Offisiell AVforum HTPC - vær med å bestemme konfigurasjonen! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 43 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 843
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med å ta utgangspunkt i en maskin Nvidia selv har satt sammen for demonstrasjon av HD-DVD-avspilling:

Silverstone SG01-Evolution MicroATX Case
    Intel Core 2 Duo E6400
    ASUS P5LD2-VM i945 motheboard
    1GB PC-5200 DDR2-RAM
    MSI NX7600GT Diamond Plus DVI/HDMI
    Toshiba TS-L802A Slim HD-DVD drive
    Antec Neo420W Power Supply
    Windows XP Professional SP2
    PowerDVD 6.5 HD-DVD Edition (Sept 22, 2006 Build; H.264 Decoder Version 1.7.0.2120)
    Forceware 93.71

------------------------------------------------------

NVIDIA provided the following HD-DVDs to test:

1. SwordFish (~20 Mbps VC-1, 1080p24)

2. Virtual Trip: Yozakura (~26 Mbps H.264, 1080i30)

3. True Blue (~15 Mbps H.264, 1080i30)

We added our own test clips to the mix:

1. ATSC MPEG-2 HDTV Broadcast, 19 Mbps MPEG-2, 1080p24

2. H.264 Satellite Broadcast, 19 Mbps H.264, 1080p25

----------------------------------------------------

CPU Utilization on Core 2 Duo E6400
    PureVideo-enabled CyberLink software-only CoreAVC software-only
    Swordfish (VC-1) 34% 48% ---
    Virtual Trip: Yozakura (H.264) 73% Failed (choppy at 100% utilization) Failed (no AACS)
    True Blue (H.264) 58% Failed (choppy at 100% utilization) Failed (no AACS)
    Broadcast MPEG-2 1080i30 14% 22%
    Broadcast H.264 1080p25 34% 63% 53%

Tatt fra NVIDIA PureVideo HD with HD-DVD Quick Shot

Mye interessant lesning her!

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er som sagt min mening, det er ikke Guds tale. Men hovedårsaken til at jeg foretrekker mobile løsninger på desktop er støy mot kraft.

ABIT IL-90MV, I945GT, Socket-479, m-ATX, HDMI, DDR2, SATAII, Intel ViiV
    Varenr.: 322049
    Lagerstatus: 3 stk på lager 1395 1395

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's
    Varenr.: 308713
    Lagerstatus: 100+ stk på lager 1299 1299

Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, King Kong
    Varenr.: 319708
    Lagerstatus: 16 stk på lager 1699 1699

Thermaltake Silent Purepower 460W, Blått Lys, 2xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
    Varenr.: 311761
    Lagerstatus: 12 stk på lager 669 669

Intel Core 2 Duo T7200 2.0GHz PC667, 4MB BOXED
    Varenr.: 324513
    Lagerstatus: 11 stk på lager 2650 2650

Silverstone SST-LC20 HTPC, Sort (Uten PSU)
    Varenr.: 319899
    Lagerstatus: 9 stk på lager 1098 1098

NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)
    Varenr.: 325580
    Lagerstatus: 100+ stk på lager 399 399

Hitachi Deskstar T7K500 320GB SATA2 16MB 7200RPM
    Varenr.: 325870
    Lagerstatus: 100+ stk på lager 895 1790

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940
    Varenr.: 312473
    Lagerstatus: 45 stk på lager 449 449

Arctic Silver 5 Termisk Pasta 3.5 Gram
    Varenr.: 302888
    Lagerstatus: 1000+ stk på lager 69 69

Miljøgebyr: 0,00
    Totalt: 11.517,00

Jeg vet ikke om dette er de stilleste harddiskene, og kabinettet holder kanskje ikke mål for de kuleste gutta, men det er jo litt å gå på i prisen her!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Dette er som sagt min mening, det er ikke Guds tale. Men hovedårsaken til at jeg foretrekker mobile løsninger på desktop er støy mot kraft.

Mener du at den thermaltake strømforsyningen er stille nok til å stå i stua?
    Jeg bygde nettopp min stuePC med et silverstone LC16M kabinett og en NorthQ 4775-400 strømforsyning, og det bråker alt for mye (selv om de lover 12-17db). Den må byttes, og valget står mellom seesonic s12, thermaltakeen og silverstone sin vifteløse...

Når det gjelder skjermkortet, så er det vel en ca400,- å spare på å bruke Gainward 700GT 256mb Silent. Ser ikke at det er andre forskjeller på de kortene enn fornavnet. (gjorde nettopp det valget selv:-) )
    Komplett.no - Gainward GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express, "BP7600GT-256-TV-DD"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder spørsmålet ditt rundt skjermkort trenger vi ikke nødvendigvis HDMI for å kunne kjøre BluRay/HD-DVD, men en DVI med HDCP-støtte. Dette har vi så langt identifisert to pris/ytelse kort som ser veldig spennende ut, et Radeon 1950PRO og et GeForce 7600GT, Atien rundt 2000 mens GeForcen er noe rimeligere. Samtidig må en jo kjøpe mpeg-dekoderen hos nvidia (Purevideo), følger denne med på Ati, og oppdateres den kontinuerlig for nye dekodere som H264 osv?
    PV-støtten er vel ikke et tilleggkomponent lengre. Den er vel strengt tatt ikke å få kjøpt lengre? Nvidia har bakt tingene inn i driverne sier de, og videre har man andre avspillingsprogrammer som utnytter dem. Som for ATI skulle det vel holde at avspillingsprogrammene støtter DXVA. Med Vista kommer DXVA v2, uten at jeg har satt meg inn i hva det egentlig vil si. Man har vel egentlig ikke h.264 via DXVA i MCE2005, men dette burde jo være på plass i Vista.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skullerud
    Når det gjelder skjermkortet, så er det vel en ca400,- å spare på å bruke Gainward 700GT 256mb Silent. Ser ikke at det er andre forskjeller på de kortene enn fornavnet. (gjorde nettopp det valget selv:-) )
    Komplett.no - Gainward GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express, "BP7600GT-256-TV-DD"
    Gainward har vel ikke HDCP-støtte for dette kortet. F.eks. en rekke produsenter har HDCP-støtte for sine 7900GS-kort, men ikke Gainward... man sparer vel noen kroner på det pr. kort og de fleste vet ikke hva det er, så....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ABIT IL-90MV, I945GT, Socket-479, m-ATX, HDMI, DDR2, SATAII, Intel ViiV
    Varenr.: 322049
    Lagerstatus: 3 stk på lager 1395 1395
    At hovedkortet støtter Viiv er et element. Samtidig er det ikke et spesielt "generelt avansert kort" sett opp i mot andre kort til samme pris. Man ja, det er et S479-kort -- mer om det senere...

I et "vanlig" HTPC-oppsett kan man vel kanskje få problemer med å "strekke ut kjøleren" på dette kortet. For at det skal kjøle optimalt skal kjøleribben "brettes" ut. I noen tilfeller blir kjølere i veien for dette, og kjøleren bygger ut en del i henhold til høyden i HTPC-kabinettene.

Testet kortet i vanlig miditårn -- var vel omså 25 grader i forskjell om kjøleren var "satt opp" eller ikke. Med kjøleren "lagt ned" var det omtrent ikke mer effektivt enn andre vifteløse 7600GT-kort jeg har vært borti.

Kjenner ikke til denne modellen spesifikt, men av den erfaringen jeg har med Thermaltake har det gjerne ikke vært av det mest stillegående. Her vil i hvert fall jeg føle at Seasonic S12 er et "tryggere" valg. Generelt kvalitetsmessig virker Seasonic veldig veldig bra.

Intel Core 2 Duo T7200 2.0GHz PC667, 4MB BOXED
    Varenr.: 324513
    Lagerstatus: 11 stk på lager 2650 2650
    Ja, under belastning er strømforbruk og varmeutvikling noe lavere. Hvorvidt det blir verdt den ekstra prisen er jeg ikke så sikker på. Man skal her også ta med at hovedkortet på sett og vis også blir dyrere (dvs. i basis samme pris egentlig som andre, men mindre funksjonalitet på noen områder).

Med at denne har lavere busshastighet vil den ikke være like rask som en vanlig 2GHz Core 2 Duo E-serie. Nå er det ikke noen 2 GHz der, men vil tippe at man her ligger omtrent likt med E6300 1.86 GHz pga. lavere buss og at evt. E6300 løsningen uten klokking, altså pr. spec, kan bruke 800 MHz minne.

Med en god kjøler, noe som altså kan være enklere på C2D E enn på C2D E ut i fra at man trenger spesielle S479-kjølere, tror jeg ikke det vil være spesielle forskjeller i støynivå -- i hvert fall ikke til at det rettferdiggjør en tusenlapp ekstra.

Varenr.: 325870
    Lagerstatus: 100+ stk på lager 895 1790
    Sett rent ut i fra ytelse ville jeg valgt denne. Den har imidlertid ikke det aller beste støynivået eller vibrasjonsnivået. For en vanlig stasjonær PC er dette mitt førstevalg for tiden....

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940
    Varenr.: 312473
    Lagerstatus: 45 stk på lager 449 449
    Passer denne på et Socket 479-oppsett? Selv har jeg prøvd et par S479-hovedkort fra AOpen, og da fulgte kjøler med pga. det ikke var mulig å benytte S478-kjølere. Festebraketten rundt prosessor var samme som for 478, men prosessoren ble vel så vidt lavere, slik at vanlige kjølere ikke kunne benyttes.

Arctic Silver 5 Termisk Pasta 3.5 Gram
    Varenr.: 302888
    Lagerstatus: 1000+ stk på lager 69 69
    Tja. Man kan vel alltids be produsenten bruke høykvalitetspasta i produksjonen. Her er i utgangspunktet f.eks. Zalman ikke ille...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm det er åpenbart at det her er to leire. En som vil ha en HTPC som er dødsstille og kun er ment til fimvisning, mens den andre delen vil ha en stuepc som fungerer som en HTPC + vanlig pc.
    Med en gang vi begynner å snakke om mobile cpu og M-atx blir dette helt uaktuelt for meg, jeg vil bruke pcen min til mer enn å spille dvder.
    1GB ram er absolutt ikke nok minne idag.
    2GB er minimum
    6600 kort er også alt for dårlig specet i forhold til spill idag (og vista)
    Har selv erfaringer med vifteløs PSU og min mening er at de varmer opp de andre komponentene mer enn hva som godt er.
    Kanskje Lygren skulle prøve å gjøre en sumering så vi vet hvor dette prosjektet nå står.

Kim

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har sett litt gjennom komponentutvalget til Mastiff og synes mye virker fornuftig. Jeg tror faktisk at et VIIV-oppsett kan være tingen i denne PCen, men mener samtidig at vi må ta sikte på å guffe opp skjermkortet noe, ettersom vi fortrinnsvis antar at vi kan la dette ta noe mer av lasten ved kjøring av type BluRay med H264 el.l.

Når det gjelder fokuset på maskinen er det som nevnt tidligere i tråden viktig at vi forsøker å ivareta så mange bruksområder som mulig. Spilling er ett av disse. Samtidig kan vi ikke la løsningen kompromittere på støynivå, da blir maskinen ubrukelig for de fleste av oss...

Jeg tror for øvrig at et skjermkort som f.eks. Radeon 1950PRO, som jeg begynner å se på som et godt valg til denne HTPCen kan ha en effektiv vifteløsning fremfor en passiv kjøling så lenge denne er svært stillegående. Det ic3q eller hva det nå het systemet til skjermkortet jeg linker til overfor er tydeligvis både effektivt og støysvakt. Samtidig som dette kortet da har med guffe til 1080P via GPU tilfredsstiller det kravet til en rekke spill, et lite, men dog viktig poeng for de av oss som har tenkt å benytte PCen også til det (og det vil jeg anta er en del!). Igjen, jeg sier ikke at vi skal lage en gamer-PC, men hvis det lar seg ta høyde for bruk til spilling bør vi jo benytte oss av den anledningen.

Det hovedkortet Mastiff linker til kommer med HDMI utgang og innbygget skjermkort, det hadde nok vært hensiktsmessig å prøve å finne et kort uten dette som kanskje heller har en bedre lyddel. Det er litt av utfordringen med m-atx og VIIV, utvalget blir noe mer begrenset... Alternativ?

Videre er det jo diskusjon rundt strømforsyning, og det er jo et svært så vesentlig element både stabilitetsmessig og støymessig... Her må vi få ned flere alternativ på papiret, ser at Seasonic er nevnt som et godt alternativ, dog relativt kostbart... Hvor stort tror dere vi da trenger? Jeg er helt enig i at det er lite poeng å overdimensjonere powerer da dette skaper mer varme...

Disk da, hvis Hitachien er støyete, hva skal en gå for?

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dette skjermkortet: Komplett.no - PowerColor Radeon X1950PRO 512MB GDDR3, PCI-Express, EXTREME Edition, ViVo/HDCP
    Dette har 512 ram og koster bare 200 ekstra i forhold til 256 utgaven.

Link til produkt hos produsent: PowerColor! Unleash the Gaming Power.....

Noiseless fan? Vi har nok litt forskjellige preferanser ang dette men dette virker da veldig ok i forhold til pris?

Ang strømforsyninger så har jeg hvertfall dårlige erfaringer med Thermaltake og støy. Jeg er gla i Fortron Source strømforsyningene.

Denne skjermkortkjøleren skal være veldig bra. Komplett.no - Zalman VGA-Kjøler VF900-Cu, Lett Kobberkjøler, 2 Heatpipes

Eneste minuset med denne er at den ikke leder varmen ut av kabinettet. Kanskje noen har et alternativ for leder varmen ut av kabinettet?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig må vi tenke litt videre:

En rambrikke på en gig vil utvikle mindre varme enn 2 stykk. Over tid vil nok 2 gig med ram være nødvendig med tanke på Windows Vista.

Jeg tenker meg denne rammen: Komplett.no - Corsair XMS2 6400 DDR2, 1024MB PC6400 64Meg x 8, CAS 5-5-5-15, 800MHz, 240pin

6400 ddr2 minne er et must for oss overklokkere. Ram med lavere minnehastighet er faktisk helt uaktuelt mener jeg.

Cpu og hovedkort som Mastiff antyder er ganske mye dyrere enn ved kjøp av 775 brikkesett. Pris er vel også en faktor her?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Pris er alltid en faktor, men ikke på bekstning av maskinens grunnleggende krav til støy og tilstrekkelig ytelse. Havner vi stort over 25dB@1m ved tyngre belastning er maskinen ubrukelig for undertegnede og sikkert mange andre. Mobile CPUene er jo veldig rolige når de ikke kjøres tungt, men de har også en tendens til å gå veldig varme hvis det blir for mye data å prosessere, så det er viktig at vi matcher ytelsen mht 1080P-avspilling (.ts/BluRay og HD-DVD), noe maskinen skal gjøre prikkfritt.

Når det gjelder minne koster jo DDR2 6400 kun en hundrelapp eller to mer enn tilsvarende 5400, og da er det jo ikke noe å tenke på. Jeg tror 1GB får holde i standard konfigurasjonen, det er jo en smal sak å legge til en gig eller to i ettertid, og jeg tror personlig jeg vil kjøpe med en ekstra gig, ser ofte at minneforbruket i Vista er oppe i 6-700MB når jeg har flere programmer kjørende samtidig. Samtidig, kjører en film, selv tunge HD-filmer, er 1GB mer enn nok (selv med Vista, Vista er faktisk ikke så minnetørst som folk tror sånn i utgangspunktet, men noen hundre MB mer enn XP bruker den, da stort sett til caching), så det får være litt opp til den enkelte.

Generelt har jeg inntrykk av at PowerColor bærer litt kinapreg over sine løsninger, for selv om alle kortene produseres i Kina er det en del forskjell på de. Har du testet dette kortet? Rent specmessig ser det jo greit ut, men jeg ser jo fordelen på det icq3-systemet som faktisk shipper varmen ut av kabinettet (men også ta opptar en ekstra slot).

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

Ser og hører desse daglig....

Psu er dessverre ikke stille nok i et slik oppset og dyr

Nec dvd brennere har altid slitt litt med during og støy på av spilling av cd'er
    på lavt hastighet.
    Og vem vil vel ha en stor ide kabel i pc'n sin nå tildags? sata er dessuten raskere.

Hitachi disker er ikke akkurat kjent for og vær stille.

Se langt vekk fra de.

Dette vill jeg bytta ut med.
    Thermaltake 430W TR2 Black ATX PFC ,
    Billig, opp i mot lyd løs og passe med strøm til et slik oppsett. spesielt i en core2 duoT oppsett.

Samsung Harddisk HD321KJ 320.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gbps 3.5" NoiseGuard SilentSeek 16MB NCQ
    Teksten sier alt her.

Samsung DVD Recorder SH-S183A/BEBN +R / +RW -R / -RW SATA Black Bulk
    Meget stille avspilling og har alt en kan ønske seg i et slik oppsett.

Vill Forsatt strekt anbefalle Zalmans sitt Htpc kabinett.

Zalman HD160 Silver Aluminium HTPC VFD CardReader & Remote WO / Power
    ::: Zalman :::

Har bygg en del av desse og er helt genial.
    Og de fleste vet hva Zalman har laget før av kjølere. dette er de sitt svar på kabinett i denne klassen.

Det en vil ha i et slik kabinetter jo.

Pri 1
    God kjøling.
    Ellers hjelper det ikke med "vifteløse" deler.
    Ingen vits, totalt bort kasta. du får ikke vekk varmen bare med og bruke "fanless" komponenter, vist du ikke er villig og betale det dobbelte.

Pri 2
    Gode monterings muligheter:
    Gummi oppheng for enheter er jo nesten det viktigeste.
    Smarte plassering av komponeter og utbyggins muligheter.

Kan ikke mye om software og codecer osv men er det noe jeg kan så er det hardware montering, kjøling, varme og støy.

Bare et lite forslag til dere som skal anbefalle produkter.
    Kan dere være så snille og la være og gjette på produkter.
    Vist dere ikke har testet/brukt de la vær og si noe om de.
    Det som ser bra ut er ikke nød vedigvis bra.
    Med 10års efaring på dette vet jeg hva jeg sier.

Synnes ellers tråden er meget morsom og instresant og følge.
    Mange kjempe gode poeng, og noen midre gode ;-)

Stå på folkens, så skal dere se dere får en meget gjenom tenkt produkt til slut.

Beklager om teskting er litt rotete, er multi skandinavisk

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med varmeutvikling og støy på cpu er vel ingen grunn til å diskutere lengre? En skikkelig cpu-kjøler eliminerer det problemet helt. Noen kjølere har medfølgende viftestyring slikat man kan velge støynivå selv. Bla denne:Komplett.no - Zalman CNPS7700-Cu CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940

Har hatt denne selv på en overklokket p4 prescott cpu. Det er vel den prosessoren som utvikler mest varme? Kjørte denne faktisk med viften skrudd av. Var aldri over 55 grader på cpu. Så bra er den. Det er jo bare å se på vekten. 918 gram kobber som leder varmen bort... Helt ekstremt. Kabinettvifter og vifte i strømforsyning vil lede varmen ut av kabinettet...

Det vi må huske på er at viften i strømforsyningen er tempregulert og ved høy temp i kabinettet vil denne blåse mer og lage for mye støy etter mitt skjønn. Er derfor avhengig av minst en god og stillegående vifte i bakkant.

Ang Powercolor skjermkortet så har jeg ingen erfaringer med dette. Har derimot hatt samme merke tidligere og har ingenting å utsette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker for nye, gode innspill. Moppen, har du noen gode innspill på skjermkort da? Det jeg har sett litt på er dette, men merket er for meg totalt ukjent, så her må vi ha faktisk brukererfaring... Komplett.no - HIS Radeon X1950PRO 256MB GDDR3, IcQ3, PCI-Express, ViVo, 2xDVI/Tv-Out/HDCP.

Hvis det ikke har noe for seg støymessig å kjøre mobile CPU dropper vi det selvsagt, men jeg har nok litt vanskelig for å tro at det ikke har noe som helst for seg... Hvis vi velger en skjermkortløsning som den overfor, der varmen ledes ut av kabinettet har vi jo noe mer rom for mer intern varme da, og sånn sett kan det kanskje forsvare å droppe mobile. En ting jeg synes er negativt med å velge en mobile-løsning er utvalget i hovedkort, som stort sett kun er mATX med en del mangler sett opp mot S775.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...synes Asus P5B-E ser fin ut, som flere har nevnt her, til rundt 1400. Ellers ser jeg at P5W benytter et nyere brikkesett (I975X) samt har WLAN støtte til rundt 2000. Komplett.no - Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16. Den har også medfølgende en enkel fjernkontroll samt visstnok gode drivere mot mediacenter og da trolig også Vista.... Noen mer noen gode tips her? Nå kan vi selvsagt sette på WLAN ved bruk av en USB-dongle, men det er jo kjekt å ha det inkorporert også da...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=lygren
    En ting jeg synes er negativt med å velge en mobile-løsning er utvalget i hovedkort, som stort sett kun er mATX med en del mangler sett opp mot S775.[/QUOTE]

Helt enig her. I forhold tir eventuell reklamasjon, retur, osv er det nok bedre å velge noe som er mer mainstream. Er dessuten enklere å skaffe komponenter til oppgradering senere.

Skjermkortet du skisserte virker veldig ok men har jo "bare" 256 ram? Vil ikke ytelsen være bedre med 512?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig er jo hakking helt uaktuelt, og når en leser tråder som f.eks. dette: http://avforum.no/forum/htpc-softwar...materiale.html, der et medlem kjører Core2Duo og Radeon 1900 men allikevel opplever hakking på diverse HD-filmer sier det en del om kravet vi har til oppsett av software og hardware for at denne konsept-PCen skal ha noe for seg...

Et problem er jo også at avspilling av HD gjerne krever at en gjør en rekke manuelle ting i oppsett av f.eks. ZoomPlayer HVER GANG, noe som gjør brukervennligheten helt elendig... Selv HD-snutter fra Apple hakker visstnok ved bruk av ZP og ffdshow i nevnte tråd...

Jeg tror vi på hardwaresiden begynner å få et bilde av hvordan ting kan se ut (selv om vi er langt fra ferdig), men softwaremessig har vi diskutert for lite. Her er jo vår kjære Mastiff på hjemmebane så det holder; er det etter ditt syn mulig å finne en løsning som ENKELT og BRUKERVENNLIG lar seg spille av HD-filer av ymse slag og typer uten hakking, da f.eks. fra Apple eller .ts?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Minnet på skjermkortet har ingen innvirkning på videoavspilling, men kan kanskje ha noe å si på spill med spesielt store rendereringsflater. Her må nok imidlertid, med mindre vi finner noe bedre, minnet vike for varmeavviklingskravet...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for nye, gode innspill. Moppen, har du noen gode innspill på skjermkort da? Det jeg har sett litt på er dette, men merket er for meg totalt ukjent, så her må vi ha faktisk brukererfaring... Komplett.no - HIS Radeon X1950PRO 256MB GDDR3, IcQ3, PCI-Express, ViVo, 2xDVI/Tv-Out/HDCP.
    Beklager ikke testet det.
    Så kan ikke komme med noe kommentar ang støy/varme på denne.

Men det jeg kan se er at viften er bra mye bedre en de vanlige "skuffe" viftene som er på det vanlige modellene.

For og forklare det litt.
    Vifter skal skjære luften og presse den ut på andre siden som en god kniv i en seig biff, det går og med smøre kniven og men jobben blir tyngre og trenge mer kraft.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig er jo hakking helt uaktuelt, og når en leser tråder som f.eks. dette: http://avforum.no/forum/htpc-softwar...materiale.html, der et medlem kjører Core2Duo og Radeon 1900 men allikevel opplever hakking på diverse HD-filmer sier det en del om kravet vi har til oppsett av software og hardware for at denne konsept-PCen skal ha noe for seg...
    Lite inspill på dette er at mange kjører en bøtte med bakgrunnsprogamer som krøller ting til. Kanskje de ikke tar så mye minne plass men akk for en flaskehals noen ganger.
    Vet blandt annet at Bluetooth software fra foreksempel logitech er nok programert av noen som bor langt nede der det er varmt og godt.

Anbfaller og kjøre så lite ekstra programmer som mulig.
    Da de i noen tilfeller får høyere prioritet en de programmerne du ønsker og kjøre

1080p krever høybåndbredde over hele fjøla vist en ikke har en "rein" windows vill fort hakking oppstå.
    Husk at det er mye data som skal igjeom fra hardisk hk cpu minne og tilslut skjerm kort.

Som sagt ikke så mye greie på dette men du pakker vel egenlig opp filmen on the fly, når du decodere den under film avspilling?

Side 10 av 43 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •