Nytt lydkort til hdpc, forsterker; DSP-Z9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Nytt lydkort til hdpc, forsterker; DSP-Z9

Hei! Vi har en liten "kino" i kjellern der hvor vi har projektor og forsterker. Forsterkeren er av typen Yamaha DSP-Z9. Jeg har en pc koblet opp for å se hd, 1280x720p som sendes i 5.1. Lydkortet vi nå bruker er Creative Sound Blaster Live! Digital 5.1, leser på erfaringene at kortet er ikke veldig mye å skyte av. Kortet ble bundlet sammen med en gammel Dellpc, noe som gjør meg mer tvilsom til kvalitet.

Har tittet litt rundt og funnet Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect. Ser ut som om det kommer til å fungere bra sammen med forsterkern som koster litt. Mener forsterkeren støttes DTS, uten at jeg veit hva det er

Kunne noen gitt meg en pekefinger på hva jeg burde velge? Det skal bare brukes til å se filmer/hd.

Tusen takk gode svar

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auzentech HDA X-Plosion burde virke kjempebra! Bare husk å laste ned de nyeste driverne da jeg har hørt eldre kræsjer en del. :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger egentlig bare et lydkort som kan gi fra seg Dolby Digital 5.1, andre anbefalinger?

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med Auzentech HDA X-Plosion er at den har alt! Optisk og coaxial og såklart alle de mini-jack portene.

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du trenger er vel bare en optisk utgang..

Da får du det digitalt til forsterkeren, uten å ha brukt mange penger på ett lydkort.. når du først har kjøpt ett dyrt lydkort, så mister du kvalitet ved analog overføring..

Du har ikke det på hovedkortet ditt? en liten utgang med en port forran.. når du dytter på porten ser du at det lyser rødt inni der liksom..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klienten
    det du trenger er vel bare en optisk utgang..

Da får du det digitalt til forsterkeren, uten å ha brukt mange penger på ett lydkort.. når du først har kjøpt ett dyrt lydkort, så mister du kvalitet ved analog overføring..

Du har ikke det på hovedkortet ditt? en liten utgang med en port forran.. når du dytter på porten ser du at det lyser rødt inni der liksom..
    Sjekka nå, ingen optisk utgang der gitt. Heter det TOSLINK forresten?

Har noen anbefalinger til greie lydkort med TOSLINK? Men lurer på hvordan det blir med THX, noe som er en lydstandard? Vil det være mulighet å få thx lyd ved å stille forsterkern på 0 dB? Såfremt lyden er riktig kalibrert.

Newcomer Saknet sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX er en lydstandard som stiller visse krav til utstyret. Søk på google om THX for mer info.

Auzentech-kortet funker veldig bra (har det selv). Det har også den fordelen at det kan sende DTS til en reciever (det kan du ikke med vanlige SoundBlaster kort f.eks). Hensikten med analogt er borte med ett slikt kort, så recieveren gjør den jobben.

Skal du ha Dolby Digital eller DTS, må du ha ett kort som støtter det. Er en test på Hw.no, der kan du lese og finne ut mer også!

Toslink er den optiske utgangen ja.

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det samme ja..

Eller en SP/DIF utgang..

Er forsterkeren THX signert? eller så er det liten vits.. Det er vel mere Dolby digital som teller, sammen med DTS.. -Og dette går bra bare du overfører optisk..

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv brukt Creative sine "standard! lydkort (inkludert Live en gang i tiden) som kilde for lyd. Det er en digital utgang(S/Pdif) bak på kortet (den "gule" kontakten). Den fungerer helt greit for å overføre AC3 og DTS ifra filmer. Det er ikke *nødvendig* med et dyrere kort. Det du trenger for å bruke den utgangen er en 3,5mm jack->2RCA plug, den ene av disse RCA pluggene inneholder DTS/AC3 signalet når den står i passthrough. OBS! Den kan kun videreføre det signalet som er lagret, men siden de fleste filmer allerede har enten DTS eller AC3 så skal ikke det være noe problem.

Det er selvsagt litt sikrere med et skikkelig lydkort, spesielt dersom du skal høre mye på 2-kanals PCM (Creative sine gamle kort upsampler alt til 48khz)).

Har selv Yamaha DSP-Z9, uten at det skal være noen som helst slags forsikring om at min løsning er 100%, men den funker iallefall veldig bra for meg! PS: Personlig ville jeg anbefalt Creative X-Fi, evt. med en overgang til optisk/SPDig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Jeg har selv brukt Creative sine "standard! lydkort (inkludert Live en gang i tiden) som kilde for lyd. Det er en digital utgang(S/Pdif) bak på kortet (den "gule" kontakten). Den fungerer helt greit for å overføre AC3 og DTS ifra filmer. Det er ikke *nødvendig* med et dyrere kort. Det du trenger for å bruke den utgangen er en 3,5mm jack->2RCA plug, den ene av disse RCA pluggene inneholder DTS/AC3 signalet når den står i passthrough. OBS! Den kan kun videreføre det signalet som er lagret, men siden de fleste filmer allerede har enten DTS eller AC3 så skal ikke det være noe problem.

Det er selvsagt litt sikrere med et skikkelig lydkort, spesielt dersom du skal høre mye på 2-kanals PCM (Creative sine gamle kort upsampler alt til 48khz)).

Har selv Yamaha DSP-Z9, uten at det skal være noen som helst slags forsikring om at min løsning er 100%, men den funker iallefall veldig bra for meg! PS: Personlig ville jeg anbefalt Creative X-Fi, evt. med en overgang til optisk/SPDig.
    Sånn som situsjonen er nå bruker jeg 3,5mm (mini?)jack->2RCA plug. Har brukt den svarte og grønne foreløpig, hva er forresten forskjellen? Men har sett at det står digital på den lille gule. Har prøvd å bruke den, men all lyden kom fra center. Hehe, kanskje lyden skal komme der når det er stemmer? Litt nybegynner Er kanskje litt å prøve litt mer

Edit: Prøver litt her jeg vettu. Er det riktig at den skal stå på CD-R? Derfor det kanskje blir feil? Hva skal den evt. stå på?

Edit: Hvordan kan jeg teste om jeg kobla riktig? Prøver å kjøre en film, men da gir alle høyttalerne fra seg lyd noe som må være feil!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •