Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 43 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 843
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Matti
    Jeg synes at man bør få til et tre-delt system; budsjett, mellomklasse, high-end.
    Komplett selger allerede mange budsjett og mellom-klasse HTPCer. Hvis vi skulle laget det samme ville disse modellene kommet i direkte konkurranse og rabatten ville derfor ikke øket. Det som mangler er high-end HTPCer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Det som mangler er high-end HTPCer
    Enig. Det trengs en bra maskin som er attraktiv for de kresne brukerne av avforum. Tror nok at det blir solgt jevnt og trutt av denne maskinen når den er ferdig.

Men den trenger ikke koste 50 000 heller. Men ha kvalitets komponenter, og muligeter for å kjøpe det man vil ha i tillegg. Det viktigste er at den er stillegående og leverer topp kvalitet i avspilling av film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi lett kan få til dette til max 15.000. Smarte valg av hardware og en seriøs innsats fra vår side på software er det som skal til. Flere jeg kjenner har brukt samme summen eller mer på HTPCer som ikke er tunet eller satt opp optimalt, og ender opp med små irritasjonsmomenter og litt dårlig bilde/lyd. Det skal vi unngå her!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    15-20k holder vi oss nok innenfor, men flere ulike klasser skal vi unngå. Det vil heller mest sannsynlig ikke være rom for opsjoner, det må folk ev. velge å installere selv. Dette fordi vi kommer til å legge ved et image som folk kan velge å legge inn selv. Jeg tror mest sannsynlig vi ikke kan forvente at Komplett supporterer det oppsettet vi lager for folk, så det må nesten bli en frivillig greie folk velger å installere etter de har fått PCen i hus. Mulig Komplett kan supportere vårt oppsett, men jeg tviler nok. Uansett er det jo en smal sak å kjøre inn et image, som jo Komplett uten problemer kan levere med maskinen så lenge lisensen til Windows er betalt og programvare for øvrig enten er trial-versjoner eller gratis.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro du må undersøke litt det der med image mer.

Veldigt strenge krav på hva du får lov til og levere på "image" på cd fra microsoft.

Kan fort blir noe saftige bøter på dere.

Ikke 100% men sist jeg hørte så, må alle cd'er som inholder på noe form av microsoft filer godkjennes, og siden trykkes av en autorisert firma som buhl eller lignede.
    Dette er ikke noe som pc produsenter gjør verdag pga av godkjennings pris kost på trykking av cd'er osv osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut ifra at det finnes forskjellige image-verktøy som lar deg holde deg innenfor lover og regler.

1. Komplett installerer Windows XP
    2. Komplett kjører et skript som installerer og setter opp et antall freeware utilities. Evt et "image"-program som greier å sette opp windows med programvare ut ifra et standard urørt windows-installasjon (slik at ingen m$-komponenter trenger å være med i imaget).
    3. Kunden får ferdig oppsatt PC med original Windows-CD og en CD-R med samling av alt annet som skal til for å få maskinen tilbake til original stand.
    4. En egen partisjon på kundens disk inneholder et nøyaktig image av installasjons-disken som den var ved dag en. Ved å trykke på "f12" ved boot og velge "ja" et par ganger så kan han reversere alt han har gjort. En egen data-partisjon (som My documents linkes til) blir selvsagt urørt slik at han ikke mister egne data.

Det må vel finnes noen IT-drift/support mennesker her på forumet som er eksperter på sånt?

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, vi har selvsagt ikke anledning til å drite oss ut her, alt må foregå via boka. Mulig vi tar kontakt med Microsoft direkte for en avklaring her ettersom vi nærmer oss. Microsoft må da være interessert i å kunne levere/promotere en brukervennlig, tunet HTPC som dette. Uansett er det veldig greit hvis noen har oversikt over regelverket for dette, vi har jo hatt representanter fra Microsoft her inne tidligere, så det er bare å komme med kommentarer!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Microsoft må da være interessert i å kunne levere/promotere en brukervennlig, tunet HTPC som dette.
    Det høres flott ut egentlig, men så snart de hører MediaPortal så tror jeg kanskje pipen får en annen lyd?

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi får problemer med å lage et image så finnes det alltid muligheter til å ha standard Windows installasjon og et script som gjør "alt" i etterkant, inkludert modifisering av registry og what-not. Det finnes software for alt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ffdshow

er dette virkelig nødvending? såvidt jeg vet støtter de nye g-forcekortene skalering osv i hardvare når de brukes sammen med purevideo decoderne.. dette er nok MYE letter å sette opp iallfall... check into it

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Hvis vi får problemer med å lage et image så finnes det alltid muligheter til å ha standard Windows installasjon og et script som gjør "alt" i etterkant, inkludert modifisering av registry og what-not. Det finnes software for alt
    Kan i så måte anbefale nLite nLite - Deployment Tool for the bootable Unattended Windows installation

Her kan man tune og tweake XP-installasjonen i det uendelige for så å brenne ut 'unattended image' som installere alt hva hjertet behager uten å røre en finger. Bare å fylle inn navn og lisenskode for hver enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tøffe krav

Ser av denne artikkelen mener det må ganske rå maskinvare til for å klare en god dekoding av HD/BD mpeg4/h.264...

AnandTech: HD Video Playback: H.264 Blu-ray on the PC

Noen av super htpc gutta her som har noen kommentarer til dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja. dette er blueray og h264. gitt at den ene filmen de har testet er representativ:
    -ren softwareavspilling er mulig med core2 E6700
    -ved å slenge på en geforce 8800 klarer du deg med en core2 E6300

det mest oppsiktsvekkende er at et gpu-kort på 100+ watt til flere 1000 gir såpass lite ekstra ytelse.

jeg regner med at driverne er umodne.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge artikkel er en E6300 akuratt på kanten om du investerer i et 8800 GTX. Da er det nesten bedre å gå for en E6600 (Prishopp på ca. 1,000,-) og et Nvidia 7950 GT (Avslag på 3,500,-). 7950 GT er passivt kjølt, og holder komfortabel tempratur under svært høy belastning selv ved ekstrem spilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at drivere og codecer vil være mer optimalisert fram til BR/HD-DVD er aktuelt for meg. Jeg venter først og fremst på :
    1. Et av formatene vinner
    2. kombi-drev til 1500,- kommer
    3. Et av formatene crackes

Jeg så forøvrig et stand med BluRay-disker på platekompaniet i går. Første gang. =)

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ja jeg har lest dette jeg også, og det er litt bekymringsverdig at de nye HD-formatene har såpass ekstreme krav, og ettersom vår HTPC skal støtte 1080p uten pustebesvær (noe annet er jo bare tull, ingen gidder vel betale 15-20k for noe som ikke funker skikkelig på HD i dag), kan det se ut som om vi blir nødt til å belage oss på å enten vente eller akseptere at maskinen blir relativt kostbar...

ffdshow er for øvrig en fin greie gitt at vi benytter en pakke vi er helt sikre på at funker bra. Samtidig kan jo ffdshow tweakes til det milde hxxxxxxx, og vi må derfor sette opp dette skikkelig i forkant. Her er jeg litt på bortebane, har lagt det inn på PCen nå, og forstår at jeg har en del å sette meg inn i... Samtidig ønsker vi jo ikke sette sammen en PC der brukerne må inn og tweake avanserte parametere hver gang en ny driver installeres eller nytt format dukker opp.

Samtidig ser jeg jo at de fleste pakkene kommer med et default-oppsett, funker dette stort sett greit nok eller må en inn og justere masse greier?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må nok justere.... default har jeg aldri opplevd som bra nok. Har nå sluttet med ffdshow da jeg mener at nvidia purevideo codecs og mitt 6600gt lager et pener og bedre skalert bilde når jeg lar de jobbe alene....

just my two cents....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ffdshow er for øvrig en fin greie gitt at vi benytter en pakke vi er helt sikre på at funker bra. Samtidig kan jo ffdshow tweakes til det milde hxxxxxxx, og vi må derfor sette opp dette skikkelig i forkant.
    Det er mye som man kan rote seg bort i her ja. Har brukt uendelig mye tid på opsett av dette, og skjønner fremdeles ikke 3%. Har fått en htpc som virker bra på avspilling av DVD, men har bestemt meg for leenge siden at dette gidder jeg ikke å gjøre flere ganger. Alt for mange småting som kan stilles feil og ødelegge hele greien.

Er forresten meget fornøyd med backupløsningen som det blir vist til i opsettet til Mastiff, har alltid hoppet over den biten, helt til jeg skjønte at det var den som kunne spare meg for alle timene med oppsett. Anbefales, og vi bruker den på alle maskinene hjemme(4 stk i nettverk) og alle jeg hjelper med oppsett gjør jeg det samme for.

Var egentlig bestemt meg for å kjøpe standalone spillere heretter på grunn av alle tweaks som kan gjøres feil og ting jeg ikke skjønner. Helt til jeg leste denne tråden. Hadde vært gøy med en maskin som er ferdig oppsatt og som flere andre har. Det blir enklere å justere og å få vite hva andre gjør med suksess på samme oppsett. Gleder meg.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen erfaringer med dette kortet: MSI 975X Platinum PowerUP Ed?

Det er det eneste kortet pr i dag som støtter Viiv som Komplett har i sitt sortiment. For min del er det særdeles viktig at det har gode overklokkingsmuligheter. Spesielt mulighet for å kjøre cpu og minne synkront. Tenker meg at 400 bus med 6400 ram burde gjøre susen. Dette gir en ytelse på 3.2 ghz... Bør jo holde

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fullt mulig MSI-kortet fungerer greit, selv om jeg er litt skeptisk til MSI som merke. Av tidligere erfaring er Asus overlegent det meste, ulempen er gjerne at de ligger litt etter, som for øvrig trolig skyldes at de ønsker å teste kortene og løsningene skikkelig før salg...

Installerte ffdshow og zoomplayer på min bærbare PC (Core2T5600, GeForce 7900, 2GB minne, 120GB HDDx2 i stripe-RAID), og resultatet var at hele maskinen ble ustabil (hakket på stort sett alt). Nå valgte nok jeg mest sannsynlig en feil versjon, bare tok en egentlig, men lovlig skeptisk, det må jeg innrømme at jeg ble... Avinstallerte hele greiene og PCen var fin igjen...

Hadde for øvrig tenkt å teste avspilling av en del HD-materiale på min bærbare HTPC, den ligner jo ytelsesmessig en hel del på en eventuell mATX / MobileCPU-løsning. Jeg har nok mine sterke tvil, men, greit å få avklart det en gang for alle.

Jeg tror vi ærlig talt trenger mer kraft enn de fleste av dagens oppsett tillater, da gitt at vi også krever en stillegående løsning... Dette er kun en antagelse, selvsagt, vi får jo håpe at jeg tar feil, men h264-kodede HD-filmer krever noe helt vanvittig av hardwaren for å fungere knirkefritt.

Denne tråden blir uansett en viktig søken mot en faktisk fungerende HD-løsning, så snart jeg får tilbakemelding fra Komplett er det ikke umulig at vi setter sammen en testløsning til tross for at vi har visse bange anelser rundt ytelseskrav, men da får vi jo faktisk avdekket det en gang for alle om Full-HD HTPC faktisk ikke lar seg komponere under dagens forutsetninger.

Side 26 av 43 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •