Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 43 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 843
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har 2 5400 rpm disker i min HTPC og er godt fornøyd. Kan ikke merke noen ytelsesforskjell. Sikkert mulig å måle men...

Kjøte disse med tanke å minst mulig høyfrekvent støy som disker ofte lager. Disse har vært helt topp i så måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Hehe ,neida jeg er ikke hissig -bare uenig med deg.
    SLI er raskere i et godt oppsett iogmed at belastningen vil skjer på to GPU'r istede for en slik som er på AGP kort.
    Og dette har du målt for dekoding av 1080p video? Jeg tror ikke du har det, men at du snakker om spill-ytelse. Det er ikke nødvendigvis samme ting.
    Vel regnestykke angående søketid ? Er det nødvendig da?
    Det sier seg da selv at en disk som sviver på 7200RPM vil bruke kortere tid på å indeksere en fil en en disk på 5400 (?!)

-Bare til info så har dagens disker en RPM på opptil 15k.
    Hvis du leser det jeg skriver nå:
    Ved avspilling av video som har en maks bitrate på 25mbit. Hvordan vil 60mBYTE/s (=500mbit) hjelpe meg å se filmen kontra en som er f.eks 250mbit? Mener du at jeg bør se den i 5x hastighet? Det ville jo være greit slik at man ble fortere ferdig da...

Jeg ser at raske harddisker generelt er en bra ting, og det er sikkert fint når man skal dumpe store mengder data inn på denne maskinen. Jeg ser ikke at det har like stor betydning som i en generell PC.

Det høres ut som om det du ønsker deg er en gamer-pc. Da tror jeg ikke at denne kommer til å tilfredsstille deg.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke de som har peiling på bygging av pcer legge ut sitt forslag på de forskjellige komponentene som trengs. Da kan vi ta utgangspunkt i disse forslagene og få litt fremdrift på prosjektet.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomas76
    Kan ikke de som har peiling på bygging av pcer legge ut sitt forslag på de forskjellige komponentene som trengs. Da kan vi ta utgangspunkt i disse forslagene og få litt fremdrift på prosjektet.
    Det er ikke min jobb, men leste du det som ble sagt av trådstarter et par poster opp? Les hele tråden...

Det er flusst av forslag tidligere i tråden. Kabinett er avgjort, det neste er hovedkortet (Hovedkortet bestemmer mye av den videre hardwaren)

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda ,jeg skjønner hva du skal frem til. Men uansett si at du skal rippe film ,eventuellt flytte store mengder data. Hadde det ikke da vært kjekt med raske disker for og bli fortere ferdig. Og ja, den forskjellen er merkbar fra 5400 kontra 7200 (++) .Men når sant skal sies så har jeg har kanskje litt mer erfaring med spill/spillpcer enn HTPC pcer. Men i prinsippet vil likevel skjermkort basert på spill være raskere iogmed at dem må rendere mye mer data en hva som skjer under film avspilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt gitt mange gode forslag i løpet av denne tråden. Problemet er at det blir for mange poster, repitisjoner og uorganisert diskusjon. Hva om alle som ikke har gjort det leser igjennom hele tråden (jeg vet det er kjedelig) og samtidig får en kjapp innføring i hva en HTPC er og kan være, hvilke avveininger man må gjøre etc?

De som ikke vil det kan i det minste ta en titt på denne som dekker alle grunnleggende prinsipper:
    MCPC.no forum -> Media Center PC guide

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i prinsippet vil likevel skjermkort basert på spill være raskere iogmed at dem må rendere mye mer data en hva som skjer under film avspilling.
    Ok. Velg å tro at i prinsippet så blir en ferrari raskere av å ha en ekstra motor på taket. Det er deg helt fritt og jeg har ikke noe behov for å argumentere mot deg. Jeg anbefaler dog at ingen følger ditt råd.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel ,hvorfor ikke bare skaffe deg en 5400RPM disk og en stk 7200RPM disk for og prøve da? Det samme gjelder ram , 1GB ram er raskest fordelt over 2x512 brikker ,likeså er 2gb ram raskest fordelt over 2x1024 brikker.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ok. Velg å tro at i prinsippet så blir en ferrari raskere av å ha en ekstra motor på taket. Det er deg helt fritt og jeg har ikke noe behov for å argumentere mot deg. Jeg anbefaler dog at ingen følger ditt råd.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel ,hvorfor ikke bare skaffe deg en 5400RPM disk og en stk 7200RPM disk for og prøve da? Det samme gjelder ram , 1GB ram er raskest fordelt over 2x512 brikker ,likeså er 2gb ram raskest fordelt over 2x1024 brikker.
    Jeg har ikke mer å si. Hvis du leser det jeg faktisk har skrevet i postene til deg kan vi ta diskusjonen etterpå. ok?

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HerreJemini da! (blir litt oppgitt her)

Ingen diskuterer OM en 7200 disk er kjappere enn en 5400 disk. Det som diskuteres er om det trengs noe annet enn 5400rpm på disken for å ta hensyn til de krav som stilles av

... here goes...

.. en filmavspiller-htpc.

DrE

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei den er grei , trenger ikke henge med leppa likevel!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel greit nok det at 5400 kanskje til tider er mer stillegående en 7200 disker.
    Men hvor er sammenhengen når dere sier dere vil ha en forholdsvis rask PC for film når dere vurderer og sette inn en disk som vil resultere i dårligere ytelse !? Bare skjønner ikke logikken her.

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    HerreJemini da! (blir litt oppgitt her)

Ingen diskuterer OM en 7200 disk er kjappere enn en 5400 disk. Det som diskuteres er om det trengs noe annet enn 5400rpm på disken for å ta hensyn til de krav som stilles av

... here goes...

.. en filmavspiller-htpc.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det er ikke min jobb, men leste du det som ble sagt av trådstarter et par poster opp? Les hele tråden...

Det er flusst av forslag tidligere i tråden. Kabinett er avgjort, det neste er hovedkortet (Hovedkortet bestemmer mye av den videre hardwaren)
    Har faktisk fulgt med på hele tråden, unskyld at jeg ikke husker alt som er skrevet før, posten er tross alt kommet opp i 22 sider. Det virker bare som om at vi ikke kommer noen vei. Derfor forslaget mitt.

Beklager at jeg er utålmodig, men jeg er i beite for en HTPC raskt.. :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor er sammenhengen når dere sier dere vil ha en forholdsvis rask PC for film når dere vurderer og sette inn en disk som vil resultere i dårligere ytelse !? Bare skjønner ikke logikken her.
    Hvis vi alle prøver så godt vi kan å forstå hva en rask filmavspillings htpc er, så blir vi nok enig, og logikken vises litt klarere for de som tviler.

rask er relativt til hva du måler, må vite.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg er utålmodig, men jeg er i beite for en HTPC raskt.. :-D
    Ta en kaffe og legg beina på pulten, det er tross alt viktige detaljer å bli enige om :-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg skjønner meget godt hva som diskuteres. Er bare ikke enig i noen av måtene det blir gjort på. Men men greit nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke din logikk i å argumentere for å sette inn dyrere, varmere og mer bråkete komponenter som tilbyr en ytelse som ikke vil bli brukt i en HTPC.

Jeg har prøvd å forklare på alle mulige måter at din logikk mhp SLI muligens er feil, at en hvilken som helst harddisk er 10 eller 20ggr så rask som det denne maskinen skal brukes til, men det er litt vanskelig å nå fram. Jeg foreslår at vi parkerer diskusjonen så denne tråden kan brukes til det den skal brukes til: For folk som faktisk vil ha HTPC å diskutere fram hvilke komponenter som er hensiktsmessig.

Hvis du overhodet ikke interesserer deg for HTPC, hvorfor deltar du da?

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må få litt progresjon her folkens. Denne tråden blir litt avsporet av og til.
    Jeg skal ta min del av skylden.

Kabinett er valgt. Neste post er hovedkort. Jeg mener VIIV-funksjon høres spennende ut. Det eneste hovedkortet på komplett i ATX-utførelse er det som Lygren fant: Komplett.no - MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16

Diskusjonen videre bør altså være hvorvidt dette kortet er bra nok til vårt formål eller om vi bør velge et annet.

La oss diskutere og krangle om de ulike elementene etterhvert som de skal avgjøres.

Enige i dette folkens?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min logikk for og argumentere er blant annet :
    Med dagens utvikling er det ikke lenge før 1080P er ut og nye oppløsninger er inn. SLI er den nyeste og mest fremmtidsrettede metoden som ble gjenoptatt fra den tid 3dFX var kongen. Hvorfor ikke bygge en pc som faktisk klarer og overleve 2-3 år uten å måtte oppgradere /bytte deler.

-For den som bare vil ha en pc og se en enkel film på ,greit nok men da trengs heller ikke dual core for den saks skyld.

-Jeg er ikke ute etter og kverulere ,heller bare stiller jeg spørsmål for hva som skal være framtiden for pcen. Kjøpes det inn hovedkort nå som kun støtter AGP så vil neste mulighet for oppgradering på skjermkortfronten sansyligvis være og måtte bytte ut både hovedkort og skjermkort ,istede for kun skjermkortet. SLI funksjonen er kanskje å ta litt hardt i ,men uansett 1stk 16x pci e er raskere en AGP og vil dermed holde seg lengre både i pris og ytelse.

Newcomer andrull sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tenker jeg henger meg på denne diskusjonen.

Angående harddisker, så er det faktisk et hav av forskjell på den eksakte modell, så å si at 7200RPM disker har en høyfrekvent lyd, eller bråker mye mer osv.. blir ikke riktig å si.
    Generelt sett, så er det riktig at 5400RPM ER mer stille enn den gjennomsnittlige 7200RPM harddisken.

Men her skal vi vell heller ikke ha en gjennomsnittlig harddisk heller.
    Kjøper du deg en av de mest stillegående harddiskene med 7200RPM, så mener jeg at at du ikke vil høre forskjell. (mye på grunn av at begge er svært støysvake)

- Sitter her med en 5400RPM disk fra min bærbare PC, og en WD caviar16 7200RPM bare en meter ifra mitt hode og må si at de ikke bråker det spor. (nei har ikke dårlig hørsel)
    Eneste forksjellen er at kanskje WD disken suser litt mer under oppstarter av windows. Men til gjenngjeld så er det små knitrelyder ifra 5400RPM disken generelt sett.

- En avspilling av 1080P krever ikke at du har 7200RPM, men hvem har vell lyst til å ikke ha mulighet å spille av film om du i tillegg ønsket å ta en virusscan, defragementering eller lignende.
    Hvem har vell lyst til å vente evigheter på at OSet skal boote opp? Hvem har lyst til å vente generelt mer enn mulig?
    I en hver PC, så er ofte harddisken flaskehalsen. (med unntak av i dataspilling, der den direkte ytelsen ikke har noe å si på harddisken)
    Og ettersom du nærmest kan få støyen (eller den fraværende støyen) så kan jeg ikke fatte at noen ønsker seg en treg PC, allerede før de motar den.

- Faktisk så er det i de aller fleste tilfeller harddisken som er for treg som gjør at folk kjøper seg ny PC. (fordi de tror selve PCen er treg) Dette er da helt feil, og bare med en 7200RPM så vil PCen "eldres" dobbelt så raskt.
    Så på lang sikt KAN det være mye å spare i en 7200RPM Disk.

Husk at det også er store forksjeller i ytelse og i støy på de forskjellige 7200RPM diskene. Å si at alle bråker, eller at alle har god/dårlig ytelse blir helt feil, og det er ikke riktig å skille alle over en kam.

- Angående Skjermkort, så er AGP nesten tatt av markedet, og er det desidert dyreste og dårligste alternativet. Det finnes faktisk ingen gode grunnen til å velge en dyrere, tregere, mindre kompatibel og rett og slett dårligere teknologi som da AGP er.

- Pci-e skjermkort har nyere, raskere mer støysvake og utvikler mindre vamre.
    hvorfor? Jo fordi alle skjermkort lages i dag orginalt på Pci-e, og for å få et skjermkort til å bli AGP så kreves det at skjermkortet får en ekstra "brikke" som utvikkler mye varme. AGP skjermkort er også basert på teknologi som utvikler mye mer varme.

Pci-e skjermkort kan derfor ha bedre ytelse, utvikle mindre varme, og ha en bedre kjøler. og du kan da få en PC som bruker mindre strøm, den blir mindre varm og er mer støyfri/100% støyfri (passiv kjøling), og ikke minst bedre ytelse. TIL SAMME PRIS.
    (er lurt å ha til f. eks avspilling av HD materiale, som krever mye av skjermkort og prosessor om man har riktig kodekser for det)

Du kan også oppgradere skjermkortet om du ønsker det. (noe du har mye dårligere mulighet på AGP)

Konklusjon:
    Velg et hovedkort som har støtte for Pci-e, og en harddisk som er stillegående og har 7200RPM. Jeg kan anbefale Denne: Hardware.no - Prisguide - Harddisk - Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA
    (den er ikke en av de raskeste, men til gjenngjeld knusk stille)
    Denne er også et godt kjøp, og er svært stillegående, men kasnkje ikke like mye. Den yter også bedre: Hardware.no - Prisguide - Harddisk - Western Digital Caviar SE16 250 GB

Side 22 av 43 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •