Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 43 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

-Av tidligere erfaring er Asus overlegent det meste, ulempen er gjerne at de ligger litt etter, som for øvrig trolig skyldes at de ønsker å teste kortene og løsningene skikkelig før salg...

Installerte ffdshow ......., og resultatet var at hele maskinen ble ustabil (hakket på stort sett alt). Nå valgte nok jeg mest sannsynlig en feil versjon, bare tok en egentlig, men lovlig skeptisk, det må jeg innrømme at jeg ble
    Har bygget en del Pcer for jobben, og av 15 MSI hovedkort har ca 10 gått i retur før eller siden. Bestiller kun ASUS, fordi det er bra kort og aldri noe tull. Stabilitet er viktig for min HTPC.

Ustabil og hakkete maskin, ja kjenner til det. Det har absolutt mye å si hvilken versjon man bruker og hvordan det er satt opp. Man må også skru av multicore i Bios dersom man bruker Mastiff sin guide.

Ikke avskriv Zoomplayer av den grunn. Jeg har det helt stabilt satt opp hos meg, har fulgt guiden til Mastiff. Men det er tidkrevende. Image er et must for å slippe å gjøre 100 instillinger på nytt hver gang man vil teste ut noe nytt. Image programmet som det henvises til er utrolig enkelt, stabilt og bra.

Som jeg tidligere har nevnt bør man muligens prøve å kontakte Mastiff om det lar seg gjøre, for å få noen råd og vink.

Jeg har vurdert en oppgradering på HTPC en stund nå og dette prosjektet kan bli midt i blinken. Jeg ble litt utmattet av alt styret med å sette ting opp selv og få det til å gå knirkefritt. Jeg skulle selvfølgelig hoppe over en del ting, siden jeg ville test ut en del ting. Så jeg kjøper gjerne en ferdig maskin.

Stabilitet og nok kraft er viktig. Spennende å se hvordan prosjektet går framover.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt inspirert av denne artikkelen:
    Lover større og raskere flash-disker - digi.no

Ettersom det ikke ser ut til at dette går så voldsomt fort framover:
    Hva med å satse på en flash disk som hoveddisk/opsysdisk for denne PC'en?

Så kan en heller kombinere det med Gigabit nett + Eksterne disker/filservere/nettverksdisker

De som ønsker det kan jo selvsagt heller ha en ekstra intern HD.
    Dette ville få ned oppstartshastigheten dramatisk!

Jeg for min del har generelt stor tro på å flytte den relle lagringen av data ut fra HTPC'en og inn andre steder i nettet.
    Og da faktisk legge opp en kabel fra serveren til HTPC'en.
    Men jeg ser jo absolutt at dette kanskje ikke er for alle.

Egentlig, når jeg tenker enda litt lengre, så ønsker jeg kun en tynn klient og at alt annet kan stå i et annet rom. Kan ta den ideen i et annet innlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt mulig MSI-kortet fungerer greit, selv om jeg er litt skeptisk til MSI som merke. Av tidligere erfaring er Asus overlegent det meste, ulempen er gjerne at de ligger litt etter, som for øvrig trolig skyldes at de ønsker å teste kortene og løsningene skikkelig før salg...
    Det var noen andre her som nevnte noe lignende, men min erfaring blir i basis det motsatte. Jeg tror også hvis man ser på antallet PC-produsenter og systemintegratorer som over de senere år har brukt og fortsetter å bruke MSI, så tror jeg det skal være lite å frykte. Iht. mine kilder hos norske SI-er er feilprosenten hos MSI over flere år vært lavere enn hos Asus. Riktignok skal det sies at Asus er mer pop blant selvbyggere, mens de i større grad bruker MSI bl.a. sin egen produksjon. Statistikkgrunnlaget her blir flere hundre tusen hovedkort i løssalg totalt, og sikkert over 100 00 PC-er (i basis hørt det samme fra flere aktører).

Men; Min personlige erfaring, i henhold til bl.a. funksjonaliteten, er at Asus kan være å foretrekke. Ser jeg på "min egen statistikk" for hovedkorttester, er nok Asus den som har stukket av med flest topplasseringer. Jeg ser imidlertid ingen grunn til å "frykte" MSI. Da hadde jeg vel statistisk/historisk sett vært mer skeptisk til merker som f.eks. ECS og abit.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg si at dette virker å gå veldig tregt med valg av komponenter. Har ikke lest igjennom alt, så er mulig der er en grunn til dette.

Videre synes jeg at et kabinett til 2500! tyder på at denne maskinen vil bli for dyr for mange.

Av programmer som skal brukes er det helt klart at maskinen må være ferdig konfigurert til å gi oss best mulig lyd/bilde, men er enda mer viktig at det er et felles "skall" som styrer alt på maskinen. Dette skal tross alt styres med en fjernkontroll fra sofaen, og da må alt være tilgjengelig fra start av uten å måtte bytte programmer hver gang en skal se film/høre musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Først må jeg si at dette virker å gå veldig tregt med valg av komponenter. Har ikke lest igjennom alt, så er mulig der er en grunn til dette.

Videre synes jeg at et kabinett til 2500! tyder på at denne maskinen vil bli for dyr for mange.

Av programmer som skal brukes er det helt klart at maskinen må være ferdig konfigurert til å gi oss best mulig lyd/bilde, men er enda mer viktig at det er et felles "skall" som styrer alt på maskinen. Dette skal tross alt styres med en fjernkontroll fra sofaen, og da må alt være tilgjengelig fra start av uten å måtte bytte programmer hver gang en skal se film/høre musikk.
    Jeg tror kanskje, ut fra de postene som kommer her, at gjengen er for individualistiske til at det er enkelt å finne en felles løsning.

De fleste undervurderer hvor mye bryderi det faktisk er å få ting til å gå glatt, og foretrekker tydeligvis å lage noe selv i stedetfor å kompromisse med en løsning som passer andre.

Hvis dette er tilfellet kunne man kanskje i stedet prøve å lage en softwarepakke/image som folk kan bruke på de boksene man måtte bestemme seg for?

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror kanskje, ut fra de postene som kommer her, at gjengen er for individualistiske til at det er enkelt å finne en felles løsning.

De fleste undervurderer hvor mye bryderi det faktisk er å få ting til å gå glatt, og foretrekker tydeligvis å lage noe selv i stedetfor å kompromisse med en løsning som passer andre.

Hvis dette er tilfellet kunne man kanskje i stedet prøve å lage en softwarepakke/image som folk kan bruke på de boksene man måtte bestemme seg for?

-k
    God ide å lage et image evt. Nå følte jeg meg truffet av bemerkningen din om individualister som ikke kunne vente...

Testet 1080p x264 matriale på min p4 3.2 og ati xt800xt kort i dag. Det funket ikke i det hele tatt. 720p går veldig greit, men 1080p ble helt umulig. Det trengs skikkelig med kraft for å kjøre det. Noen ideer til software, codecer som kan bidra litt?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg støtter fullt ut forslaget om å ha en komplett instalasjonspakke som tar for seg de mest brukte programmene og innstillingene slik at en kan bare kjøre denne filen og få på plass de programmene som brukes, filtre som brukes, codec osv.

Det beste hadde hvert om en under instalasjonen fikk valg angående cpu og skjermkort en bruker, samt oppløsning på tv. Å hatt med et ferdig oppsett for de mest vanlige cpu og skjermkort hadde hvert helt genialt, og hjulpet mange å få mye bedre bilde på sin htpc.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En software-pakke med ikke bare noen bestemte programmer, men også hvor de innstillingene en må gjøre allerede er gjort hadde nok vært veien å gå. Så kan en heller la komplett eller andre sjapper ta seg av selve PC-en. De har hele apparatet allerede klart...

Ettersom det går opp for folk hvor mye tid som går med på å konfigurere en HTPC så skal du nok se at det er mulig å ta seg betalt for en slik software-pakke også...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er noe som helst avklart med denne HTPC løsningen?
    1,5mnd snart og har stort sett bare lest om at folk er uenige om hva som er best. ikke noe konkret om hva som faktisk skal brukes.

Når er det ventet at denne skal være ferdig til salg?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi venter på en tilbakemelding fra Komplett på hardwaren, så det er bare å fortsette diskusjonen rundt software, kom gjerne med helt konkrete tips til oppsett! Det jeg tror det koker ned til nå, er å faktisk få skrudd sammen en konfigurasjon som vi setter opp med et par ulike alternative OSer. Jeg tror uansett Vista blir et must hvis maskinen skal kunne väre attraktiv, og pr. dato er jeg samtidig usikker på om markedet kan tilby tilstrekkelig guffe for Full-HD-kjöring (som er et kriterie), derfor har vi heller ingen bråååååhast...

Erfaringer med tilsvarende konfigurasjoner vi diskuterer og kjöring av HD-filer i x264-kompresjon mottas for övrig med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi venter på en tilbakemelding fra Komplett på hardwaren, så det er bare å fortsette diskusjonen rundt software, kom gjerne med helt konkrete tips til oppsett! Det jeg tror det koker ned til nå, er å faktisk få skrudd sammen en konfigurasjon som vi setter opp med et par ulike alternative OSer. Jeg tror uansett Vista blir et must hvis maskinen skal kunne väre attraktiv, og pr. dato er jeg samtidig usikker på om markedet kan tilby tilstrekkelig guffe for Full-HD-kjöring (som er et kriterie), derfor har vi heller ingen bråååååhast...

Erfaringer med tilsvarende konfigurasjoner vi diskuterer og kjöring av HD-filer i x264-kompresjon mottas for övrig med takk!
    Et spm igjen; som for andre pc-konfigurasjoner Komplett har, vil det være mulig at de gir visse opsjoner i konfigurasjonen altså -- f.eks. at man kan kjøpe den uten PS, med 1, 2 eller 4 GB minne, en ekstra disk etc? Så lenge alt er innenfor det AVForum'et her da anbefaler, skulle det jo være greit.

Er det Tom B. du snakker med hos Komplett?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på kjøpsmuligheten her. Skal bli spennende å se hva dette ender med med tanke på alle de kompetente innspill som har kommet i denne prosessen. Vi snakker her om en ferdig oppsatt HTPC, HW og SW?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kommer til å installere Vista i første omgang. Har ingen erfaringer med dette og de ulike skallprogrammene og codecer vi trenger. Ser ut som komponentene ikke kommer før tirsdag eller onsdag dessverre.

Jeg frykter at det ikke er tilstrekkelig softwarestøtte i Vista for våre behov enda, men det finner jeg ut når jeg får satt maskinen sammen.

Tenker meg i første omgang å legge inn så lite software som mulig rett og slett for å teste ytelsen på oppsatt hardware.

Setter pris på evt innspill på medieavspillere og codecer dere mener er nødvendig for best å kunne kjøre x264 filer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Core AVC er vel den beste codecen for x264 og annet hd materiale, eller er jeg blitt lurt her?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CoreAVC er en av de bedre ja, bruker den selv.. En ting å tenke på er at noen kanskje vil bruke 360 hd dvd drevet i sitt oppsett, ettersom powerDVD Ultra 7.2 så langt ikke støtter Hardware Acceleration for ATI kortene så bør man gå for NVidia sine hdcp kort istedet, men folk her heller vel mot NVidia uansett må innrømme at jeg ikke har fått med meg alt i tråden her..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MS Vista er et klokt valg. De som kjøper en slik PC vil uansett være interessert i å installere Vista i løpet av dette eller neste år, så å bruke masse tid og energi på tilpassninger til et utdatert OS er ikke lurt. Disse instillingene er neppe enkelt å overføre til Vista.

Det ble jo lenket til en test fra anandtech litt lenger opp her, som inneholder test av H.264 med en rekke ulike hardware-konfigurasjoner...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    CoreAVC er en av de bedre ja, bruker den selv.. En ting å tenke på er at noen kanskje vil bruke 360 hd dvd drevet i sitt oppsett, ettersom powerDVD Ultra 7.2 så langt ikke støtter Hardware Acceleration for ATI kortene så bør man gå for NVidia sine hdcp kort istedet, men folk her heller vel mot NVidia uansett må innrømme at jeg ikke har fått med meg alt i tråden her..
    Hvor får man tak i CoreAvc gratis?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit ikke, jeg betalte for det..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Veit ikke, jeg betalte for det..
    Fant en pro utgave versjon 1.1 på Thepiratebay.org.

Så langt jeg skjønner så omgår denne siden norsk lov så det er ikke ulovlig å laste ned derfra...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må denne codecen på noe vis gjøres noe med for å få den til å yte optimalt eller er det bare å installere?

Filen jeg fant var en ren exe. fil

Enkelt og greit

Side 27 av 43 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •