Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 43 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    O-Ringene er greit nok ,men jeg har hørt om flere som har fått problemer med at gummien over tid i spenn morkner å disken(e) til slutt faller ned. Dette er alldeles ikke noe man blir spesiellt begeistret for.
    silentpcreview.com | View topic - HDD vibration & noise reducing methods - ranked
    "Just a quick note on the "underwear" elastic I use: It's round in cross-section and has a core of a few rubber bands -- not ordinary rubber bands. A somewhat stretchty fabric is wrapped around the rubber core. Some have very small diameter (1/16"), and others are 3/16". You can choose the degree of elasticity.

I usually go for something ~1/8", not the stiffest or the softest. I have never had one break on me. I've probably used them in at least a dozen PC in the last ~18 months."
    Anbefaler dere heller til og kikke på disker som er stille i utgangspunktet samt at di har en lav arbeidstemperatur.
    Selvsagt. Men for enkelte er ikke de mest stillegående harddiskene stille nok, evt så er de for små (2.5" laptopdisker). Det er ikke snakk om enten eller, men både og.
    Kan også eventuellt kombineres med en passiv harddisk kjøler /Ribbe som den monteres inn i.
    Disse anbefales ikke. De gir generelt dårlig dekobling av vibrasjonsstøy.
    -Angående luftsirkulasjon /kjøling generellt så har zalaman mange gode kjølere som også støtter temperaturstyrt kjøling.
    Zalman har mange gode kjølere, jeg har en 7000 men de er langt fra enerådende lengre.
    Ser at speed-fan er nevnt tidligere i tråden , etter min mening er hele programmet ubrukelig og heller ingen garanti for at det vil fungere på valget av hovedkort.
    Hvordan er det ubrukelig? Det brukes hver dag på begge mine pc-er. Hovedkortet jeg anbefalte er anbefalt av spcr bl.a. pga mulighetene med speedfan.
    Selv ville jeg heller gått for vifter på 9-12 db (les papst) Uansett 1 eller 5 vifter så vil ikke støyen oppleves mer enn en vifte alene vil lage.
    Dette er ikke generelt rett. Ukorrelert effektaddisjon tilsier i utgangspunktet at en dobling av antall vifter burde gi +3dB. I praksis? Tja, du kan jo ta en titt på denne diskusjonen om emnet og empiriske data:

silentpcreview.com | View topic - Are 2 fans noisier than 1 blowing the same CFM?
    Hvis det forøvrig er ryddig for kabler og andre ting som hemmer luftsirkulasjonen i kabinettet vil det hele oppleves ganske så stille. For GPU kjøler anbefaler jeg passiv kjøling ,dette fordi GPU kjærnen på langt nær blir belastet like mye som v under harcore spilling over lengre tid. Film og spill er 2 vidt forskjellige ting og en passiv kjøling basert på heatpipe teknologi vil jeg tro er mer en godt nok bare for filmvisning såfremt lutfsirkulasjonen forøvrig er i orden inne i kabinettet.
    Du har fått med deg at folk her ønsker noen av de råeste grafikk-kortene nettopp for å kunne bruke hw akselerert video dekoding/post prosessering, og at et stort problem er å finne passivt kjølte (som man selvsagt vil ha) med tilstrekkelig ytelse og HDMI?

-k

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flere vifter gir mer støy, for hver støykilde på samme nivå økes totalstøyen med x-antall dB. Antall vifter bør derfor holdes til et minimum.

Pris kommer vi som nevnt tilbake til, hensynet i første omgang går til kriteriet rundt støy og støtte for prikkfri avspilling av 1080p@x264. Blir maskinen for dyr gitt disse kriteriene forkastes prosjektet. Støy er subjektivt, det samme er prikkfri avspilling, så her blir det rom for justeringer ettersom vi får satt sammen maskinen, tunet softwaren og sendt den rundt til test hos et utvalgt panel avanserte AV-brukere. Det er dette sluttpanelet som tar den endelige beslutningen rundt denne maskinen rent ytelses- og støymessig samt selvsagt funksjonsmessig.

Igjen; vi må finne ut av hovedkort, gjerne en mATX og en ATX-løsning. Jeg føler at speedfan, som jeg for øvrig selv har testet uten nevneverdig positiv effekt på min kontor-PC (dvs., er maskinen støyete i utgangspunktet, hjelper ikke selv speedfan), ikke er noe vi bør legge alt for stor vekt på, som Lars J sier her. Utgangspunktet bør være at maskinen takler relativt høy load uten å støye på et nivå som oppleves sjenerende, f.eks. <25dB@1m. Igjen, dette blir selvsagt subjektivt, men dette skal vi få endelig testet hos det avgjørende testpanelet der tilhørende bedre halvdel nok bør ha stor grad av "saying" i det spørsmålet.

Det at tråden blir både lang og litt usystematisk gjør ingen verdens ting så lenge en bare henter seg inn til tider og konkretiserer utviklingsprogressen så langt. Jeg vil oppdatere første innlegg med valgt kabinett snarlig (Zalman HD160).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -skal komplett evt annen webshop ferdigbygge HTPC-en og så selge den til sluttbruker slik at man dermed får support?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å sette opp en liste over hva dere har kommer frem til i f.eks det første innlegget eller noe? Har lite peil på dette, men idèen er veldig god. Og ikke minst så slipper sånne som meg å slite med å finne frem i denne jungelen også. Ser dette bra ut til slutt så blir det vel en del bestillinger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er første innlegg oppdatert med valgt kabinett: Zalman HD160...

OK; hovedkort... Her står vi litt stuck fremdeles... Vi ønsker jo VIIV (gir bl.a. mulighet til å slå av og på HTPCen som en vanlig DVD-spiller), det er svært hensiktsmessig... Samtidig ønsker vi slotplassene og funksjonene ATX-kortene byr på... For det tredje ønsker vi automatisk viftestyring, men her er det noe delte meninger, der noen mener Asus sin løsning er for dårlig, mens andre synes det funker bra. Problemet er at Asus ikke har noen ATX-kort med VIIV. Videre har Intel blitt nevnt, men dette er ikke konkretisert noe videre.

Her trenger vi noen gode forslag for å komme oss videre? Skal vi forhøre oss med Komplett vedrørende Intel hovedkort, og i så fall, hvilken variant skal vi forhøre oss rundt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dette er etter hva jeg forstår eneste hovedkort med VIIV-støtte og ATX på Komplett. Det mangler altså egne kretser for viftestyring og spørsmålet er jo at om vi egentlig trenger det? Komplett.no - MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16. Kortet benytter 975x chipssettet som jeg antar at fungerer like bra eller bedre enn 965?

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør jeg be folk begynne å tenke litt på operativsystem? Vista eller XP. Jeg antar at enkelte programmer ikke enda vil fungere optimalt under Vista. Samtidig så bør en huske på at XP er veldig gammelt nå.

Jeg mener vi bør gå for en løsning basert på Vista. Det er jo mer fremtidsrettet...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Da er første innlegg oppdatert med valgt kabinett: Zalman HD160...

OK; hovedkort... Her står vi litt stuck fremdeles... Vi ønsker jo VIIV (gir bl.a. mulighet til å slå av og på HTPCen som en vanlig DVD-spiller), det er svært hensiktsmessig... Samtidig ønsker vi slotplassene og funksjonene ATX-kortene byr på... For det tredje ønsker vi automatisk viftestyring, men her er det noe delte meninger, der noen mener Asus sin løsning er for dårlig, mens andre synes det funker bra. Problemet er at Asus ikke har noen ATX-kort med VIIV. Videre har Intel blitt nevnt, men dette er ikke konkretisert noe videre.

Her trenger vi noen gode forslag for å komme oss videre? Skal vi forhøre oss med Komplett vedrørende Intel hovedkort, og i så fall, hvilken variant skal vi forhøre oss rundt?
    Hei Lygren.

Hva mener du med mulighet for å skru av pc som en vanlig dvdspiller?

Jeg har aldri hatt VIIV på mine hovedkort, men jeg kan skru min HTPC av og på med fjernkontrollen som fulgte med kabinettet.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh.
    Nå gidder jeg ikke diskutere støy med deg, du får mene ditt å jeg mener mitt.
    Uansett, speedfan har derimot ikke funket på samtlige av alle pcene jeg har fiklet med opp gjennom årenes løp. Om du har fått det til bra for deg, uansett fins det ikke noe som er bedre en stillegående vifter. Da slipper man å tenke på å stille hastigheter o.l.

-Når det gjelder harddisk, mange laptopdisker kjører på 5400 RPM ironisk nok vurderers det seriøst å bruke en så treg disk. Så jeg skjønner ikke helt sammenhengen med über rask filmpc og 100% stillegående (Utelukket vannkjøling nå) Selv har jeg kun samsung disker å dem er stille og gode nok for de fleste.

-Skjermkort ,hvis du på død å pine skal ha det råeste på markede ,hvorfor i allverden er ikke SLI en vurdering da isåfall !?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Hei Lygren.

Hva mener du med mulighet for å skru av pc som en vanlig dvdspiller?

Jeg har aldri hatt VIIV på mine hovedkort, men jeg kan skru min HTPC av og på med fjernkontrollen som fulgte med kabinettet.
    Viiv har akselerert funksjon for dette.

Selv brukte jeg inntil nylig suspend/S3 og var godt fornøyd med det.

mvh
    K

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re;operativsystem

Har selv kjørt vista ultimate en stund. Funker ypperlig uten problemer.
    -Men XP er da heller ikke et dårlig alternativ ,med mindre man skal over på linux noe som kanskje blir for avansert for noen.

Tør jeg be folk begynne å tenke litt på operativsystem? Vista eller XP. Jeg antar at enkelte programmer ikke enda vil fungere optimalt under Vista. Samtidig så bør en huske på at XP er veldig gammelt nå.

Jeg mener vi bør gå for en løsning basert på Vista. Det er jo mer fremtidsrettet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Knutinh.
    Nå gidder jeg ikke diskutere støy med deg, du får mene ditt å jeg mener mitt.
    Uansett, speedfan har derimot ikke funket på samtlige av alle pcene jeg har fiklet med opp gjennom årenes løp. Om du har fått det til bra for deg, uansett fins det ikke noe som er bedre en stillegående vifter. Da slipper man å tenke på å stille hastigheter o.l.

-Når det gjelder harddisk, mange laptopdisker kjører på 5400 RPM ironisk nok vurderers det seriøst å bruke en så treg disk. Så jeg skjønner ikke helt sammenhengen med über rask filmpc og 100% stillegående (Utelukket vannkjøling nå) Selv har jeg kun samsung disker å dem er stille og gode nok for de fleste.

-Skjermkort ,hvis du på død å pine skal ha det råeste på markede ,hvorfor i allverden er ikke SLI en vurdering da isåfall !?
    Ingen grunn til å bli hissig? At du tar til takke med mer støy enn nødvendig er jo helt greit det.

Kan du lage et kjapt regnestykke for meg hvor mange megabits i sekundet en full HD film er, og hva dagens harddisker tilbyr? Jeg har skrevet en post lengre tilbake med nettopp dette... Mener du at avspilling av HD blir mindre hakkete hvis harddisken kan levere 20x filmens båndbredde enn 10x?

Kan du dokumentere at SLI skjermkort gir bedre ytelse til filmavspilling? Min intuisjon er nemlig at bare det ene kortet benyttes ved video-akselerasjon. Kan du dokumentere at en SLI-løsning er en bedre tradeoff mellom varme, plass, ytelse og pris enn en top of the line ikke-SLI?

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket litt på Intel sine sider nå. Er det slik å forstå at VIIV gjør at man skru av og på HTPC umiddelbart?

Altså fra å være skrudd av til å være helt klar til bruk i løpet av et par sekunder?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket litt på Intel sine sider nå. Er det slik å forstå at VIIV gjør at man skru av og på HTPC umiddelbart?

Altså fra å være skrudd av til å være helt klar til bruk i løpet av et par sekunder?
    Intel® Viiv™ Technology &mdash; Description
    "Simplify your digital life
    With instant on/off capability (after initial boot, when activated), you can quickly turn your Intel Viiv technology-based PC on or off just as you would your DVD player
    "

De fleste PC-er kan imidlertid dette:
    Omar Shahine's WebLog : Standby Explained (S1, S3)
    "S3 - Suspend to RAM (context saved to RAM)
    In this state, your PC in standby and all fans, hard drivers and other devices are powered down into a sleep state. Power consumption is less than Five Watts.
    "

Alternativet er å kjøre en full boot ved start/avslutning, noe som tar 1 minutt eller så og en masse windowsskjermer som ødelegger litt av htpcopplevelsen. Bedre halvdeler har en tendens til ikke å godta slik venting når de er vant til tv og dvd som er klar til bruk tvert.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at tråden har gått i loop. De som var med fra begynnelsen har gått lei, og de nye som har kommet til spør om ting som er diskutert fra før. Vi trenger en editor, lygren ;-)

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener vi bør gå for et slikt kort. Får en mer hifi-følelse da tror jeg. Er veldig lei av oppstartsbildet i Windows XP...

Prisen var jo ikke allverdens heller. Fant en artikke på Dinside.no bla. VIIV er optimalisert for Media Center Edition. Antar dette ikke blir noe problem ved bruk av Vista..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ,neida jeg er ikke hissig -bare uenig med deg.
    SLI er raskere i et godt oppsett iogmed at belastningen vil skjer på to GPU'r istede for en slik som er på AGP kort. Angåede det du sier om plass så har du helt rett. To kort lager jo selvfølgelig dårligere sirkulasjoni kabinettet og jeg skal se om jeg ikke får lagd en sammenligning ytelsesmessig AGP mot SLI opsett.

Vel regnestykke angående søketid ? Er det nødvendig da?
    Det sier seg da selv at en disk som sviver på 7200RPM vil bruke kortere tid på å indeksere en fil en en disk på 5400 (?!)

-Bare til info så har dagens disker en RPM på opptil 15k.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke gått lei forsåvidt, har bare lite å komme med, som mange andre som også følger tråden. Lærer jo mye, og har prøvd å unngå å komme med et unyttig innlegg. Men wups, dette innlegget var vel ikke mye nevenyttig.

Men uansett, ant vifter til et minimum, for ja det blir mer lyd. OG er i utgangspunktet litt skeptisk til å kjøre Vista. Har ikke noe særlig erfaring med Vista personlig, men skal jo dra en del ressurser, samt at det på langt nær er klart for alt enda og du kan støte på problemer. Men spørs jo hvor lang tid det tar å få satt sammen hardwaren.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Problemet er at tråden har gått i loop. De som var med fra begynnelsen har gått lei, og de nye som har kommet til spør om ting som er diskutert fra før. Vi trenger en editor, lygren ;-)

-k
    Burde kreves som et absolutt minimum at man leser hele tråden før man kommer med et innlegg ja. Ser loopen selv.

Lettere ironisk hadde jeg helst sett at harddisken hadde 30x bitraten til 1080p hd-avspilling

Folk som poster i tråden må forstå utgangspunktet for denne pcen.

"Filmavspilling" er stikkordet, og alle avgjørelser og tanker rundt pcen bør ha relevans til stikkordet...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, er enig i at ting begynner å bli litt mye gjentatt nå, folkens vær vennlig les tråden før dere kommer med kommentarer, vi trenger progress nå!

For øvrig må vi også kunne holde en skikkelig tone her selv om vi er uenige, det regner jeg med at vi skal få til...?

OK, progress... Hovedkortet jeg sikter til er relativt kostbart (ca. 1800), men kommer altså med VIIV. Suspend har jeg også testet, men jeg synes det går alt for treigt... Dette HKet har imidlertid ikke støtte for automatisk styring av viftene, noe vi må bli enige med oss selv om vi trenger...

Side 21 av 43 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •