Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 43 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 843
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Når jeg tenker meg litt om, så hadde det egentlig vært litt kult med Vista. Men er det mulig å få dette nogenlunde stabilt?
    Testet Vista på maskinen jeg akkurat har bygget.Det er dessverre ikke nok drivere enda. Om 6 mnd er vel Vista et klart valg, men i dag stemmer jeg for Xp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Når jeg tenker meg litt om, så hadde det egentlig vært litt kult med Vista. Men er det mulig å få dette nogenlunde stabilt?
    Hvorfor er det kult å putte inn en OS som er nytt og lite uttestet hvis det ikke har spesifikke funksjoner som du trenger?

Husk at GUI-snadderet er en ting som ideelt ikke skal sees på en HTPC, man kjører jo uansett et skall på toppen.

Jeg ville ha konsentrert meg om kjerne-funksjonaliteten: avspilling av film og musikk, og så funnet ut hvilke verktøy som får jobben gjort. Man får tidsnok kranglet med vanskelige OS om man ikke skal lage seg ekstra-problemer i tillegg.

Hvis Vista er eller blir nødvendig/fordelaktig for avspilling av HDCP-materiale så greit nok. Men jeg ville ikke ha gått for Vista bare pga fancy menyer som aldri skal vises på en HTPC.

-k

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grunn til å gå for vista er at, såvidt jeg forstår, du da kan bruke PC'en som en server sammen med en Media Extender, slik at du kan ha HTPC'en i stua og se på TV samtidig som du for eks. spiller musikk via Media Extender i kjellerstua og ungene ser på film på soverummet via en annen Media Extender...

Såvidt jeg forstår så må du ha enten Vista eller Windows XP Media Center Edition for at dette skal være mulig.

Hadde vært fint om noen som har sett litt mer på dette en jeg kunne bekreftet at dette faktisk stemmer...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt problemer med å se nytteverdien av media-extender saken til microsoft.

For 70% av brukerne så tror jeg at de vil ha en HTPC, under tv-en, med alt innhold lagret lokalt på en disk eller to.

For de som trenger mye lagringsplass så tror jeg at en sentral filserver med stygt kabinett og masse disker gjemt i et skap i kjellern er tingen. Så kan man koble seg opp til denne med HTPC, og forskjellige slimme bokser. Hva er det jeg ikke får med meg?

-k

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå kommer Vista i slutten av denne mnden da, så det blir nok til at vi går for Vista på denne løsningen når vi først kommer til stykket... Ser at Homealone har kjøpt inn en løsning som vi må hjelpe ham å få tweaket opp: http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...ng-ferdig.html.

Vista er et langt bedre system mht avspilling av HD og ikke minst i forhold til oppkobling mot nettverk. Dette er to svært sterke argumenter som taler for Vista fremfor XP, som jo er håpløs på nettverk og vanskelig å sette opp mot HD-apparater. Samtidig er selvsagt driverproblematikken et midlertidig problem, men det skulle en tro løser seg snarlig nå som den lanseres for fullt...?

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har litt problemer med å se nytteverdien av media-extender saken til microsoft.

For 70% av brukerne så tror jeg at de vil ha en HTPC, under tv-en, med alt innhold lagret lokalt på en disk eller to.

-k
    Hovedfordelen er vel i de tilfeller hvor man har to eller flere skjermer rundt omkring i huset og ønsker tilgang på innholdet og funksjonaliteten fra HTPCen også på de skjermene som ikke er koblet til denne direkte.

Media Extender finnes for både "vanlig" XP og MCE, men man må ha MCE for å streame film, video og TV. Med "vanlig" XP får man kun overført lyd og stillbilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Hovedfordelen er vel i de tilfeller hvor man har to eller flere skjermer rundt omkring i huset og ønsker tilgang på innholdet og funksjonaliteten fra HTPCen også på de skjermene som ikke er koblet til denne direkte.

Media Extender finnes for både "vanlig" XP og MCE, men man må ha MCE for å streame film, video og TV. Med "vanlig" XP får man kun overført lyd og stillbilder.
    TV Server beta (Engine 0.3) - MediaPortal Forums
    "We are proud to release the first beta of the new MediaPortal Tv Server

Please note this is a >>BETA<< release and not the final stable product.

Current features are:

* Seperation between frontend and backends
    * Supports multiple clients
    * Supports multiple tv-servers
    * real-time streaming of radio/tv to clients
    * Supports analog h/w cards
    * Supports DVB-C / DVB-T / DVB-S / ATSC (BDA drivers)
    * Supports Skystar 2
    * Supports CI/CAM interface for FireDtv/FloppyDtv/Twinhan and TechnoTrend
    * Multi-tuner support
    * xml tv import of EPG data
    * Grabbing EPG data directly from the DVB streams
    * Recording/timeshifting/placeshifting
    * Recording to real .mpg mpeg-2 format
    * Teletext
    * Plugins"

Altså en mange-til-mange-relasjon mellom tv-servere og klienter som kan dele på sanntids tv-strømmer rundt om i huset. Kjører på Windows XP.

Hva med filmer sier du så kanskje?

MediaPortalSetup Movies - MediaPortal Wiki
    "Movie Folders
    Folders from your system can be selected as Music Folders. Local folders, network shares, removable drives, secure folders. Checking a folder will enable the default view in My Movies as a preference view. If no folder is selected, all will show up in My Movies.
    ...
    This is a remote FTP folder - Default: off

If the share you want to connect is located on a FTP Server you can enter the necessary connection details here. "

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes hele OS-diskusjonen blir latterlig. MS Windows Vista slippes om en drøy uke. MS Winows XP har vært i butikkhyllene i SEKS ÅR. MS har lagt ned ENORME ressurser på Vista. Vi snakker om tusenvis av utviklere over flere år. Hvor mange millarder dollar som er svidd av under utviklingen får det bli opp til blårussen og finne ut. Som ingeniør er jeg mest opptatt av den tekniske biten. Og realitetene. Realiteten er at prisen på Vista og XP er omtrent den sammen. Realiteten er at Vista er et teknisk overlegent OS.

Hvor mange tror at etter en komplett omskrivning av hele kildekoden er forskjellen mellom Vista og XP kun en ny farge på en meny og en morsom alt-tab-funksjon? Selv synes jeg denne tråden på AVSForum gir godt eksempel på hva av en komplett omskrivning av koden betyr.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt klart at Vista er førstevalget til mange og at det er mange fler muligheter for oss entusiaster enn hva xp kan oppdrive. Jeg synes likevel at denne debatten er kanskje noe tidlig siden utvalget av drivere er for dårlig enda.

Til min nye HTPC fant jeg bare skjermkortdrivere som var laget for Vista. Hverken lydkort eller hovedkort hadde noen drivere med Vista-støtte.

Hvor lang tid vi bruker på å bli enige om en konfigurasjon vil trolig være med på å avgjøre hvilket os det blir.

Det er vel uansett trolig at større produsenter som Asus er tidligere ute med offisielle drivere enn MSI som jeg bruker i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående drivere synes jeg faktisk at vista ligger ganske bra ann, til tross for at det er begrenset hvilke land det er kommet ut i.

Når jeg la det inn på mine to pcer var drivere på plass i løpe av installasjonen, så trengte ikke lete etter drivere selv.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Angående drivere synes jeg faktisk at vista ligger ganske bra ann, til tross for at det er begrenset hvilke land det er kommet ut i.

Når jeg la det inn på mine to pcer var drivere på plass i løpe av installasjonen, så trengte ikke lete etter drivere selv.
    Merkelig at disse ikke er på produsentenes hjemmesider? Sjekket litt rundt forbi i går og det var lite drivere på feks hovedkortsiden.

Sjekket Msi, Asus og Abit.

Jeg antar disse driverene som følger med Vista bare er middelmådige i beste fall da. Dersom det er tilfellet, kan de ikke brukes i et oppsett som krever så mye ytelse som vi trenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Er helt klart at Vista er førstevalget til mange og at det er mange fler muligheter for oss entusiaster enn hva xp kan oppdrive. Jeg synes likevel at denne debatten er kanskje noe tidlig siden utvalget av drivere er for dårlig enda.
    Har det vært gjort noen valg av hardware enda? Blant de hardwarekomponentene jeg ville hatt inn i et slikt prosjekt er det i alle fall drivere å finne, både for x86 og x64 versjonen.

Klart, dersom et produkt en ønsker i media-PC-en mangler drivere er det bare å finne tilsvarende produkt hos konkurrenten. Det er ikke så dårlig utvalg av hardware der ute, så jeg ser egentlig ikke dette med drivere som det store problemet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte det eneste hovedkortet med viiv hos komplett. Hverken chipset drivere, hovedkort utilities eller lydkort drivere var å oppdrive.

Sjekket som sagt andre produsenter og det var lite drivere ute med støtte for Vista. Mulig de gamle kan fungere, men det sto ingenting om dette i driverinformasjonen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte det eneste hovedkortet med viiv hos komplett. Hverken chipset drivere, hovedkort utilities eller lydkort drivere var å oppdrive.
    Dette finner du på Intels hjemmeside...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Dette finner du på Intels hjemmeside...
    Får ta en titt...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekket som sagt andre produsenter og det var lite drivere ute med støtte for Vista. Mulig de gamle kan fungere, men det sto ingenting om dette i driverinformasjonen...
    Finnes i dag to kort med viiv støtte hos komplett.Antar at det er stander atx hovedkort du har, så da er det viiv støtte på et MSI kort, og et ASUS kort hos komplett.

Vista drivere til ASUS:

ASUSTeK Computer Inc.-Support-

Vista drivere til MSI var ikke fullt så enkelt, men finner en del på intel sin side etter hva jeg kan se.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lys i tunnellen for HDMI 1.3

ATI's nye R600 skal ha støtte for HDMI1.3. Det kommer sansynligvis ikke på de første som slippes denne våren, men kanskje til høsten:

"There is also a Dual-HDMI 1.3 option, but we do not reckon on this one seeing the light of the day before mainstream and lower-end components kick in. Although, for a ultimate enthusiast, certainly several thousand boards would find their way home, in ultimate HTPC machines."

Kilde: ATI R600 is Radeon X2x00 series

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha lest noen av Homealones erfaringer så langt fremstår det klingende klart for meg:

1. vi MÅ ha viftestyring fra hovedkortet
    2. vi MÅ kjøre en mobile CPU, vanlig CPU skaper for mye varme

Videre er det svært spennende med de nye ATI skjermkortene med HDMI 1.3, men det er også noe en kan oppgradere maskinen med senere. Det er uansett greit å vite at dette dukker opp mht investering i en såpass kostbar maskin.

Vi må nesten bare vente i spenning til bedre VIIV-hovedkort dukker opp, bør ike ta lange tiden nå før vi ser varianter fra Asus. Eventuelt kunne vi gått for et mATX-kort, men da mister vi jo samtidig en rekke funksjoner og utvidelsesmuligher, som jo er dumt da.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Etter å ha lest noen av Homealones erfaringer så langt fremstår det klingende klart for meg:

Videre er det svært spennende med de nye ATI skjermkortene med HDMI 1.3, men det er også noe en kan oppgradere maskinen med senere. Det er uansett greit å vite at dette dukker opp mht investering i en såpass kostbar maskin.

Vi må nesten bare vente i spenning til bedre VIIV-hovedkort dukker opp, bør ike ta lange tiden nå før vi ser varianter fra Asus. Eventuelt kunne vi gått for et mATX-kort, men da mister vi jo samtidig en rekke funksjoner og utvidelsesmuligher, som jo er dumt da.
    Litt inspirert av diskusjonen her så vurderer jeg å bytte ut kjernekomponenter i HTPC-en.

Det mest aktuelle er da:
    *Intel Core2 E6300/6400/6600?
    *Asus P5B Deluxe
    *2x Kingston 512MB DDR2 PC4300
    *FloppyDTV/CI DVB-C mottaker med CONAX CAM

Jeg vil i så fall beholde speedfan som software temperatur-styrt viftestyring.

Jeg avventer skjermkort til HD-DVD/BR-markedet har modnet litt (hvis ren software dekoding blir nok i de fleste tilfeller, og DRM-crappen lar seg fjerne så har jeg ikke noe behov for å legge ut for dyrt skjermkort i tide og utide)

Siden Suspend/S3 faktisk ikke fungerer på min maskin akkurat nå, så må jeg få tatt meg tid til å gå igjennom med en og en usb-komponent koblet til... Morsom tidtrøyte :-)

Jeg har startet en tråd på spcr for å hente inn råd:
    silentpcreview.com | View topic - Upgrade to Core2? XP120?

Se signaturen min for en utførlig beskrivelse av resten av HTPC-en.

For nye lesere i denne tråden: Sjekk denne for en utførlig beskrivelse av HTPC, MCPC og forskjellige alternativer.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Vil gjerne legge til en kommentar her.

Må innrømme at første måling av temp ikke er rettledende. Maskinen sto da i hylla rett overnfor forsterkeren. Som kjent utvikler H/K MYE varme. Den nye testen med maskinen under forsterkeren gav et langt bedre resultat med tanke på varmeutvikling.

Likevel så er ikke varmen noe problem dersom riktige komponenter blir valgt.

Både cpu og skjermkort tåler langt over 70 grader over tid før det kan bli skummelt. Eneste ankepunktet med tanke på varmeutvikling og støy er strømforsyningen. Den er tempregulert og jo varmere maskinen er jo fortere går vifta og ergo mer støy.

Jeg monterte strømforsyningen slik at den suger inn frisk luft fra utsiden av kabinettet og ergo er ganske kald. Vifen ligger i hovedsak rundt 700 rpm.
    Den høres altså ikke.

En mobile cpu er dyrere og har lavere ytelse i forhold til pris, samt at det er vel bare microatx hovedkort å få til?

Blir valget en core duo slik jeg valgte med et hovedkort med både viiv og viftestyring, er alle problemer løst mener jeg.

I dvalemodus utvikler ikke cpu noe særlig varme i det hele tatt. En standard cd 6400 cpu har krefter nok ifølge mine erfaringer. Jeg antar at en mobile cpu vil måtte jobbe mer for å oppnå samme effekt i feks medieavspilling og dermed utvikle like mye varme under load.

Hvilken cpu som utvikler minst varme idle eller under svak load er for meg uinteressant, da et hovedkort med viftestyring samt bra kjølere vil greie jobben med glans.

Jeg er altså uenig(sterkt) at en mobile cpu er et must.
    Jeg er derimot helt enig at hovedkort med viftestyring er et must.

Side 29 av 43 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •