Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 43 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av andrull
    Hei, tenker jeg henger meg på denne diskusjonen.

Angående harddisker, så er det faktisk et hav av forskjell på den eksakte modell, så å si at 7200RPM disker har en høyfrekvent lyd, eller bråker mye mer osv.. blir ikke riktig å si.
    Generelt sett, så er det riktig at 5400RPM ER mer stille enn den gjennomsnittlige 7200RPM harddisken.

Men her skal vi vell heller ikke ha en gjennomsnittlig harddisk heller.
    Kjøper du deg en av de mest stillegående harddiskene med 7200RPM, så mener jeg at at du ikke vil høre forskjell. (mye på grunn av at begge er svært støysvake)

- Sitter her med en 5400RPM disk fra min bærbare PC, og en WD caviar16 7200RPM bare en meter ifra mitt hode og må si at de ikke bråker det spor. (nei har ikke dårlig hørsel)
    Eneste forksjellen er at kanskje WD disken suser litt mer under oppstarter av windows. Men til gjenngjeld så er det små knitrelyder ifra 5400RPM disken generelt sett.
    Enkelte argumenterer for at dette prosjektet ikke er ambisiøst nok, de vil basere seg på 2.5" laptopharddisker fordi disse er mer stillegående. Og yter betydelig lavere og har veldig liten kapasitet. Folk prioriterer forskjellig.

Poenget er ikke hvorvidt man går for 7200 eller 5400 drive. Poenget er at rå ytelse på disklesing sannsynligvis ikke oppleves som hemmende for det typiske bruksområdet på en slik maskin i motsetning til det meste annet. Den skal kjøre et program i gangen, og skjelden laste inn andre programmer enn HTPC-frontenden. Da er den største datamengden den kommer til å behøve gitt av 1080p komprimert video som er 30mbit/s i verste fall, mens harddisker typisk er 500mbit/s. Altså er det litt å gå på.

Jeg har sagt det samme til de som krever RAID.

Uansett ønsker mange å redusere vibrasjon fra disk til kabinett med forskjellig absorberende materiale, som jeg har dokumentert lengre bak i tråden.

ettersom du nærmest kan få støyen (eller den fraværende støyen) så kan jeg ikke fatte at noen ønsker seg en treg PC, allerede før de motar den.
    Vi kan trygt konkludere at folk har forskjellige terskler hva gjkelder støy. Den ferdigbygde silent HTPC-en som var designet av Mike på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers var begrenset av harddisk-støy. Fordi alt annet var så stillegående så var harddisken den komponenten som støyet mest.

- Angående Skjermkort, så er AGP nesten tatt av markedet, og er det desidert dyreste og dårligste alternativet. Det finnes faktisk ingen gode grunnen til å velge en dyrere, tregere, mindre kompatibel og rett og slett dårligere teknologi som da AGP er.

- Pci-e skjermkort har nyere, raskere mer støysvake og utvikler mindre vamre.
    hvorfor? Jo fordi alle skjermkort lages i dag orginalt på Pci-e, og for å få et skjermkort til å bli AGP så kreves det at skjermkortet får en ekstra "brikke" som utvikkler mye varme. AGP skjermkort er også basert på teknologi som utvikler mye mer varme.

Pci-e skjermkort kan derfor ha bedre ytelse, utvikle mindre varme, og ha en bedre kjøler. og du kan da få en PC som bruker mindre strøm, den blir mindre varm og er mer støyfri/100% støyfri (passiv kjøling), og ikke minst bedre ytelse. TIL SAMME PRIS.
    (er lurt å ha til f. eks avspilling av HD materiale, som krever mye av skjermkort og prosessor om man har riktig kodekser for det)

Du kan også oppgradere skjermkortet om du ønsker det. (noe du har mye dårligere mulighet på AGP)
    Ingen argumenterer for AGP skjermkort. Det var en forumbruker som ikke var så fryktelig flink å lese andres poster som startet en fryktelig diskusjon rundt at det på død og liv måtte være SLI skjermkort på en slik maskin. Når jeg spurte om han kunne garantere at kort nr 2 var i bruk også ved dekoding av video, ikke bare til spill så fikk jeg beskjed om å kjøpe to harddisker og prøve selv...

Behovet for skjermkort som støtter hw akselerasjon av video-dekoding er nevnt på side 1 eller 2 og utallige ganger etter det så jeg ser ikke poenget med å gjenta det?

-k

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    SLI blir ikke aktuelt, både grunnet pris, men også grunnet varmeutvikling/støy og pr. dato lite eller ingen dokumentasjon rundt effekt på video. Dette skal være en HTPC med kriterie til støy og stabil HD-avspilling, som gjerne også kan fungere godt til spill, men uten noen spesielle krav utover det ettersom det går på bekostning både av pris og støy. Det kunne selvsagt vært et poeng å finne et hovedkort med SLI-støtte for de som måtte ønske å kjøre SLI på denne PCen, noe jeg tror kortet vi pr. dato vurderer støtter? Komplett.no - MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    SLI blir ikke aktuelt, både grunnet pris, men også grunnet varmeutvikling/støy og pr. dato lite eller ingen dokumentasjon rundt effekt på video. Dette skal være en HTPC med kriterie til støy og stabil HD-avspilling, som gjerne også kan fungere godt til spill, men uten noen spesielle krav utover det ettersom det går på bekostning både av pris og støy. Det kunne selvsagt vært et poeng å finne et hovedkort med SLI-støtte for de som måtte ønske å kjøre SLI på denne PCen, noe jeg tror kortet vi pr. dato vurderer støtter? Komplett.no - MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16
    Enig med Lygren.

Kan det settes en dato for når forslag til hovedkort skal være klart?
    Jo snarere jo bedre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vi må bare bli enige om at vi har gjort et godt valg, så går vi videre til neste komponent. Vi kjører ingen avstemning på hovedkortet alene, men hvis det er stemning for å kjøre mATX og mobile CPU vs. ATX og vanlig CPU gjør vi det. Vi må uansett finne et passende hovedkort til ATX-varianten!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstemning over hvor mange innstikkskort(plasser) folk krever? Det vil jo avgjøre mATX vs ATX i alle fall.

*Grafikk-kort
    *Audio
    *TV-tuner

Er vel dekkende for de fleste? Noen vil ha 2x tunere og grafikk-kort som tar opp to slotter. Men folk har jo så forskjellige behov. Finne ut hva folks mening er ang interne PCI-komponenter kontra eksterne USB. For min egen del er eksterne usb-bokser rotete, men noen ønsker ikke å åpne kabinettet for å sette inn ting. Både tuner og audio finnes nå i gode, økonomiske varianter for USB, men det blir som sagt mer rotete.

Forslag til avstemning:
    1. 1x grafikk (PCI-E x16) + 3x PCI/PCI-E slotter er nok - resten tar jeg via USB
    2. Jeg krever mer intern utbyggingsplass (inntil en grafikk og 6 PCI/PCI-E)

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Avstemning over hvor mange innstikkskort(plasser) folk krever? Det vil jo avgjøre mATX vs ATX i alle fall.

*Grafikk-kort
    *Audio
    *TV-tuner

Er vel dekkende for de fleste? Noen vil ha 2x tunere og grafikk-kort som tar opp to slotter. Men folk har jo så forskjellige behov. Finne ut hva folks mening er ang interne PCI-komponenter kontra eksterne USB. For min egen del er eksterne usb-bokser rotete, men noen ønsker ikke å åpne kabinettet for å sette inn ting. Både tuner og audio finnes nå i gode, økonomiske varianter for USB, men det blir som sagt mer rotete.

mvh
    Knut
    Trenger trolig ikke stort mer, men et atx kort er større og gir mer spillerom.

Bruk av microatx-hovedkort og vannkjølt skjermkort blir ofte umulig da kortene blir stående for nærme hverandre. Ikke plass til gpukjøler og vannkabler rett og slett.

Jeg stemmer for et atxkort da vi har mer plass å kunne fikle med selv etterhvert. Synes det er greit å ha litt valgmuligheter for evt løsninger vi kan finne på selv i etterkant.

Rent prismessig vil vel vanlig atx med "normal" cpu bli billigere også. En mobile cpu er ganske mye dyrere.

Mobile: Komplett.no - Intel Core 2 Duo T7400 2.16GHz PC667, 4M BOXED
    Vanlig: Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Socket 479 hovedkort støtter dessuten langt lavere systembus... Mulighet for å overklokke mye bør være til stede.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Trenger trolig ikke stort mer, men et atx kort er større og gir mer spillerom.

Bruk av microatx-hovedkort og vannkjølt skjermkort blir ofte umulig da kortene blir stående for nærme hverandre. Ikke plass til gpukjøler og vannkabler rett og slett.

Jeg stemmer for et atxkort da vi har mer plass å kunne fikle med selv etterhvert. Synes det er greit å ha litt valgmuligheter for evt løsninger vi kan finne på selv i etterkant.

Rent prismessig vil vel vanlig atx med "normal" cpu bli billigere også. En mobile cpu er ganske mye dyrere.

Mobile: Komplett.no - Intel Core 2 Duo T7400 2.16GHz PC667, 4M BOXED
    Vanlig: Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Socket 479 hovedkort støtter dessuten langt lavere systembus... Mulighet for å overklokke mye bør være til stede.
    Valg av prosessor kan gjøres noenlunde separat av valg av formfaktor. Jeg ville bare se om alle mATX-kort måtte ekskluderes eller om brukernes krav gjorde at alle muligheter er åpne.

Når det gjelder prosessor så tror jeg at forskjellen mellom en (evt) undervoltet stasjonær Core2 duo og en mobil en er fot liten til å forsvare peset det er med spesial-sokkel.

mvh
    k

Newcomer andrull sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Enkelte argumenterer for at dette prosjektet ikke er ambisiøst nok, de vil basere seg på 2.5" laptopharddisker fordi disse er mer stillegående. Og yter betydelig lavere og har veldig liten kapasitet. Folk prioriterer forskjellig.

Poenget er ikke hvorvidt man går for 7200 eller 5400 drive. Poenget er at rå ytelse på disklesing sannsynligvis ikke oppleves som hemmende for det typiske bruksområdet på en slik maskin i motsetning til det meste annet. Den skal kjøre et program i gangen, og skjelden laste inn andre programmer enn HTPC-frontenden. Da er den største datamengden den kommer til å behøve gitt av 1080p komprimert video som er 30mbit/s i verste fall, mens harddisker typisk er 500mbit/s. Altså er det litt å gå på.

Jeg har sagt det samme til de som krever RAID.

Uansett ønsker mange å redusere vibrasjon fra disk til kabinett med forskjellig absorberende materiale, som jeg har dokumentert lengre bak i tråden.

Vi kan trygt konkludere at folk har forskjellige terskler hva gjkelder støy. Den ferdigbygde silent HTPC-en som var designet av Mike på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers var begrenset av harddisk-støy. Fordi alt annet var så stillegående så var harddisken den komponenten som støyet mest.

-k
    Ja det finnes forskjellige terskler angående støy, men dette var snakk om to harddisker som sitter på en pult rett i fronten. Og selv om en 7200RPM vibrerer noe mer, så betyr det ikke at den støyer mer. En harddisk kan da lage ulyder uansett, og akkurat dette har flere 5400RPM harddisker vist seg å gjøre. Dette mener jeg veier opp, for litt høyere vibrering, og at støyen nesten blir like mye. (selv om en terskel er høy/liten, så har jeg da hørsel nok til å høre forskjell på to forskjellige harddisker, og det er at forksjellen er så liten at det ikke er de store argumentene for det)
    Mye billigere pr GB + mer diskplass burde også være en avgjørende faktor?

For er støyfaktor forskjellen såpass liten så ville jeg sagt at diskkapasitet og generell ytelse faktisk har noe å si det også.

Nå skal det også legges til at man ikke kan beregne ytelsen på en harddisk etter MB/s eller Mbps...
    På mindre filer osv.. kan den godt ha maks 11Mbps osv..

Og mange ville jeg tro også satte god pris på å legge ved eventuelle backup av filmer osv..

Skal PCen BARE brukes til 1080P avspilling (som det nærmest hører ut som her) så er det billigere å bedre å kjøpe en HD-DVD/blueray spiller...

Angående SLI, så ville jeg ikke hatt noe slikt i en PC heller. (har selv SLI, så jeg vet hva jeg snakker om) Og er heller for de svært intresserte.
    Da det også kan være buggete, og strømforbruket går også kraftig opp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Maskinen er ikke kun tiltenkt HD-DVD/Blu-Ray, det står jo klart og tydelig i første post andrull. Det er imidlertid et kritiere at dette skal fungere knirkefritt på denne HTPCen når disse drevene blir tilgjengelig til en levelig pris om relativt kort tid. Dette skal være en AV-HTPC, med bred støtte for avspilling av HD fra fil (.ts), DVD fra plate eller nettverk eller streaming fra nett når det blir tilgjengelig. I tillegg kommer selvsagt alle øvrige aspekter en PC takler, det være seg bilde- og videoredigering, spilling og alt annet en benytter en PC til i dag. Dette prioriteres i den grad det ikke går i for stor grad på bekostning av øvrige kriterier til PCen (støy) samt selvsagt pris.

En stillegående 7200rpm disk tror jeg er mest naturlig, 5400rpm blir litt sært, tror en del kan reagere på det selv om det i praksis ikke er veldig farlig. Samtidig må denne HTPCen ha kommersielt appell, så det er viktig at vi ikke tenker for sært her... Det finnes jo 7200rpm-disker som støyer svært lite, og Zalman-kabinettet har jo også medfølgende puter disken ligger på, som gir videre støydempning.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da gå an å være uenig uten å tilte? Det må da også gå an å få til en HTPC uten å starte nok en krig? Jeg hadde ikke peil før denne tråden startet, og har vel egentlig ikke fått så mye mere etter de siste innleggene heller.
    Var det noen som sa skjerpings...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, da måtte det renses opp litt her. Lars J, du har 1 mnd pause fra AVforum, forstår at dette temaet er noe som fyrer deg opp, men det forsvarer ikke en slik oppførsel. Ærlig talt, 5400 eller 7200rpm må det kunne gå an å diskutere sivilisert uten å denge løs på medlemmer, forumet og innholdet i tråden på en slik måte...

Nå må vi tilbake til tema ASAP, hvis vi forholder kommunikasjonen høflig, saklig og rolig skal vi nok klare å bli enige til slutt også!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir denne PC`en på musikk? Blir den sjef på kinolyd, blir den vel litt konge på musikk òg kanskje? Og da er CD/DVD-audio/SACD innbakt i spørsmålet.

(Fint med litt editing)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    SACD og HTPC tror jeg aldri blir noe av, mens CD/DVD-A vil jo fungere fint over digitale utganger. Kvaliteten på de analoge utgangene blir vel kanskje ikke helt i high-end klassen, men vi setter vel inn et Creative xfi lydkort tenker jeg, og lydkvaliteten fra disse er faktisk relativt imponerende. Nå hadde jeg vel personlig kjørt lyden fra en CD-spiller på et skikkelig hi-end oppsett som ditt, wizkid, men til digital lyd, enten i wav eller MP3 etc. er jo PCen ypperlig da...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jeg gjort også, hadde det vært mulig å få testet i hjemmet uten å vente i månedsvis. Langt mellom sjappene på Nordmøre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    SACD og HTPC tror jeg aldri blir noe av, mens CD/DVD-A vil jo fungere fint over digitale utganger. Kvaliteten på de analoge utgangene blir vel kanskje ikke helt i high-end klassen, men vi setter vel inn et Creative xfi lydkort tenker jeg, og lydkvaliteten fra disse er faktisk relativt imponerende. Nå hadde jeg vel personlig kjørt lyden fra en CD-spiller på et skikkelig hi-end oppsett som ditt, wizkid, men til digital lyd, enten i wav eller MP3 etc. er jo PCen ypperlig da...
    Jeg kan kjøre HDCD på min HTPC. Det skal vel fungere med å legge inn SACD også?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    SACD blir jo noe ganske annet da, helt eget system. Tror ikke de vil fungere på en PC nei, men det må gjerne bekreftes.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Kjenner ikke noe særlig til SACD, men regnet med at en slik plate kunne legges inn på harddisk og så kjøre signalet ubehandlet via SPDIF og inn i forsterker.

Bare en tanke. Skal teste en gang hvis jeg får tak i en slik plate.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD er ikke basert på PCM og kan ikke avspilles av PC. Jeg tror aldri dette vil bli mulig heller.

Avspilling av DVD-A er mulig i enkelte versjoner av enkelte DVD-software.

Det er også mulig via uhumske metoder å rippe DVD-A til wav eller flac. Jeg tror egentlig at det er den beste metoden for å unngå å binde seg opp til sære avspillingsprogrammer og hardware: ripp alle dine CD-er og DVD-A til FLAC, og spill den av fra harddisk. SACD må du spille av fra en egen stand-alone spiller. HDCD (som egentlig er en vri på vanlig CD) lar seg spille av med MediaPlayer (eller alle applikasjoner som baserer seg på den) etter at Microsoft kjøpte opp teknologien.

mvh
    Knut

DVD-Audio - Wikipedia, the free encyclopedia

"DVD-Audio's copy protection was overcome in 2005[7] by tools which allow data to be decrypted or converted to 6 channel .WAV files without going through lossy digital-to-analogue conversion. Previously that conversion had required expensive equipment to retain all 6 channels of audio rather than having it downmixed to stereo. In the digital method, the decryption is done by a commercial software player which has been patched to allow access to the unprotected audio. The method is still in early stages, for example having problems with watermarked disks. As the DVD-A format has not gained wide commercial interest or acceptance, decryption tools are still very primitive."

Super Audio CD - Wikipedia, the free encyclopedia

"SACD has several copy prevention features at the physical level which, for the moment, appears to make SACD discs impossible to copy. These include physical pit modulation and 80 bit encryption of the audio data, with a key encoded on a special area of the disk that is only readable by a licensed SACD device. The HD layer of an SACD disc cannot be played back on computer CD/DVD drives, nor can SACDs be created except by the licensed disc replication facilities in Shizuoka and Salzburg. [1]

It is possible to capture the DSD digital audio signal after the decryption stage right before the digital to analog converters of an SACD player, but since there is practically no way for the public to make their own SACD discs this does not pose a major threat."

Men:
    dvdupgrades & highdefinition.ch:

"Enjoy the high resolution on your DVD-Audio / SACD: S/P-DIF is the ideal way to transport audio signals in your HiFi or hometheatre system since there is no loss of quality. This board transports the PCM audio signals completely unchanged as they come from the players decoders/demultiplexers except SACD/DSD which is converted to PCM 88.2khz or 176khz first"

Dette er et hardware-kort til $800 som må settes inn i en stand-alone SACD-avspiller.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha! Det ser ut til at tråden stilner litt. Skal vi si oss enige i hovedkort nå eller skal vi fortsette å bruke tid på det?

Synes vi skal ta skrittet videre nå.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest mye, ikke alt, men våger meg på et lite innspill. HTPC har så langt kun vært en litt våt drøm nettopp fordi det er så mange utfordringer man møter under komponering av HW. Jeg skal i alle fall prøve å holde meg til komponenter jeg har litt erfaring med.

Harddisk
    Aller først syntes jeg vi bør legge diskusjonen rundt harddisker død, kjøp en normal billig 7200disk. En HTPC brukes i all hovedsak til avspilling av store filmer så RAID eller disker med 10.000-15.000RPM er å skyte spurv med kanon, både mht til ytelsen og ikke minst pris. Opplever man hakking har man sansynligvis fragmentert disk. Kjører man virusscan e.l. under filmtitting ber man om bråk uansett.
    Tidligere nevnte Spinpoint-serien til Samsung er særdeles stillegående, det samme er Hitachi Cinemastar. 300Gb disker gir vel mest kapasitet per krone. En HTPC er stort sett et supplement til en PC. Kjør tunge oppgaver på den og last ned til HTPC via (W)LAN.

Lydkort.
    Har selv X-fi Extreme Music og det er en kraftpakke av et lydkort. Det støtter alle tre moduser (Gaming, Entertainment og Audio Creation). Hvis vår HTPC ikke skal være noe gamingmaskin (som også vil være fordyrende) finnes det nå billigere bulk-alternativer av X-FI; Extreme Audio. Det har 'kun' entertainmentmode, men kortet decoder DTS og DD-ex og burde dekke behovet og vel så det.

Så lenge vi bruker innstikkskort for lyd og bilde vil en fremtidig oppgradering være enkel. Det er ikke hensiktsmessig å bruke mye penger på deler som kan møte utfordringer som kommer om et par år. Det blir for dyrt og vil sterkt begrense antall personer som faktisk kommer til å kjøpe en enhet. Det bør kanskje også stilles spørsmål til behovet for 2Gb RAM på en HTPC, samt det reelle behovet for DualCore CPU (gjøres decoding på en eller flere tråder..?). Vista kan jeg ikke nok om enda, annet enn at det er vesentlig dyrere lisens enn XP. Mediasenterfunksjonaliteten skal imidlertid være meget bra, så vi skal vel ikke helt glemme Vista heller. Absolutt rimeligste software blir vel Linux og MythTV, men det kan igjen resultere i sunn skepsis for overgang til nytt OS.

Jeg har som sagt ikke lest alle 22 sidene, men har ballen blitt kastet over til leverandørene? Typisk gi de noen absolutte krav, noen 'nice to have' krav og se hva de kommer opp med? Spesielt dimernsjonering i forhold til reelt behov kan vi spare endel penger på uten at vi merker det på ytelse. Vi skal se film, ikke beregne langtidsvarselet for Storm Weather Center..

Side 23 av 43 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •