Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 43 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 843
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser ut til at dette kabinettet kan skaffes til veie for 150 dollar. Lygren kan du sjekke om komplett kan ta dette inn?

Computer Case (AMEX Digital Corporation Ltd, Hong Kong)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dersom vi får plass til alt utstyr i det kabinettet, så er jeg all in!

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Ser ut til at dette kabinettet kan skaffes til veie for 150 dollar. Lygren kan du sjekke om komplett kan ta dette inn?

Computer Case (AMEX Digital Corporation Ltd, Hong Kong)
    150 USD blir en del mer når frakt, norsk mva, miljøavgift etc kommer med. Om 150 USD ikke er en forhandlers utsalgspris, men prisen igjen inn til Komplett, så ja -- da tipper jeg vi snakker ca. 2000 kr i praksis.

I tillegg er det microATX og man må ha microATX PSU, hvilket det ikke er et godt utvalg av som man kjenner kvalitetene på... 1 stk 60mm vifte.... og er det fullhøyde eller low profile?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Lekkert, men ikke såååå mye lekrere enn Zalman HD135 som faktisk er tilgjengelig og ikke minst har støtte for ATX power og hovedkort... Tror vi blir nødt til å svelge litt i overkant mange kameler ytelsesmessig på det kabinettet, selv om jeg er helt enig; det er griselekkert... mATX/mobile CPU og mATX-power er utvilsomt spennende, og hadde vi fått plass til et skikkelig skjermkort også, ev. en ny type skjermkort som er tilstrekkelig kraftig til å håndtere store datastrømmer tross en liten størrelse, hadde dette trolig vært en vinner. Pr. dato tror jeg imidlertid som nevnt det foreligger litt for mange begrensninger rundt mATX, spesielt på skjermkort under dagens utvalg. Jeg bygget for øvrig selv en mATX HTPC basert på en PIV 2.6, Radeon 9700 og en mATX Silverstone kasse. Min erfaring var på det tidspunktet dårlig stabilitet, som da skyldes delvis strømforsyningen, som ble for pinglete (300 watt, men leverte sikkert langt mindre) og ikke minst varmeutvikling. Mobile CPUen "fikser" jo en del da, men skjermkortet trekker fremdeles mye strøm hvis vi skal ha noe skikkelig, så teknologien har kommet et stykke, men fremdeles ikke tilstrekkelig langt for en tilfredsstillende løsning myntet på mATX.

Nå skal jeg heller ikke bli for påståelig her, men risikoen er nok uansett større for ustabilitet om vi velger en løsning som krever mATX-power enn hvis vi går for en utprøvet ATX løsning basert på en av de nevnte kabinettene (Silverstone eller Zalman)...

Tja, er vi da enige om å kjøre en spørreundersøkelse rundt de nevnte kabinettene (Zalman HD135/160, Silverstone LC17/20 og Silverstones nye CW1)? Vi må jo før eller siden komme ett skritt videre... Vi har i så fall ikke valgt bort mobile-CPU enda, det valget får vi ta enda noe senere, men ettersom vi uansett trenger noe volum for å få plass til en skikkelig skjermkortløsning trenger vi jo litt størrelse på kabinettet i alle tilfelle.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er hva Amex kabinettet er levert med som standard oppsett

KrunkerHome » AMEX ships M505 to Europe

Intel Core 2 Duo processor
    Intel 945P Express chipset
    4GB of DDR2 RAM
    1.5TB SATA HDD
    Blu-ray recorder
    100/1000 BaseT LAN
    802.11 b/g wireless
    Integrated ATX X1600 with full HD 1080P HDMI output
    8.1 channel audio
    Dual hybrid digital TV tuner with PIP
    VFD information display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, spørsmålet er om det er en Ati X1600GL uten støtte for inverce telecine av HD da... I så fall har jo konfigurasjonen sterke svakheter da... Rart de ikke oppgir type X1600 da...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør absolutt unnå microATX-løsninger. I basis finner man vel da hovedkort med f.eks. to PCI-kortplasser og en PCI-E 1x-kortplass, noe som gir et problem når det gjelder utvidelser. Skal man ha et vifteløst grafikkort tar det gjerne kortplassen ved siden av PCI-E 16x-kortplassen. Aktuelle kort videre her er f.eks. TV-tuner (1-2 "kortplasser", ettersom f.eks. PVR500 trenger to kortplassåpninger), lydkort, WLAN om man ikke går for USB-løsning.. i basis, utvidelsesmulighetene blir bedre om man går for et standard ATX-hovedkort.

En ting en del sikkert også vil vektlegge er muligheten til å senere kunne bytte ut komponenter, og da ved en oppgradering ha gode opsjoner.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert nevnt før i tråden, men husk for all del at skjermkortet må ha HDCP ellers er det ikke kompatibelt med HD DVD (eller BD).

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Lekkert, men ikke såååå mye lekrere enn Zalman HD135 som faktisk er tilgjengelig og ikke minst har støtte for ATX power og hovedkort...
    Helt enig. Amex er lekkert, men trangt. HD135 er både lekkert (og stort nok?)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine .02:
    mATX hovedkort er tilgjengelig i rikt monn og med fullt feature-sett. De som kjøper en "videofil" HTPC trenger ikke mer enn ett skjermort og to andre eksterne ekspansjonskort

mATX strømforsyning er litt verre, men jeg tror at det finnes minst en god en der ute.

Problemet som jeg ser det med dette kabinettet er at det i tillegg til de to punktene må være fryktelig trangt, og dermed med "skreddersøm" for å få ting inn og å oppnå tilstrekkelig kjøling uten å støye for mye. Dessuten virker hele produsenten litt useriøs siden de lanserte nevnte løsning for lenge siden uten at vi har hørt noe mer.

Men jeg er overbevist om at lygren kunne ha bestilt eller fått f.eks vendur til å bestille en slik komponent hvis den faktisk er tilgjengelig i f.eks 20 eksemplarer.

-k

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blander meg inn i debatten igjen. Dette Zalman-kabinettet HD 135 er 13.5cm høyt.

Alle mål: 435mm X 425mm X 135mm (L*W*H)

Den lave høyden umuliggjør store gode kjøleløsninger for cpu.

Zalman CNPS9700LED er vel det beste alternativet i en htpc i dag og den har disse målene: 9 cm x 12.4 cm x 14.2 cm (BxDxH).

Den passer altså ikke i dette kabinettet. Med tanke på eventuelle som ønsker vannkjøling er det greit med litt høyde på kabinettet for å unngå for mye knekk på slangene. Se vedlagt bilde av mitt oppsett.

Mitt Accent 400 kabinett er 17 cm høyt og jeg får akkurat plass til skjermkortkjøler med slanger.

Jeg er veldig redd at vi roter oss bort i en dårlig kabinettløsning hvis vi velger noe annet enn noe som er 17 cm høyt og som har sidemontert optisk drev.

Velger vi dette kabinettet:

dårligere kjøleløsning på cpu
    Kompensere for dette med mer kabinettvifter
    Mindre muligheter for vannkjøling til de som ønsker det

Resultat:
    Dårligere kjøling= mer varme og mer støy.
    Færre utbyggingsmuligheter.

Litt synd for det er et meget bra kabinett.

En ting til:

Er det nødvendig med VFD? Dette er etter mitt skjønn gøy med en gang og forutsetter at man sitter bare inntil en meter unna kabinettet. Det er dyrt også.

Kan spare 1500 kr på å velge et annet uten VFD og heller legge disse pengene i skjermkort eller større cpu.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at VFD ikke gir noen praktisk verdi.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Enig i at VFD ikke gir noen praktisk verdi.
    Kan det tolkes at du er da uenig i alt det andre i tråden?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke. Jeg avventer til de som har mest erfaring med å bygge en HTPC har vurdert opp og ned og det blir en konsensius om hva man bør gå for. Det hjelper ikke at kabinettet er sexy, dersom det blir for varmt eller at det bråker. Usikker på diskusjonene rundt de nyeste skjermkortene, da jeg ikke har studert dette på en stund. De råeste skjermkortene har vel også de største viftene og ditto bråk?

Er det noen skjermkort i dag som er egnet for HD (inkl. HDMI med HDCP) og som IKKE har vifte?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen tiger. Måtte bare spørre. Av og til når jeg får noe i hodet så ser jeg meg blind på alt annet. He he...

Jeg har drevet å bygd datamaskiner i 10 år, men har vært ute av sirkulasjon i ett år nå. Småbarnsfar vet du....

Det finnes da veldig gode skjermkort med passiv kjøling og hdcp, men de er gjerne noe svakere enn sine motparter med vifte.
    Problemet her er å finne et kompromiss mellom ytelse, utseende, støy og pris.

Ikke lett dette når alle har ulike meninger.

Winston Churchill sa at demokratiet er den verste form for styring, men dessverre den beste vi har...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi MÅ ha et skjermkort med HDCP, ellers så får vi ikke noe bilde fra HD-DVD, ettersom jeg har forstått. Der har vi iallefall ett filterkriterium til alle de skjermkortene som er på markedet. Like greit å bruke eliminasjonsmetoden i en slik jungel som HTPC egentlig lett blir...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg der.

Tror Lygren snart må sette opp en liste over alternativer vi kan velge mellom slik at vi kan komme oss et skritt nærmere målet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Faller altså Zalman HD135 ut som alternativ da aller? Da står vi igjen med Zalman HD160 (ca. 2500), Silverstone LC17 (ca. 1000), Silverstone LC20 (ca. 1100) og Silverstone CW01 (ca. 2500)? CW1 må vi jo egentlig først få bekreftet at kan leveres via Komplett, men ettersom de har alt mulig annet fra Silverstone skulle en vel anta det...

Samtidig føler jeg kanskje at det mest hensiktsmessige egentlig hadde vært å finne det kabinett i aluminum uten VFD til f.eks. 1500, da sparer vi 1000 til andre komponenter. Jeg har personlig ingen bruk eller nytte for et simpelt LCD-display på min HTPC, deg gir liten til ingen informasjon som er relevant uansett... Kanskje vi skal ta en siste runde rundt dette, er det noen gode alternativer som både er av høy kvalitet (dvs. HDD gummioppheng osv.) men uten VFD og øvrige fordyrende elementer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, konklusjonen var vel at softwaren for avspilling av BluRay / HD-DVD pr. dato ikke er god nok, og det får være greit nok... Sånn i forhold til valg av software for vår del er det vel kanskje naturlig at vi ser på en løsning som faktisk med stor grad av sannsynlighet vil oppdateres med støtte for disse formatene, og der er vel de fleste større variantene relativt sikre...

Software er jo et tema vi langt fra har kommet i mål på, som vi må prøve å finne ut av også. Hvis jeg ikke hører noe mer rundt kabinett kjører vi avstemning på overstående alternativer, ser jo ikke ut til at det finnes noen gode alternativer i midten med alu-kabinett til rundt 1500, så spørsmålet er om faktisk LC17 / 20 er tilstrekkelig, men det lar vi demokratiet avgjøre!

Side 17 av 43 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •