Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 43 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Jeg har vel nevnt dette tidligere i tråden men jeg har problemer med å se nødvendigheten av dyre hovedkort mad automatisk viftestyring og masse annet.
    Jeg har tidligere fått kritikk for å delta i en tråd om en PC jeg ikke skal kjøpe så jeg skal la dette være opp til dere.

Min mening på generell basis er at kjøling må baseres på luftflyten og komponenten man har valgt. Uansett hvor gode valg man tar så vil det alltid og uten unntak være mulig å justere ned viftehastighet i perioder (om vinteren, når man leser websider), mens det kan være ønskelig å stille opp hastigheten en varm sommerdag når man spiller av HD-film og kjører audio romkorreksjon. Man kan gjerne dimensjonere seg bort fra dette ved å velge kjøling som er tilstrekkelig for den ene sommerdagen med hard PC-jobbing, men det vil gi mer støy. Hvis vi ser på statistikken hvor kanskje 10 dager av 365 har rom-temperatur på 35 grader, og maksimalt 1-2 timer pr dag krever full ytelse, så synes jeg personlig at det er uhensiktsmessig å basere seg på støy hele tida som bare er nødvendig en liten del av tida.

I tillegg bør man selvsagt velge de mest stillegående og effektive kjøleløsningene man har plass og råd til. Det gjelder uansett om man har regulerbare vifter eller ikke.

Unntaket fra dette er hvis man har fått på plass så god kjøleløsning at:
    1. Harddisk-støy eller PSU-støy overdøver andre vifter.
    2. Total-støyen er så lav at ingen av brukerne greier å merke viftene selv på full pupp.

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke du skal bry deg om at noen kritiserer deg fordi du ikke skal kjøpe HTPC. Din erfaring veier tungt i denne tråden.

Etter min oppfatning synes jeg at det er helt topp at du deltar selv om din "egeninteresse" er lav siden du ikke skal ha selv. Det er vel nettopp dette forumet er til for? Åhjelpe hverandre å komme med forslag til løsninger på spørsmål/problemer medlemmer på forumet har.

Kjør på Knutin.

Bra jobba. Kom med flere innspill når du kan

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med riktig cpukjøler vil ikke behovet for kabinettvifter i bakkant være tilstede.
    Prosessoren vil avgi like mye varme til kabinettet uansett hvor effektiv kjøleren er, og det er derfor greit med litt ventilering for å få ned temperaturen.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Prosessoren vil avgi like mye varme til kabinettet uansett hvor effektiv kjøleren er, og det er derfor greit med litt ventilering for å få ned temperaturen.
    Stemmer.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt til en kunde at det ikke hjelper med en heftig prosessorkjøler dersom luften bare sirkulerer rundt i kabinettet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke riktig. Cpukjøler har til hensikt å fjerne varme fra cpu(selvsagt). Saken er hvor denne varmen blir av. Mange (de fleste) kjølerene bare fjerner varmen direkte fra cpu og hvirler den varme luften rundt i kabinettet.

Denne Zalmankjøleren leder varmen fra cpu rett ut av kabinettet. Må huske på at de største varmekildene i en HTPC er cpu og gpu. Når den ene kilden er eliminert, faller behovet for god kjøling. Ergo mindre luftgjennomstrøming i kabinettet er nødvendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte i sin tid en AMD A64 3000+ pga lavt effektforbruk og "Cool n Quiet" etter råd fra folk på forumet på silentpcreview. For å være helt ærlig fikk jeg det aldri til å fungere skikkelig =)

Tanken var at Prosessoren skulle klokke seg ned og redusere spenning (og dermed varmeutvikling) automagisk ut fra CPU-forbruk. Dermed ville temperatursensoren finne lavere temperatur enn for en statisk cpu klokke/spenning ved <100% cpu-forbruk, og vifta ville for et typisk PC bruksmønsster kunne svirre saktere store deler av døgnet.

Er det noen som har erfaring fra dette med Core2 og Intel sin tilsvarende teknologi? Jeg tror at verdien av automatisk viftestyring øker når man vil presse mest mulig peak-ytelse inn i et lite/trangt kabinett, og når det reelle behovet varierer sterkt.

F.eks en overklokket Core2 som greier å dra rundt FFDShow med alle bells & whistles som brukes til nettopp det bare en film 3-4 ggr i uken, mens den ellers rusler og går med tv-opptak, mp3-avspilling og andre ting som trenger bare brøkdelen av de ressursene en slik maskin har.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk bildet øverst til venstre...

Cpukjøleren leder varmen rett ut av kabinettet.

Er vi enige?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk bildet øverst til venstre...

Cpukjøleren leder varmen rett ut av kabinettet.

Er vi enige?
    Ja, så lenge kabinettviftene er der så ledes varmen ut, men dersom de ikke hadde vært der så hadde det vært forsvinnende lite luft som emigrerte ut. En vifte mister effekten sin temmelig kjapt når du har litt avstand mellom vifte og hullet i kabinettet.

Klart, en kombinasjon av denne kjøleren og de to 80mm vifteplassene i HD160 gir et godt utgangspunkt til å få bukt med en god del av varmen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jo inne op noe Knutin. Kan et slikt softwareoppsett har flere ulike konfigurasjoner som kan startes automatisk?

For min del så skal jeg klokke cpu alt jeg klarer så jeg er avhengig av god kjøling uansett, men det hadde vært greit med slik du foreslår dersom viftene kunne programmeres til ulik ytelse etter hvilke programmer som ble kjørt.

Tenker meg for eksempel:

Bruk av Winamp til å spille musikk. Trenger lite kraft på cpu. Vifter på 5 volt.
    Bruk av FFdshow i film Masse kraft trengs. Vifter på 12 volt.

Det jeg spør om er rett og slett om det finnes noe viftestyringssoftware som har ulike innstillinger for hvilke programmer som blir kjørt?

Litt tungvint å måtte stille inn viftene manuelt hver gang jeg skal gjøre noe på maskinen. Dessuten skal fruen også bruke den, så den må være enkel i bruk.

Håper du skjønte hva jeg mener

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ja, så lenge kabinettviftene er der så ledes varmen ut, men dersom de ikke hadde vært der så hadde det vært forsvinnende lite luft som emigrerte ut. En vifte mister effekten sin temmelig kjapt når du har litt avstand mellom vifte og hullet i kabinettet.

Klart, en kombinasjon av denne kjøleren og de to 80mm vifteplassene i HD160 gir et godt utgangspunkt til å få bukt med en god del av varmen.

Flott vi er enige om noe. He he.

Som du sier så forutsetter jeg at det plass i bakkant så luften kan komme ut.Det er det jo på det kabinettet som trolig blir valgt. Eneste ankepunktet jeg har til dette kabinettet er at det ikke er vifteplass i front for å kjøle diskene.

Nærmest katastrofe etter min bok...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg spør om er rett og slett om det finnes noe viftestyringssoftware som har ulike innstillinger for hvilke programmer som blir kjørt?
    Det bør jo gå an å lage et par script som tar seg av dette.

script#1 starter zoomplayer/ffdshow og trigger et relè til å gi 12v til viftene.
    script#2 starter winamp/foobar/etc og trigger relèet til å gi 5v.

Girder og et relè-kort koster jo en del, men vi kan jo lage en egen howto for dette i etterkant, og så heller velge å gå for en enkel manuel viftestyring på standard-utgaven av maskinen?

EDIT: eller har viiiv støtte for slikt slik at det kan gjøres veldig billig? programsnutten som gjør dette må det jo gå an å få skrevet.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet vi har bestemt oss for kabinett, men jeg sitter her og blar gjennom "Gadget" som fulgte siste HjemmePC og så ser jeg Silverstone CW01-WD med integrert raptor harddisk.

Dette var et skikkelig -produkt må si!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært skikkelik bra å fått ordnet det slik at viftene ble justert etter program evt cpuforbruk.

Hardware kan jeg, men software er ikke helt mitt felt. Er det noen som vet om noe slikt program? Evt andre løsninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært skikkelik bra å fått ordnet det slik at viftene ble justert etter program evt cpuforbruk.

Hardware kan jeg, men software er ikke helt mitt felt. Er det noen som vet om noe slikt program? Evt andre løsninger?
    Det du spør etter er ikke noen bra løsning. Temperaturen i rommet varierer, og winamp kan ha forskjellig cpu-behov avhengig av om du står i pause eller spiller av FLAC.

Speedfan lar deg automatisk justere viftehastighet ut fra et antall temperatursensorer som alle datamskiner har (harddisk, cpu, "system" etc). Da slipper du å tenke på vifter, du får den støyen du får kun ut fra regelen at komponenter ikke skal bli så varme at de blir skadet.

Poenget mitt er at en HTPC som den skissert her skal være ferdig oppsatt så folk ikke trenger å tenke på slikt. Det skal bare funke. De som vil modde kommer uansett til å gjøre det, men det er ikke alle.

Jeg har beskrevet programvaren og framgangsmåte i en tidlegere post her på forumet:
    http://avforum.no/forum/generell-htp...-hardware.html

Det eneste aberet er at du må ha et hovedkort som støtter det antall viftekanaler du ønsker å regulere. De fleste hovedkort har 1 slik utgang, men hovedkortet jeg anbefalte på side 2 eller deromkring har en del flere. Dette koster dog 2000,-

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tanke jeg har gjort meg opp...

I mitt lc16-kabinett (hvis dere skulle ende opp på lc17 så tror jeg det er samme sak) så er det godt om plass over cpu. Med min XP120 kjøler + 120mm cpu-vifte så er det noen få cm. Jeg har i dag en kanal som leder luft direkte fra vifta og ut i bakkant, men dette er ikke noen ideell løsning.

Hvis jeg derimot hadde et hull i toppen av kabinettet på 120mm og en rør-stump på noen få cm så kunne varm cpu-luft ledes direkte ut av kabinettet. Dette forutsetter at det er tilstrekkelig fritt rom over PC til at lufta får strømme uhindret.

I så fall ville CPU-vifte (i liten grad) suge varm luft ut fra kabinettet, kvitte seg med cpu-varme effektivt, og PSU-vifta ville suge ut varm luft av kabinettet. Jeg tror at det hadde vært ideelt gitt min hardware.

Løsningen min med bilder av kjøling er beskrevet i detalj i posten under:

http://avforum.no/forum/generell-htp...-min-htpc.html

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet flere ganger med noenlunde likt oppsett du skisserer Knutin.

Kan konkludere med ulike erfaringer.

For det første er det avhengig av cpukjøleblokk. Noen (de fleste) er designet i forhold til å la en vifte blåse på seg. Ved å snu viften slik at den trekker den varme luften vekk gav i de fleste tilfeller høyere cputemp.

En "lufttunnel" av ymse slag feks et rør eller slange av noe slag som leder varmen bort, førte ofte til mer støy. Luft i bevegelse lager ikke støy. Det er friksjonen som oppstår når luften treffer noe som lager støy. Et slik "leder" skapte altså mer overflate som luften kom i kontakt med og dermed mer støy.

Etter ulike eksperimenter måtte jeg konkludere med at det optimale var å ha all luftflyt i samme retning. En god luftstrøming fra front til bakside.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet flere ganger med noenlunde likt oppsett du skisserer Knutin.

Kan konkludere med ulike erfaringer.

For det første er det avhengig av cpukjøleblokk. Noen (de fleste) er designet i forhold til å la en vifte blåse på seg. Ved å snu viften slik at den trekker den varme luften vekk gav i de fleste tilfeller høyere cputemp.
    Det har vært litt snakk om det ja. SPCR har heldigvis testet nettopp min kjøler med hensyn på det :-) Med 1-2 grader variasjon mellom måleseriene fikk de ved full belastning:

Panaflo L1A : 0 grader variasjon mellom å blåse/suge
    OEM Panaflo: 1 grad variasjon mellom å blåse/suge
    Evercool : 2 grader variasjon mellom å blåse/suge
    Globe : -1 grader variasjon mellom å blåse/suge

I snitt for de fire var det altså 0.25 grader varmere å suge enn å blåse, og tatt i betrakning 1-2 grader variasjon mellom målingene av samme vifte tror jeg at det er insignifikant.

Thermalright XP-120: 1st 120mm fan CPU heatsink | silentpcreview.com
    En "lufttunnel" av ymse slag feks et rør eller slange av noe slag som leder varmen bort, førte ofte til mer støy. Luft i bevegelse lager ikke støy. Det er friksjonen som oppstår når luften treffer noe som lager støy. Et slik "leder" skapte altså mer overflate som luften kom i kontakt med og dermed mer støy.
    Dette stemmer. Det er dog mulig å fore kanalen med ymse remedier for å redusere stående bølger og bryte opp.
    Etter ulike eksperimenter måtte jeg konkludere med at det optimale var å ha all luftflyt i samme retning. En god luftstrøming fra front til bakside.
    Jeg tror at det er et generelt godt råd. Jeg har faktisk også vurdert å ofre deler av harddisk-bayene for å bare ha to 120mm vifter montert midt inni maskinen som bare sørger for en jevn strøm av luft fra front til bak. Midt inni maskinen bør være stedet hvor støyen generelt blir best dempet.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at det er et generelt godt råd. Jeg har faktisk også vurdert å ofre deler av harddisk-bayene for å bare ha to 120mm vifter montert midt inni maskinen som bare sørger for en jevn strøm av luft fra front til bak. Midt inni maskinen bør være stedet hvor støyen generelt blir best dempet.
    Dette er en god ide. Har tenkt i de baner selv ved ulike anledninger faktisk. Blir liksom aldri helt fornøyd...

Jeg mener dog at det Zalmankabinettet ikke er det beste valget med tanke på luftgjennomstrømning, kjøling og støy.

Blir spennende å se videre hva som skjer i tråden.

Ang ditt innlegg om valg av hovedkort så lurer jeg på om det er behov for mange viftekontrollere?

Hvis jeg ikke tar veldig feil så skal det holde med en vifte i front på et riktig kabinett. En Papstvifte på 12 db feks.. Den eneste viften som da trenger regulering er cpukjøler.
    Blir Zalmankabinettet valgt så må vi finne en annen løsning.

Noen ideer til å kjøle ned harddisker i et kabinett uten vifteplasser i front?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang ditt innlegg om valg av hovedkort så lurer jeg på om det er behov for mange viftekontrollere?
    Så mange som man har vifter? Dvs minimum en til CPU og en kabinett-vifte.

CPU-vifte bør normalt reguleres kun ut fra CPU med det som mål at CPU skal være 60-70 grader eller noe sånt. (AMD og Intel oppgir litt forskjellige max-verdier).

Kabinett-vifte bør styres av sensoren på hovedkortet, harddisker, og (om mulig) grafikk-kort.

I tillegg til dette har man vifta på PSU som på en god PSU styres internt av temperaturen på komponentene der. Hvis lufta fra PC blir varmere vil disse komponentene bli varmere og denne vifta spinne opp og hjelpe til. Jeg anbefaler ikke å røre denne med mindre man vet hva man gjør.
    Noen ideer til å kjøle ned harddisker i et kabinett uten vifteplasser i front?
    På mitt kabinett utgjorde det stor forskjell å montere harddisker nærmest mulig bunnen av kabinettet. Antageligvis er det en betydelig temperatur-forskjell mellom topp og bunn.

Ellers har jeg tenkt på å bytte ut begge harddisk-bayer i silverstone-kabinettet med en liten kjøleribbe på hver side som enten står på gummi eller henger i gummistrikk slik at jeg får både kjøling og de-kobling til chassis.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo flere ulike heatpipeløsniinger for harddisker, men de er vel avhengige av 5 1/4 bay...

Denne er jo bra: Komplett.no - Zalman Heatpipe Hardisk Cooler ZM-2HC2 Passiv kjøler for harddisk

Har denne selv i en annen maskin. Den kan dessuten monteres på gummiføtter i bunn av kabinettet. Dette forutsetter at det borres hull i kabinettet da...

Heatpipeløsninger fjerner jo dessuten ikke varmen fra kabinettet...

Side 19 av 43 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •