Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 43 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 843
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har nettopp bestilt en ny laptop med Core2Duo T7200 2.0 Ghz cpu + ATI x1800, så får vi se hvor egnet denne er til HD. Dette skal dekke anbefalingene til skjermkortprodusentene og vel så det, så jeg regner med at den kommer til å sluke alt rått.

Kommer med rapport om HD-ytelsen både på 720p og 1080p i høye bitrates så snart jeg får maskinen.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil forresten legge til at jeg satt med en helt ny bærbar med en kraftig mobile intel cpu innabords.

Etter en halv time med den i fanget ble mine lær så varme at det nesten var ubehagelig.

Jeg tror rett og slett at mobile cpuer ikke er så kjølige som mange hevder.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig med Homealone her. Jeg har en E6400 klokket til 3,2 ghz og med riktig konfigurert vifter går det helt fint med varmen i kabinettet (LC16M). Eneste støykilden jeg hører er harddiskene)

Og når det gjelder varmeutviklingen på de mobile cpuene er jeg også usikker på hvor "kalde" de er. Har nettopp fått en ny MacBook med 2ghz core 2 duo. Den holder ganske høye temperaturer. Klart den ville hatt mye lavere målinger med samme heatsink og vifte som i HTPCen, men virker ikke som det er vært kompromissene å velge en mobile cpu.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy med sprek HTPC.

Bruker du dual core versjonen av Ffdshow? Kan du isåfall være en engel å vise meg åssen du har oppsettet ditt?

Jeg får ikke konfigurert riktig med den versjonen nemlig...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som ikke er riktig da?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Hva er det som ikke er riktig da?
    Vet ikke hva som er feil. Problemet kommer når jeg setter inn en plate. Får da melding om at det er noe feil med codecer osv.

Eneste oppskriften jeg skjønner meg på er den til Mastiff og den er ganske anderledes enn hva som er nødvendig med dual core utgaven av ffdshow.

Den har bla innebygget dscaler og jeg får da mange fler valg enn tidligere, men ingen funksjon for å stille inn sharpness bla..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde meg en tanke.... En kompis har to micro atx hovedkort av nyere dato liggende hjemme og ingen av disse har huller til stor cpukjøler...

Kortene er socket 754. Dette gjelder kanske ikke for Intelbaserte kort?

Litt kjipt å måtte bruke en dårligere cpukjøler pga manglende festmuligheter...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder core2duo builden så har jeg rimelig like innstillinger som mastiff ga. Jeg installerte dscaler først, og installlerte ikke den innebygde i ffdshow trur jeg. Og brukte .dll fila fra Andy (den mastiff anbefaler) sin buid.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dscaler 506 og finner ikke filen dll.

Hvilken versjon av dscaler er det?

Er veldig offtopic i forhold til trådstarter dette her..

Testet som du sa. finner filen dll. men alt bare henger seg når jeg skal starte en dvd.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Helt greit å ta softwarediskusjon her, men blir det for mye er det mer hensiktsmessig å opprette en ny tråd som oppsummeres og linkes til herfra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm hadde også problemer med at alt bare hang seg når jeg prøvde dette. Men husker ikke helt hvorfor, eller hva jeg gjorde for å fikse dette. Det var noe jeg hadde glemt fra Mastiff sin guide. Ting i ZoomPlayer har desverre fått litt andre navn og plasseringer siden den guiden, men jeg fant frem til det etterhvert.

Så mitt tips å finkjemme guiden til Mastiff og sjekke at alt er stilt inn riktig. Mest sansynligvis er det noe med YV12 output eller noe sånt. Det er flere steder du må sette Output til YV12. Dette er noe Mastiff også forklarer godt i guiden sin.

PM meg hvis det er noen flere spesifikke spørsmål du trur jeg kan hjelpe til med, så skal jeg gjøre så godt jeg kan. Hvis ikke det er spørsmål som kan bidra med fornuftig informasjon i denne tråden da. Men jeg er ingen guru på dette, men har fått mitt oppsett til å fungere i hvertfall

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Hmm hadde også problemer med at alt bare hang seg når jeg prøvde dette. Men husker ikke helt hvorfor, eller hva jeg gjorde for å fikse dette. Det var noe jeg hadde glemt fra Mastiff sin guide. Ting i ZoomPlayer har desverre fått litt andre navn og plasseringer siden den guiden, men jeg fant frem til det etterhvert.

Så mitt tips å finkjemme guiden til Mastiff og sjekke at alt er stilt inn riktig. Mest sansynligvis er det noe med YV12 output eller noe sånt. Det er flere steder du må sette Output til YV12. Dette er noe Mastiff også forklarer godt i guiden sin.

PM meg hvis det er noen flere spesifikke spørsmål du trur jeg kan hjelpe til med, så skal jeg gjøre så godt jeg kan. Hvis ikke det er spørsmål som kan bidra med fornuftig informasjon i denne tråden da. Men jeg er ingen guru på dette, men har fått mitt oppsett til å fungere i hvertfall
    Kan nå guiden til Mastiff utenat. Problemet er at etter jeg lagrer innstillingene funker ingenting. Når jeg restarter zoomplayer, står "do analog blanking" og "colour output" feil. Altså slik det var standard. Virker som jeg ikke får lagret endringene mine.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En Danskers mening...

Hej alle sammen!

Først vil jeg sige, at denne tråd er et godt initiativ og et spændende projekt der virkelig får belyst HTPC´ens verden, og jeg har fået et del nyttig viden - tak!

Desværre, så har I (efter min mening) lidt for høje ambitioner - i forhold til performance 1080P/264 kontra nuværende behov, teknologi og jeres budget.

AnandTech: HD Video Playback: H.264 Blu-ray on the PC

Anandtech er ganske gode, og ligger ikke fingrerne imellem - man behøver en meget kraftig maskine for at klare 1080P/264.

Hvorfor SKAL denne HTPC opfylde det? Hvor mange af jer kører HD/264 lige nu.....andet end enkelte downloadede klip eller film af varierende kvalitet?

Synes ikke at jeres budget rummer et BlueRay eller HD-dvd drev? Skal den kunne køre 1080P/264 - Ja, så har Anandtech givet jer opskriften og dermed prisen.......

Jeg ville nok selv vælge en "gylden mellemvej"...Ja, HD er fedt, men ikke et primært behov for min HTPC lige nu, dertil er udviklingen stadig for ung - afspillerene er først lige kommet på markedet og trænger sikkert en del fine-tuning sammen med opdaterede codecs.
    Mit primære behov lige nu er afspilning af DVD, harddisk recorder, musik afspiller, billedefremviser og noget filmredigering - ikke super HD afspilning! Husk også på at man altid kan opgradere i fremtiden...

Kabinet 1: Zalman HD 160 Sølv, Kortleser, VFD & Fjernkontroll, Aluminium (Uten PSU) - kr 2.479,- (jeres valg)
    Kabinet 2: Antec Performance One P180 Miditower, Sølv Aluminium (Uten Stømforsyning) - kr 1.298,- (mit valg - passer til min stue/setup)

1 PSU: Seasonic M12 500W, 120mm Vifte, Modulære Kabler, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin - kr 1.298,- (Mit valg - er vild med modulære PSU´er, og vil hellere have en for stor end en lille og presset)
    .....ellers PSU: Seasonic S12 Strømforsyning 430W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, PCI-E, 20/24pin - kr 798,-

Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 - kr 1.899,- (Har gode erfaringer med ASUS, kan dog fås billigere modeller, men dette får god kritik)

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    - kr 2.750,- (En super CPU, for "stor" til standard HTPC, men god hvis man ser på Anandtech behov for 1080P/264 og mit behov for videoredigering)

CPU køler: Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2 - kr 498

Grafik: Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out/DVI-I/HDMI/HDCP-ready - kr 1.699,- (dækker pt. mit behov for DVD, videoredigering og ikke spil - og udnytter alt i Nvidia´s PUREVIDEO decoder) (dog skal der smækkes en anden køler på!)

Ram: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 1024MB CL4, Kit w/two 512MB Dimm's, 4-4-4-12 - kr 1.499, ( dette er en variable, langsommere kunne også sagtens gøre det hvis man aldrig vil OC, smag og behag - måske 2048 er bedre når jeg skal videoredigere, men dette er jo "mest en HTPC")

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM - kr 795,- (skal selv have en ekstra 500gb, men Samsung SP er sagen- skal hænges op i no-vipe ramme)

Lydkort: Kører SPDIF til min reciever.

Tv-tuner: FloppyDTV DVB-C Pakke med Viaccess Cam (giver super kvalitet, der sparker røv til Happauge og ATI tuner kort - ca 2000 kr (desværre meget dyrt / fås også til satellit) - FloppyDTV DVB-C Pakke med Viaccess Cam kun 1895,- hos MM-Vision.dk!

Software: Tjaaa Mastiff er Gud, men for os almindelige dødelige, så bliver det for mig VISTA MCE, med "Mymovies" plugin My Movies - Home, der lader dig bruge TheaterTek som afspiller inde fra MCE, og TT kommer jo helt automatisk med Nvidia Purevideo decoder indbygget. Fordelen med TT er som sagt at den kan bruges inde fra MCE og at den kommer med Purevideo og at hvis man ønsker det, så kan man bruge FFDSHOW til videre processing.....lækkert!

Tjaaa, det var min mening..........ærlig talt - tror sgu at I får svært ved at finde en løsning der passer jer alle - alle har forskellige behov - jeg vil feks gerne lave lidt videoredigering - ..... en vil spille, en vil ikke have "den" strømforsyning, en vil have 5400 rpm HDD, en vil have SLI,(der ikke hjælper synderligt på video), jeg vil have 1 super TV-tuner.... osv osv osv.

Ovenstående er mit basis drømme setup......kan altid tunes med flere ram, mindre strømforsyning, større HDD, og når 1080P/264 bliver en realitet for mig - så smækker jeg sgu bare et 8800GTX D10 i, som til den tid koster 2500 kr.......

Med venlig hilsen
    LBA75

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En danskers ydmyge mening.

Lba75 - ups, trykkede for mange gange

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Enig med deg LBA75 at ambisjonsnivået er lagt høyt mht prikkfri 1080p-avspilling, men vi har også sagt at selve HD-drevet og HDMI 1.3 blir utsatt til senere oppgraderinger, så noe fornuft foreligger altså . Jeg er av den krystallklare oppfatning at innkjøp av en HTPC i dag som ikke takler 1080p i sin fulle skjønnhet ikke har livets rett, spesielt ettersom prisen kommer til å komme opp i 15.000, selv uten BluRay og HDMI 1.3 skjermkort. Det blir jo bare tull å kjøpe inn en HTPC som innen våren/sommeren er avlegs ettersom en da har tilgjengelig BluRay/HD-DVD drev og HDMI 1.3 kort til en rimelig penge.

Ettersom jeg leser, ser det jo ut til at kraftigste mobile CPU faktisk skal makte å kjøre H264-media, men det er kanskje ikke helt bekreftet at den klarer full-båndbredde BluRay/HD-DVD, jf. AnandTech. Eneste måten å avklare dette på er å faktisk teste...

Samtidig er etter mitt syn VIIV et must, og når det er så nært forestående avventer vi til hovedkort med dette er tilgjengelig.

Det samme er gjeldende for viftestyring på hovedkortet, har nå testet med softwareløsninger og det er ærlig talt langt fra bra nok etter mitt syn. Jeg får i det minste personlig ikke kontrollert systemet tilstrekkelig med Speedfan, men det er også mulig at jeg har et alt for håpløst utgangspunkt på næværende HTPC (PIV 3,2 er ikke kjent for å være den mest stillegående). Uansett er det viktig at vi dimensjonerer støyutviklingen mot et lavest mulig nivå uten bruk av varmestyrt viftekontroll (dvs. kunne sette et lavt nivå i alle tilfelle), og mobile CPUer er etter mitt syn da det eneste riktige så lenge de har tilstrekkelig med power, og det er selvsagt der problemet kan ligge...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har veldig lyst til å like ffdshow, og jeg har satt det opp og knotet med innstllingene... Men jeg vet ikke alltid om resultatet er i samsvar med innsatsen. Muligens er det kjetteri å si i disse kretser =)

FFdshow Walkthrough: Basic, Intermediate, Advanced Configurations. - AVS Forum

DVD upscaling - AVS Forum
    "different video cards will use different methods for upscaling content to a high resolution display. FFDshow is a highly customizable software "device" that allows you to control how upscaling is accomplished. depending on your computer and your video card, you can end up with ffdshow upscaling being better than what your video card can do on it's own, the same, or worse.

In general, a newer, higher powered video cards have better upscaling.

Faster computers can utilize ffdshow better. That said, there isn't a htpc made yet that can harness all of the image enhancing features that ffdshow can offer.

you can make the image worse with ffdshow, even unwatchable (if your processor is overwhelmed, and you start getting stuttering of the video image).

i think the enthusiasm for ffdshow is not as great as it use to be, because vid card upscaling has improved, and the difference between "good" vid card upscaling and "the best" ffdshow upscaling has diminished. ffdshow does require tinkering to find the optimal upscaling technique for a given system. For some of us, the difference in image quality just isn't worth the hassle.

for others, it is the search for the Holy Grail....... "

LBA75:testen du linker til har vært diskutert endel ganger før her. Spørsmålet er i bunn og grunn: hvor lenge er det til en stor andel av disse maskinene får tygge på 20mbit+ h264 1080.

For min egen del så er løsningen av bruks-sperrene på HD-DVD (og snart BR?, nøklene er allerede ute) viktige. Hvis jeg kan kjøpe en xbox hd-dvd drive til under $200 og beholde mitt hdmi-løse skjermkort så er terskelen for å hoppe inn kraftig redusert. Til den prisen kan jeg forsvare å kjøpe inn av nysgjerrighet og evt satse på feil hest - om et år kommer det sikkert kombi-driver til under 1000-lappen.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har veldig lyst til å like ffdshow, og jeg har satt det opp og knotet med innstllingene... Men jeg vet ikke alltid om resultatet er i samsvar med innsatsen. Muligens er det kjetteri å si i disse kretser =)

Absolut ikke kjetteri.....bruger det ikke selv, selvom at TheaterTek understøtter brugen af det, sammen med Purevideo......det var derfor at jeg forslog VISTA MCE, med MyMovies og TT - virker perfekt ud af posen, men kan tunes med FFDSHOW for dem der vil gå hele vejen!!

LBA75:testen du linker til har vært diskutert endel ganger før her. Spørsmålet er i bunn og grunn: hvor lenge er det til en stor andel av disse maskinene får tygge på 20mbit+ h264 1080.

Jeps, ved at den er nævnt før - der var bare så megen snak om at denne HTPC SKULLE understøtte full HD.... hvor 1080P/264 er toppen af poppen! Og det får man ikke lige nu, inden for det udstyrsniveau, som der hidtil er arbejdet med her i tråden.

For min egen del så er løsningen av bruks-sperrene på HD-DVD (og snart BR?, nøklene er allerede ute) viktige. Hvis jeg kan kjøpe en xbox hd-dvd drive til under $200 og beholde mitt hdmi-løse skjermkort så er terskelen for å hoppe inn kraftig redusert. Til den prisen kan jeg forsvare å kjøpe inn av nysgjerrighet og evt satse på feil hest - om et år kommer det sikkert kombi-driver til under 1000-lappen.

Har selv XBOX HD-drevet, men har dog endnu ikke sluttet det til computeren......skal prøves engang i fremtiden!
    -k
    Til Homealone.....har du ondt i hovedet i dag?

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LBA75
    Jeps, ved at den er nævnt før - der var bare så megen snak om at denne HTPC SKULLE understøtte full HD.... hvor 1080P/264 er toppen af poppen! Og det får man ikke lige nu, inden for det udstyrsniveau, som der hidtil er arbejdet med her i tråden.
    AnandTech: HD Video Playback: H.264 Blu-ray on the PC

"We tested CPU utilization by using perfmon to record data while we viewed a section of X-Men: The Last Stand. The bookmark feature really helped out, allowing us to easily jump to the specific scene we wanted to test in Chapter 18. In this scene, the Golden Gate is being torn apart and people are running everywhere. This is one of the most stressful scenes in the movie, reaching a bitrate of over 41 Mbps at one point.
    ...
    "

Ut fra testen som du linket til så ser det ut som at en Core2 E6700 eller Core2 E6300 + ATI 1950 XTX er tilstrekkelig (med liten margin) for avspilling av 41mbps peak h264 1080. Jeg vil ikke klassifisere dette som ekstrem-ytelse komponenter.

Man kan argumentere med at dette er for liten margin - at man trenger mer overskudd for å håndtere worst-case scenarier. Samtidig er det vel sannsynlig at avspillings-algoritmene er umodne, og at vi vil se større effektivitet i månedene framover.

I verste fall kommer det nok grå-programmer som unngår å bruke cpu-krefter på Hollywoods paranoia.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LBA75
    Til Homealone.....har du ondt i hovedet i dag?

Mvh

Formen er helt topp! Blir aldri fyllesjuk.

Tenkte det var lurt å drikke inn litt inspirasjon siden jeg ikke fikk det til edru. Funket ikke da...

Side 30 av 43 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •