Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 43 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 843
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, enig i at vi står litt stille nå, som jo er et resultat av dårlig utvalg av VIIV-hovedkort hos Komplett... Mulig vi er litt tidlig ute med en 1080p-ready HTPC, ser lite poeng i å skru sammen en halvdårlig maskin kun fordi vi vil ha den klar før jul, noe jeg uansett tror er urealistisk. Dette blir et prosjekt som gjerne kan ta litt tid, og derfor er det viktig at vi nå tenker kvalitativt hva som gjøre dette til en tilstrekkelig god HTPC, ikke blir bitt å julebasillen rundt innkjøp av nytt leketøy. Samtidig skal jo dette gå så raskt som mulig, så progress, det må vi ha!

Spørsmålet er jo hvor viktig viftestyring er, noe jeg personlig tror kan være veldig hensiktsmessig. Jeg skal sende en mail til Komplett og forhøre meg rundt alternativer, enten da fra Asus eller Intel, så vet vi hva vi har å forholde oss til!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Har selv X-fi Extreme Music og det er en kraftpakke av et lydkort. Det støtter alle tre moduser (Gaming, Entertainment og Audio Creation). Hvis vår HTPC ikke skal være noe gamingmaskin (som også vil være fordyrende) finnes det nå billigere bulk-alternativer av X-FI; Extreme Audio. Det har 'kun' entertainmentmode, men kortet decoder DTS og DD-ex og burde dekke behovet og vel så det.
    Jeg må innrømme at jeg har litt dårlig forhold til creative - sikkert basert på gammel (og utdatert?) erfaring. Når det gjelder spill har jeg ingen formeninger - aktualiteten og kravene til dette får andre ta seg av. Når det gjelder hifi/film så har jeg noen innspill.

How much is 24bit/96khz on all Audigy a fake? - Hydrogenaudio Forums

"Creative has lied about their cards many times. They were finally sued and forced to pay "damages." This was about the resampling to 48kHz. From what I've heard, if you read the details in their current cards' literature carefully enough, they now admit the resampling -- in a rather indirect fashion. They seem to be claiming that the resampling to 48kHz in their latest cards is of significantly improved quality, but it still happens.
    "

"As far as I know, the Audigy 2 & 4 series have correct 24bit playback. The original Audigy card however, has *not*: there has been a class action law-suit about it (in the US ofcourse) which Creative lost. If you use a player like Foobar2000 you can play 24bit files. "

"Concerning the 48KHz problem, yes, any Audigy card will resample to 48KHz. This will happen hardware-wise, and it is flawed (proved by the infamous 'udial' sample). However you can use for example Foobar2000 to feed the card resampled 48KHz material using the software resampler of your choice (eg SSRC or PPHS). The sole exceptions to this (I think) are 96KHz or 192KHz files which won't be hardware resampled (at least on a Audigy 2 or higher).
    "

"The history of Creative's cards is long and chequered briefly

EMU10K1 (SB Live)
    DMA and DSP limited to 16bit/48KHz.
    Resampling introduces noise

EMU10K2 (Audigy 1)
    DMA and DSP limited to 16bit/48KHz.
    Resampling introduces noise.
    More DSP and more DirectSound channels were added.

EMU10K2.5 (Audigy 2 & Audigy 4)
    DMA can now do
    - 2 Channels @ 24bit/192KHz output only
    - 6.1 Channels @ 24bit/96KHz
    DSP is still limited to 16bit/48KHz and all effects must be disabled to avoid resampling.
    Resampling still introduces noise.
    Change for Audigy 4 was better AD/DA converters.

EMU20K1 (X-Fi)
    No change to DMA.
    DSP can now handle 7.1 @ 24bit/96KHz.
    Resampling now works properly.

However despite now having a card that works properly creative had to go and offer the spurious "Crystaliser" functionality on the X-Fi card which according to Creative somehow magically enhances the quality of MP3s. Look elsewhere on this forum for debunkings.
    "
    Så lenge vi bruker innstikkskort for lyd og bilde vil en fremtidig oppgradering være enkel. Det er ikke hensiktsmessig å bruke mye penger på deler som kan møte utfordringer som kommer om et par år. Det blir for dyrt og vil sterkt begrense antall personer som faktisk kommer til å kjøpe en enhet. Det bør kanskje også stilles spørsmål til behovet for 2Gb RAM på en HTPC
    Jeg mener at tråden om FFDShow på Hardware.no viste at 512MB og 1024MB gav ca samme ytelse ved avspilling av film. Dette er kanskje det som er enklest å teste for lygren når han mottar en test-enhet: dra ut en minnestick og se om det oppstår hakking eller andre problemer i det utvalget testapplikasjoner/testfilmer man bestemmer seg for.

Hvis det er nødvendig med mer minne for å oppnå dobbelt minnebåndbredde så greit nok. Men jeg tror at 1GB er passe nå, og at man enkelt kan sette inn mer om behovet melder seg.
    , samt det reelle behovet for DualCore CPU (gjøres decoding på en eller flere tråder..?).
    Jeg har ikke sett direkte sammenligning av singlecore vs dualcore. Men nå er det slik at "alle" moderne CPU-er er dualcore, og Nvidia anbefaler/krever dualcore for avspilling av HD-DVD med purevideo hvis jeg ikke husker feil.

Om ikke annet så går det endel tråder for audio, gui og sånt. Hvis disse kan flyttes til annen kjerne så kan det kanskje frigjøre mer plass til dekodertråden?
    Vista kan jeg ikke nok om enda, annet enn at det er vesentlig dyrere lisens enn XP. Mediasenterfunksjonaliteten skal imidlertid være meget bra, så vi skal vel ikke helt glemme Vista heller. Absolutt rimeligste software blir vel Linux og MythTV, men det kan igjen resultere i sunn skepsis for overgang til nytt OS.
    Jeg kan ikke linux og vet ikke hva det byr på i denne sammenheng. Jeg er litt redd for at "sikker" avspilling av HD-DVD/BR ikke blir mulig før DVD-Jon eller noen andre knekker hollywoods paranoia-verktøy.
    Jeg har som sagt ikke lest alle 22 sidene, men har ballen blitt kastet over til leverandørene? Typisk gi de noen absolutte krav, noen 'nice to have' krav og se hva de kommer opp med? Spesielt dimernsjonering i forhold til reelt behov kan vi spare endel penger på uten at vi merker det på ytelse. Vi skal se film, ikke beregne langtidsvarselet for Storm Weather Center..
    For å være ærlig så tror jeg ikke at komplett.no sitter på samme kompetanse som oss i akkurat denne diskusjonen. De lager vel "media-jukebokser" for massemarkedet.

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært moro med både skikkelig viftestyring og viiv ja. Gi en tilbakemelding når du får svar fra komplett da.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Spørsmålet er jo hvor viktig viftestyring er, noe jeg personlig tror kan være veldig hensiktsmessig. Jeg
    SpeedFan's listing of motherboards that are known to change fan speeds

Here you can find a listing of motherboards that users like you reported as being able to change fan speeds. This is a subset of the hardware that SpeedFan can properly work with. Please note that this is not the listing of the motherboards where SpeedFan is able to access readings from temperature sensors and S.M.A.R.T. hard disks. As an hardware monitoring tool, SpeedFan can work almost on every hardware.

Her finnes bl.a. 13 forskjellige Intel-hovedkort, 167 Asus-hovedkort, etc. I tillegg er det selvsagt mulig at andre hovedkort lar deg styre viftehastighet som ikke er rapportert her.

mvh
    Knut

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt lite oppdatert på viftestyring på nyere hovedkort, men jeg hater viftestyringen på den bærbare vi har hjemme for tiden. Den er veldig dynamisk og har en tendens til å endre hastighet hvert 10 sekund, opp, ned, opp, ned ...etc. Følgelig er det endring i støynivået hvert 10 sekund.

Dette er slitsomt å høre på sammenlignet med vifter som kjører fast turtall, selv om denne i utgangspunktet har høyere støynivå (da sammenligner jeg med en stasjonær jeg også har stående). Har lest flere plasser at folk opplever variabel støy mer slitsom enn konstant støy, og den kan jeg skrive under på.

Så: Er det egentlig nødvendig med viftestyring dersom vi ender opp med et system lager irriterende variabel lyd?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    SpeedFan's listing of motherboards that are known to change fan speeds

Here you can find a listing of motherboards that users like you reported as being able to change fan speeds. This is a subset of the hardware that SpeedFan can properly work with. Please note that this is not the listing of the motherboards where SpeedFan is able to access readings from temperature sensors and S.M.A.R.T. hard disks. As an hardware monitoring tool, SpeedFan can work almost on every hardware.

Her finnes bl.a. 13 forskjellige Intel-hovedkort, 167 Asus-hovedkort, etc. I tillegg er det selvsagt mulig at andre hovedkort lar deg styre viftehastighet som ikke er rapportert her.

mvh
    Knut
    Glimrende!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Dette er slitsomt å høre på sammenlignet med vifter som kjører fast turtall, selv om denne i utgangspunktet har høyere støynivå (da sammenligner jeg med en stasjonær jeg også har stående). Har lest flere plasser at folk opplever variabel støy mer slitsom enn konstant støy, og den kan jeg skrive under på.

Så: Er det egentlig nødvendig med viftestyring dersom vi ender opp med et system lager irriterende variabel lyd?
    Jeg er helt enig i dine betraktninger. En måte å løse slike problemer på er å endre på tidskonstanter, minimumsverdier etc.

Hvis cpu plutselig blir varm så må nødvendigvis vifta øke hastighet. Men hvis den økte kjølinga fører til at cpu plutselig blir kald så risikerer vi at cpu blir kald, og vifta går ned i hastighet, og vi får den pendel-effekten du snakker om.

Ved å spesifisere et minimums-turtall som vifta skal ha uavhengig av temperatur, eller sørge for at vifta ikke skrur seg så fort ned når sensoren blir kald igjen så kan vi redusere slike effekter.

Dette er blant de tingene som i mine øyne skal testet ut på en test-pc før man bestemmer seg for endelig "image" på alle pcene.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, helt enig knutinh, og i så måte tror jeg nok at viftestyring er en fin ting. Nå har jo noe her bemerket at Asus' viftestyring ikke nødvendigvis er så veldig veldig bra, og hvis SpeedFan, som jo faktisk er en gratis software, både fungerer med hovedkortet vi vurderer (har ikke sjekket, noen må gjerne sjekke...) kan jo det være en fin løsning i alle tilfelle da. Maskinen må jo mates med filtere, drivere, programvare og andre elementer uansett, så ett lite program fra eller til spiller jo ikke den helt store rollen heller... VIIV spiller imidlertid etter mitt syn en stor rolle, så heller VIIV enn viftestyring hvis SpeedFan uansett gjør jobben godt nok!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke VIIV veldig godt, men setter denne plattformen noen begrensninger til øvrig hardware og fremtidige oppgraderinger?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det tror jeg ikke, Rikky, er kun en ekstra feature, chipssettet er jo det samme som på øvrige ATX kort i samme klasse f.eks...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har referert denne diskusjonen kort på forumet på spcr:
    silentpcreview.com | View topic - Videophile HTPC

Kanskje kan denne posten tjene som en form for sammendrag av diskusjonen så langt?

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, kopier gjerne inn posten og tilbakemeldinger hit også, innspill fra SilentPC må jo være interessante... Denne tråden blir jo nå fryktelig lang, men jeg tror som nevnt tidligere at vi må diskutere litt løst og fast rundt dette temaet for å komme til en tilstrekkelig god løsning... Jeg skal uansett forsøke å oppsummere og konkludere ettersom jeg føler at vi har kommet i land på de ulike stadier...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A group of Norwegian A/V interested people are planning to commision a purpose-built HTPC. They want to spec a HTPC that will be easily upgradeable for HD-DVD/BR playback, FLAC high-quality audio playback, as well as live TV shifting/recording. In order of importance.

It is also important that this unit will blend in with regular hifi components, that the noise level is acceptable both at high and low load, of course stability and modularity for future upgrades.

Gaming performance, general "office" performance etc are only marginally considered, and should not be prioritised if in conflict with other basic needs such as noise.

I am trying to formulate more elaborate specs from those mentioned above, and Mikes HTPC fascinated me.

BASIC PRESUMPTIONS:
    A pre-built HTPC will be built by a Norwegian computer manufacturer and a disk-image containing tested applications and functionality delivered. This PC will be under warranty, and users should be able to get full use of the without touching hardware or software.

CASING:
    44cm full-width, room for at least one fullsize 5.25" drive and two 3.5" harddrives, good airflow and generally good design for low noise.

Zalman HD160
    Several Silverstone casings are debated, among them the LC17

PSU:
    medium power output (350W ought to be enough), good temperature controlled fan that will aid in removing case hot air,

Seasonic s12 330W is high on the list

CPU:
    The intel Core2 in some price/performance variant seems to be the most solid performer at present. I was stunned that Mike chose an AMD x2 for his project?

Core2 6300 is suggested

CPU COOLER:
    Depending on casing, a "low & wide" cooler with good cooling capability and a low-noise fan is probably necessary. I have suggested something like my thermaltake XP120 with a low-noise 120mm fan, but I think that most people found that too expensive.

MOBO:
    I am argueing that speedfan-capable fan headers is a necessity, others that asus built in fan control is just as good. Still others argue that fan-control is unnecessary as long as you use high-quality components that makes little noise in the first place.

Mike was relying solely on the Asus fan control?

Also, it is being argued that intel Viiv is very important as it allows accelerated startup/shutdown times. I have used suspend/S3 until recently, and cant really see the need for accelerating that? What is the pros and cons of Viiv accelerated start/shutdown vs S3 vs none?

Viiv seems to be available mostly on intel mobos, while many speedcontrollable fan headers is available mostly on expensive "afficionado" mobos?

MEMORY:
    I dont have much to say here. Suffice to say that a single-application HTPC should be able to operate with as little as 512MB of ram even when decoding high-bandwidth HD-video, as long as you still get full memory bandwidth.

STORAGE:
    I think that regular, low-noise 3.5" 7200rpm drives are the way to go, but that it should be possible to order with 2.5" laptop drives for those that desire it. Storage space may be important for some, while hd speed will probably be less important than in many regular PCs. HD video isnt more than ~30mbit/s after-all.

As the PC is going to be pre-built, I doubt that the manu will want to do any "DIY" harddrive suspension, but there should be space and plans for anyone deciding to modding this themselves. Perhaps AACM should be enabled as default?

Also, a plain DVD-RW will be part of the package, speeded down by software. I am aware of anydvd and nero doing downspeeding but are there any freeware utilities that could be bundled with such a thing for free?

GRAPHICS:
    The most likely candidate is a Nvidia 7600GT graphics card with ample video acceleration power, HDMI for protected video and passive cooling. I have found 7600GT with HDMI, and with pasive cooling, but not both at once?

Graphics cards are getting hotter and more power-hungry. The dilemma is that if a purely software-driven video processing achitecture is used (such as ffd-show), then the graphics card does not matter much for videoplayback. If nvidias purevideo or any other "hw-accelerated" decoder/postprocessor is used, the graphics card can have great importance.

Also, some cases may have problems with center-mounted optical drive confliciting with long graphics-cards.

SOUND:
    A simple card that allows bit-perfect playback over spdif for external surround-decoder. Those that needs gaming or analog multiple outs should change themselves.

SOFTWARE PACKAGE:
    In my view:
    Windows XP
    Media Portal
    All codecs and utilities needed for audio/video playback pre-installed

UPDATES:
    The hardware should be able to run Windows Vista if this is wanted as an upgrade. The audio-chain should be (hardware-) upgradable to HD-DVD/BR-standards once those possibilities are better understood on the PC platform (wether it is firewire, HDMI or analog audio outputs).

What do you think?

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...eneste er vel at du kan si at vi har besluttet HD160 kabinettet hvis det er av betydning...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort noen tester av ulike kabinettvifter hva disse har å si for temp og støy.

Må si at jeg ble overrasket over resultatet. Målingene som er gjort er med mine ører uten noen for for måleutstyr.

Testet flere ulike 80 mm vifter og en 120 mm. Disse ble brukt som kabinettvifter i bakkant av min HTPC samt at jeg prøvde å feste dem slik at de blåste direkte på northbridge-kjøleren og harddisker.

Disse viftene er noe jeg har hatt liggende lenge nå så jeg vet ikke spec på disse annet en den ene. Papst 80mm 12 db.

Denne viften er forresten den eneste som fikk godkjent støynivå hos meg. En annen 80mm mist vifte med spenningsregulator ble for støyende. Det samme med de øvrige viftene i testen.

Jeg sitter 4 m unna min HTPC og testene er gjort i et stille rom med ingen bakgrunnstøy.

Det overraskende her er de små temp-forskjellene. Mulig jeg har gjort noe feil, men brukte speedfan til å sjekke ut temp på harddisk og northbridge.
    Cpu og gpu er vannkjølt så de brydde jeg meg ikke om.

Målingene er gjort ved rom-temp på 24 grader. Må tilføye at HTPC står oppå en meget varm forsterker når testene ble gjort.

Videre ble all temperatur avlest etter 20 min med filmtitting. Bruker Zoomplayer, ffdshow, dscaler og ac3filter. Cpubeslatning er ca 55% jevnt over.

Temp på disker uten vifter er 43 grader. Northbridge er 41 grader.

Resultat:

Fra den stillegående Papst 12 db viften til den mest støyende og effektive, skilte det bare 3 grader på harddisktemp og 2 grader på northbridge.

Maxtemp på mine disker med Papst 12 db vifte er 32 grader.

Som sagt så overrasket denne testen meg en del. Hadde regnet med større forskjeller mellom de ulike viftene.

Konklusjon: Til mitt bruk så holder det lenge med en 12 db Papstvifte som sørger dor luftgjennomstrømning. Temp i kabinett falt med 10 grader... Jeg antar større forskjeller dersom jeg hadde brukt vanlig cpu- og gpukjling fremfor vannkjøling, men slik oppsettet er nå er jeg fornøyd.

Luftsirkulasjon er altså veldig viktig for god kjøling, men det viser seg at det er ikke nødvendig med støyende vifter som flytter "masse" luft.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når er det sånn ca meningen at pcn skal være klar til bestilling? Vil det blir en pakke med "pakkepris", eller er dette uklart enda?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi prøve å komme oss litt videre i denne tråden?

Har du fått noen tilbakemelding fra Komplett ang hovedkort Lygren?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Avventer fremdeles svar fra Komplett. De advarte meg i tilbakemeldingen at tiden før jul er svært hektisk, så det er nok mulig vi må vente litt på tilbakemeldingene... Dette blir med andre ord dessverre ikke en HTPC som er klar rett rundt svingen, men et prosjekt der vi tar den tiden som trengs for å komme i mål.

Viftene i HD160 er jo på 80mm da, vil det si at vi kan regne med et høyt støynivå basert på dine erfaringer, Homealone? Hva foreslår du for løsning i vårt kabinett, tror du:

1. at det holder med 1 120mm saktegående vifte (husk at vi vannkjøler ikke, men CPU varmen avledes direkte ut av kabinett, og planen er at også GPU skal ledes ut av kabinettet)
    2. har vi plass til en 120mm vifte da??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en 120 mm vifte vil alltid flytte mer luft en tilsvarende 80mm ved samme antall RPM, så 120mm er jo ønskelig. Men er det ikke større plass må man bare ta til takke med 80mm. Men pass på vifter som snurrer sakte fra starten av (før viftestyring). For å få luftgjennomstrømming trenger man ikke utrolig høye hastigheter og da vil ikke en god 80mm støye noe heller.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det beste er å kjøpe nye stillegående vifter som har et moderat støynivå i forhold til ytelse. Papstvifter er et meget godt valg.

Dersom vi velger hovedkort med viftestyring, kan den enkelte bruker velge forhold mellom støy og ytelse selv. Jeg antar at de medfølgende viftene kan være bra nok dersom de er koblet til en viftestyring. Komplett selger jo zalman viftestyring til 39 kr: Komplett.no - Zalman Spenningsregulator
    Dette er en mer permanent løsning som ikke er hensiktsmessig ved hyppige temp.justeringer.

Målet må være å få luftflyt fra fremkant til bakkant av kabinett. Dessuten må det komme lik mengde eller mer luft ut enn hva som kommer inn. Overtrykk i kabinett genererer mer støy.

Det Zalmankabinettet har vel ikke vifter i front så undertrykk blir uunngåelig. Dette er greit.

Jeg tror ikke noen 120 mm vifte lar seg gjøre. Finnes det noen cpu-kjølerere hvor viften står loddrett og blåser luften ut av kabinett?

Jeg tror den cpu-kjøleren jeg har nevnt tidligere fra Zalman er det beste valget. Den blåser luften rett ut av kabinettet. Denne vil altså gjøre mye av jobben kabinettviftene skal gjøre samtidig som den kjøler cpu.

Jeg tror (uten å ha noen tall å vise til her) at overnevnte cpukjøler og en 80mm vifte i bakkant vil være nok for å kjøle tilstrekkelig.

Ang dine spørsmål Lygren:

1: En vanlig kjøler med en 120 mm vifte vil ikke lede varmen direkte ut av kabinett, men bare hvirvle denne rundt i kabinettet. Alle kjølere jeg kjenner til med 120 mm vifte blåser luften rett ned på cpu-kjøler. Da blir luften sirkulerende i kabinettet og lage støy pga friksjon.

2: Skal en kraftig cpu-kjøler med 120 mm vifte fungere tilfredsstillende må den ha god klaring mellom vifte og toppdeksel av kabinett. Hvis ikke vil den bare suge den samme "gamle" luften. Jeg forutsetter at å lage hull i kabinettet til en 120 mm vifte ikke er aktuelt?

Alle viftene bør altså blåse i samme retning.

Side 24 av 43 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •