Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 43 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I hvert fall fra MSI ser det ikke ut til å komme andre Viiv-kort de kommende månedene i henhold til deres roadmap. 975X Platinum PE blir da det aktuelle. Ellers er det en del 945-kort som støtter Viiv, men... Som sagt, også Intel har et 965-basert Viiv-kort.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, har forespurt eventuelle nye VIIV-kort fra Asus samt ev. om Komplett kan ta inn det ønskede Intel-kortet. Viftestyring tror jeg ærlig talt er et poeng i en slik PC, selv det er fullt mulig at SpeedFan eller lignende programvare faktisk fungerer helt fint da... MSI er jeg imidlertid ikke helt overbevist over som merke heller, men kanskje jeg bare er litt unødvendig forutinntatt?

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt flere MSI kort og har ingenting å utsette.

Det aktuelle kortet gjør det godt i tester:

MSI 975X Platinum Motherboard Review - PCSTATS.com

BCCHardware - Alberta's Source For Daily Hardware News & Reviews

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for at dette har blitt referert tidligere? I så fall bare stryk innlegget.

Her har Anandtech (11. desember) gjort en test med BD h.264 og HTPC.

HD Video Playback: H.264 Blu-ray on the PC
    AnandTech: HD Video Playback: H.264 Blu-ray on the PC

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter litt på tråden til Moppen: "Små tips og meninger om luft/kjøling/støy i kabinetter".

Det er mange ulike hensyn å ta når vi skal finne best mulig kjøling til lavest mulig støy. Jeg tar for meg de jeg mener er viktigst:

LUFTEN GÅR ENKLESTE VEI:

Luften er lat og strømmer inn i kabinettet fra de stedene den kan. Et kabinett uten vifter i front vil da få ganske høy temperatur på harddisker. Luften vil ganske enkelt strømme inn fra sidene av kabinettet. Det optimale er å få til luftflyt fra front til bakkant. Det vil rett og slett bli for lite luftflyt i fremkant for å kjøle harddiskene tilstrekkelig.

KJØLEPASTA:

Utrolig viktig. Jeg eksperimenterte med min vannkjøling her forleden.
    Idle temp uten pasta: 35 grader
    Load temp uten pasta: 55 grader

Målinger gjort av cpu med Speedfan.

Idle Temp med pasta: 22 grader
    Load temp med pasta: 34 grader

Romtemp er 24 grader.
    Brukte Artic Silver 5 som kjølepasta.
    Forskjellene er enorme med andre ord....

RYDDIG KABINETT:

Støy genereres av friksjon når luft i bevegelse treffer faste gjenstander. Det er således viktig å rydde opp i kablene og plassere disse slik at de i minst mulig grad forstyrrer luftstrømmen.

Det er ganske lurt å bruke et HTPC-kabinett hvor strømforsyning og harddisker ligger på samme side. Således vil ikke strømkablene måtte strekkes over hele kabinettet. Jo mindre kabelstrekk, jo mindre overflate til å generere friksjon og dermed støy. Kjølingen vil dessuten bli bedre med et ryddig kabinett.

LUFTSTRØM GENERELT:

Luftstrømmene i et kabinett bør alle gå i samme retning. Dette har lenge vært syndet med av ulike produsenter av feks cpu-kjølere. Det finnes cpukjølere i dag som leder luftstrømmen ut av kabinettet i bakkant. Denne vil altså arbeide i samsvar med evt kabinettvifter. Dersom man bruker cpu-kjøler med vifte nedovermontert, vil denne skape en luftstrøm som "bryter" luftgjennomstrømningen som evt kabinettvifter gir. Resultat err mindre luftgjennomstrøming og mer støy.

Dette pga:

Økt friksjon da de ulike luftstrømmene treffer hverandre.
    Mindre luftgjennomstrøming fører til økt temperatur som igjen gjør at den temp.regulerte viften på strømforsyningen må blåse hurtigere for å oppnå samme mengde kjøling.

Legger ved noen bilder som illustrerer litt:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende tiltak å lage en AVforum HTPC!

Leste alle sidene med stor interesse, bare litt skuffet over at vi er inne i "sesong 25" og ikke har tatt flere avgjørelser enda Men for et slikt prosjekt (best mulig kvalitet innen gitt prisklasse) er det viktig å ta de rette avgjørelsene.

Det må være en "Konfigurer selv"-knapp når man skal bestille denne HTPCen på f.eks Komplett. Jeg tar det som en selvfølge at man har mulighet til å velge sort/sølv på kabinettet. Størrelse/antall HD'er, tilogmed 2,5" disk bør man også tilby. Kraftigere CPU (med samme socket) og ekstra RAM må man også tilby dersom noen f.eks i tillegg ønsker å bruke HTPCen til spill og andre oppgaver, eller bare har penger å blåse bort. Lydkort, TV-kort og evt WLAN bør også være option.

Hvis vi lager en grunn-modell som oppfyller de viktigste kravene (og hever kvalitetsnivået på ferdig-HTPCer i dette landet) men som ellers er nokså strippet for options vil man lett kunne sy sammen sin egen drømme-maskin. En slik grunn-modell bør (etter mitt syn) bestå av ATX HK (for å få flest mulig PCI(x)-spor) med nok SATA-kontakter, og fullhøyde kabinett (det valgte kabinettet virker helt topp). Den bør ha den slappeste CPUen (E6300?) og minste (1GB?)/tregeste minnet som garantert kjører alle påtenkte oppgaver knirkefritt. Den bør kun ha SPDIF (les bit-perfect) dersom det blir billigste alternativ for lyd, så kan de som ønsker dårlig analog lyd velge et lydkort til 250 kr (eller onboard *grøss*) og de som ønsker veldig bra analog lyd kjøpe et til 2500. Alternative CPU/GPU-kjølere kan til nød også være en option, siden alle komponentene kommer med boxed kjøler, men da må vi forsikre oss om at de kun avgir levelige støynivåer som AVforum kan stå inne for, så kan heller vi som er allergiske mot støy velge andre systemer (luft eller vann?).

Hva sier folket til dette? Vi må selvsagt sørge for at flest mulig av komponentene støtter det vi vet om av krav for å kjøre Vista (DX10?) og BD/HDDVD, slik at færrest mulig HW-oppgraderinger er nødvendig når man vil oppgradere litt om et halvt år eller to. (Dette punktet er vel tatt opp allerede)

Mine innspill til Hardware:
    Kabinett - Zalman (bruk de to viftene som er inkludert i første omgang (på 5V?) for å sjekke støyen, evt bytt til Nexus eller Papst hvis dette ikke er holdbart)
    Hovedkort - kan for lite om dette, men ønsker at det ikke skal være noen alternativer å velge mellom for kjøperen (enklere utvikling av image)
    CPU - E6300? med boxed kjøler (styrt av SpeedFan?) i første omgang for å sjekke støyen
    Skjermkort - kan for lite om dette, men SLI/crossfire er utelukket hos meg
    Minne - 1GB (har hatt mye god erfaring med Corsair Value S på maskiner som ikke skal klokkes opp noe særlig, kan noen i "bransjen" fortelle om de rimeligere TwinMOS-brikkene er blitt brukelige?)
    PSU - Seasonic S12 380W (anerkjent for høy effektivitet og lav støy)
    HDD - Samsung SpinPoint P120S 250GB (billig samt anerkjent for lav støy)
    Optisk drev - DVD-brenner
    Diverse - ingen foreløpig

Software:
    Windows XP SP2, ingen duskusjon. Skikkelig gjennom-testet med software/drivere/codec'er som funker, og stabilt når det er satt opp riktig. Vista kan selges som en oppgradering etter det er skikkelig testet med alle applikasjoner vi ønsker å kjøre. Må ha en antivirus som ikke krever mye ressurser eller kommer med popups i utide. Frontend av type Mediaportal/Xlobby liker jeg. Stor oversikt på denne siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg våger meg innpå med flere synspunkter. Nå har jeg satt opp et utkast til hvilke options vi bør finne under "Konfigurer selv". Merk at denne lista bare er et utkast, en del komponenter bør sikkert fjernes og evt nye legges til.

Kabinett
    - ZALMAN HD160 Sølv (0 kr)
    - ZALMAN HD160 Sort (0 kr)
    Strømforsyning
    - Seasonic S12 Strømforsyning 380W (0 kr)
    - Seasonic S12 Strømforsyning 430W (149 kr)
    - Seasonic S12 Strømforsyning 500W (449 kr)
    Prosessor
    - Intel Core 2 Duo E6300 (0 kr)
    - Intel Core 2 Duo E6400 (400 kr)
    - Intel Core 2 Duo E6600 (1200 kr)
    - Intel Core 2 Duo E6700 (3000 kr)
    CPU-kjøler
    - Standard kjøler (0 kr)
    - Zalman CNPS9500AT (398 kr)
    - Zalman CNPS9700LED (498 kr)
    Minne
    - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched (0 kr)
    - Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched (1000 kr)
    - Her får andre legge til flere alternativer, jeg vet ikke hvilke merker som er bra
    Skjermkort
    - GeForce 7600GT 256MB (0 kr)
    - GeForce 7950GT 512MB (982 kr)
    Skjermkort-kjøler
    - Standard kjøler (0 kr)
    - Zalman VGA-Kjøler VF700-AlCu (189 kr)
    - Thermaltake Schooner, VGA Heatpipe Cooler (269 kr)
    Harddisk (system)
    - Samsung SpinPoint P120S 250GB (0 kr)
    - Samsung SpinPoint T133 400GB (326 kr)
    - Samsung SpinPoint T166 500GB (628 kr)
    - 2,5" Hitachi Travelstar 5K120 80GB 5400RPM SATA (0 kr)
    - 2,5" Samsung SpinPoint M60S 160GB 5400RPM SATA (600 kr)
    Harddisk #2
    - Ingen (0 kr)
    - Samsung SpinPoint P120S 250GB (695 kr)
    - Samsung SpinPoint T133 400GB (1150 kr)
    - Samsung SpinPoint T166 500GB (1295 kr)
    - 2,5" Hitachi Travelstar 5K120 80GB 5400RPM SATA (695 kr)
    - 2,5" Samsung SpinPoint M60S 160GB 5400RPM SATA (1295 kr)
    Optisk drev
    - NEC DVD-brenner AD-5170 IDE (0 kr)
    - Sony DVD-brenner AWG170AB2 IDE (0 kr)
    - Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA (100 kr)
    - Sony Blu-Ray BWU-100A IDE (6696 kr)
    Lydkort
    - Ingen (Innebygd digital ut) (0 kr)
    - TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 PCI (195 kr)
    - TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 PCI, Dolby Digital Live (549 kr)
    - Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI (599 kr)
    TV-kort
    - Ingen (0 kr)
    - Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE PCI, Tv-kort m/radio (899 kr)
    - Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Tv-kort m/radio og 2stk tunere (1499 kr)
    - PowerColor Theater 550 PRO, PCI-Express Tv-Tuner (699 kr)
    - TerraTec Cinergy 2400i DT MCE, DVB-T, PCI-Express 1x, Dual-Tuner (795 kr)

Jeg mener at hvis vi går for GeForce bør vi kun tilby GeForce kort, og samme med ATI. Hvis kortet vi velger har passiv kjøling fjerner vi valget for GPU-kjøler. Hvis standard kjøler på CPU/GPU støyer for mye selv med f.eks SpeedFan så fjerner vi valget med Standard kjøler. Det er fint om vi kan finne et HK som oppfyller alle våre krav og høyst sannsynlig er 100% kompatibel med Vista og avspilling av BD/HD. Et slikt HK kan det være greit å ikke tilby alternativer til, noe som vil gjøre det enklere å lage image og å tilby oppgraderinger til i ettertid. Regner derfor med at HK blir det desidert vanskeligste å velge.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    "Samtidig må denne HTPCen ha kommersielt appell, så det er viktig at vi ikke tenker for sært her..."
    Og derfor mener jeg at vi skal ha så få options som mulig og så lavt spec'et som mulig, men akkurat bra nok til å tilfredstille strenge krav (f.eks støy 25dB@1m, 1080p@h264 strøkent, "dyrt utseende"). Grunn-modellen må holde en standard AVforum kan være stolt av! Så kan alle tilpasse den slik de ønsker med bedre specs eller flere options

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det er mye enklere å specce støy hvis man har bare ett oppsett når det gjelder varmeutvikling og luftflyt.

En ekstra harddisk eller tv-kort påvirker neppe konstruksjonen nevneverdig, men hvis man kan slenge inn skjermkort og CPU på 50Watt hver, kontra modeller på over 100Watt hver, så gir dette endringer i varmeutvikling.

Man kan løse dette ved å enes om en "worst case" kjøling som bråker like mye for versting-konfigurasjonen som den moderate. Det synes jeg er en dårlig løsning.

Alternativt kan man dimensjonere alt for worst-case, men ha viftestyring etc som gjør at støyen blir lavere for moderate systemer. Dette er i mine øyne bedre, men fremdeles får man kanskje overdimensjonert CPU/GPU-kjøler som koster unødvendig mye, eller har sin "sweet spot" ved høyere varmeutvikling.

Aller best er å skreddersy en kjøleløsning for hver konfigurasjonsmulighet. For mer enn 2-3 muligheter blir dette fort upraktisk mye jobb.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten nevner du vel grafikk-kjølere som må monteres for hånd. Jeg tviler på at komplett vil gjøre det.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dette blir ingen "kofigurer selv"-maskin, det vil jo gjøre det helt umulig å påpasse at maskinen lever opp til kravspec, der spesielt støy blir helt umulig å kontrollere i så måte. Vi tar valget for brukeren på denne PCen, og det vi må påpasser er altså at støy ikke er et tema og selvsagt at maskinen støtter prikkfri avspilling av HD, selv h264-kodet materiale.

Begynner å diskutere litt på softwarebiten, på hardware avventer vi tilbakemelding fra Komplett på VIIV-kort, og de har mye å gjøre om dagen...

Alternativene er vel:

1. MCE clean
    2. MCE m. Theatertek eller tilsvarende avspiller
    3. Zoomplayer (eller noe annet?) / Dscaler / ffdshow
    4. Alternativ til MCE, knutinh nevnte et opplegg tidligere i tråden

Her må brukervennlighet vurderes opp mot ytelse... Jeg har personlig aldri kjørt ffdshow/zoomplayer, og spørsmålet er om vi kan kombinere bruken av disse med MCE også? Er vel bare å importere zoomplayer i MCE på samme måte som Theatertek? Får vi kombinert brukervennligheten til MCE for vanlige brukere med kvaliteten fra ffdshow, dscaler og zoomplayer må jo det være optimalt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dessuten nevner du vel grafikk-kjølere som må monteres for hånd. Jeg tviler på at komplett vil gjøre det.

-k
    Ja det tviler jeg også på, det var bare et forslag uten store forhåpninger. Like greit om de som liker å pusle med dette kjøper noe slik ved siden av og monterer selv. Når man kaster den originale vifta i søplebøtta så følger vel garantien til skjermkortet med i nevnte bøtte?

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vel ikke være noe problem med en "konfigurer selv" der man kun garanterer for støy/funksjonalitet på standardoppsettet. For det er sikkert noen som har litt andre behov her, og sikkert andre lommebøker også.

Men på den annen side kan en jo bare kjøpe delene løst og bygge selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir ingen "kofigurer selv"-maskin, det vil jo gjøre det helt umulig å påpasse at maskinen lever opp til kravspec, der spesielt støy blir helt umulig å kontrollere i så måte. Vi tar valget for brukeren på denne PCen, og det vi må påpasser er altså at støy ikke er et tema og selvsagt at maskinen støtter prikkfri avspilling av HD, selv h264-kodet materiale.
    Jeg mener man bør kunne bestille maskinen med f.eks TV-kort eller analog lydkort, og disse bør være testet og godkjent av AVforum til å gi den kvaliteten vi forventer. Er du enig i dette, eller mener du det er opp til kunden å bestille dette ved siden av og installere både HW og SW selv? Kanskje jeg overdrev litt med antall konfigurasjonsmuligheter der oppe, men å utelukke det helt synes jeg blir helt feil. Andre forumbrukere må gjerne komme med flere utspill på dette. Kan ikke se noen ulempe i at kunden f.eks ønsker en ekstra HD installert.

1. MCE clean
    Av hensyn til lyd-/bildekvalitet har jeg lest at alternativ 1 kan utelukkes, men det begynner å bli 1 år gammel informasjon, og ting har vel utviklet seg en del siden det. Jeg liker veldig godt oppsettet til knutinh, meget ryddig og oversiktlig. Foreslår at MediaPortal kommer med på listen. Men en ting vi må tenke på da er om Komplett vil gi support til noe annet enn MCE, og om vi i så fall skal godta en boks med software som ikke er supportert? Nå tviler jeg litt på at Komplett gidder å gi support til SpeedFan, FFDShow, ZoomPlayer og andre programmer også.

Hva angår brukervennlighet og utseende må jeg si at "Apple Front Row" ser helt overlegen ut! Gå inn på eirikso's frontend-oversikt og scroll ned til Apple. Noe sånt ville jeg gjerne hatt til min HTPC også

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det kan være nyttig å sette programvaren inn i en kontekst. Jeg har laget en "stack" som viser hvordan jeg ser for meg lagdelingen i en HTPC. Dette er sikkert ikke teknisk korrekt (operativsystem er f.eks ikke nevnt), men jeg mener at det tar med momentene vi trenger å tenke på.

Noen komponenter kan ta opp flere "plasser" i denne figuren, og noen lar seg kanskje ikke kombinere med andre.

Men vi snakker altså om ved audio/video(fra bunnen av):
    1. Hardware som faktisk gjør jobben
    2. Drivere som lar oss snakke med hardware
    3. Codec-er som f.eks dekoder h264
    4. Et rammeverk som lar forskjellige signalbehandlingskomponenter snakke sammen (som en dekoder og en skalerer)
    5. En avspillerapplikasjon som starter og kontrollerer lagene under. Denne kan også være en helt selvstendig applikasjon som Media Player eller Zoomplayer
    6. Til slutt kan vi ha en front-end som tilbyr brukeren et pent grensesnitt egnet for sofabruk og koordinering av mange forskjellige mediatyper.

Til slutt ser brukeren bare et bilde ala dette:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oversikt, Knut, den hjelper oss som ikke har dybde-kunnskap om dette å følge litt bedre med og unngå misforståelser

Hvis ikke jeg tar feil vil vel operativsystem komme inn mellom driver og codec? I vanlig PC-verden snakker vi jo om at drivere er det som får OS og HW til å snakke sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begynner å diskutere litt på softwarebiten, på hardware avventer vi tilbakemelding fra Komplett på VIIV-kort, og de har mye å gjøre om dagen...

Alternativene er vel:

1. MCE clean

Her må brukervennlighet vurderes opp mot ytelse... Jeg har personlig aldri kjørt ffdshow/zoomplayer, og spørsmålet er om vi kan kombinere bruken av disse med MCE også? Er vel bare å importere zoomplayer i MCE på samme måte som Theatertek? Får vi kombinert brukervennligheten til MCE for vanlige brukere med kvaliteten fra ffdshow, dscaler og zoomplayer må jo det være optimalt?
    Ang frontend, så må jeg si etter 2-4måneder med testing av div varianter, at det eneste MCE har som man ikke får bedre fra Mediaportal er Online Spotlight, og at Mediaportal er kongen på haugen.
    Kjekt når middagen går ut over barnetvtid (for oss med småunger) å kunne sette på Jul i Svingen etterpå, eller få sett dagsrevyen kl 1942 når ungene er i seng. Men det er altså det eneste MCE er bedre på enn mediaportal.
    Jeg vil foreslå at man går for mediaportal, og får en skikkelig konfigurert versjon av den til AVforumbruk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    En utrolig fin oversikt, knutinh, flott med en slik strukturering. Mitt forslagforeslår at vi kjører både MCE og MediaPortal, det er jo i utgangspunktet ikke store jobben å sette opp begge. Da kan folk prøve seg litt frem selv hva de foretrekker.

Den definitive fordelen med de alternative programvarepakkene du her foreskriver er jo at de faktisk er gratis i utgangspunktet (eller tar jeg feil), slik at vi uten problemer kan inkludere dem på et image... Jo færre lisenser kjøperne kan spare seg, jo bedre selvsagt, f.eks. TheaterTek koster jo en 5-600 kroner alene.

Ettersom det nok skal bli en grei sak å sette opp og bli enige rundt front-end er det vel playback-enginen vi nå bør diskutere litt rundt. Ser at du nevner Media Player (mener du MS egen?) og Zoomplayer, er altså TheaterTek og øvrige varianter (som jo koster penger) like greit å droppe i denne vurderingen? Jeg har selv erfaring med TT, og synes det fungerer greit som en totalpakke, men ettersom vi uansett nå skal benytte enten MCE og/eller Mediaportal som front-end samt et utvalg codeks som uansett tar seg av mye av prosesseringen er kanskje ikke hensynet til en slik "totalpakke" like vesentlig? Kanskje det endog er uhensiktsmessig ettersom det jo er en egen greie som starter og ikke nødvendigvis "snakker" like godt med front-enden...?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at man bør få til et tre-delt system; budsjett, mellomklasse, high-end. Dette skaper jo et større marked rundt produktet og man øker salget som igjen kan heve rabattene. Nå er det dessverre sånn at komplett er hakket dyrere enn mange av de andre nettbutikkene, og det skal forhandles frem svært gode rabatter om det skal gi en økonomisk gevinst fremfor det å handle hos konkurenter. Slik jeg ser det ser netshop ut til å være de rimligste, og spesielt tilbudene dem har nå er svært gode. Dog har jeg satt opp et eksempel hos komplett:

Kabinett: God plass og et stilig design er vel fakoterer som spiller inn her.

Budjsett: Silverstone SST-LC20 HTPC u/MediaLab
    Komplett.no - Silverstone SST-LC20 HTPC, Sort (Uten PSU)
    Mellomklasse: Thermaltake Mozart m/MediaLab
    Komplett.no - Thermaltake Mozart m/medialab & VFD, Aluminium Front (Uten Strømforsyning)
    High-end: Zalman HD 160 m/MediaLab
    Komplett.no - Zalman HD 160 Sort, Kortleser, VFD & Fjernkontroll, Aluminium (Uten PSU)

CPU:
    Per i dag bør man jo så absolutt gå for et Core2duo-system i en HTPC. Dobbel-kjerne prosessor, mulighet for å bedrive flere oppgaver samtidig: film/musikk/encoding/recording. Og i forhold til ytelse bruker den mindre strøm enn konkurentene og gir dermed mindre varme. (Som igjen er mer positivt med tanke på passiv kjøling).

Budsjett: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz, 2MB, Boxed. Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte
    Mellomklasse: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz, 2MB, Boxed.Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte
    High-end: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz, 4MB, Boxed Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Vifte: Boxed vifte bråker nok for mye, så det bør nok satses på en bedre cpu-vifte.
    Budsjett: Boxed.
    Mellomklasse: Komplett.no - Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940
    High-end Komplett.no - Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940 (Muligens for stor?)

Hovedkort: Det bør vel være passivt kjølt og SATA2 bør være en forusetning for tilkobling av SATA2 hdd.

Budsjett:
    Asus P5B
    Komplett.no - Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16
    Mellomklasse:
    Asus P5B DLX/WIFI-AP
    Komplett.no - Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, SATAII, Firewire, PCI-Ex16
    High-end:
    EVGA nForce 680i SLI
    Komplett.no - EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Skjermkort: Nvidia sin 7-serie har utmerket seg som et godt kort til bruk i HTPC.

Budsjett: XFX GeForce 7600GT Fatal1ty 256MB GDDR3
    Komplett.no - XFX GeForce 7600GT Fatal1ty 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 650/1600Mhz
    Mellomklasse: XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3
    Komplett.no - XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe
    High-end:XFX GeForce 7950GT 610M 512MB XXX GDDR3
    Komplett.no - XFX GeForce 7950GT 610M 512MB XXX GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe

Vifte: Den passive kjøleløsningen er etter ryktene svært god og egner seg godt til HTPC. (Blir noe varm under ekstrem spilling, bortsett fra fatal1ty-kortet)

Ram: Ram er jo relativt dyrt for tiden, men det bør vel velges en relativ kjapp ram, så det ikke blir en flaskehals for resten av systemet. Kingston leverer noen PC6400 som er ganske billige i forhold til ytelse.

Budsjett: Kingston DDR2 HyperX PC6400
    Komplett.no - Kingston DDR2 HyperX PC6400 512MB CL5 Non-ECC, 800mhz (5-5-5-15)
    Mellomklasse Kingston DDR2 HyperX PC6400 1024MB
    Komplett.no - Kingston DDR2 HyperX PC6400 1024MB CL5 Non-ECC, 800mhz (5-5-5-15)
    High-end Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB
    Komplett.no - Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4, Kit w/two matched HyperX 1024MB LL

Harddisk:
    Her bør man vel så absolutt gå for en Seriell ATA-disk, i tilegg bør den jo være tilnærmet lydløs.

Budsjett: Western Digital Caviar SE16 320GB
    Komplett.no - Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM
    Mellomklasse: Samsung SpinPoint T166 500GB
    Komplett.no - Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    High-end: Seagate Barracuda 7200.10 750GB
    Komplett.no - Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA2 16MB 7200RPM

Optisk drev:

Budsjett: NEC DVD-brenner IDE
    Komplett.no - NEC DVD-brenner AD-5170 IDE White OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
    Mellomklasse: Samsung DVD-brenner SATA
    Komplett.no - Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA Black OEM
    High-end:Sony Blu-Ray IDE BD/DVD/CD-brenner
    Komplett.no - Sony Blu-Ray BWU-100A IDE Retail Intern BD/DVD/CD-brenner

Tastatur/Mus: Bør vel unngå IR av praktiske årsaker. BT er vel å fortrekke.

Budsjett: Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition
    Komplett.no - Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition, 4X AA batteri
    Mellomklasse:Logitech diNovo Media Desktop Laser keyboard/mouse/remote
    Komplett.no - Logitech diNovo Media Desktop Laser keyboard/mouse/remote, USB
    High-end:Logitech diNovo Edge / Logitech MX Revolution Cordless Laser Mouse
    Komplett.no - Logitech diNovo Edge Norsk trådløst keyboard / Komplett.no - Logitech MX Revolution Cordless Laser Mouse

Strømforsyning:
    High-end systemet er relativt strømkrevende, så en god og stabil strømforsyning bør vel kjøpes. Som HTPC bør også lyd være en faktor.

Budsjett: NorthQ 400W
    Komplett.no - NorthQ 4001AL, 400W Metallic Blå, 120mm Vifte, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin
    Mellomklasse: NorthQ, ATX 500W
    Komplett.no - NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin
    High-end: NorthQ, ATX 500W Silent
    Komplett.no - NorthQ 4775-500S, ATX 500W Silent, 140mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

Mulighet for å få til noe sånt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være at han mener Media Player Classic (ikke Microsoft), jeg har i alle fall sett noen som bruker den.

ZoomPlayer koster også penger, men man kan selvsagt kjøre demo-versjon helt til man blir lei av å trykke på en knapp hver gang ZP starter. XP MCE koster ca 250 kr mer enn XP Home, ikke store summen, men når vi får et oppsett med en front-end som funker veldig bra synes jeg vi kun skal tilby det ene oppsettet i stedet for to.

Lygren, har du spurt Komplett om de er villig til å ha noen support på software hvis vi går for MediaPortal? Hvis vi ønsker en maskin med support på software bør kanskje dette avklares snart? For min egen del synes jeg ikke det er så viktig hvis vi får et bra oppsett med f.eks. backup av systemet på en skjult partisjon på HD'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er svært viktig å bruke zoomplayer for best mulig kvalitet på avspilling. Det var nevnt tidligere om man skulle kontakte Mastiff, er det muligheter for dette?

Jeg har brukt opsettet hans over lengre tid, og det er utrolig bra når det er satt opp skikkelig. Det kan sammenlignes med å ha en fem år gammel DVD spiller til 500kr eller en helt ny til 20 000 kr. De som vil ha mest mulig ut av avspillingskvalitet bør gå for dette.

Det kan selvfølgelig bli en utfordring med support, men jeg tror at hvis flere her inne har samme oppsett, så tror jeg ikke det blir noe problem, det er jo bare å spørre.

Side 25 av 43 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •