Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 43 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 843
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mediaportal & FFDSHOW

Jeg brukte endel av gårsdagen på å teste et nytt oppsett. Mediaportal, Nvidia Purevideo og ffdshow, eventuelt med TheaterTek som dvd avspiller. Jeg føler at mediaportal er min vei å gå, fordi det har selv med girder, usb-uirt blitt mye fikling med innstillinger osv med zoom player (ref. mastiff sitt oppsett).

Så jeg tenkte jeg skulle teste ut et annet oppsett da. Og eventuelt ofre litt på bildekvaliteten. Men jeg klarer ikke å finne noen gode guider til å hjelpe meg sette dette opp. Har lekt meg litt, men klarer ikke å få det til.

Jeg har prøvd dette:

Oppsett 1:
    Mediaportal intern dvd avspiller
    Mediaportal PostProssessing satt til bruke ffdshow raw video filter (med oppskallering og denoise3d)

Oppsett 2:
    TheaterTek DVD
    Postprossessing - ffdshow mpeg4 filter (med oppskalering og denoise3d). Hvorfor kan jeg ikke velge raw video filter i TheaterTek?

Men problemet er at ingen av disse ser ut til å virke. Syntes jeg har greie bilder, men det bruker ingen cpu resursser. Greit nok at Nvidia Purevideo bruker hardware aksellerering, men ffdshow burde jo brukt masse krefter. Hvorfor blir ikke ffdshow "brukt"?

Noen som har utforsket litt med dette? Eventuelt som har en god guide å henvise til?

(Lygren, beklager hvis dette blir for off-topic, men tenkte det kunne være greit å ta det opp i denne tråden.)

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å prøve noe nytt. For min del er det dessverre liten vits å eksperimentere med slike ting da jeg ikke skjønner filla av alle de ulike innstillingene i feks ffdshow...

Blir helt tullete av å prøve. Med nyeste Zoomplayer fikk jeg alt til å funke fint med oppskalering til 2400-2400. Bruker mye cpu da.. Mellom 60 og 70% som oftest. Synes dette var litt i meste laget. Hva ligger din cpu på under avspilling av dvd?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med oppskalering til 2400x2400 ligger den på ca 75% med taps på 6 sånn ca. Hvorfor er dette mye? Hva skal du med alle den prosessor kraften hvis du ikke skal bruke den til nettopp dvd avspilling? Men du kan jo gå ned tl f.eks 2048, er vel ikke mye hente på de siste "400".

Men gratulerer med et fungerende oppsett da.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Espenc, dine spørsmål blir nok litt for konkrete i denne tråden, da de gjerne i en annen tråd. Vi må gjerne diskutere ulike softwareløsninger i denne tråden, men forholde det så konkret og løsningsorienter som mulig.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om det kommer noe HD DVD/Blu Ray kombo drev?
    Denne maskinen må i allefall ha begge om jeg skal være interessert..
    Finnes det noen plan for når den skal være i salg?

Edit:
    Utrolig hva Google vet! ops:

Pioneer HD DVD/Blu Ray kombo planlagt
    LG HD DVD/Blu Ray hybrid, pris $1200!!

Da er det vel like greit å vente på noe slikt? :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Med oppskalering til 2400x2400 ligger den på ca 75% med taps på 6 sånn ca. Hvorfor er dette mye? Hva skal du med alle den prosessor kraften hvis du ikke skal bruke den til nettopp dvd avspilling? Men du kan jo gå ned tl f.eks 2048, er vel ikke mye hente på de siste "400".

Men gratulerer med et fungerende oppsett da.

Alt går jevnt og fint. Har taps på 4. Hva gjør denne funksjonen forresten?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heia Lygren.

Har du hørt noe fra komplett ang hovedkort enda?

Vi må ha viiv støtte og god viftestyringsmulighteter. Både socket 965 og 775 er veldig overklokkingsvennelige. Dette er nok viktig for mange. Hvertfall meg.

Etter hva jeg ser ang spec på socket 479 så støtter disse bare 667 databushastighet. Socket 965 og 775 støtter 1066...

Viktig argument dette...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, jeg venter fremdeles i spenning på tilbakemelding. Synes ikke Komplett har hatt videre imponerende responstid foruten den første henvendelsen, men... Uansett skyldes nok mangel på svar rett og slett at de ikke har noen hovedkort med VIIV, ATX, viftestyring og preferert merkenavn inne (dvs. Asus eller Intel) pr. dato. Vi får krysse fingrene for at det dukker opp snarlig...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med å teste det MSI kortet i et oppsett å se om det oppfører seg eksemplarisk og eventuelt la tvilen gå det kortet til gode?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Pressen skriver jo at det trolig kommer støtte for det i XP også. (her)

DrE
    Det var noe jeg skrev for snart et år siden. Som vi alle vel har det vært en del fram og tilbake ang. HDCP generelt.....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Men hva med å teste det MSI kortet i et oppsett å se om det oppfører seg eksemplarisk og eventuelt la tvilen gå det kortet til gode?
    MSI kortet er helt knall! Stabilt, overklokkingsvennelig og har grie plasseringer av alt. Mangler egnet viftestyring da. Mener den har 4 utak for vifter på hovedkortet. Kankje Knutinh eller en annen ekspert vet å konfigurere feks Speedfan på dette kortet?

Jeg er veldig godt fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    MSI kortet er helt knall! Stabilt, overklokkingsvennelig og har grie plasseringer av alt. Mangler egnet viftestyring da. Mener den har 4 utak for vifter på hovedkortet. Kankje Knutinh eller en annen ekspert vet å konfigurere feks Speedfan på dette kortet?

Jeg er veldig godt fornøyd.
    Har du kjørt inn Core Cell-programvaren for å sjekke om viftejusteringsmulighetene er lagt der? Det er litt variasjoner hos MSI på regulering av annet enn prosessorvifter..... :-\

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Har du kjørt inn Core Cell-programvaren for å sjekke om viftejusteringsmulighetene er lagt der? Det er litt variasjoner hos MSI på regulering av annet enn prosessorvifter..... :-\
    Har ikke lagt inn Core Cell da jeg ikke likte layouten på det. Bruker speedfan. Viftene er forresten manuelt styrt via rheostat

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Har ikke lagt inn Core Cell da jeg ikke likte layouten på det. Bruker speedfan. Viftene er forresten manuelt styrt via rheostat
    Helt enig. MSI har, i likhet med flere andre produsenter, lagt mer vekt på at verktøyene skal se "kule" ut enn være brukervennlige. Uting...
    Som jeg sier her: MSI P965 Platinum - IDG.no: "Når det gjelder programvaren for overklokking og systemovervåking kunne brukergrensesnittet hatt mer fokus på brukervennlighet enn å være «fancy». "

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går veien videre herfra? Mine tester av ytelse i hd-avspilling har vist seg å være sæedeles positive. Kanskje for positive.

Orginale hd-filmer med gjennomsnittlig bitrate på 25 mbit gikk lekende lett med ca 30% load på cpu. Driveroppdateringer av skjermkort vil trolig øke ytelsen ytterligere.

Jeg tør satse på at vi klarer oss med den prosessorkraften som er tilgjengelig pr idag.

Hovedkortet fra MSI har vist seg verdig. Skal vi prøve å komme et hakk videre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bra med CPU, men du svarte aldri om du fikk testet klipp med høy bitrate og H.264 koding. Selv min gamle 3,2Ghz PIV takler jo det meste av standard 1080p snutter da...

Videre er det vel et poeng med automatisk viftestyring? Hvordan fungerer VIIV-funksjonaliteten, er den rask av og på?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når deg gjelder rask av og på, jeg har ikke VIIV støtte, men suspend S3, tar jo maks 2-3 sekunder. Noe som er raskere en mange DVD/HD/BD-spillere.

Men jeg har et lite tips. Hvis det er ønskelig å få testet mye med høy bitrate klipp o.l. Kan ikke de som har det liggenes, få en liten plass på avforum sine servere eller noe sånt, slik at de som stiller seg villige til å teste kan få gjort dette. Da så klart klipp som ikke er ulovlig å dele slik.

Da vil dere kanskje få flere tilbakemeldinger, blant annet fra meg. Finn noen klipp som stiller de krav som settes av maskinen, og legg de ut tilgjengelig. Slik kan vi teste og gi tilbakemelding.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt jeg testet er omtalt. Fant ingenting x264 kodet som peaket på 40 mbits slik som i testen til Anandtech.

Viiv funker fint og er kjapt. Testet en gang med å bare dra ut strømledningen mens jeg hadde programmer i gang og når maskinen restartet, gjprde alle programmene det også. Hovedkortet er stabilt og greit, samt kjekke løsninger på layout.

Er stort sett meget fornøyd. Ang ytelse så har alle h264 filmer jeg har testet aldri atresset cpu mer enn ca 30%. Selv ikke med orginale hd-dvd filmer.

Jeg antar at de resterende 70% ac cpukraft bør klare å hamle opp med tunge h264 kodete filmer.

Automatisk viftestyring er nok noe jeg vil anbefale. Greit å ha litt bedre kontroll på slikt.

Jeg gjorde jo en ny test med htpc under reciever og luftkjøling. Resultatet ble bra, med alle viftene mauelt satt ned til 5v. Når htpc sto oppå recierver ble det i perioder litt vel varmt etter min smak. Da savnet jeg muligheten for viftestyring på hovedkort.

Det finnes vel software for dette som styrer viftehastighet basert på load og ikke bare temp? Kjekt om viftene dro på litt under load men gitt i stille modus i idle.

Blir nesten det samme med temp regulert viftestyring, men der går gjerne viftene på max lenge etter at cpuload har minsket. Kjedelig å skru av en film og høre mase støy fra htpc. Viftestøy høres jo ikke under avspilling av film.

Jeg satset på manuell styring og er fornøyd. Måtte bare finne et greit kompromiss mellom stpy og ytelse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vi kan sikkert legge noen slike klipp på våre servere, ja, må bare avklare plass og ikke minst om klippene er 100% lovlige. Send meg en PM med link til aktuelle klipp. Bør jo da være H.264 med maksimal load da...

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom til å tenke på en liten ting..
    ATI kommer med nye skjermkort som etterhvert kommer til å utstyres med HDMI 1.3. Så langt, alt vel.
    Men hva med lyden fra en HTPC? Spdif-utgangene støtter vel ikke de nye HD-formatene i 7.1? Jeg ser ikke helt noen umiddelbar løsning på et så godt samarbeid mellom f.eks Creative og ATI at man drar lyden via skjermkortet.
    Har noen tenkt på denne problemstillingen?

Side 31 av 43 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •