Ny tittel med WM9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tittel med WM9

De fleste husker sikkert HD versjonen av T2 som ble diskutert av mange, og prøvd av noen for en stund siden. Jeg tok med en kopi hjem fra ferie i USA og fikk det til å spille etter mye lesing og noe "knoting". Ikke akkurat enkelt med proxy servere i USA og annet som skulle ordnes for at en stakkar skulle få sett film

Var rimelig bestemt på det dette gadd jeg ikke igjen, og la WM9 prosjektet på hylla. Men nå har det dukket opp en ny film, denne gangen en naturfilm. Etter å ha lest litt her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=347477 viser det seg at denne gangen ligger sertfifkatet for å spille av filmen på platen. Dette vil i praksis si at man er kvitt behovet for å laste ned noe, og følgelig også proxy problemet.

Klarte selvfølgelig ikke å dy meg, men måtte bestille en kopi i går. Link til filmen ligger i første posten i tråden fra AVSForum. De neste dagene går vel med til å grave frem igjen maskinen jeg brukte til WM9 forrige gang. Passer egentlig bra, hadde uansett lyst på en HTPC til på stua ops:

Tråden er artig lesing for de som er spent på WM9. Representanter fra Microsoft er innom og kommer med litt info. Det ser ut til at de har tatt erfaringene fra T2 HD versjonen til seg, og faktisk er åpne for å høre på erfaringer fra brukere.

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper faktisk av hele mitt hjerte at Microsoft ikke greier å skaffe seg markedsandeler når det gjelder deres satsing på WM9 codec. Dersom man ønsker seg en erstatter til DVD formatet håper jeg virkelig at man for en gang skyld kan satse på et åpent, ikke-proprietært format. Dersom man skulle bruke WM9 til avspilning av HD-DVD ville vi kun spille av slike på Microsofts sine godkjente plattformer. Hvilket vil si kun Windows PCer. Ettersom Microsoft også har begynt å kun selge tidsbegrensede lisenser på sin programvare og operativsystemer betyr det dessuten at også vi brukere er nødt til å betale en gjevnlig avgift til Microsoft for å kunne få lov til å spille av HD-DVD med WM9 codec. Penger som for mesteparten går til å skaffe seg markedsandeler i markeder hvor Microsoft enda ikke har monopol, deriblant i format-krigen som pågår.

Lenker opp til EFN's artikkel "Hvem skal eie formatene?" her.

Etter å ha lest i gjennom tråden på avsforum er det skremmende å lese hvor rått amerikanere sluker dette nye og "spennende" formatet uten å tenke overhode på hva slags konsekvenser det ville få dersom et format fullstendig eiet av Microsoft hadde fått gjennomslag og markedsandeler blant forbrukerne. Når så også representanter for Microsoft selv rasler rundt på det samme forumet burde det være en gylden anledning til å kunne få satt dette på dagsorden.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siden av WM9 du tar opp er spennende, og det virker som om du har sterke meninger og tanker omkring dette. Jeg håper du da benytter muligheten til å sette dette på agendaen i tråden på AVSForum.

For min egen del må jeg innrømme at jeg ikke er like bekymret som deg, men det kan selvfølgelig være grunnet manglende kunskap. Det var egentlig ikke meningen å starte en diskusjon om Microsoft og alt som hører til, men noe må man jo gjøre når det er stille på jobb :wink:

Nå ble denne tråden startet i HTPC delen av dette forumet, men WM9 er ikke noe som i fremtiden kun vil være tilgjengelig for PC brukere. Utover våren nå er det flere produsenter av DVD spillere som vil levere spillere som støtter WM9, så argumentet om av det krever en Windows maskin for å spille av WM9 titler er vel litt drøyt. Når det gjelder HTPC vil vel tiden vise hva som skjer, men uansett hva vi som i dag bruker HTPC måtte mene er jeg redd for at vi er i mindretall.

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett noen tall, men jeg har en mistanke om at dersom man sammenlikner forventet marked for en DVD spiller som støtter WM9 i hardware med antall brukere av HTPC vil ikke andelen for HTPC bli stor. Dersom man igjen ser på andelen av brukere som kjører noe annet enn Windows på sin HTPC tror jeg antallet brukere som er "utestengt" fra å kunne benytte WM9 er meget lite i forhold til det totale forventede markedet.

Når det er sagt er jeg selvfølgelig like lite interessert som deg i at noen skal styre hva jeg skal få se, og når jeg skal få se det. Men allerede slik det er i dag betaler vi en del kroner i lisenser for å få se en film, uten at noen av oss protesterer av den grunn. Jeg tenker ikke på programvarelisenser, men lisenser knyttet til DD/DTS/THX/[fyll inn noe mer her etter behov]. Jeg har ingen oversikt over hvor mye dette beløper seg til, men regner med at prisen vi betaler når vi kjøper et produkt inkluderer vårt bidrag.

Grunnen til at ingen protesterer på dette kan sikkert være mange, men for min egen del protesterer jeg ikke fordi dette er en engangsbetaling. Det er ingen som kommer og henter forsterkeren min, eller sørger for at forsterkeren min ikke virker lenger fordi jeg ikke har betalt lisensen for denne måneden. I fortsettelsen av dette er jeg helt enig med deg i når det gjelder bekymringen for tidsbegrensede lisenser fra Microsoft. Men så lenge dette gjelder programvare og operativsystemer tror jeg vi er tilbake til diskusjonen omkring antallet forventede brukere av DVD spillere kontra HTPC. Vi kan være så bekymret vi vil, men så lenge det finnes DVD spillere som har støtte for WM9 i hardware tror jeg det er disse som vil være det som eventuelt skaper salg av titler med WM9 (eller omvendt, selger spillere flere filmer eller filmer flere spillere....).

Personlig så mener jeg mye om Microsoft, men det betyr ikke at jeg ikke kan godta at de skal tjene penger på at jeg ønsker å se en film i HD kvalitet når de har gjort det teknisk mulig. Spørsmålet er vel heller hvordan de skal få inn disse pengene og i hvilken form de skal kontrollere når og hvor jeg benytter meg av den tekniske løsningen. Personlig forbannet jeg hele lisensopplegget som var knyttet til HD versjonen av T2, å skulle tvinge meg til å koble HTPC min til nettet og installere en hel masse skrap for å kunne se filmen passet meg dårlig. Det gjorde ikke saken noe bedre at jeg måtte gå om en proxy i USA. Det siste var jo min egen feil, meningen var jo ikke at jeg skulle se filmen. Dette var jo en sone 1 sak (noe som jo er en annen diskusjon).

Det tok ikke lang tid før representanter Microsoft selv kom på banen på AVSForum og forklarte en løsning for nedlasting av lisens som gjorde at man slapp å installere den elendige spilleren som lå på DVDen. Nå har de tatt dette enda lenger og sørget for at det ikke er nødvendig å laste ned noe som helst, lisensen ligger på platen. At lisensen må oppdateres fra DVDen etter 7 dager dersom filmen kopieres over til HD kan jeg leve med for å få sett film i HD hjemme i stua.

Nå er det selvfølgelig ingen grunn til å hoppe i taket enda. Vi snakker tross alt om et par filmer, og noe som er et nisjeprodukt som får bruken av HTPC til å bli noe helt vanlig. Personlig er det ingen i min omgangskrets som en gang hadde hørt om at det fantes en versjon av T2 med bedre bilde før de fikk se det hjemme hos meg. Etter å ha sett filmen var de imponert over kvaliteten, men det har de vært tidligere også etter å ha sett standard DVD spilt av fra en helt vanlig DVD spiller på storskjerm.

Jeg er spent på hva som blir DVD HD når striden har roet seg, men jeg kommer til å fortsette å kjøpe WM9 titler dersom det skulle kommer flere. Jeg kan også leve med at det er Microsoft som har levert WM9, og jeg er redd for at det ikke betyr så veldig mye hva vi som bruker HTPC mener i det lange løp. I dag ser det jo ut som om det faktisk tillegges litt vekt til hva vi (som bruker Windwos HTPC) mener, men jeg har en mistanke om at Microsoft i denne massen har funnet seg betatestere av ny teknologi inntil videre. Dette er vel forsåvidt ingen overaskelse, Microsoft har jo for vane å bruke betalende kunder som testere for sine produkter (stygt sagt, men tror ikke jeg er alene om å føle dette etter å ha brukt et par nye Microsoft produkter i første versjon).

Det store markede ligger i DVD spillere som støtter WM9 i hardware, men dette er avhengig av at det finnes titler på markedet og at det finnes kunder som er villge til å betale for å få dette. Dersom bildet i tillegg blir komplisert av at det dukker opp flere formater som kan levere HD DVD begynner vel dette å likne på en annen sak vi allerede har i dag - stikkord som SA-CD og DVD Audio ligger i luften.......

Jeg er klar over at jeg nå sikkert har fornærmet noen, nemlig de som bruker noe annet enn vanlige DVD spillere og Windows PC. Det er ikke meningen å gjøre dette, men jeg har så liten erfaring med noe annet enn Windows at det nesten er pinlig. Men, som sagt dersom du har kunskap og evne er det vel på tide å heve røsten på AVSForum. Der har du tilgang til både brukere og representanter for utviklere, sett dine bekymringer på agendaen og se hva sin skjer.

For min egen del gleder jeg med til å se litt sol, sommer og vann i HD på storskjerm når ny HTPC og film er på plass. Kan jo bli et lyspunkt i en vinterhverdag preget av kulde, sne og mørke

Gøran

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok bare å innse at folk som ønsker å bedrive filmtitting på en annen måte enn flertallet kommer til å bli trampet ned av MPAA/RIAA/M$
    uansett hvordan du vrir og vender på det. Og det finnes beklageligvis nok av folk som ikke ser noen som helst problemer med det. Men slik
    religionskrig koster for mye å involvere seg i...

Det er klart det kommer flere WM9 titler, det kommer antageligvis til å komme bøtter og spann av de innen veldig kort tid selv om det er veldig
    langt igjen til det er lønnsomt. M$ ønsker monopol på mediaformater, og normal taktikk der er å la melkekua (Windows, Office) sponse tapsfremstøt i
    andre segmenter. Tiden er rimelig moden for å prøve å kuppe markedet for videoformat i HDTV-oppløsning. En de facto standard er som kjent like god som en de
    jure, monopol er monopol uansett.

http://www.wmvhd.com/ - M$ sin skryteside av WMV9, med klipp fra kommende filmer osv. Mye IMAX-filmer selvfølgelig, men kommer nok annet også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •