viftestøy ny htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

viftestøy ny htpc

Hei,

Jeg har kjøpt følgende mediesenter fra komplett:

Komplett Media Center a20

312300 NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm
    Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

304120 Silverstone SST-LC03 HTPC Sort,
    Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

320128 Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2
    16MB 7200RPM

322008 MSI GeForce 7600GT 256MB GDDR3,
    PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Passive

312054 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
    Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

321779 Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775,
    ATX, 2xGbLAN, SATAII, Firewire, PCI-Ex16

322632 Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket
    LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

305161 Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI,
    Tv-kort m/radio og 2stk tunere, Bulk

Fikk starta det opp i går og reagerer på viftestøy fra kabinettviftene.

Hva slags programmer er mest egnet for å styre viftene?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker, og er veldig fornøyd med SpeedFan. Det er ikke tidenes brukervennlige program, litt herk å forstå hvordan det fungerer, men gitt at det er støtte for hardwaren din og du forstår hvordan det fungerer er det et glitrende verktøy. Jeg har hatt kræsjer i tilfeller hvor det konflikterer med annen programvare (eller bios) som prøver å styre de samme viftene, kanskje ikke så unaturlig, så det må man unngå.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste viftene som kan brukes med tanke på minst mulig støy er Papst. De finner du på Microplex.no

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk hvilke vifter som bråker, evt bytt disse ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Sjekk hvilke vifter som bråker, evt bytt disse ut.
    Det er de to bakerste. De som blåser ut av kabinettet. Jeg mistenker at de står på en defaulthastighet og derfor går unødvendig fort.

Dette er kanskje noe jeg kan stille inn i bios?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man med Speedfan holde en konstant fart på en vifte? greit nok du kan sette så de ikke går over en satt grense.. men noen av viftene slår seg av og på pga lavt turtall, og akkurat det høres ganske godt.. jeg vil heller holde en konstant fart på 1000 rpm.. går det ann?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du setter en "desired" temperatur så vil vifta justere hastigheten opp og ned for å prøve å holde denne konstant uavhengig av belastning.

Du kan justere tidsintervallet for hvor ofte denne opptaeringen skal foretas.

Jeg er ikke sikker på om du kan definere minimum og maksimum-turtall, men det ville i så fall løse problemet ditt ved å definere en minimums-verdi for vifta.

Merk at det er høyst varierende hvor mange vifte-headere som kan kontrolleres via software. De fleste Asus-hovedkort er bare i stand til å variere hastigheten på en vifte-kanal uavhengig av hvor mange fysiske utganger det er.

-k

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sette max og min under speeds tror jeg, hvis du velger den enkelte speeden kan du sette max og min nederst i vinduet. Jeg har satt cpu-viften min på min 37%, slik at den går hele tiden og jeg får minst mulig jojo-effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viste seg at det fulgte med et lite program med asuskortet som stille ned effekten. Det hjalp litt, men det ser ut til at jeg må jobbe med kjølingen da det bråker alt for mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iacob
    Det viste seg at det fulgte med et lite program med asuskortet som stille ned effekten. Det hjalp litt, men det ser ut til at jeg må jobbe med kjølingen da det bråker alt for mye.
    Har sett litt mer på det nå, og forsøkt med med speedfan uten hell. Den vil ikke overstyre viftestyringen til hovedkortet.

Nå går cpu-vifta på ca 1000 med en temp på 56 og kabinettvifta på 1700 med en temp på 46. Dette er etter at jeg bar bedt om at det skal gå stille.

Hvor skal jeg starte?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått det asus-programmet til å fungere tilfredsstillende.

Du må disable asus sin funksjonalitet i BIOS for at speedfan skal fungere, siden asus stjeler hele greia.

For meg så er egentlig softwarestyring nok i en fornuftig designet PC. Dvs, gode vifter kan gi mer kjøling for et gitt støynivå, men forskjellen mellom en god og dårlig vifte er ikke flere størrelsesordener. Styring av viftas turtall kan derimot redusere støyen voldsomt, spesielt i litt "overkill" design.

Prøv deg på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers forumet og testene der er spesialisert på støyfjerning!

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Du må disable asus sin funksjonalitet i BIOS for at speedfan skal fungere, siden asus stjeler hele greia.

For meg så er egentlig softwarestyring nok i en fornuftig designet PC. Dvs, gode vifter kan gi mer kjøling for et gitt støynivå, men forskjellen mellom en god og dårlig vifte er ikke flere størrelsesordener. Styring av viftas turtall kan derimot redusere støyen voldsomt, spesielt i litt "overkill" design.

Prøv deg på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers forumet og testene der er spesialisert på støyfjerning!

-k

Mailet med komplett og de mente jeg burde bytte vifta på cpu og psu.

Vil ikke det hjelpe?

Jo, så kom jeg på at jeg hadde en måling på 127c på noe som het aux1. Kan det være skjermkortet?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men det er da mye enklere å skru ned hastigheten på de du allerede har, fremfor å bruke 400,- eller noe på å erstatte dem med noen som er stillere på høyere spenning?

Hvis du har skrudd av viftestyringen i BIOS burde Speedfan gjøre nytten, men du må sette de riktige temperaturene, sette de riktige viftehastighetene og koble opp hvilke vifter som skal justeres for å påvirke hvilke temperaturer, slik som i bildet til knutinh.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iacob
    Mailet med komplett og de mente jeg burde bytte vifta på cpu og psu.
    Hvis dette er kjøpt som en komplett løsning så mener jeg at det burde fungere noenlunde brukbart uten at du bretter opp armene og endrer hardware. Hvis hardwaren er defekt er det selvsagt en annen sak.

Hvis du har satt denne sammen selv er det helt rett at bytte av cpu-kjøler/vifte fra "boxed" til en bedre løsning kan gi godt resultat. Jeg ville ikke anbefale å bytte vifte på PSU før du vet hva du gjør.
    Jo, så kom jeg på at jeg hadde en måling på 127c på noe som het aux1. Kan det være skjermkortet?

Dette bildet viser temperaturloggen. Normalt vil disse ha lite intuitive navn som "HD0" eller "aux2". Du må (dessverre) selv gå inn og rename disse til de rette navnene ved litt gjetting. Typisk finnes det noen sensor-kanaler som ikke er tilkoblet en sensor. Disse har gjerne rare verdier som "-40" eller "+128". Måten å teste om det er skjermkortet på er å gå inn i driveren til skjermkortet og se hvilken temperatur det rapporterer, evt kjøre et grafikk-tungt spill og se om temperaturen går opp.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kjøpt som en sånn 'konfigurer selv'-løsning fra komplett med oppgradert minne, skjermkort, disk og prosessor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler å bla litt rundt på nettsida til speedfan, og å stille spørmål på forumet på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers siden det er fora som spesialiserer seg på akkurat din problemstilling.

mvh
    Knut

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bruker ikke man vannkjøling på en pc som skal stå i stuen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bowers
    Hvorfor bruker ikke man vannkjøling på en pc som skal stå i stuen?
    Fordi viftene ikke kan høres i sitteposisjon?

Fordi harddisken uansett dominerer over viftestøy hvis man setter seg nært nok?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi viftene ikke kan høres i sitteposisjon?

Fordi harddisken uansett dominerer over viftestøy hvis man setter seg nært nok?

-k
    Fordi det selv med vannkjøling ikke får et 100% viftefritt system?

Fordi vannkjøing er dyrt?

Forid man ikke ønsker å dra ut utstyret av racken med jevne mellomrom for å fylle på vann?

Ellers så er jeg enig i at viftestyring med speedfan er den beste løsningen for å få ned støyen.

Speedfan kan kjøres enten automatisk, som knutinh har beskrevet ovenfor, eller manuellt. Da setter du et prosenttall for hver vifte. Dette gjøres i hovedskjermbildet i speedfan.(Jeg har ikke speedfan installert på maskina jeg sitter på nå så jeg får desverre ikke tatt noen screenshots).

Jeg vil dog ikke anbefale å kjøre dette manuellt, det fungerer mye bedre å kjøre det automatisk.

De viftene som kommer slike kabinetter er vanligvis ikke noe særlig, sp jeg ville ha byttet dem. Å byttet vifte i stømforskyningen derimot vet jeg ikke om jeg ville begitt meg ut på. Men for å sjekke hvor mye støy vifta i strømforsyningen lager kan du prøve å skru av alle viftene i speedfan.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Hvordan kommer jeg inn i biosen på asus-kortet?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •