Bygging av ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av ny HTPC

Hei..

Da er det tid for bygging av en ny HTPC. Den skal brukes til avspilling av DVD, musikk og selvfølgelig HD materiale mot min Samsung 40M61 LCD. Den foreløpige handlelisten ser slik ut:

Prosessor:
    Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte
    Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Hovedkort:
    Asus P5B-VM, G965, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16
    Komplett.no - Asus P5B-VM, G965, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16

Harddisk:
    Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
    Komplett.no - Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Minne:
    Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's
    Komplett.no - Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's

Skjermkort:
    Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out/DVI-I/HDMI/HDCP-ready
    Komplett.no - Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out/DVI-I/HDMI/HDCP-ready

Strømforsyning:
    Seasonic S12 Strømforsyning 380W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
    Komplett.no - Seasonic S12 Strømforsyning 380W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin

DVD brenner:
    NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Silver OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)
    Komplett.no - NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Silver OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)

Prosessor kjøler:
    Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940
    Komplett.no - Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940

Skjermkortkjøler:
    Zalman VGA-Kjøler VF900-Cu, Lett Kobberkjøler, 2 Heatpipes
    Komplett.no - Zalman VGA-Kjøler VF900-Cu, Lett Kobberkjøler, 2 Heatpipes

Tastatur:
    Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition, 4X AA batteri
    Komplett.no - Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition, 4X AA batteri

Kabinett:
    Antec NSK 2400
    Antec -- New Solution series

Vil dette opsettet være kraftig nok til avspilling av 1080p materiale? Har ikke tenkt å overklokke hvis dette holder...
    Er det bare å putte inn en Blue ray / HD DVD spiller når den tid kommer eller må jeg bytte andre komponenter også?
    Vil selvfølgelig ha pcen så stillegående som mulig. Derfor har jeg vlagt denne kjøleløsningen. Antec kabinettet har 2 stk 120mm vifter på høre side. CPU kjøleren vil bli montert tett opptil den ene av disse som vil trekke den varme luften ut av kabinettet. Men tar gjerne imot andre gode ideer
    Har ingen erfaring med skjermkortviften og lurer på om den er stillegående nok... Vil det være bedre å skaffe en vifteløsning som trekker luften ut i bakkant av kabinettet?
    For tilkobling til receiver har skjermkortet mulighet til å sende lyd ut via HDMI utgangen. Slik som jeg har forstått det ved å lese på produktsiden til Asus, så er den bare å koble en S/PDIF kabel via den interne utgangen på hovedkortet til inngangen på skjermkortet. Men kanskje jeg tar feil og at dette ikke er så enkelt allikevel?? Tenkte dermed å koble til gjennom HDMI inngangen på min Denon 2807 receiver. Dette burde vel fungere bra eller?

Jeg er meget åpen for nye forslag og ideer. Det er helt sikker noe som jeg ikke har tenkt på...

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut rent HW messig. Har en kompis med nesten samme oppsett, men det han misliker er 1:1 pixlemapping problemene rundt Samsung. Etter å ha prøvd seg litt med Powerstrip for å finne korrekt oppløsning ble det faktisk ny skjerm på han; han fikk bytta inn sin Samsung 40M61 mot en Sony KDL40X2000 + et mellomlegg.

Men det er jo HTPCen du vil ha input på, og den syns jeg ser bra ut. Hvordan er det forresten med FFDSHOW og Core Duo?

Feyd

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    380w strømforsyning, er ikke det litt snaut?
    Jeg ser i alle fall for meg at den tidvis vil jobbe litt "overtid", og da antakelig med mer viftestøy.
    Ville nok valgt et litt kraftigere PSU, for å være på den sikre siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så bedre ut ja, mtp PSU.
    To (120mm?) kabinettvifter bør jo holde til normalt bruk, om du har noenlunde fornuftig romtemperatur.
    Ellers har jeg foreløpig tilgode å oppleve en stillegående vifte på et SLI-grafikkort, men det finnes sikkert alternative vifteløsninger der også.

Btw; Du har ikke vurdert vannkjøling da?
    Sjøl har jeg holdt på med (også med egenkonstruerte integrerte løsninger) dette i en årrekke, og har stort sett bare positive ting å si om dette alternativet.
    Mindre støy og en mer stabil PC er i alle fall noen nøkkelord!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkort:
    Asus P5B-VM, G965, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16
    Komplett.no - Asus P5B-VM, G965, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16
    Hvis du uansett skal ha grafikkort, er det kanskje like greit å velge et P965-kort. Men hvis du absolutt skal ha microATX blir det ikke så mange alternativene da.

Minne:
    Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's
    Komplett.no - Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's
    667 MHz er en del rimeligere og gir ikke spesiell ytelsesreduksjon.

Strømforsyning:
    Seasonic S12 Strømforsyning 380W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
    Komplett.no - Seasonic S12 Strømforsyning 380W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
    Meget godt valg.

Prosessor kjøler:
    Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940
    Komplett.no - Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940
    Har brukt en slik selv, og i basis må du nok på med vifter på denne, selv på en Core 2 Duo. Ville heller valgt f.eks. Zalman CNPS9500.

Kjørte denne kjøleren uten vifte i et godt ventilert tårnkabinett på en P4 Northwood 2,4 GHz. Ble aaaallllt for varm. Selv om core 2 duo er "strømsnål" tviler jeg på at denne kjøleren i vifteløs konfigurasjon vil fungere.

Tastatur:
    Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition, 4X AA batteri
    Komplett.no - Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition, 4X AA batteri
    Husk at du trenger mottaker til dette.

Kabinett:
    Antec NSK 2400
    Antec -- New Solution series
    Spesielt siden du uansett skal ha en annen PSU, så ville jeg valgt et annet kabinett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    380w strømforsyning, er ikke det litt snaut?
    Jeg ser i alle fall for meg at den tidvis vil jobbe litt "overtid", og da antakelig med mer viftestøy.
    Ville nok valgt et litt kraftigere PSU, for å være på den sikre siden.
    En 380W av god kvalitet burde holde helt greit her.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm

Kjørte denne kjøleren uten vifte i et godt ventilert tårnkabinett på en P4 Northwood 2,4 GHz. Ble aaaallllt for varm. Selv om core 2 duo er "strømsnål" tviler jeg på at denne kjøleren i vifteløs konfigurasjon vil fungere.
    men... se på miniatybildet. Han skal jo ikke kjøre den uten vifte...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    380W holder mer enn nok for de fleste.

Seasonic er konsistent testvinnere av stillegående og effektive PSU-er på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers

Jeg er veldig enig i valg av hardware. Kabinett kjenner jeg ikke til.

Jeg har forøvrig en Silverstone lc16ms og XP120 med PAPST 120 2/GLL cpu kjøling (iP4 2.8nw)

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da får jeg nok avfinne meg med det.
    Men må nok si at skepsisen i første rekke har sammenheng med "PSU-hysteriet" i "PC-verdenen", og som jeg nok er litt farget av.
    Men innrømmer gjerne samtidig, at jeg klarer meg alldeles fint med en 400w-utgave i en ganske godt bestykket og antakelig kraftigere maskin enn den trådstarter skisserer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •