Kalibrering av htpc/nvidia

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kalibrering av htpc/nvidia

(Jeg fant ingen slik tråd, hvis jeg er en kløne til å søke må dere si fra).

Jeg har fundert en del rundt dette med hvilke kontroller man skal la stå i standardinnstillinger og hvilke man skal skru på når man kalibrerer bildet på pcen sin.

Mitt bruksscenario er dvd/mpeg2 med PureVideo på et nvidiakort. Når kontrast og lysstyrke skal justeres kan man gjøre dette i codecen, grafikkdriveren og på selve projektoren/tven.

Nvidias kontrollpanel har også en checkbox som heter "bruk disse innstillingene på alt av video", denne virker for meg som om den overstyrer innstillingene i codecen. Det finnes også en kalibreringsveiviser som først og fremst gir testbilder, men som tilsynelatende justerer individuell gamma for rgb. I tillegg virker det som om nvidia-kontrollpanelet ikke nødvendigvis har 50 eller 1 som standardinnstillinger, men at de gjerne kan være litt av hvert, slik at man ikke helt vet når man lar signalet passere så rett som mulig.

Jeg har nå gjort det slik at jeg lar projektoren stå på 50/50, og har valgt "bruk disse innstillingene på alt av video", slik at jeg vet at projektoren bare pøser signalet rett gjennom, og at det bare er ett sted jeg justerer på noe på selve pcen.

Teoretisk sett ville jeg helst ha alt på standardinnstillinger på maskinen og gjort korreksjonene i projektoren basert på at signalet skal tilpasses projektoren helt på slutten, og være urørt gjennom signalveien.

Spørsmålet blir, er det noen som kan nok om hvordan dette fungerer eller i det minste mener nok om dette til å si noe fornuftig om hva som blir "riktigst"?

Vi trenger vel kanskje en sticky-tråd på dette, kom igjen og lag noe som er sticky-verdig :-D

Cax

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis Purevideo eller codec eller gpu-driver på et eller annet punkt justerer signalet til klipping vil det ikke hjelpe hvor mye du skrur på projektoren din. Jeg ville først satt projektoren til helt 'sikre' verdier der du garantert ikke får klipping i projektoren, og så tatt kjeden for deg. Jeg er ikke sikker på signalveien i en HTPC, men sett i utgangspunktet alle instillinger til 'sikre' og begynn på begynnelsen. Sett brighness og kontrast til 'klippegrensen' i det første leddet, og jobb deg utover i kjeden på samme måten. Da vil du være sikker på at du utnytter det fulle kontrastområdet i hele kjeden, og ikke får kompresjon noe sted. Gamma ville jeg justert i projektor helt til slutt.
    Det vanskelige her er nok det faktum at man kan stille lys/kontrast/gamma så forbasket mange steder i en PC. Er det noen som har reell innsikt i nVidias signalvei, så kom veldig gjerne med det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •