Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 43 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 843
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Fant en pro utgave versjon 1.1 på Thepiratebay.org.

Så langt jeg skjønner så omgår denne siden norsk lov så det er ikke ulovlig å laste ned derfra...
    hmmm...skeptisk...:?

EDIT: forøvrig koster denne programvaren bare $7.95 og $14.95 for hhv. standard og pro utgave så noen stor utgift er det jo ikke om man skal investere i en ny HTPC...

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt kan ikke slikt matriale brukes i en offisiell utgave. Jeg vil bare forsøke å teste ut ulike alternativer så vi har mer kjøtt på beinet før vi går videre med konfigurasjonen.

Mener ikke å oppfordre til piratutgaver, men pr i dag skal det være lovlig å laste ned fra piratebay.

En htpc med slikt kan selvsagt ikke selges fra forhandler

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ikke å oppfordre til piratutgaver, men pr i dag skal det være lovlig å laste ned fra piratebay.
    Milde himmel, hvor har du fra at Piratbay skulle være en lovlig piratside? Åndsverk er beskyttet gjennom norsk lov.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel nesten le litt nå ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at det er kult med Vista, men hva i huleste heiteste har det med en HTPC å gjøre?

En HTPC skal spille av media, og gjøre det stabilt. Det betyr velutprøvd operativsystem og stabilt oppsett. Jeg kan ikke helt se hvordan dette skal gå til med Vista.

Jeg tror vi først må bli enige om hva maskinen skal gjøre, og deretter velge programvare utifra det. Jeg utelukker ikke Vista for all fremtid, men er det ikke litt tidlig å bruke dette i en HTPC?

Hvem er målgruppen for denne maskinen, de som vil ha noe "kult" eller de som vil ha en seriøs avspiller for film og musikk?

For min egen del har jeg ikke funnet noen bra alternativer til Mastiff sitt oppsett med Zoomplayer og Jriver mediacenter som jeg er meget godt fornøyd med. Jeg skulle ønske dette kom med et "kult" og samtidig stabilt skallprogram, men det har altså ikke jeg funnet fram til. Jeg bruker HTPC og synes det er greit, men kunne vært bedre. Men Vista tror jeg ikke er løsningen pr dato.

Jeg for min del nekter å gå ned i kvalitet på avspilling.

Men kom igjen med forslag til stabilt alternativ, så er jeg med. Mulig jeg er for skeptisk til Vista, men hvis noen har testet dette med HTPC og funnet det stabilt, så er jo det gode nyheter.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Milde himmel, hvor har du fra at Piratbay skulle være en lovlig piratside? Åndsverk er beskyttet gjennom norsk lov.
    Slik regelverket er i dag er det ulovlig å laste opp hele filer og gjøre dem tilgjengelig for allmenheten. Derimot er det ikke ulovlig å laste ned deler av filer. At alle disse delene man laster ned fra ulike aktører samlet utgjør en hel fil er altså ikke ulovlig.

Mulig jeg er på feil spor her, men hadde ikke svensk politi razzia for noen måneder siden?

Var jo masse styr om dette i media. Enden på visa var vel at alt konfiskert matriale måtte returneres og ingen personer ble siktet for ulovligheter?

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men har fått inntrykk at slik fildeling pr i dag omgår regelverket slik at det pr definisjon er lovlig. Om det er moralsk riktig er noe annet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Jeg skjønner at det er kult med Vista, men hva i huleste heiteste har det med en HTPC å gjøre?

En HTPC skal spille av media, og gjøre det stabilt. Det betyr velutprøvd operativsystem og stabilt oppsett. Jeg kan ikke helt se hvordan dette skal gå til med Vista.

Jeg tror vi først må bli enige om hva maskinen skal gjøre, og deretter velge programvare utifra det. Jeg utelukker ikke Vista for all fremtid, men er det ikke litt tidlig å bruke dette i en HTPC?

Hvem er målgruppen for denne maskinen, de som vil ha noe "kult" eller de som vil ha en seriøs avspiller for film og musikk?

For min egen del har jeg ikke funnet noen bra alternativer til Mastiff sitt oppsett med Zoomplayer og Jriver mediacenter som jeg er meget godt fornøyd med. Jeg skulle ønske dette kom med et "kult" og samtidig stabilt skallprogram, men det har altså ikke jeg funnet fram til. Jeg bruker HTPC og synes det er greit, men kunne vært bedre. Men Vista tror jeg ikke er løsningen pr dato.

Jeg for min del nekter å gå ned i kvalitet på avspilling.

Men kom igjen med forslag til stabilt alternativ, så er jeg med. Mulig jeg er for skeptisk til Vista, men hvis noen har testet dette med HTPC og funnet det stabilt, så er jo det gode nyheter.
    Er helt enig i at kvalitet i både lyd og bilde, samt stabilitet er det viktigste i en HTPC pr i dag. Liten vits å bygge en slik maskin uten disse kriteriene.

Derfor ønsker jeg å teste med Vista slik at diskusjonen kan legges død en gang for alle. Funker det ikke med vista så går vi for XP. Enkelt og greit.

Synes derimot at Vista bør testes først siden xp er veldig gammelt nå og tror nok de fleste av oss ønsker litt forandring. Vista kommer jo i flere utgaver, bla en med en media center funksjon.

Jeg tror /håper at vista blir et stabilt og godt valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik regelverket er i dag er det ulovlig å laste opp hele filer og gjøre dem tilgjengelig for allmenheten. Derimot er det ikke ulovlig å laste ned deler av filer. At alle disse delene man laster ned fra ulike aktører samlet utgjør en hel fil er altså ikke ulovlig.

Mulig jeg er på feil spor her, men hadde ikke svensk politi razzia for noen måneder siden?

Var jo masse styr om dette i media. Enden på visa var vel at alt konfiskert matriale måtte returneres og ingen personer ble siktet for ulovligheter?

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men har fått inntrykk at slik fildeling pr i dag omgår regelverket slik at det pr definisjon er lovlig. Om det er moralsk riktig er noe annet.
    Det Pirate Bay i seg selv gjør er ikke direkte ulovlig. De har på sine tjenere ikke ulovlig materiale. En ulovlig bruk, gjennom å anskaffe seg opphavsbeskyttet materiale uten rettighetseiers tillatelse, er ulovlig - helt eller delvis i forhold til hvor mye man her og der tar av filen spiller vel liten rolle. Altså kan man si at bruken blir ulovlig, selv om tjenesten i seg selv ikke er ulovlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje den hd htpc jeg skal bygge vil være noe?
    Building A Small High Definition HTPC - Universal abit USA Forums

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser simpelten ikke at Vista gir noen nødvendige funksjoner for HTPC-brukere. Vista var lovt å inneholde en rekke spenstige teknologier - som alle har blitt skrellet bort for å rekke deadline.

Tilbake sitter vi med et system med snacksy gui (som ikke blir synlig på en htpc) og overivrig drm-funksjonalitet.

Litt av poenget med en HTPC er uansett å override mest mulig at microsoft sin middelmådighet og gjøre ting "rett". Selvsagt vil tilgangen man får på hardware spille en rolle her, men jeg tror det kan ta lang tid før dette blir utnyttet.

Unntaket til dette er selvsagt lovlig avspilling av beskyttet materiale. Det er godt mulig at det blir enklere å avspille HD-DVD etc på vista enn på windows. Grunnen til dette er at brukerens muligheter blir avskåret.

Enkelte vil kanskje si at dette er hypotetiske overdramatiseringer og at alt vil ordne seg til slutt. Se på kabel-tv og parabol. Etterhvert vil broadcasterne greie å sikre seg mot at vi med vanlig utstyr kan se på deres sendinger. Enten må man kjøpe boksen deres (som alltid er dårlig kvalitet), eller kanskje kjøpe Vista på _microsoft_ sine betingelser. Noen annen mulighet vil de gjøre sitt beste for å ekskludere, slik at de slipper brysomme konkurenter som tvinger dem til å lage ting som folk vil ha. Akkurat det samme som apple gjør med itunes/ipod.

Jeg vil i alle fall holde på xp inntil videre, og håper at alle bruker-fiendtlige løsninger blir knekt så grundig at industrien gir opp å ofre mine muligheter i sin vendetta mot bestemødre og 12-åringer.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle er vel enig i at slik Mastiff har satt opp sitt oppsett i følge guiden på hw er en et bra utgangspunkt? Men er der en skall løsning som da lar oss spille av alle formater, se tv osv? Eller må en da starte et program for musikk, så bytte når en skal se film, tv osv?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Men alle er vel enig i at slik Mastiff har satt opp sitt oppsett i følge guiden på hw er en et bra utgangspunkt? Men er der en skall løsning som da lar oss spille av alle formater, se tv osv? Eller må en da starte et program for musikk, så bytte når en skal se film, tv osv?
    Enig i at oppsettet til Mastiff er gull og jeg hadde håpet at dette ville være et utgangspunkt for avspilling av dvd. Avspilling av hd-matriale er kanskje best med core avc codec og media player classic.

Dersom dette funker bra i Vista, ser jeg ingen grunn til å bruke XP. Like greit å få inn nytt operativsystem med en gang. Jeg ønsker å ha et system jeg kan fullt utnytte med en gang og er det ikke støtte eller kompabilitet i Vista så stemmer jeg for XP.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Matti
    Skjermkort: Nvidia sin 7-serie har utmerket seg som et godt kort til bruk i HTPC.

Budsjett: XFX GeForce 7600GT Fatal1ty 256MB GDDR3
    Komplett.no - XFX GeForce 7600GT Fatal1ty 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 650/1600Mhz
    Mellomklasse: XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3
    Komplett.no - XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe
    High-end:XFX GeForce 7950GT 610M 512MB XXX GDDR3
    Komplett.no - XFX GeForce 7950GT 610M 512MB XXX GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe

Mulighet for å få til noe sånt?
    Jeg frisker til å quoter dette forslaget da slike konkrete forslag drukner i OT-diskusjoner.

Jeg følger også opp med et konkret spørsmål jeg ikke finner svar på i denne tråden: Hvilke skjermkort finnes med HDMI og HDCP? Dvs. ikke skjermkort som er HDCP-Ready, men som rett og slett har HDCP innebygget i dag.

Har inntrykk av enkelte skjermkort hos nettbutikkene har "HDCP" i overskriften, men finleser man via "produsentinformasjon" så er det ikke lett å finne et kort som faktisk har HDCP. Å bygge HTPC og benytte VGA er ikke et fullgodt alternativ.

Forslag til skjermkort som har HDCP?

EDIT: Fant informsjon hos Asus.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg frisker til å quoter dette forslaget da slike konkrete forslag drukner i OT-diskusjoner.

Jeg følger også opp med et konkret spørsmål jeg ikke finner svar på i denne tråden: Hvilke skjermkort finnes med HDMI og HDCP? Dvs. ikke skjermkort som er HDCP-Ready, men som rett og slett har HDCP innebygget i dag.

Har inntrykk av enkelte skjermkort hos nettbutikkene har "HDCP" i overskriften, men finleser man via "produsentinformasjon" så er det ikke lett å finne et kort som faktisk har HDCP. Å bygge HTPC og benytte VGA er ikke et fullgodt alternativ.

Forslag til skjermkort som har HDCP?

EDIT: Fant informsjon hos Asus.
    Så lenge kortet har HDMI så har det såvidt jeg vet HDCP?

Grunnen til forvirringen var vel at ATI og Nvidia skrøt av HDCP-støtte, mens kortprodusentene valgte å ikke utstyre kortet med HDCP/HDMI?

-k

Newcomer gormnass sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gå for VISTA

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg ser simpelten ikke at Vista gir noen nødvendige funksjoner for HTPC-brukere. Vista var lovt å inneholde en rekke spenstige teknologier - som alle har blitt skrellet bort for å rekke deadline.

Tilbake sitter vi med et system med snacksy gui (som ikke blir synlig på en htpc) og overivrig drm-funksjonalitet....
    -> Husk at Media Center GUI er noe annet i Vista enn i MCE2005, etter mine erfaringer et mye bedre grensesnitt.
    Vista vil også få bedre støtte for tilkobling av analoge og digitale decodere. (Snart får vi sikkert NRK, TV2 og de andre kanalene via IPTV rett i boksen slik som Xbox360 :-) , så slipper vi disse "ekstra boksene")
    Vi må heller ikke glemme DirectX10 , Away Mode (noe helt annet enn Sleep Mode), bedre ytelse i nettverk, forbedret søkefunksjon og ikke minst mye bedre sikkerhet. Pluss mye, mye mer.

-> Jeg ville iallefall ikke kjøpt /bygget meg en HTPC i dag, uten å satse på det nye OS Windows VISTA.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå handler jeg!

Hei folkens, og takk for en konstruktiv og informativ tråd (en stund ihvertfall :-D ) Dog gidder jeg ikke vente lenger på fellesløsningen..

Jeg har kombinert mange av innspillene i denne tråden med kommentarer fra andre forum, og kommet fram til følgende setup:

321781 Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16
    308713 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's
    322633 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    327715 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    323012 Seasonic S12 Strømforsyning 380W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
    325519 XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe
    312473 Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940
    319261 Zalman HD 160 Sort, Kortleser, VFD & Fjernkontroll, Aluminium (Uten PSU)

-Alt leveres fra Komplett.no, og kommer seg på litt i underkant av 13.000,-

Den skal i hovedsak benyttes til HD-avspilling (h.264-ts, mpeg2-ts, VC-1 EVO, x.264-mvk, i alle oppløsninger: 1080p, 1080i og 720p) på min Pioneer 507XA.
    Jeg kommer til å kjøre XP Pro m/Media Portal, og benytte PowerDVD Ultra v7.1, samt MPC med CoreAVC.

Denne setup'en kjører alt jeg har testet av dagens kilder (inkl HD-DVD VC-1 1080p), eneste spørsmålstegn er Blue-Ray,- men jeg kan ikke se at det blir noe problem da jeg kjører h.264 ts-filer i 1080p over 20mbps uten hakking idag på min Athlon64 XP3200+ med GF 6600GT...

Kom gjerne med noen kjappe kommentarer (saklige) innen jeg trykker kjøp-knappen, hvis det er noe viktig jeg har oversett :-D
    -Jeg har bevisst utelatt TV-kort for min del pga at jeg foretrekker DreamBox.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hva med en DVD brenner, og kanskje vente på et skjermkort med dx10 støtte?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Så lenge kortet har HDMI så har det såvidt jeg vet HDCP?

Grunnen til forvirringen var vel at ATI og Nvidia skrøt av HDCP-støtte, mens kortprodusentene valgte å ikke utstyre kortet med HDCP/HDMI?

-k
    Ja. Grafikkprosessorene var "HDCP Ready", men grafikkortprodusentene måtte stå for selve implementasjonen. En del kopierte specs fra websidene til grafikkprosessorprodusenten og fikk da med "HDCP Ready"-teksten. Strengt tatt ikke ATI og Nvidias feil på en måte...

"By spec" for HDMI, skal kort med HDMI ha HDCP. Men strengt tatt kan jo en produsent "glemme" dette. Jeg tror imidlertid ikke det finnes slike kort. Vistnok skal jo Apples AppleTV-greie ha HDMI, men ikke støtte HDCP. Men hva som spilles av på denne er jo til en høy grad styrt av Apple uansett, så...

Men ang. Vista. For å få HDCP-støtte må man vel ha Vista. Forstod det slik at dette ikke er støttet av Windows XP.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Men ang. Vista. For å få HDCP-støtte må man vel ha Vista. Forstod det slik at dette ikke er støttet av Windows XP.
    Pressen skriver jo at det trolig kommer støtte for det i XP også. (her)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg litt om, så hadde det egentlig vært litt kult med Vista. Men er det mulig å få dette nogenlunde stabilt?

Side 28 av 43 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •