Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 43 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 843
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Og et annet poeng: Hvis det skal spilles HD-DVD/BR på dette, må det vel uansett satses på Vista, så vidt jeg har forstått.
    Det er ikke riktig. Microsoft har selv sagt at XP vil kunne støtte HD-formatene vha software fra tredjeparts utviklere.

Sannsynligvis mener de at HD-støtte vil finnes i mediaplayer for Vista.

-k

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå ble jo Vista lansert i går, riktignok på engelsk, men det blir vel det vi går for på denne HTPCen skulle en tro... (selv om det er på engelsk, som jeg for øvrig foretrekker, men kanskje jeg er litt alene om det)?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange meninger om støy og komponentvalg. Jeg mener at man ikke kommer noen vei uten å definere en spec. For noen er 5 12V-vifter ok støynivå, for andre må det være flash-disk.

Jeg kjører en p4 2.8@3.06 med en stor XP120 kjøleblokk og PAPST 120mm lav-støy vifte. For meg, mitt kabinett og min stue er dette ikke mulig å høre i sofaen. Dermed vil det for meg personlig være meningsløst å ofre ytelse og kostnad for lavere støy.

Jeg mener at Core2 har roet ned det effektforbruket intel la opp til med siste generasjon p4, men jeg har ikke tallene på hvordan en 6300 er i forhold til min p4.

Jeg ser egentlig for meg at enkelte vil være interessert i å kjøpe Core2 Quadro når den faller litt i pris, for å kunne få maksimal ytelse i FFDShow. Dette avhenger selvsagt av tilstrekkelig multitråding i FFDShow, eller at såpass mye annet ræl kjører samtidig at man får brukt alt. Da avhenger man av standard hovedkort og kjøleløsning som skalerer med effektforbruk (selvsagt med mer støy da).

Hva tenker folk egentlig om "off-line" prosessering? Hvis man kan kjøre AVISynth og lignende skript over natta til å skalere, dekode og støyfjerne HD-filmer og lagre dette som høyrate MPEG2 i 1366x768p eller 1920x1080p. Det betyr: økt harddisk-forbruk, lang tid til prosessering, men idet man skal spille av filmene greier man seg med mye mer moderat hardware...

Det 2000-kroners Asus-hovedkortet var anbefalt på spcr fordi det har god hardwarestøtte for viftestyring. Jeg har snust på mCubed sin stand-alone programmerbare viftestyringsenhet, men til dette formålket vil en ferdigoppsatt maskin hvor speedfan allerede fungerer være betydelig enklere.

Poenget uansett:
    lygren eller noen burde oppsøke forskjellige brukere med oppsett og gjøre seg opp en mening, alternativt burde man gjøre som silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers og ha en test-lab med måling av støy-nivå og kalibrerte mp3-opptak av støyen.

Alternativt kommer dette til å bli en evigvarende diskusjon/krangel og når alt kommer til alt vil alle ha sine egne preferanser inn i maskinen.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vi klarer ikke spekke noe tydeligere enn under 25dB@1meter, som tilsier et "whisper" støynivå. En helt støyfri PC blir dette uansett ikke, men den skal ikke støye slik at den under normale omsendigheter kan oppfattes som et irritasjonsmoment, spesielt viktig mht den bedre halvdel. Dette blir selvsagt subjektivt, og jeg skal nok få testet maskinen hos meg før vi kjører noe masseproduksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...synes Asus P5B-E ser fin ut, som flere har nevnt her, til rundt 1400. Ellers ser jeg at P5W benytter et nyere brikkesett (I975X) samt har WLAN støtte til rundt 2000. Komplett.no - Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16. Den har også medfølgende en enkel fjernkontroll samt visstnok gode drivere mot mediacenter og da trolig også Vista.... Noen mer noen gode tips her? Nå kan vi selvsagt sette på WLAN ved bruk av en USB-dongle, men det er jo kjekt å ha det inkorporert også da...
    P965 er egentlig rundt et år nyere enn 975X. I praksis er det rent brikkesettmessig ikke spesielle forskjeller. Spørsmålet kan jo være om man bør se etter et Viiv-hovedkort med P965. Ikke at det er de store fordelene, men man har Quick Rescume.

Når det er sagt er P5W DH et svært bra hovedkort. Som sagt introduksjonsvis kan dette være et greit alternativ til P5B-E hvis man uansett skal ha WLAN, da prisforskjellen i praksis da blir liten.

Fjernkontrollen som følger med hovedkortet vil jeg si blir så som så funksjonalitetsmessig.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett litt gjennom komponentutvalget til Mastiff og synes mye virker fornuftig. Jeg tror faktisk at et VIIV-oppsett kan være tingen i denne PCen, men mener samtidig at vi må ta sikte på å guffe opp skjermkortet noe, ettersom vi fortrinnsvis antar at vi kan la dette ta noe mer av lasten ved kjøring av type BluRay med H264 el.l.
    Nå skal det vel sies at det vel omtrent ofte bare er Quick Rescume som ikke er støttet av vanlige hovedkort i dag når det gjelder Viiv-spesifikasjonen. Annet element er at Intel leverer noen Viiv-tjenester, men om det er relevant vet jeg ikke.... virker strengt tatt ikke det.

Når det gjelder fokuset på maskinen er det som nevnt tidligere i tråden viktig at vi forsøker å ivareta så mange bruksområder som mulig. Spilling er ett av disse. Samtidig kan vi ikke la løsningen kompromittere på støynivå, da blir maskinen ubrukelig for de fleste av oss...
    Tenker man her spilling på TV trenger man jo ikke ytelse for å kjøre 1600x1200 med 4xAA og 16xAF heller....

Det hovedkortet Mastiff linker til kommer med HDMI utgang og innbygget skjermkort, det hadde nok vært hensiktsmessig å prøve å finne et kort uten dette som kanskje heller har en bedre lyddel. Det er litt av utfordringen med m-atx og VIIV, utvalget blir noe mer begrenset... Alternativ?
    Utvalget er nok lite. Av det jeg har sett med HDMI er det i kombinasjon med Intels grafikkprosessorer integrert i brikkesettet. Selv på de nyeste finnes det foreløpig ikke h.264-akselerasjon, men det er akselerasjon av MPEG2 HD. Likevel, ikke en spesielt god løsning og totalt håpløs til spill.

Videre er det jo diskusjon rundt strømforsyning, og det er jo et svært så vesentlig element både stabilitetsmessig og støymessig... Her må vi få ned flere alternativ på papiret, ser at Seasonic er nevnt som et godt alternativ, dog relativt kostbart... Hvor stort tror dere vi da trenger? Jeg er helt enig i at det er lite poeng å overdimensjonere powerer da dette skaper mer varme...
    Om det skaper mer varme i seg selv, og i kombinasjon klarer å bli kvitt varmen selv uten at det påvirker noe, så... Det finnes strømforsyninger i dag som er 80%+ over hele belastningslinjen.

Et element for Komplett, som er den aktuelle, er også hvordan man anser supportbehov, driftstrygghet etc. i henhold til konfigurasjonen. Dette blir viktige faktorer hvis de regned å selge en del eksemplarer av systemet.

Disk da, hvis Hitachien er støyete, hva skal en gå for?
    Generelt er det i dag ikke all verdens av forskjeller. Min erfaring tilsier her at Samsung T133S også kan være en god opsjon. Også Samsung leverer programvare for å redusere støynivå på operasjoner på litt bekostning av aksesstid. Løsningen bør vel imidlertid ikke leveres slik, men blir en opsjon beviste/avanserte brukere alltids kan merke seg. Også Hitachi har dette, og jeg tror også WD har det for dagens modeller også (har hatt det tidligere, men husker ikke i farta for Caviar SE16).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Hva med dette skjermkortet: Komplett.no - PowerColor Radeon X1950PRO 512MB GDDR3, PCI-Express, EXTREME Edition, ViVo/HDCP
    Dette har 512 ram og koster bare 200 ekstra i forhold til 256 utgaven.
    At kortet har 512 MB spiller egentlig ingen rolle. Disse kortene er for svake prosesseringsmessig og minnebåndbreddemessig til å reelt kunne utnytte det.
    Men denne kjøleren er for så vidt interessant -- igjen en Arctic Cooling-løsning som er temmelig stillegående.

Ang strømforsyninger så har jeg hvertfall dårlige erfaringer med Thermaltake og støy. Jeg er gla i Fortron Source strømforsyningene.
    Jeg har også veldig gode erfaringer med Fortron, men de er ikke helt like gode som f.eks. MIST og Seasonic på støynivå.

Denne skjermkortkjøleren skal være veldig bra. Komplett.no - Zalman VGA-Kjøler VF900-Cu, Lett Kobberkjøler, 2 Heatpipes
    Ut i fra produksjonsressurs og garantielementer tror jeg ikke Komplett ønsker å måtte bygge kjølere på grafikkortene som skal brukes.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Tenker man her spilling på TV trenger man jo ikke ytelse for å kjøre 1600x1200 med 4xAA og 16xAF heller....
    Hvis en stor del av de interesserte sitter på 1920x1080p displayer og krever å kjøre siste generasjons spill så er jo det 2 megapixler. Det er litt mer enn 1600x1200...

Men hvis det tvert imot er slik at de videofile sitter på projektor/plasma/lcd med 1080p og har moderat spillebehov, mens de spillegale sitter på mer moderate 768p og "720p" lcd-skjermer som ligger et sted mellom 1024x768 og 1280x1024 når det gjelder totalt antall pixler så kan man spare betydelig pris, varme, støy og clutter-faktor.

Faktisk blir kravene til spill-ytelse ca halvert hvis vi regner med at antall pixler/sekund er hva som teller for valg av spill-skjerm-kort.

La oss håpe det siste :-)
    Om det skaper mer varme i seg selv, og i kombinasjon klarer å bli kvitt varmen selv uten at det påvirker noe, så... Det finnes strømforsyninger i dag som er 80%+ over hele belastningslinjen.
    Seasonic er suverent på effektivitet og støy (viftekontroller som visstnok slår det meste - mange PSU-er har fremdeles konstant viftehastighet eller dårlig temperatur/turtall-kurve). Den er tilgjengelig fra komplett i 380W, men lillebroren på 330W er vel så godt egnet om man får tak i den. Den er ikke "overdimensjonert" når det gjelder effekt, men den er helt klart dyrere enn no-name forsynigner med sine 650,-(?)

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vi må jo ha instant off/on da, og det fordrer vel VIIV-støtte det da eller? Ingen ATX S775 med dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må jo ha instant off/on da, og det fordrer vel VIIV-støtte det da eller? Ingen ATX S775 med dette?
    Suspend/S3 støttes på hovedkort tilbake til s478 i alle fall.

Dette lar maskinen gå inn i en dvalemodus hvor spenningen til system-minnet er på, men prosessor, harddisker, vifter etc skrus av. Å skru på maskinen tar typisk noen sekunder. Se under:

Omar Shahine's WebLog : Standby Explained (S1, S3)
    "S0 - Working State
    In this state, your PC is awake and working

S1- CPU Stopped
    In this state, your PC is technically in standby and this is the default standby state if S3 is not supported. Power consumption is Five Watts to Thirty Watts of Power.

S3 - Suspend to RAM (context saved to RAM)
    In this state, your PC in standby and all fans, hard drivers and other devices are powered down into a sleep state. Power consumption is less than Five Watts.

S4 - Suspend to Disk(Context saved to HDD)
    Otherwise known as Hibernate, your PC has saved the contents of RAM to the hard disk and is pretty much tuned off. Power consumption is less than Five Watts. This isn’t very useful for desktop PCees and is mostly used in Laptops where battery drainage is far better than if you are in S3.

Now, as I mentioned there are some requirements before you can use S3.

Motherboard must support S3
    S3 support must be enabled in the BIOS (many motherboards do not do this and default to S1)
    OS must support S3 (Windows XP does)
    To wake your PC from S3 your USB peripherals (like keyboard and mouse) must be enabled to arm your PC to wake.
    From the device manager, you must select they keyboard, go to properties and select Allow this device to bring this computer out of standby. On a Windows Media Center you’ll want to do this for the Remote Control device.
    The following reg key must be installed..."

The Green Button - S3 Standby - Hardware & Software solution
    ACPI S3 (Suspend to RAM)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Generelt har jeg inntrykk av at PowerColor bærer litt kinapreg over sine løsninger, for selv om alle kortene produseres i Kina er det en del forskjell på de. Har du testet dette kortet? Rent specmessig ser det jo greit ut, men jeg ser jo fordelen på det icq3-systemet som faktisk shipper varmen ut av kabinettet (men også ta opptar en ekstra slot).
    PowerColor er store, og produserer så vidt jeg vet også for andre. Man skal huske at de fleste baserer seg omtrent på rene referansedesign fra ATI og Nvidia, der forskjellen gjerne er kjøleren i noen tilfeller. I de fleste tilfeller er det ATI eller Nvidias referansekjøler som brukes, men som man ser både på PowerColor, HIS og Sapphire, samt også enkelte kort fra Asus og andre faktisk, er Arctic Cooling en produsent som benyttes en del.

Arctic Cooling gjorde en del undersøkelser på dette med å kjøre varmen ut av kabinettet når det gjaldt X1 kontra tidligere modeller. I praksis fant de ut at forskjellen ble svært liten for varmen i kabinettet, sett opp i mot elementer som pris, effektivitet osv.

Selv har jeg kjøleren som her ble nevt på Powercolor-kortet på et GeForce 6800GT-kort, og har gode erfaringer med denne. Jeg vet imidlertid ikke om den kanskje kan bli for høy for vanlige HTPC-kabinett -- som man ser, stikker kjøleren en del "opp" fra kortet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den suspend-saken har jeg jo på nåværende PC, og det tar jo gjerne en 10 sekunder hos meg, samt at den jo gjerne logger ut da... Men er det altså slik at VIIV-funksjonaliteten kun er tilgjengelig på mobile-løsninger?

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    At kortet har 512 MB spiller egentlig ingen rolle. Disse kortene er for svake prosesseringsmessig og minnebåndbreddemessig til å reelt kunne utnytte det.
    Men denne kjøleren er for så vidt interessant -- igjen en Arctic Cooling-løsning som er temmelig stillegående.
    Hvorfor er dette kortet for dårlig? Er det bare dette kortet eller mener du alle 1950 kort?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Hvorfor er dette kortet for dårlig? Er det bare dette kortet eller mener du alle 1950 kort?
    Jeg sier ikke at det er dårlig, jeg sier bare at 512 MB minne kontra 256 MB ikke har noen spesiell verdi på dette kortet, og andre kort i dette segmentet. Så den biten alene er ikke noe direkte argument for kortet. Om kortet kan tilby høyere minnebusshastighet enn et standard 256MB X1950Pro, så vil det kunne ha noe bedre ytelse i praksis. Typisk vil man kun i svært høye oppløsninger og med høye kvaltietsinnstillinger se en liten forskjell mellom 256 og 512 MB.

Generelt sett mener jeg at X1950Pro er ganske bra

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den suspend-saken har jeg jo på nåværende PC, og det tar jo gjerne en 10 sekunder hos meg, samt at den jo gjerne logger ut da... Men er det altså slik at VIIV-funksjonaliteten kun er tilgjengelig på mobile-løsninger?
    Nei. Man finner en rekke vanlige ATX-hovedkort med P965-brikkesettet som støtter Viiv. Viiv kan benyttes med både Pentium 4, Core Duo, Core 2 Duo etc. Dette hovedkort som benytter ICH8DH-sørsiden fra Intel i stedet for vanlig ICH8 eller ICH8R. Man finner vel også 975X-kort med ICH7DH som da støtter Viiv.

Quick Resume-greia: Intel® Viiv™ Technology - What is the Intel® Quick Resume Technology Driver?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Okey, men det står ingen ting om VIIV på de Asus-kortene vi har vurdert så jeg regner da med at det ikke er støtter der... Noen gode eksempler/forslag på VIIV-støttede ATX S775 kort?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, men det står ingen ting om VIIV på de Asus-kortene vi har vurdert så jeg regner da med at det ikke er støtter der... Noen gode eksempler/forslag på VIIV-støttede ATX S775 kort?
    Eneste i farten som jeg kommer på er ECS PX1 og MSIs 975X-kort. I tillegg har man vel Intels egne hovedkort. ECS-kortet er for så vidt greit, men er på annen funksjonalitet ikke like god som Asus P5B-E.

MSI-kortet er relativt dyrt -- noe de fleste 975X-kortene er.

Intels mest aktuelle: Intel® Desktop Board DG965WH Overview -- koster i overkant av tusenlappen i retail. Men Komplett har det ikke. Har ikke direkte erfaringer med dette hovedkortet, men Intel bruker å ha temmelig kurante hovedkort. 955 og 975-kortene til Intel har jeg vært meget fornøyd med. 975-kortene blir som sagt en del dyrere igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den suspend-saken har jeg jo på nåværende PC, og det tar jo gjerne en 10 sekunder hos meg, samt at den jo gjerne logger ut da...
    Den trenger ikke å logge ut.

Jeg tror det var TweakUI som lot meg velge bort den opsjonen enklest.

Det er dog litt problemer med endel USB-enheter som ikke takler suspend så bra.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror vi satser på et VIIV-kort, suspend må funke knirkefritt skal dette være en tilstrekkelig god modell...

Software da folkens? Hvilket skall? Hvile filtere? Hvilken avspiller? Ettersom noen opplever hakking på HD-avspilling på en Radeon 1900 og Core2Dual CPU mens andre får det til å fungere helt strålende med GeForce 6600 og en eldre PIV CPU er det jo utvilsomt mye som kan gjøres feil i softwareoppsettet. Ikke bare der selvsagt, feil konfigurert BIOS kan jo også bidra til at ting ikke fungerer. Dette blir da en relativt nøysommelig prosess, ettersom vi må dokumentere hver eneste endring som ikke kan kjøres på et image. Oppsettet må jo uansett også dokumenteres som del av brukerveiledningen, selv om det nok i de fleste tilfeller skal holde at det legges ved imaget på en egen partisjon som da må kjøres tilbake hvis ting virkelig skjærer seg.

Vista synes jeg også vi skal gå for, ser at den ikke har kommet for salg enda, men den dukker vel opp snart?

Ja, software og tweaking... WHAT PEOPLE - WHAT! La oss først finne ut hva vi skal gå for og deretter sette opp en "to-do-list" på nødvendig tweaking!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvordan tror dere MSI er i forhold til viftestyring da? De har et VIIV-godkjent ATX hovedkort, faktisk det eneste Komplett fører ser det ut til... Komplett.no - MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16

Side 11 av 43 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •