Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 43 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 843
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg stemmer for LC 17. Noen høyere?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da er det bare å gi din stemme! http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...-kabinett.html.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det egentlig ikke litt teit å lage en slik pc FØR produktene faktisk er kommet på markedet og man har andres erfaringer å bygge på?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da helt frivillig om du vil være med på dette! Når det er sagt så føler jeg også at vi kanskje er litt tidlig ut nå det gjelder et drev for HD-DVD/Blue ray med tanke på at det er så få modeller tilgjengelig enda og med de prisene som foreløpig er kommet..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Mine .02:
    mATX hovedkort er tilgjengelig i rikt monn og med fullt feature-sett. De som kjøper en "videofil" HTPC trenger ikke mer enn ett skjermort og to andre eksterne ekspansjonskort

mATX strømforsyning er litt verre, men jeg tror at det finnes minst en god en der ute.

Problemet som jeg ser det med dette kabinettet er at det i tillegg til de to punktene må være fryktelig trangt, og dermed med "skreddersøm" for å få ting inn og å oppnå tilstrekkelig kjøling uten å støye for mye. Dessuten virker hele produsenten litt useriøs siden de lanserte nevnte løsning for lenge siden uten at vi har hørt noe mer.

Men jeg er overbevist om at lygren kunne ha bestilt eller fått f.eks vendur til å bestille en slik komponent hvis den faktisk er tilgjengelig i f.eks 20 eksemplarer.

-k
    Jeg tror man må se an "verdien" i å ha en større aktør til å bygge og levere PCene. På flere måter; hvordan man vet serviceløsningene til aktøren er, hvilken erfaring de har med å levere komplette sytemer, hvilke priser de har generelt på komponenter. Sett slik blir det mest aktuell å bruke Komplett, PS Data, MPX e.l. selv om Vendur sikkert ikke er et ille firma i seg selv.

Ang. microATX. Som det sies kan PSU være et "problem". Jeg ser imidlertid begrensningene med microATX som større enn begrensningene i å finne et OK kabinett for ATX. I tillegg til grafikkort vil en del ha behov for TV-kort og lydkort kanskje -- da er normalt PCI-kortplassene fylt opp. Tar man kort som PVR500MCE krever det også to kortplassåpninger, samt at en vifteløst grafikkort også kan "ta" kortplassen ved siden av PCI-E16x-sporet. Skal man ha WLAN i maskinen må det kanskje bli en USB-greie, om ikke hovedkortet har noe egen løsning for det.

Det blir i praksis heller ikke noe billigere med microATX. PCen i seg selv blir heller ikke spesielt mindre....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Corwin
    er det egentlig ikke litt teit å lage en slik pc FØR produktene faktisk er kommet på markedet og man har andres erfaringer å bygge på?
    Vi har jo ikke tenkt å utstyre PCen med deler som ikke eksisterer, da har du nok misforstått. Det vi har tenkt å gjøre er å bygge en PC som er klar for Full-HD, det være seg ved avspilling av f.eks. .ts filer, BluRay eller HD-DVD m. x264-dekoding...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel.. jeg bare tenker slik... hva om det plutselig blir en standard med 3x-lags HD-DVD plater og de velger å utnytte denne plassen helt ut i nye utgivelser.

Om man da har bygget i et trangt lite HTPC kabbis (som i og for seg er fint for skreddersydde løsninger ATM) og man plutselig trenger et nytt og bedre skjermkort(eller et ekstra PCI-ex kort) for å dekode uten stutter. Så trenger man en NY psu som det ikke er plass til. Så får man kanskje dette til... men så blir det for varmt.

Om dere skal bygge burde dere absolutt bygge i et fulltower.. men.. nå har jeg sagt dette for siste gang(er etter egne bitre erfaringer jeg sier dette.. lær av mine feil... osv ovs... men jeg kan ikke tvinge dere heller)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Corwin
    vel.. jeg bare tenker slik... hva om det plutselig blir en standard med 3x-lags HD-DVD plater og de velger å utnytte denne plassen helt ut i nye utgivelser.

Om man da har bygget i et trangt lite HTPC kabbis (som i og for seg er fint for skreddersydde løsninger ATM) og man plutselig trenger et nytt og bedre skjermkort(eller et ekstra PCI-ex kort) for å dekode uten stutter. Så trenger man en NY psu som det ikke er plass til. Så får man kanskje dette til... men så blir det for varmt.

Om dere skal bygge burde dere absolutt bygge i et fulltower.. men.. nå har jeg sagt dette for siste gang(er etter egne bitre erfaringer jeg sier dette.. lær av mine feil... osv ovs... men jeg kan ikke tvinge dere heller)
    Hvis så skjer så skjer det kanskje om et år... eller to eller mer.

Mine erfaringer med PC-bransjen er at det råeste, dyreste og varmeste man får i dag ikke er verdt noe særlig om 2-3 år, for da gjør man det samme og mer til på integrerte hovedkort.

Moralen:
    Ikke kjøp mer prosesseringskraft enn akkurat det du trenger nå. Eventuelle eventualiteter er umulig å kjøpe seg fri fra.

Jeg har hatt et HTPC-kabinett i ett år og kjenner meg ikke igjen i dine problemer. Jeg har ikke problemer med støy eller ytelse, og hjemmefronten hadde aldri tillatt et stygt tower-kabinett på stua.

Jeg kommer ikke til å kjøpe et skjermkort med mindre det er passivt, men det er godt mulig at jeg bytter ut mitt 6600GT når "8800GT" kommer i passiv utgave.

mvh
    Knut

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir rett og slett lei meg når jeg ser at jeg ikke har fått med meg dette før nå.. er ensten for mye å lese igjennom, og jeg ville vært emd fra starten.. har lest litt, og får jo lyst til å svare på hvert andre innlegg..

For det andre så er vel dette prosjektet litt over en måned for sent ute, i og med at jeg allerede har en HTPC.. Nyinnkjøpt.. (men den holder jo fin fint :-D) Men uansett så ville jeg vært med på denne pcen..

Vil bare si det (som jeg har sagt mange ganger før) at jeg kjøpte det meste og dyreste ifra shg.no -og de var billigst.. sammenlignet med komplett sparte jeg minst 1500,- og det er en del å tyne ut egentlig.. etter disse sparte kronene, sendte jeg inn igjen litt, og oppgraderte..

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D eg synest er litt snodig er at folk som ikke skal være med på dette gjentar seg selv til det kjedsommelige og hever frem sine løsninger til tross for at de som faktisk ser ut til å ville være med sier at de ikke ønsker en sånn løsning.

eks: Hvis dere skal, så bør dere, for d har eg erfart... Blir litt snodig siden d ikke blir sagt: Hvis jeg skal være med så vil jeg veldig gjerne ha d sånn og sånn...

Greit å gi tips, men hvis d tipset blir forkastet så er d da ingen hensikt å gjenta og kverne på det "tipset" som ingen vil ha bare fordi "man skal ha rett"??

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    D eg synest er litt snodig er at folk som ikke skal være med på dette gjentar seg selv til det kjedsommelige og hever frem sine løsninger til tross for at de som faktisk ser ut til å ville være med sier at de ikke ønsker en sånn løsning.

eks: Hvis dere skal, så bør dere, for d har eg erfart... Blir litt snodig siden d ikke blir sagt: Hvis jeg skal være med så vil jeg veldig gjerne ha d sånn og sånn...

Greit å gi tips, men hvis d tipset blir forkastet så er d da ingen hensikt å gjenta og kverne på det "tipset" som ingen vil ha bare fordi "man skal ha rett"??
    Takk..:wink:

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så skal det stemmes over hver enkelt komponene eller bare enkelte "vitale" deler?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg tenker vi stemmer over vitale deler og avgjørelser, ikke hver enkelt komponent. Neste ut må jo være en avstemning rundt hovedkort (mATX/ATX), mobile vs. vanlig CPU og skjermkort, som kanskje også bør ha sin egen avstemning rett og slett (Ati vs. Nvidia i noen varianter).

Nå er uansett diskusjonen rundt kabinett avsluttet, avstemningen vil gi oss en oversikt over den eller de mest populære, så langt ser det ut til at Zalman er veldig hot, selv om Silverstone LC20 også kommer høyt opp på listen. Jeg tror derfor, etter vi har sett sluttresultatet av avstemningen selvsagt, lar begge de opsjonene stå åpne, så avgjør vi endelig hvilket kabinett vi går for når vi har kommet opp med en totalpris. Samtidig er det jo vesentlig at kabinettets løsninger rundt kjøling og demping er tilstrekkelig, og det må vi nesten få testet i praksis for å endelig avgjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk eller å mase, men håper ikke det blir 5 dagers avstemming på hver komponent. Da kommer vi vel langt ut i 2007 før vi får satt sammen en maskin. De som er interessert i prosjektet sjekker vel innom hver dag uansett. Vi kan vel stemme på flere produkter samtidig, men det er kanskje det som er planen.

Synes uansett at dette var et utrolig bra tiltak siden jeg var i søken etter en HTPC.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg tror vi uansett kan ta utgangspunkt i at Zalman HD160 gikk av med seieren, så det er bare å fortsette diskusjonen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel i grunn avgjort hvilket kabinett vi går for? Et veldig bra valg dette. Pent og gode løsninger.

Er vel på tide vi kommer oss hakket videre og bestemmer oss for hvilken software, hardware og bruksområder?

Lurer forresten på om det er noen på forumet som føler at de sitter på såpass med ekspertise rundt tweaking av software at de kan evt få testet og gjort litt innstillinger på en demomaskin?

Vet ikke om dette blir aktuelt, men jeg mener å huske at Lygren signaliserte noe slikt. Gjerne koriger meg hvis jeg tar feil.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, med 48% av stemmene så langt er det vel ingen tvil; det blir Zalman HD160 vi går for. Litt dyrere, men jeg tror vi får igjen det i form av en bedre kjøleløsning samt ikke minst et lekkert design i full aluminum.

Vi har hatt opptil flere aktuelle kandidater for testing av ulike hardwarekonfiurasjoner, så det tror jeg løser seg, men vi har så langt ikke kommet i havn på hovedkort. Vi trenger altså et hovedkort med VIIV og automatisk viftestyring, det har vi ikke klart å finne hos Komplett i ATX-format. Spørsmålet er om de kan ta inn et Intel-kort for oss, men da må vi finne ut hvilken type vi skal forespørre. Alternativet er jo om det kan leveres kort med denne spesifikasjonen fra f.eks. Asus i nær fremtid...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel nevnt dette tidligere i tråden men jeg har problemer med å se nødvendigheten av dyre hovedkort mad automatisk viftestyring og masse annet.

Jeg har alltid vært mer opptatt åv å få hardwaren til å gjøre jobben for meg. Med riktig cpukjøler vil ikke behovet for kabinettvifter i bakkant være tilstede.

Skulle noen ha et inderlig ønske om vifter har Papst 12 db 80mm vifter som etter mitt skjønn er det eneste aktuelle alternativet.

Jeg vil uansett fremheve nødvendigheten av minimum en vifte i fremkant for å kjøle harddsikene.

HTPC kabinetter fra både Zalman og Silverstone drar i hovedsak inn kald luft fra siden av kabinettene og derledes lager et vakum i fremre del av kabinettet. På min vannkjølte HTPC er det bare diskene som lager lyd. Jeg har dessverre ikke mulighet for å viftekjøle disse.

Med lang belastning på diskene lager disse forholdsvis mye støy, selv om disse diskene er meget stillegående i forhold til andre.

Målet må være å få en jevn luftgjennomstrøming fra forkant til bakkant uten for mange vifter. Jeg tror at en 80mm i forkant og cpukjøler(Zalman CNPS9700LED), samt strømforsyning som blåser luften ut i bakkant er mer enn nok.

Jo mindre software som installeres jo mindre problemer kan oppstå siden.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål ang bildekvalitet ved bruk av tv kort: Hvordan er bildekvaliteten i forhold til digital tuner direkte koblet i tv via scart?

Alle tvkort bruker vel s-video kabel? Denne gir vel dårligere bilde enn scart?

Gjerne opplys meg folkens!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Jeg har et spørsmål ang bildekvalitet ved bruk av tv kort: Hvordan er bildekvaliteten i forhold til digital tuner direkte koblet i tv via scart?

Alle tvkort bruker vel s-video kabel? Denne gir vel dårligere bilde enn scart?

Gjerne opplys meg folkens!
    Ved å koble:
    1. Digital tuner direkte til tv vha SCART (rgb)
    2. Digital tuner via S-video med hw MPEG2 enkoder videre til flatskjerm via DVI/HDMI

Så er det rimelig at man introduserer ekstra tap, primært som følge av at man bruker S-video i stedetfor rgb-scart, og at man re-enkoder signalet til MPEG2. I noen tilfeller kan man velge veldig høy båndbredde på MPEG2 kodingen, med ulempen at det blir plasskrevende å timeskifte og ta opp.

Flatskjermer vil normalt ha A/D-konverter og signalbehandling for å vise et analogt SCRT-signal, så det blir også et spørsmål om hvor bra denne gjør jobben i forhold til et tv-kort.

Jeg har et tv-kort tilkoblet analog kabel-tv. Når kabel-tven er av høy kvalitet ser bildet veldig bra ut. For kabeltv av elending kvalitet (som jeg har nå) ser jeg at rekodingen til MPEG2 ikke fungerer så bra når det er mye bilde-støy: dette introduserer nye artefakter som ikke finnes når jeg kobler kabelen direkte til tv.

-k

Side 18 av 43 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •