DVD avspilling med Purevideo og MCE gir elendig kvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD avspilling med Purevideo og MCE gir elendig kvalitet

Jeg har skriblet litt om dette i Sony W2000 tråden under TV-apparater. Grunnen til det er at jeg først ble klar over hvor dårlig kvaliteten var når jeg fikk en ordentlig TV koblet til

Jeg har installert nvidia sin Purevideo codec og hadde altså planer om å benytte HTPC'en til DVD avspilling. Imidlertidig gir avspilling av DVD i MCE forferdelige mpeg2-blokker, svarte felter blir til grå og det ser rett og slett ikke ut.

Hvis jeg spiller av i PowerDVD ser det derimot meget bra ut, for ikke å snakke om i VLC der det ser utrolig bra ut. Men noe av poenget var liksom å kunne spille av DVD i mediacenter.....

Testet litt i går med å manuelt fyre opp mediaplayer utenfor mediacenter og spille av der. Nvidia ikonet popper opp i systemtrayet, så det er tydelig at den faktisk benytter purevideo codec'en. Og det ser helt tragisk ut - store blokker som danser rundt i mørke partier osv.

Hva kan være feil ? Skulle ikke purevideo gi supre resultater da den er laget for dette ? Skjermkortet er et nvidia 7600 med temmelig nye drivere....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jo bare med kalibrering av PC å gjøre. Jeg bruker samme codec-pakke mot 1080 projektor, og jeg kan garantere at det ikke er tegn til dårlig bildekvalitet når jeg spiller av DVD-plater.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dette har jo bare med kalibrering av PC å gjøre. Jeg bruker samme codec-pakke mot 1080 projektor, og jeg kan garantere at det ikke er tegn til dårlig bildekvalitet når jeg spiller av DVD-plater.
    Kalibrering av PC ? Hva sikter du til da ? Har sjekket alle settings i codecpakken - men det er jo egentlig ikke så mye å stille på der. Skjønner ikke helt hva annet det er å skru på...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tv-verdenen bruker verdier mellom 16 og 235
    pc-verdenen bruker verdier mellom 0 og 255

Hvis en pc-basert avspiller kobles til et display fra tv-verdenen uten å ta hensyn til det over så får du et bilde med unødvendig lav kontrast, spesielt synes det at alt svart blir grått.

Enkelte pc-applikasjoner kompenserer for dette uten å si ifra til brukerern, andre ikke.

mvh
    Knut

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    tv-verdenen bruker verdier mellom 16 og 235
    pc-verdenen bruker verdier mellom 0 og 255

Hvis en pc-basert avspiller kobles til et display fra tv-verdenen uten å ta hensyn til det over så får du et bilde med unødvendig lav kontrast, spesielt synes det at alt svart blir grått.

Enkelte pc-applikasjoner kompenserer for dette uten å si ifra til brukerern, andre ikke.
    Okey.....Men hva betyr dette for meg - dvs hvordan endrer man på dette i mediaplayer ? Som sagt - det blir perfekt i VLC og PowerDVD .....
    PC'en er forøvrig hooket opp til Sony KDL W2000 via HDMI med 1920x1080 og 1:1 pixelmapping..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker MPV videodekoderfilteret i mediaplayer så kan du gå inn i setup mediaportal, decoders (eller noe sånt), velge MPV og trykke på knappen "tv defaults".

Denne setter ned lysstyrke og opp kontrast som du vil se på slidernes posisjon slik at bildet ut ser bedre ut.

mvh
    Knut

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker MPV videodekoderfilteret i mediaplayer så kan du gå inn i setup mediaportal, decoders (eller noe sånt), velge MPV og trykke på knappen "tv defaults".

Denne setter ned lysstyrke og opp kontrast som du vil se på slidernes posisjon slik at bildet ut ser bedre ut.
    Okey, takk:-D Vet ikke om jeg bruker MPV - bruker mediaplayer default og har installert purevideo. That's it - visste ikke at jeg måtte skru på noen filter. Får sjekke instillingene i mediaplayer i kveld...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så kan du gå inn i nvidia driverne og velge å kalibrere disse tingene for overlay video eller alt.

Du kan også velge å kalibrere i displayet, som kanskje teknisk sett er den beste løsningen.

Men da vil desktoppen (som er beregnet for 0-255) se rar ut.

-k

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så kan du gå inn i nvidia driverne og velge å kalibrere disse tingene for overlay video eller alt.

Du kan også velge å kalibrere i displayet, som kanskje teknisk sett er den beste løsningen.

Men da vil desktoppen (som er beregnet for 0-255) se rar ut.

-k
    Okey, så jeg finner settings'ene for dette i nvidia driverne altså. Skal sjekke der når jeg kommer hjem fra jobb. Synes de siste forceware driverne har så sinnsykt rotete gui - skal liksom være så explorer-like - finner jo ingen ting der lenger :-|

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justerte ned lysstyrke og kontrast i nvidia kontrollpanelet og det gjorde stor forskjell. Svart er nå svart og store grafikkblokker er borte. Sitter dog med en følelse av at jeg har bøtet på symptomet og ikke årsaken.,.......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •