Ulempen er jo også tydelig; systemet er på et tidlig stadie, vi kan risikere ustabilitet, og det må vi selvsagt teste inngående.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. LANGT bedre nettverksstøtte. Jeg vil påstå at XP er totalt ubrukelig for vanlige bruke i så henseende, nettverk faller alltid ut, det er umulig å finne nettverksdisker osv. Her er Vista helt enestående!
    Her tror jeg du har vært ekstremt uheldig, for å påstå at XP er ubrukelig på nettverk skurrer fælt i mine ører. Har aldri hatt problemer med nettverk som skyldes OS. Har jeg hatt problemer så er det som regel jeg selv som har køddet til router.

itavisen har en liten artikkel ang det vi diskuterer:
    sakset derfra:

- Og du vil få problemer. Vista er bygget for problemer. Antipirat-funksjonene betyr dårligere bilde og lydkvalitet, at funksjoner blir skrudd av og at systemet skrur seg selv av om du gjør noe «ureglementert» - selv om du ikke mente å gjøre det. Om du prøver å redigere dine egne hjemmevideoer kan Vista tro at du tukler med Hollywood-filmer, og dermed låser systemet seg. Du lar bare ikke et system som er så fullt av feil komme i nærheten av dine viktige filer.

Dette er nok satt en smule på spissen det også, likesom at XP er ubrukelig på nettverk (mener jeg...)

DrE

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tja, HDCP gir jo ikke "dårligere" bilde, da har han misforstått. Nå er det jo uansett slik at også XP vil støtte HDCP (som jo er et kriterie for avspilling av BluRay/HD-DVD etterhvert), så det "dårlige" bildet får han i alle tilfelle. Misforstå meg rett; jeg får alltid nettverket til å fungere til slutt, men brukervennligheten rundt XP og nettverk er ekstremt dårlig, og det har i alle årene og på alle maskinene jeg har kjørt (og det er et par i året minst) fungert dårlig. Selv betaen jeg har kjørt av Vista et halvt års tid nå er 100% stabil, eksempelvis har jeg en nettverksskriver som bare slutter å fungere med XP til tider, helt ukjent årsak, men driverne må da legges inn på nytt og skriveren søkes inn (en kombinasjon av dårlige drivere og XP sikkert), men på Vista dukker altså skriveren opp helt automatisk, drivere lastes rett ned automatisk og alt funker som det skal. Samme med nettverksdiskene mine, de forsvinner plutselig fra XP, mens de i Vista alltid er parate.

Det ER ingen tvil om at nettverksstøtten i Vista er bedre enn i XP, i det minste for folk som ikke gidder å dille i timesvis med oppsett eller er eksperter som deg, DrErling.

...for øvrig, når det gjelder "kontroll" av filene blir det en diskusjon som ikke er tuftet i reelle betraktninger, men mer det grunnleggende "jeg gjør som jeg selv vil"-opplegget vi nordbaggare er så opptatt av, og hører i så måte egentlig ikke hjemme som ledd i denne diskusjonen etter mitt syn. Stort sett får en spilt av det en ønsker også i Vista, selv nedlastet .ts og annet, så hvorvidt MS kan "se" filene mine, det bryr jeg meg fint lite om så lenge ting fungerer som de skal.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vista har jo en del kule features også da, husk at maskinen ikke kun skal benyttes til avspilling av videofiler, men også kunne kjøre spill og andre applikasjoner og programmer det er naturlig å bruke en HTPC til (f.eks. visning av fotoer, videoer osv.).
    Spill er et relevant punkt. Det er uinteressant for meg, derfor er jeg heller ikke oppdatert på hva Vista tilbyr.

Jeg ser dog ikke grunnen til å gå ut av HTPC-applikasjonen til OS for å vise bilder og videoer, da har du benyttet en ubrukelig HTPC-applikasjon?
    I tillegg har den raskere boot (selv om det ikke er veldig relevant), ser mye bedre ut,
    Ved suspend S/3 så "booter" (starter) jo maskinen på noen sekunder. Er ikke det nok?

Som jeg har sagt et par ganger før så betrakter jeg HTPC-en min som mindreverdig dersom brukeren _noensinne_ ser OS. Jeg har jobbet iherdig med å fjerne boot splash-screen for XP. Hva er da vitsen med eye-candy?

Mange HTPC-brukere bruker "hjemmekokte" drivere til sine Creative lydkort etc for å få bedre lydkvalitet. Alt taler for at dette vil bli vanskelig med Vista (ingenting er umulig).

Mange liker å bruke FFDShow eller andre opensource filtre for å få bedre bilde/lydkvalitet. Alt tyder på at dette vil bli vanskelig med Vista for beskyttet materiale så som HD-DVD/BR siden disse er beskyttet fra ende til ende.

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen med denne maskinen er at Komplett kan sekge denne til ordinære sluttbrukere når vi har bestemt oss for hardware og software? Denne blir altså til salgs på det vanlige markedet?

I såfall vil jeg anta at det er et argument for å benytte Vista. Folk vil vel gjerne ha det nyeste av software når de først kjøper noe nytt? XP er jo tross alt ganske mange år nå.

Jeg har lyst på Vista dersom det ikke går utover bilde - og lydkvalitet. Jeg mener at vi først må bestemme oss for hvilken software som skal benyttes for så å velge os. Så langt jeg kan se, så mangler mange greie programmer støtte for Vista pr i dag. I såfall er XP det eneste reelle alternativet.

På den annen side så er fremgangen ang denne maskinen minimal og innen det blir noen form for enighet her, så har vel all god software Vistakompabilitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, HDCP gir jo ikke "dårligere" bilde, da har han misforstått.
    Dette er upresist. Det er faktisk vist at HDCP gir dårligere bilde for lange kabel-strekk. Eller mer presist at terskelen for å gi synlige artefakter reduseres når man skrur på HDCP ved veldig lange/dårlige kabler. Nok en gang prioriteres altså innholdsleverandørens sikkerhet framfor vanlige brukere, mens "nerdene" og piratene som vanlig bare kobler forbi hele greia.

"Premium Content" skal ikke avspilles i full kvalitet over usikre tilkoblinger som VGA, DVI, spdif. Enten må man ha en sikker tilkobling (dvs HDMI) eller leve med at materialet blir bevisst korrumpert (nedskalert f.eks).
    Det ER ingen tvil om at nettverksstøtten i Vista er bedre enn i XP, i det minste for folk som ikke gidder å dille i timesvis med oppsett eller er eksperter som deg, DrErling.
    Det som er overraskende er at disse "vanlige folkene" er så ivrige etter å hoppe på siste skrik når det sannsynligvis vil medføre en masse merarbeid (og spørsmål på dette forumet) :-)

...for øvrig, når det gjelder "kontroll" av filene blir det en diskusjon som ikke er tuftet i reelle betraktninger, men mer det grunnleggende "jeg gjør som jeg selv vil"-opplegget vi nordbaggare er så opptatt av, og hører i så måte egentlig ikke hjemme som ledd i denne diskusjonen etter mitt syn.
    Gjelder dette også videokvaliteten? Er det helt ok at Vista og Nvidia sammen bestemmer hvor god skalering som er godt nok for deg?

Jeg er enig i at håndtering av deling av disker ikke alltid er intuitiv i XP, på samme måte som trådløse nett håndteres knotete. Men hvor aktuelt er dette for den jevne bruker? Er det ikke "power users" som driver med dette uansett? Jeg har en HTPC med lagringsplass og bredbåndstilkobling, jeg trenger rett og slett ikke å aksessere media på den andre PC-en. Hvis jeg trenger det så er det sannsynlig at en ftp-server eller en nettverksdisk hadde blitt valgt.

Dette blir for meg ubetydelig i forhold til optimal bilde og lydkvalitet med minst mulig krangling. Guider som beskriver fremgangsmåte step by step er veldig greit i så måte. Også forum.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Vista Business nå, og kunne til min store forundring spille av en HD-DVD på en ikke-HDCP skjerm.

Men spdif har store problemer i Vista for mange på dette stadiet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Jeg bruker Vista Business nå, og kunne til min store forundring spille av en HD-DVD på en ikke-HDCP skjerm.

Men spdif har store problemer i Vista for mange på dette stadiet.
    Det rapporteres forskjellige problemer for forskjellige kombinasjoner av BR/HD-DVD avspiller, codec, skjermkort etc.

Jeg kan tolkes som ensidig negativ til Vista i innleggene over, noe som ikke er min intensjon. Men jeg har kritiske betraktninger som jeg mener at HTPC-brukere bør tenke over før man hopper blindt inn i det.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    "Dårligere" kvalitet det her refereres til skyldes da altså at båndbredden i signalet økes ved bruk at HDCP, noe som gir større krav til kabling. Skikkelige kabler skal vi vel uansett kjøpe oss, eller hur...

Når det gjelder bruk av nettverk og HTPC, kommer dette til å bli bare mer og mer utbredt, spesielt ettersom aktører som Apple lanserer sine nedlastningstjenester for episoder og slikt, som da kjøpes og må lagres et sted. Sømløs funksjonalitet i så måte er helt avgjørende for denne type løsning - for folk flest også...

MEN, du har selvsagt helt rett i at vi ikke kan gå for Vista hvis det medfører masse issues med kompabilitet. Nå er det imidlertid slik at denne maskinen skal finjusteres og bygges med et fast innhold av komponenter, så her får vi jo testet nettopp dette i forkant av "lansering".

Newcomer gormnass sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe som er avgjort / bestemt så langt i denne prosessen? Finnes det en tråd som er oppdatert med det som er bestemt å benytte, eller skal det stemmes over hvilke HW/SW som skal benyttes?

Det blir veldig mye diskusjon om det ene og det andre, bedre at folk kommer med innspill,tips og erfaring, og så får vi avgjøre med avstemming hva som benyttes...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Så langt har vi bestemt oss for kabinett. Vi har vel også bestemt oss for å gå for et ATX-hovedkort, men har ikke avvist bruken av en mobile CPU. Jeg har troen på en mobile-prosessor i denne løsningen, selv om de nye "stasjonære" CPUene utvikler mindre varme enn tidligere avgir de allikevel langt mer enn mobile prosessorer. Spørsmålet blir om en mobile prosessor blir tilstrekkelig sterk, noe jeg tror vi absolutt skal få til.

Videre er diskusjonen hvilket skjermkort vi skal gå for. Tror vi har kommet til at vi skal teste et ATI skjermkort, der fokuset blir å kombinere en relativt hyggelig ytelse, type X1950, men et så lavt støynivå som mulig. Dette skjermkortet blir uansett byttet ut med et kort med HDMI 1.3 i forbindelse med oppgradering til BluRay/HD-DVD, så vi bør ikke legge aaaaalt for mye i et slikt kort. 8800 er uansett bare å glemme, vi legger ikke så mye i et skjermkort som uansett er avlegs om 3-4 mnder.

Jeg venter egentlig bare på en skikkelig tilbakemelding fra Komplett rundt de nye VIIV-kortene med viftestyring (vi trenger det fremdeles selv om vi går for en mobile-løsning skulle en tro?). Så snart dette er på plass skal vi få satt sammen en testmaskin som jeg vil teste i første omgang.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...driver for øvrig og sliter med Vista Ultimate nå, mangler støtte for lydkortet og skjermkortet gitt (GeForce Go7900GS + RealtecHD lydkort), får se om jeg kan få noe orden på det... Det som uansett er helt sikkert; går vi for Vista skal komponentene vi benytter være gjennomtestet i forkant av "masseproduksjon", DET er det ingen tvil om...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vista meg her og der. Hvor lang tid vil ikke "gjennomtesting" ta (flere mnd?)
    Tror HDMI 1.4 er kommet før dere blir enige her. Gå for XP i denne omgang, så kan dere heller lage en versjon 2 av HTPC-boksen om noen år med Vista. Da er HD-DVD / Blu-ray standard i butikkhyllene også, og masse annet snacks.

Er vel ikke verre enn det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skjermkortet blir uansett byttet ut med et kort med HDMI 1.3 i forbindelse med oppgradering til BluRay/HD-DVD, så vi bør ikke legge aaaaalt for mye i et slikt kort. 8800 er uansett bare å glemme, vi legger ikke så mye i et skjermkort som uansett er avlegs om 3-4 mnder.
    Ikke for å være vanskelig, men hva er hensikten med å gå for HDMI 1.3 i skjermkortet på en HTPC?

High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
    1. Increases single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbps)
    Har ikke relevans for 1080@60p, 24bit.

2. Supports 30-bit, 36-bit, and 48-bit (RGB or YCbCr) color depths or over one billion colors, up from 24-bit in previous versions.
    Har ikke relevans for HD-DVD, Blu Ray, DVB-S/C/T eller noen andre kjente videokilder.

3. Supports xvYCC color standards.
    Usikker

4. Incorporates automatic audio syncing (lip sync) capability.
    5. Supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[3] TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on HD DVDs and Blu-ray Discs. If the disc player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio.
    Disse er vel heller ikke interessant i et skjermkort uten lyd.

6. Availability of a new mini connector for devices such as camcorders.[4]
    Burde ikke være interessant

Hvis jeg "forsøpler" diskusjonen med mine betraktninger så skal jeg selvsagt holde meg unna. Jeg synes bare det er synd dersom folk utsetter kjøpet eller kjøper dyrere komponenter enn nødvendig for å få inn en standard som ikke har noen beteydning - akkurat hva produsentene legger opp til med sin propaganda.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du forsøpler selvsagt ingenting, Knut, uten dine tilbakemeldinger hadde vi sikkert skrudd sammen en aktiv kryofryst HTPC med dual Xenon...

Årsaken til bruk av HDMI er 1.3 er primært lyden, en ønsker jo HD-lyd også fra HTPCen vettu... Når det gjelder bildekvaliteten er jeg helt enig med deg, vanlig HDMI har stort sett mer enn nok båndbredde. Samtidig; dukker det opp kilder på 10-bit de velger å kryptere slik at kun HDMI 1.3 klarer å vise det, er det jo en fordel med 1.3 da. Uansett skal mottaker støtte 10-bits behandling, og uten at jeg har helt klart å forstå hvordan signalgangen fungerer på projektorer som oppskalerer til 10-bits eller mer, tror jeg ikke de klarer å nyttiggjøre seg dette pr. dato. Her kan jeg ta feil da, jeg vet at en rekke videoprosessorer behandler bilder i 10-bit, og da bør de jo også være mulig for en mottaker å håndtere dette............ Nå er uansett det en diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden da, men bit-diskusjonen har pågått i årevis her inne allerede, og i forbindelse med de nye HD-formatene og ikke minst HDMI 1.3 vs. 1.2 (der 1.2 jo i utgangspunktet bør være tilstrekkelig) kunne vi trengt en skikkelig guide og research på området, så det er bare å melde seg frivillig den som tør!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og jeg tar selvsagt utgangspunkt i at HDMI 1.3 "skjermkortet" klarer å sende lyd over HDMI-porten...

Side 32 av 43 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •