Avspilling av 1080P-materiale

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avspilling av 1080P-materiale

Heisan

Jeg forsøker å spille av MPEG-2 1080P materiale på min HTPC (Core 2 Duo, 7600GT, 1 GB RAM) men det hakker noe. Jeg bruker Zoom Player og Nvidia Purevideo dekodere. Hva kan det være jeg gjør feil - hva er navnet på filterne man skal velge i Zoom Player (jeg har "Nvidia nvdvd 3+")? Hva bør være innstillinger på VMR9, VMR7 og Overlay?

EDIT: Jeg har sett noen har vist skjermbilde av oppsett i Zoom Player, og de hadde en mulighet for å velge "Nvidia nvdvd 3+ DXVA". Dette får jeg ikke opp i ZP.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Zoomplayer 5.00 RC1, Dscaler 5.08 og FFDShow 23/11/2006 MMX og når jeg skal spille 1080 HD-trailere fra Apple - Movie Trailers så må jeg slå av resize (eller sette den så lavt som 1600x1600) og blur&nr i FFDShow for at det ikke skal hakke. Deinterlacing skal selvsagt også være slått av ved progressivt materiale. Jeg kjører ZP i VMR9 Renderless modus.

Jeg har en Core2Duo E6300 som er overklokket til 2,6 og et ATI X1900 GT grafikkort.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det riktig å velge filteret "Nvidia nvdvd 3+", og hva er forskjellen mellom "Nvidia nvdvd 3+" og "Nvidia nvdvd 3+ DXVA"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DXVA står for DirectX Video Acceleration, skjermkortet bruker Windows DirectX funksjonalitet i skjermkortet til å skalere videobildet osv.

(Ps. Google og søk på "DXVA", forklaringen er første hit.)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, jf. vårt lille "Offisielle AVforum HTPC"-prosjekt er det ikke positivt å lese at et oppsett med Radeon 1900 og Core2Duo hakker... Tror du det er hardware-relatert, dvs. at maskinen blir for svak, eller software det går på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe det er hardwaren, jeg spiller mpeg-2 1080p24 uten problemer på min P3.2ghz med GT6600GT og Purevideo. Har faktisk under 20% CPU.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel fortsatt Nvidia å foretrekke fremfor ATI til HD-avspilling, ettersom Purevideo-teknologien har støtte for blant annet inverse telecine (noe AVIVO ikke har).

I en video Firingsquad laget for noen måneder siden, kom de frem til at AVIVO i øyeblikket var best på DVD, mens Purevideo var best på HD-materiale.

Nå har vel begge leire lovet forbedring, så de blir vel mer eller mindre likeverdige etterhvert.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Tror neppe det er hardwaren, jeg spiller mpeg-2 1080p24 uten problemer på min P3.2ghz med GT6600GT og Purevideo. Har faktisk under 20% CPU.

No12, hvordan er ytelsen på high bitrate H264 (20 Mbit 1080p)? Dette er jo ekstremt mye mer krevende enn MPEG-2.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg bruker Zoomplayer 5.00 RC1, Dscaler 5.08 og FFDShow 23/11/2006 MMX og når jeg skal spille 1080 HD-trailere fra Apple - Movie Trailers så må jeg slå av resize (eller sette den så lavt som 1600x1600) og blur&nr i FFDShow for at det ikke skal hakke. Deinterlacing skal selvsagt også være slått av ved progressivt materiale. Jeg kjører ZP i VMR9 Renderless modus.

Jeg har en Core2Duo E6300 som er overklokket til 2,6 og et ATI X1900 GT grafikkort.

Hva er poenget med å kjøre resize av et 1080p-signal til 1600x1600? Til h264-materiale er CoreAVC et langt bedre valg enn FFDshow, dvs mye lavere prosessorbruk.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ordnet opp i dette. Core 2 Duo egnet seg meget godt til avspilling av film. Det må ha vært noe galt med oppsett av filtere. Jeg kom plutselig på at det er en ypperlig avspiller i Nero Showtime, og den spiller 1080P helt utmerket. Fikk også ordnet det i ZP m/Nvidia Purevideo.

Har meget gode resultater i ffdshow også.

Det jeg lurte på i forbindelse med DXVA er hvorfor dette Nvidia filteret, "Nvidia nvdvd 3+ DXVA", ikke kommer opp i ZP.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Hva er poenget med å kjøre resize av et 1080p-signal til 1600x1600? Til h264-materiale er CoreAVC et langt bedre valg enn FFDshow, dvs mye lavere prosessorbruk.
    Sikkert ingenting, har nå satt opp FFDShow med resize 2x på alt under 1280x720. Ser ingen forskjell i bildekvalitet med resize av eller på uansett. Når har jeg riktig nok ikke studert bildet fra en halvmeters avstand, men ser jeg ikke forskjell fra normal sitteposisjon så er det jo det som teller.

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å resize ut over skjermoppløsningen uansett, bare for at skjermkortet skal skalere ned igjen. Og hvorfor setter alle resize til 1:1-forhold??? Grunnen til at jeg har satt resize til 2x er at da får jeg riktig AR ved avspilling av alle filer. I FFDShow-tråden på AVSForum står det at det er samme hva resize er satt til sålenge det er over skjermoppløsningen, hvilket stemmer med hva jeg kan se.

Et annet problem er at for at 1080p-filer (og noen 720p) skal spille skikkelig må jeg også slå av deinterlacing, blur & NR og DScaler filter. Tungvindt å å måtte slå av og på de når jeg bytter mellom DVD og HD. Så jeg lurte på å prøve CoreAVC til HD, men det koster for det første penger, og så sier noen at det gir dårligere bildekvalitet enn FFDShow-dekoderen. Noen som har sammenlignet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    ... og så sier noen at det gir dårligere bildekvalitet enn FFDShow-dekoderen. Noen som har sammenlignet?

Det har ihvertfall vært tilfelle at CoreAVC ikke klarer å spille av enkelte scener korrekt, med en slags merkelig pikselering. (Hvor FFDshow avspilte disse feilfritt). Jeg har sett flere screenshots av dette, og det så ikke spesielt hyggelig ut. Vet ikke om det er fikset ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problem med hakking av HD filmer, men dette er kun når resize er på i ffdshow.

Jeg ha prøvd å få coreavc til å ta seg av hd framfor ffdshow, men er ffdshow som ender opp med å gjøre jobben hver eneste gang.

Dette er utrolig tungvindt, for da må jeg inn i ffdshow å aktivere/deaktivere resize alt etter hva jeg skal se.

Noen som kan forklare meg hvordan jeg får ffdshow til å holde seg unna h264/mkv filer?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under Resize & aspect i FFDShow er det et valg til høyre på skjermen hvor du kan velge å resize kun hvis oppløsningen er lavere eller høyere enn verdiene du setter inn. Jeg har krysset av og satt verdiene til x < 1279 og y < 719, og da holder den seg unna HD-filer automatisk.

Problemet mitt er at Blur & NR, Deinterlacing og Dscaler ikke har tilsvarende valg.

En annen ting jeg har lagt merke til er at når DVD Region Free kjører i bakgrunnen øker tendensen til hakking, så det lønner seg å avslutte den når man spiller HD-filer.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til, for å slippe å gå inn i options i ZP og så inn i FFDShow-innstillingene kan man, når ZP kjører i vindu-modus, bare høyreklikke på FFDShow-ikonet på oppgavelinja og aktivere/deaktivere filtrene direkte mens filmen spiller. FFDShow har også mulighet til å legge inn hurtigtaster.

I tillegg kan man jo gjøre som Mastiff nevner i guiden sin, lagre de ulike FFDShow-innstillingene i .reg-filer og lage batchfiler for å starte opp ZP med riktige innstillinger for de ulike filtypene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå utforsket FFDShow litt mer, og fant løsningen på problemet mitt. Ved å bruke presets (ligger under Image Settings) kan man lage ulike innstillinger og aktivere ulike filtre for ulike oppløsninger/filtyper etc. Så da klarte jeg omsider å få FFDShow til å automatisk slå av filtrene ved avspilling av HD-materiale, og slå dem på ved lavoppløst materiale.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke tenke det og forklare oss hva du valgte å gjøre for å få det til, gå litt mer i detaljer?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Under Image Settings finnes 2 presets fra før, default og ffdscaler. Jeg lagde 2 nye og kalte dem HD og 4:3. Ved å dobbeltklikke på en preset aktiveres den, og man kan da aktivere filtre og gjøre de innstillinger man vil bruke for den preset'en. Se bilde 1. Husk å krysse av for Automatic preset loading.

Bilde 2, 3 og 4 viser hvordan jeg har satt opp de ulike forutsetningene for å aktivere hver preset. Legg spesielt merke til "and" mellom bredde og høyde for default og "or" mellom bredde og høyde for HD. Dette pga at 2.35:1-filmer i 720p typisk har en vertikal oppløsning på 544. 1.85:1-filmer kan ha 688. Her kan man jo eksperimentere litt selv også. Noen vil kanskje kjøre resize for 720p, men ikke for 1080, og må da øke verdiene for movie dimensions. Som hjelp under innstillingene kan man aktivere OSD (nr. 3 ovenifra på venstre side) i FFDShow. Og for å se hvilken preset som er aktiv kjøre ZP i vindumodus og høyreklikke på FFDShow-ikonet på oppgavelinja.

Bilde 5 viser hvordan jeg har satt opp resize for min Sony LCD med oppløsning 1360x768. Forskjellen mellom default og 4:3 er at for 4:3 så er Keep original aspect ratio krysset av. Da slipper jeg at f.eks. DivX-filer i 4:3 blir dratt utover i 16:9.

EDIT: Rekkefølgen av bildene ble litt feil og er som følger: 1-2-4-5-3.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten feil i oppsettet over... ved å krysse av for aspect=16:9 aktiveres den og ved HD som er nøyaktig 16:9, så fjern krysset der. Hadde ikke testet bra nok :/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •