Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 43 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 843
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det var jo griselekkert da... Problemet er at Komplett ikke har det, ei heller noen av de øvrige leverandørene såvidt jeg kan se...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    den var lekkert ja, men den har nok litt for lav profil oxo tror dere ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Uansett tror jeg Silverstone kan være et godt valg, men det er som en del har påkekt kanskje ikke det store poenget med plass til to drev. Jeg synes personlig LC16 ser fint ut, litt stort, men da også trolig god lufting... Spørsmålet er om vi nok må bytte ut kabinettviftene da, mitt tidligere LC03 hadde ikke spesielt stillegående vifter såvidt jeg erindrer...
    Testene av silverstone har stort sett kommentert at man tjener lite på å bytte vifter.

Jeg har lc16m og hadde ikke problemer med disse, spesielt når jeg kontrollerte turtall med software, noe som dette prosjektet absolutt bør gjøre. Dette innebærer at man bør shoppe hovedkort med minst 2 helst 3 kontrollerbare viftekanaler. Dette er info som er litt vanskelig å finne.

Uansett, i dag kjører jeg bare to vifter: CPU-vifta 120mm PAPST er softwarekontrollert og blåser direkte ut av kabinettet via en kanal, PSU er snudd 180 grader slik at den 140mm store vifta suger luft ut av kabinettet. Dette fungerer veldig bra. Harddiskene bør med fordel monteres så lavt som mulig (3 hyller på hver side, bruk den nederst) siden det er varmest i toppen av kabinettet.

Luft-flyt i mitt kabinett i forrige inkarnasjon. Dette fungerte bra men jeg har nå endret litt =)

-k

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste HTPC kabinettet jeg har væt bort i er Silverstone LC18. Nå koster jo dette kabinettet over femtusen så det er uaktuelt, men silverstone har kommet med et kabinett som er identiskt mtp. tekniskeløsninger, CW01.

dette kabinettet ligger på ca. 2200,-

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort meg en tanke rundt dette med kompetanse til de som skal montere og stille inn all programvaren. Jeg har seriøs tvil om hvorvidt de som sitter i en mørk kjeller i komplett sine lokaler og monterer datamaskiner hele dagen har den nødvendige kompetansen for å kalibrere alt riktig. Jeg tror enkelte medlemmer her på forumet har den ekspertisen som er nødvendig for å få dette optimalt.

Hensikten med dette er borte dersom vi må til å gjøre justeringer med en gang maskinen kommer i hus.

Kan vi bli enige om en tidsramme til å finne ut hvilken programvare vi ønsker slik at vi unngår unødige diskusjoner rundt hardware senere?

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo strengt tatt ikke nødvendig med plass for to drev er det ikke? Skal du sette inne et bluray/hd-dvd drev kan du likesågodt ta ut det gamle dvd drevet. Problemet vil vel heller oppstå hvis du vil ha hd-dvd og blu-ray drev separat?

Når det gjelder oppsett av software og konfigiruasjon, så vil det jo være mulig å lage en guide på dette, med tanke på at alle har helt lik hardware, og ved å følge den guiden punkt etter punkt vil vi heller ikke oppleve noen problemer. Samt vi sparer oss for å betale for arbeidstimene. OG vi lærer desto mere om vår kjære hobby

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Claritas er jo et ganske så lekkert kabinett fra StandsUnique, en smule kostbart men, men skal være meget funksjonelt..

Stands unique - Product Range

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lc16 har jeg tre kommentarer:
    *Softwaren som følger med (iMon) er gresselig, og forutsetter at du installerer en sak på 70MB bare for å få med drivere til display og fjernkontroll.

*Displayet er klart og kontrastrikt, men lite i forhold til "hullet" i kabinettet. Med vanlig syn er det vanskelig å lese teksten på mer enn to meter avstand.

*Fjernkontrollen er "proprietær" på en sånn måte at det er veldig vanskelig for opplærbare fjernkontroller å lære kommandoene. Samtidig kan ikke den selv lære noe som helst.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips ang viftestøy:

Det er mest gunstig med lik balanse på mengde luft inn som mengde luft ut. Eksempelvis mer luft inn enn ut av kabinettet vil skape et lite overtrykk som faktisk vil øke støynivået.

Jeg bruker vannkjøling på alt i dag. Vannkjøling blir kanskje litt overkill i denne sammenheng?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Nå er det jo strengt tatt ikke nødvendig med plass for to drev er det ikke? Skal du sette inne et bluray/hd-dvd drev kan du likesågodt ta ut det gamle dvd drevet. Problemet vil vel heller oppstå hvis du vil ha hd-dvd og blu-ray drev separat?
    For min del er det uaktuel å kjøpe både HD-DVD og BR uansett pris. Det er knapt nok aktuelt å kjøpe før formatkrigen er over og et format vinner. Eller hvis kombispillere kommer til en fornuftig pris.
    Når det gjelder oppsett av software og konfigiruasjon, så vil det jo være mulig å lage en guide på dette, med tanke på at alle har helt lik hardware, og ved å følge den guiden punkt etter punkt vil vi heller ikke oppleve noen problemer. Samt vi sparer oss for å betale for arbeidstimene. OG vi lærer desto mere om vår kjære hobby
    Kjøp inn en "prøvemodell", debug, krangle og test den i noen uker. Hent inn alt av råd og lag så et image som skal installeres på alle maskiner.

-k

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Tips ang viftestøy:

Det er mest gunstig med lik balanse på mengde luft inn som mengde luft ut. Eksempelvis mer luft inn enn ut av kabinettet vil skape et lite overtrykk som faktisk vil øke støynivået.

Jeg bruker vannkjøling på alt i dag. Vannkjøling blir kanskje litt overkill i denne sammenheng?
    Vannkjøling vil vel heve kostnadene mer enn flere av oss kan akseptere, og er noe en selv kan ettermontere hvis ønskelig. For å i det hele tatt få tilbudet til å fungere må det ikke bli for spesielt slik at felleskjøpet faktisk er mulig å få gjennomført

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp inn en "prøvemodell", debug, krangle og test den i noen uker. Hent inn alt av råd og lag så et image som skal installeres på alle maskiner.

Helt enig her...

Åssen får man "klippet" ut sitater forresten?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at det lages to konfigurasjoner av denne PCen,

- En for de som skal ha den synlig/hørbar i stua/hjemmekinoen
    - En for de som skal ha den på bakrommet

Førstnevnte vil ha spesielle krav til utseende og støydemping, sistnevnte vil bli en del billigere da man gjerne kan bruke et mye rimeligere kabinett og standard kjøling.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Har gjort meg en tanke rundt dette med kompetanse til de som skal montere og stille inn all programvaren. Jeg har seriøs tvil om hvorvidt de som sitter i en mørk kjeller i komplett sine lokaler og monterer datamaskiner hele dagen har den nødvendige kompetansen for å kalibrere alt riktig. Jeg tror enkelte medlemmer her på forumet har den ekspertisen som er nødvendig for å få dette optimalt.

Hensikten med dette er borte dersom vi må til å gjøre justeringer med en gang maskinen kommer i hus.

Kan vi bli enige om en tidsramme til å finne ut hvilken programvare vi ønsker slik at vi unngår unødige diskusjoner rundt hardware senere?
    Jeg er helt enig i at vi ikke kan forvente at Komplett skal sitte å stille inn alle de sære innstillingene som gjør denne HTPCen til verdens beste og mest stabile maskin, det lar vi en av våre mest garvede medlemmer ta seg av, knutin synes jeg begynner å tegne seg som en het kandidat... Dette oppsettet, som da selvsagt må dokumenteres 100% overfor komplett, som på sin side skal garantere for produktet, speiles da på de øvrige maskinene. Kunden må jo i så henseende gjøres oppmerksom på at innstillingene er optimalisert, men at nye drivere/programmer/generelle endringer kan alterere dette svært raskt, og dermed henvises til vedlagte detaljerte manual/skriv for å foreta oppsettet på nytt. Vi legger gjerne denne manualen ut på AVforum også. Det vi ikke bør gjøre, er å la brukeren selv måtte følge denne manualen før HTPCen er klar til bruk, da blir den plutselig langt mindre brukervennlig for den vanlige mann i gata. Poenget med denne maskinen skal jo være at en mer normal AV-bruker, som ikke nødvendigvis er en PC-guru, skal kunne slå den på og kjøre film og HD i høy kvalitet omgående. Da deler vi vår kompetanse med forhandlerens øvrige kunder og gjør det lettere for dem å forsvare en spesialpris på et mindre antall maskiner til oss, som jo er litt av moroa med dette prosjektet...

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud. Dette tar jo helt av. I løpet av noen få timer har dere klart å fylle side på side om denne HTPC'n. Jeg kan ikke så mye om dette, men vil fremme mine ønsker:
    -Kabinettet må være pent
    -Den må være stille som graven.
    -Den må holde en fornuftig temperatur.
    -Den må ha flere tunere slik at man kan ta opp ett TV-program og se på et annet. Dette er et minimum. Kanskje den burde ha tre tunere.
    -Jeg er ikke så kravstor på ytelser så lenge den dekker mine behov, men det bør være rom for oppgraderinger for dere andre HTPC-gærninger ;-)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder avspillingssoftware så er jo neste versjon av Zoom Player rett rundt hjørnet, og denne er kraftig forbedret med tanke på brukersetup. Mye mer oversiktlig enn tidligere versjoner, og med en enkel manual vil det ikke være noe problem for mindre erfarne AVforum'er å gjøre individuelle innstillinger.

Nå er det etterhvert også pekt seg ut dekodere/splittere som klart skiller seg ut til dedikerte oppgaver, noe som forenkler oppsettet en god del (så lenge man vet hvilke disse er, så klart).

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer den nye versjonen av Zoomplayer? På siden til Zoomplayer står det om anbefalte filtere/codec's og hva de gjør, så det burde gå bra for alle å sette opp om man leser litt der..

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg sykt til å se hva vi får ut av dette. Sier stakkars knutin hvis det blir han som skal tune/tweake alle pc'ene. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en mediesenter-PC blir ikke 10k-rpm spesielt aktuelt. Når det gjelder håndtering av store filer er faktisk 7200 rpm-diskene ofte bedre pga. høyere datatetthet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, det er sikkert ikke så allverdens vanskelig å sette opp tingene korrekt, men jeg mener at vi utvilsomt uansett skal gjøre dette i forkant på denne PCen, da kan forhandleren selge maskinen ferdig satt opp ihht AVforums anbefalinger, det tror jeg er et svært salgbart argument. Får vi god effekt av dette ute i markedet skal jeg garantere dere at de kommer opp med nye lignende dealer også i fremtiden.

Når det gjelder tuner, Lapavoni, skjer det så mye rundt dette om dagen at det nesten blir vanskelig å få til en god løsning. Analogt er jo helt ut, og på det digitale nettet kan signalene sendes på tre ulike måter, og krever også en kortleser, jf. tilbakemeldingen til knutinh overfor. Derfor tror jeg vi lar den delen ligge i denne HTPCen, men bør påpasse at det er plass til en intern løsning når tiden er moden for innkjøp. Det digitale bakkenettet skal stort sett være ferdig utbygget innen 2007, så vi får regne med at det dukker opp en del løsninger i løpet av neste år, men det kan vi nesten ikke vente på denne gangen!

Side 3 av 43 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •