HTPC henger seg under oppstart

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC henger seg under oppstart

Heisann alle sammen..!

Har et problem som jeg håper noen av dere kan hjelpe meg å løse. Jeg har akkurat bygget meg en htpc av følgende komponenter:

- Dign X15 kabinett
    - Asus A8N32 - Sli Deluxe hovedkort
    - Gainward GeForce 7800GT (PCI Express)
    - Seasonic S12 strømforsyning
    - Nettverkskort (trådløst) D-Link Wireless 108G/MIMO PCI
    - Happauge 500MCE

Etter en lang installasjonsprosedyre har jeg fått alt opp untatt nettverkskortet. Installerer driverene fra CD'en slik som beskrevet og restarter PC'en før jeg slår den av igjen for å sette inn kortet. Når jeg har satt inn kortet og forsøker å starte opp igjen henger PC'en seg under oppstart. Den henger seg når man kommer til oppstartsbildet for XP der "ormen" går fra venstre mot høyre. Ser ut til at det rett før selve Windows skjermen skal komme opp.

Når jeg tar ut nettverkskortet ser alt til å fungere igjen. Når jeg så setter det inn igjen er det samme leksa.

Er det noen som har tips/ forslag på hva som kan være feil og hva som eventuelt kan gjøres for å rette dette? Er nybegynner, så det hadde vært fint om forklaringen var litt etter "teskje-metoden". Takker så masse for all hjelp..! Ikke så gøy med HTPC hvis jeg ikke får den til å kjøre med internett..!! Ønsker ellers alle sammen ei riktig god helg..!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvd forskjellige kortplasser?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke den nevnte hardvaren du har problemer med, så det er mer på et generellt grunnlag fra lignende problemer jeg har opplevd selv at jeg utaler meg.

Det å prøve med forskjellige kortplasser som clasm nevner, er mitt første forslag også. Dette fordi det på hovedkortet ofte er kortplasser som deler på noen instillinger og resurser, og da hender det at hardwaren som står i slotten som det blir delt med og som somregel står på siden av det nyinsatte kortet ikke helt passer sammen, og maskinen kan få en hardware konflikt og blir veldig treg eller nekter rett og slett å starte opp.

Har også sett problemer med installering av PCI kort, som rett og slett har vært forårsaket nettop av problemer med å sette kortet riktig ned i PCI slotten.... Godt arbeidslys og visuell sjekking kan fort avdekke slike unødvendige slurvefeil, sier ikke at dette gjelder for deg msvenn, men det har skjedd mer enn en gang at jeg har oppdaget at det har vært kilden til feilen når noen har spurt om hjelp med PCen.

Det kan også være en mulighet for at PCen gjenkjenner kortet og windows prøver å sette opp nettverks oppsett og bruker tid på det og søker etter andre maskiner og software osv, så man kan godt la pcen jobbe en stund med å prøve å starte opp og at den egenlig ikke har hengt seg. Gi den 10-30min, har den ikkestartet til da, gjør den det sansyneligvis ikke det med det kortet installert heller....

Ellers kan det hende at det er noe fysisk/elektronisk galt med det nettverks kortet du har problemer med også, det kan få noen av de samme symtomene som du beskriver. Har du en annen pc tilgjengelig så det kan være en mulighet for å teste og se hvordan den andre PCen reagerer på kortet kan det være en eliminasjons metode, men dersom det er en kortsluttning eller lignende kan man risikere at noe annet skades og ryker ved en slik testingen, så den måten å teste deffekte deler på kan være litt risikabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer prøving og feiling

Litt tilleggsinformasjon:

Forsøkte i natt å formatere på nytt å bytte kortplasser. Da så alt ut til å fungere (inklusive nettverkskortet) frem til jeg installerte driverene for TV-kortet Happuge PVR 500 MCE (det siste jeg gjorde). TV kortet stod montert i hovedkortet under hele installeringen. Det var først ved installasjon av driverene at windows hengte seg igjen. (akkurat på samme tidspunkt som før).

Jeg har derfor to spørsmål:

1) Bør jeg forsøke å installere driverene for TV kortet før jeg setter kortet på plass i hovedkortet?
    2) Dersom dette er en konflikt mellom kortene, er det da ikke mulig å løse den? Jeg har fjo orsøkt å bytte om kortplasser for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke.

Håper noen kan hjelpe meg her. Takker så mye på forhånd!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurar samme problem med min htpc. Problemet mitt ligger i at det på hauppauge kortet er 2 tv tunere...
    Dersom du går inn å deaktiverer den ene tv tuneren, virker alt perfekt..
    Dersom du aktiverer den igjen, er pcen treg og "kranglete", men den klarer å ta opp to prog. samtidig.

Under neste oppstart henger maskinen seg igjen akkurat der du beskriver..

Hadde vært fint om du kunne gi beskjed dersom du klarer å løse dette!!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av msvenn

1) Bør jeg forsøke å installere driverene for TV kortet før jeg setter kortet på plass i hovedkortet?
    2) Dersom dette er en konflikt mellom kortene, er det da ikke mulig å løse den? Jeg har fjo orsøkt å bytte om kortplasser for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke.

Håper noen kan hjelpe meg her. Takker så mye på forhånd!
    Ser ingen stor gevinst med å installere TV kort driverene før du setter inn selve kortet, men det finnes hardware som dette spesiellt anbefales for fra produsentens side, så her bør du etter min mening lese litt i beskrivelsen fra TV kort leverandøren om anbefalt fremgangsmåte. Et annet poeng som du vel forsåvidt er inne på, er at rekkefølgen man legger inn drivere og filer i windows katalogen kan ha store invirkninger på hverandre.
    Grunnen til detter er fordi forskjellige installeringer ofte overskriver og bytter versjon på enkelte DLL filer osv, og har enkelte ganger valgt å kjøre SP2 inn på XP på nytt etter at diverse driver installeringer har vært til å rotet det til, og det har fungert overaskende greit i mange tilfeller.

En annen ting jeg jeg har hatt veldig dårlige erfaringer med å installere, og som ofte har rotet til systemet til det ugjenkjennelige, har vært Symantec Norton antivirus, internett security osv. Disse produktene kan fremprovosere såpass mye problemer, både med å ta opp CPU tid og få merkelige fenomener i forbindelse med TV kort osv....

Dersom de problemene du angir bare hadde vært hardware konflikter, hadde du gjerne sett det under "kontroll panel" "System" "hardware" "Device Manager" med noen gule utropstegn eller røde kryss osv før du intallerte driverene. Ser forøvrig ikke helt hvor TV kortet ditt kom inn i hardwarelisten fra i går, men slike kort kan være krevende å legge inn, for de har gjerne en del ganske aktive komponenter på seg, og av og til lønner det seg å ha dem nerme skjermkortet og dele resurser fra det, og andre ganger er det stikk motsatt.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Heisann..!!!

Først og fremst, glemte å sette inn TV-kortet på lista i første innlegg. Det ser jo i ettertid ut til å være ganske sentralt, siden det er TV-kortet og det trådløse nettverkskortet som ikke ser ut til å fungere sammen.

Takker ellers for mange gode råd. Skal forsøke å "fikle" litt mer utover kvelden for å se om jeg kan komme nærmere en løsning. Skulle noen imidlertid komme på noe så send meg gjerne melding om dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •