oppgradering av HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

oppgradering av HTPC

Hei! Fikk endelig i dag digital-TV fra NTE, og tiden er inne for å oppgradere HTPC'en min. Jeg har nå et oppsett med en dual AMD 2500+ og et helt standard skjemkort, altså ikke nok til å vise HD.

Da det er lenge siden jeg var skikkelig oppdatert på hw, lurer jeg på om noen kan komme med forslag til ett bra oppsett for HD visning. Det jeg trenger er hovedkort, skjermkort og prosessor. Ellers har jeg det meste fra før. så stillegående men kraftig som mulig!

** vil kunne se 1080 glatt!

Tusen takk for hjelpen! (budsjettet er på rundt 8-10k).

Mvh

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil sikkert trenge ny ram også, ettersom du sikkert sitter med en eldre type nå.
    Uansett vil jeg anbefale deg vannkjøling om du er litt fingernem, samt har litt ekstra money. Absolutt verdt innsatsen. Jeg kjører en 2,59ghz northwood på 3,2ghz med et støynivå på 0db, og med en temperatur på 22grader.

Lykke til uansett.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder forresten enda 22grader, og nå har jeg nettop sett finding nemo (720p) med naboen.

OT: hvor stort er budsjettet ditt? for 100k får du jo 8x xeon på 4ghz som vil kjøre 1080p på fire skjermer samtidig. men ditt budsjett er kansje en smule i underkant av dette?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjølv muligens kjøpe ein pc som eg kan spele litt på, og he tenkt litt på å kjøpe pentium 4 3,2 ghz socket 775:
    DinPris.no - Sammenlign butikker og finn best pris for Intel Pentium 4 541 Box hos DinPris.no
    God pris for ein veldig god prosessor

Så kan det vere kjekt med eit billeg hovedkort(rundt 1k) med muligheit for oppgradering til core 2 duo, evt. SLI om dette er ønskeleg.Dette muligens?(Er veldig fornøgd med ASUS på hk-fronten sjølv)
    DinPris.no - Sammenlign butikker og finn best pris for Asus P5NSLI hos DinPris.no

1 gig ram av ddr2, ca. 1k
    DinPris.no - Sammenlign butikker og finn best pris for Kingston Value 1024MB - CL 4 hos DinPris.no

Skjermkort er eg ikkje heilt med på om dagen, men muligens eit geforce 7600gs?
    DinPris.no - Sammenlign butikker og finn best pris for Gigabyte GeForce 7600 GS SilentPipe hos DinPris.no

Dette satte eg opp veldig kjapt, så har ikkje lest testar på nokon av dei, eller sjekka opp mot konkurrerande komponentar.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Holder forresten enda 22grader
    Det er nok feil, med mindre du sitter i kjøleskapet eller har montert radiatoren på en lur plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Du vil sikkert trenge ny ram også, ettersom du sikkert sitter med en eldre type nå.
    Uansett vil jeg anbefale deg vannkjøling om du er litt fingernem, samt har litt ekstra money. Absolutt verdt innsatsen. Jeg kjører en 2,59ghz northwood på 3,2ghz med et støynivå på 0db, og med en temperatur på 22grader.

Lykke til uansett.

holdt masse på med overklokking før så har hatt vannkjøling på gpu, nb og sb i tilegg til freonkjølt cpu (lå på -35c idle). Men er ikke gira på å bruke penger på det når det finnes meget stillegående vifteløsninger i dag, budsjettet er på mellom 8-10k og jeg trenger ikke RAM. Er faktisk mest gira på AMD da jeg var under oppfattelsen av at de ikke produserer like mye varme. Men trenger jeg et utrolig sterkt skjermkort for å vise 1080p glatt ? eller er det bare CPU det går på ? Vil ha en kraftig PC for å vise HD, ikke kraftig for å spille spill..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Det er nok feil, med mindre du sitter i kjøleskapet eller har montert radiatoren på en lur plass.
    Har en Athlon 64 FX-62 som holder 22-23 grader på idle... dette ved hjelp av Peltier-basert kjøler.... (og et f... støynivå, ettersom Peltier-elementet i seg selv kan bruke opptil 50W som i basis ender opp som varme).

Men det skal nok ellers en svært god kjølerløsning til for å holde en P4 2.6GHz på romtemperatur, og med 0 dB er det vel snakk om en noe spesiell vannkjølingsløsning vil jeg tro hvis tallet stemmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fjaslokt
    holdt masse på med overklokking før så har hatt vannkjøling på gpu, nb og sb i tilegg til freonkjølt cpu (lå på -35c idle). Men er ikke gira på å bruke penger på det når det finnes meget stillegående vifteløsninger i dag, budsjettet er på mellom 8-10k og jeg trenger ikke RAM. Er faktisk mest gira på AMD da jeg var under oppfattelsen av at de ikke produserer like mye varme. Men trenger jeg et utrolig sterkt skjermkort for å vise 1080p glatt ? eller er det bare CPU det går på ? Vil ha en kraftig PC for å vise HD, ikke kraftig for å spille spill..
    AMD hadde tidligere mindre varmeutvikling. Dette har endret seg når Intel kom med Core 2 Duo. Core 2 Duo vil være det jeg anbefaler for en HTPC i dag. Grafikkortmessig er vel f.eks. GeForce 7600GT eller bedre, eller Radeon X1950Pro eller bedre aktuell for svært god kvalitet. 7600GT finner man vifteløst, men tror ikke man fortsatt finner kombinasjonen vifteløs 7600GT og HDCP-støtte så lett :-\

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner, men hva er det som er viktigst i maskinen for å kunne henge med lengst mulig når det gjelder hd-visning ? jeg er egentlig ikke så interessert i hvordan det fungerer på spill ? tjener jeg f.eks noe på å gå for et GeForce 8800 i forhold til et DX9 kort ?

Jeg vurderer også sterkt et dual opsett med to CPU, da jeg driver litt med video-redigering, antar dette vil virke positivt på hvordan pc'n vil takle hd!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du tjener noe særlig på å kjøpe et GeForce 8800 kort fremfor et fra 7 serien. Det du trenger for å se HD er ifølge Nvidia Press Release :

To enjoy the ultimate HD DVD or Blu-ray movie experience on a PC, consumers will need:
    * A PCI Express graphics card with NVIDIA GeForce 7 Series HDCP-capable GPU, secure HDCP CryptoROM, and 256MB graphics memory (see list here)
    * WHQL-certified NVIDIA ForceWare drivers that feature PureVideo HD technology (NVIDIA Drivers)
    * An optical disc drive that supports Blu-ray or HD DVD movie playback
    * Blu-ray or HD DVD movie player software from CyberLink, InterVideo, or Nero
    * An HDCP-compliant display
    * A dual-core CPU with 1GB of RAM

Skjermkort
    Skulle jeg ha kjøpt skjermkort til HTPC med det budsjettet du har nå ville jeg enten kjøpt denne Komplett.no - XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe eller ventet med å kjøpe til utpå nyåret når mellomklassekortene i 8 serien begynner å komme.

Prosessor
    Når det gjelder prosesser så vill jeg gått for denne Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte. Som det har vært sagt her tidligere så er det Intel som regnes for å være det beste valget for tiden. Dette er en dual-core prosessor, det vil si at det er egentlig to CPU er på samme brikke. Eller tenkte du på å ha to dual-core CPUer, altså quad core? Dette tror jeg blir veldig dyrt i forhold til hva du kan vente å få ighen for det. Foreløpig er det vel slik at flere kjerne/prosessorer først og fremst gir bedre ytelse når maskinen kjører flere programmer samtidig. Men det at Nvidia har sagt at man må ha dual-core for HD tyder jo på at man har begynt å optimalisere forfler kjerner.

Hovedkort
    Du sier ingenting om hva du skal bruke pc'en til bortsett fra HD og videoredigering, så det er vanskelig å si så my om hovedkort bortsett fra at det må være socket 775 om du skal prosessoren jeg foreslo ovenfor. Hvor mange pci-spor trenger du? Hvor mange hardisker, dvd brennere og slik skal du koble til? Skal du kjøre RAID? Hva trenger du av firewire og usb porter?

Minne
    Minnet du har er garantert DDR minne. Skal du ha ny prosessor og hovedkort nå så må du ha DDR2 minne. Jeg vil anbefale deg å kjøpe minst 2 gb minne, men jeg hadde nok vurdet å gå for 4 gb hvis jeg skulle ha drevet med videoredigering.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra tilbakemelding !

Har egentlig ikke noen store krav til hovedkort da jeg ikke bruker maskinen til mye annet enn å se film. Kjører med en ekstern DVD-brenner og en intern DVD-spiller. ellers trenger jeg ikke firewire eller masse USB (4 er nok), skal kjøpe ny HDD (forslag ? 300GB+) og har ikke planer om å dra mer enn fire, men er kanskje greit å være åpen for oppdateringer ?

Noen forslag til CPU-kjølere som er stillegående ? Hvor raskt ram trenger jeg ?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker mini Typhon som kjøler selv og den er veldig stille og effektiv. Conroe E6400 er mehet enkel å oppgradere (2,13Gh Core2 -> 3,2Gh). Bruker selv et XFX 7900GS extreme og har selvsagt klokka dette kraftig).

Hva slags "player" har du tenkt å bruke (oppsett med FFDSHOW ala Mastiff sin hardware Guide "spiser" mye CPU kraft ved høy oppløselighet).

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkort:
    Spørs jo egentlig hvor mye penger du vil legge i det.

I den øvre enden av skalene har du dette Komplett.no - Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16. Det har en meget god kjøleløsning som jo er fint i en HTPC. Har nok mer porter og slik enn du trenger

Mer mot den andre delene av skalaen har vi dette Komplett.no - Asus P5L-VM 1394, I945G, Socket-775, GbLAN, m-ATX, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16 . Så lenge du ikke har behov for mange pci slotter kan dette være et godt alternativ.

Minnehastighet:
    Dette er noe jeg aldri har klart å bli helt klok på selv. De anbefalingene jeg har sett sier at man kjøpe så raskt minne som hovedkortet støtter, men at mye minne som regel gir bedre ytelse enn raskt minne. Tror selv jeg ville gått for PC6400 / 800 mhz. Noe raskere enn dette blir veldig dyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske mange kort nå i P5B-serien til Asus med god funksjonalitet. Asus har den beste viftestyringen. Annet element er at Asus gjerne benytter ADI-lydkontrollere, hvilket etter min erfaring er bedre enn Realtek-kontrollerne man finner på så mange andre kort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •