Er dette en brukbar HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer paul_s sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette en brukbar HTPC?

Leste igjennom Mastiffs guide til HTPC på hardware.no. Ser han anbefaler P4 fremfor AMD, er dette fremdeles ansett som riktig?
    Vet ikke om det vil ha noe å si med dualcore iom at det kun er en applikasjon som skal kjøres (Zoomplayer/FFDSHOW).

PC'n skal ikke brukes til spill, så jeg har valgt et vifteløst skjermkort.
    PC'n skal bare brukes til surfing og avspilling av DVD.

Hva tror dere om denne?

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. Jeg er ikke noen prosessor ekspert.. men andre her bruker E6300 sammen med FFDSHOW, og det fungerer visstnok bra.. jeg har kjøpt meg E6400 fordi prisen ikke var så mye mer i forhold til pris.. http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...en-s-htpc.html men siden at jeg har bytta noen av varene, så har jeg ikke fått satt det opp igjen, og testa ordentlig selv..

Dual core modellene skal vel også utvikle mindre varme enn (noen) andre kort..

Det anbefales heller ikke å kjøpe vifteløse skjermkort, pga luftsirkulasjonen som blir borte i kabinettet, og kortet får også en høyere temperatur, selvom den ikke topper..

EDIT: skal den stå i ett annet rom, som mastiff sin, eller inne i kinorommet?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ett lite tips

Se dateringen på guidene... Det har hendt en del siden da.
    Forøvrig er Mastiff en autoritet på området og det er synd at vi ikke ahr ham i tale her oftere. Hva om du sender ham en PM?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok gått for en mer stillegående løsning.

Kjør hoved kort med sokkel 479M. De nye Intel C2D prosessorene skal visst nok være veldig bra. Fordelenn med 479M er at de krever mye mindre PSU kraftKan også anbefale kabinett fra SilverStone, har selv SST-LC19 funker utmerket. Ville vell også oppdatert skjermkortet, det nye Radeon X1650 XT skal funke bra.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte AMD en mye lesing på andre forum. Det finnes FFDSHOW versjoner optimalisert for flere typer CPU, bruk google og les litt på andre forum.

Nå skal det sies at jeg ikke lenger bruker HTPC som avspiller for DVD, men det var artig og lærerikt å holde på med det i begynnelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. oppsettet:
    - Prosessor: Gå for Core 2 Duo i stedet. Du trenger da også et hovedkort kompatibelt med Core 2 Duo (ikke alle LGA775-hovedkort er det). Prisen for en Core 2 Duo E6300 er vel omtrent det samme som for P-D945. Et stort problem med Pentium D, og Pentium 4, er varmeutviklingen, spesielt i HTPC-sammenheng.
    - I stedet for PC4200 DDR2 ville jeg gått opp til PC5300.
    - For grafikkort ville jeg ikke valg X550. I et lav-budsjett-system ville jeg minst gått for et GeForce 7300GS eller Radeon X1300 Pro. Litt dyrere, men temmelig store forskjeller på videoavspilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagern
    Ville nok gått for en mer stillegående løsning.

Kjør hoved kort med sokkel 479M. De nye Intel C2D prosessorene skal visst nok være veldig bra. Fordelenn med 479M er at de krever mye mindre PSU kraftKan også anbefale kabinett fra SilverStone, har selv SST-LC19 funker utmerket. Ville vell også oppdatert skjermkortet, det nye Radeon X1650 XT skal funke bra.
    Skal man ha en Pentium M/Core Duo/Core 2 Duo for bærbare blir det en høyere pris. Sett i forhold til hva vanlig Core 2 Duo trekker i praksis er det ikke verdt det.

En del av silverstone-kabinettene blir nok helt klart bedre. JEg vil tro et sentralt element her også blir budsjett, og Silverstone-kabinettene koster gjerne mer enn Cooler Master-kabinettet -- og er da i tillegg uten PSU, så da trenger man å legge til i hvert fall 400 kroner for PSU.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Takker for svar

Tenkte å sette PC'n i/ved stereoracket (som ikke er innkjøpt ennå) i stua. At pc'n blir stillegående er prioritert, mer prioritert enn at kabinettet skal være i vanlig "stereo-komponent" størrelse. Takk for tips på de nye Intel-prosessorene, skal prøve titte nærmere på disse.

Jeg valgte som sagt et skjermkort uten vifte fordi jeg har hørt at det ofte er disse som genererer endel støy, samt at jeg forstod det som at skjermkortet ikke er så fryktelig kritisk i forhold til dvd-avspilling. (?) I tillegg håpet jeg på at pc'n ikke skulle bli dyrere enn ca 6-7000....

Jeg er som dere kanskje skjønner ikke veldig erfaren i å bygge pc selv, har tidligere i uken satt sammen en pc på Dell's hjemmeside som havnet på ca 5500,- inkl XP (AMD X2 3800+, 320G S-ATA HDD, 2x512MB DDR2, ATI Radeon 1300Pro, DVD RW) Vanskelig å slå denne prisen, men er usikker på støy fra denne, og også om AMD X2 egner seg til FFDHOW. Spill er ikke aktuelt, vet heller ikke om skjermkortene nå har støtte for HDCP for framtidig HD-avspilling?
    Kortet kan jo oppgraderes når den tid kommer.

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bærbare serien heter vel noe med Txxx og er jo enda "kaldere.."

og det er vel bare socket 775 som støtter Core 2 Duo..

Prismessig: Hos shg.no koster E6300 ca 1500 kroner, og E6400 ca 1800 kroner, som jeg kan huske..

Jeg var veldig fornøyd med å handle fra shg.no -sammenlign prisene der, med prisene hos komplett, og du ser vel fort hva jeg mener.. supporten var veldig bra..! Jeg fant fram til det jeg skulle ha på komplett.no, fordi det er oversiktlig og greit.. men kjøpte det jeg trengte andre steder fra...

EDIT: Og du sparer vel penger ved å kjøpe en "2 i en" pakke med minne, i stedet for å kjøpe "2 med en" pakke... Hvis du ikke skal overklokke har jeg skjønt at PC4200 er bra nok..

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder skjermkort så er det ingen vei utenom Nvidia 7600GT eller bedre dersom du ønsker full støtte for hardwareaksellerert dekoding av HD-video.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klienten
    Den bærbare serien heter vel noe med Txxx og er jo enda "kaldere.."

og det er vel bare socket 775 som støtter Core 2 Duo..
    Dette er prosessorer tiltenkt bærbare PCer i utgangspunktet, og er Socket 479. Prosessorene er en del dyrere og hovedkortene en del dyrere. Man trenger også tilpassede kjølere (følger normalt med en kjøler sammen med hovedkortene -- å ellers finne kjølere som passer 479 er ikke så lett).

I praksis utgjør det nok ikke all verdens av forskjell i varmeutvikling sammenlignet med vanlig Core 2 Duo. Man skal huske at 65W er det maksimale prosessorene kan ta. I praksis, selv under hard belastning, ligger det normalt sett en del under dette. Det er også forskjell mellom prosessorer av samme type -- 65W er det maksimale Intel angir for prosessortypen, men det kan være at partiet av prosessorer som man har kjøpt fra f.eks. ikke går over 45W i praksis.

AMD har jo ellers 35W-versjoner av enkelte Athlon 64 X2-modeller. Disse blir dog relativt kostbare igjen.

Jeg var veldig fornøyd med å handle fra shg.no -sammenlign prisene der, med prisene hos komplett, og du ser vel fort hva jeg mener.. supporten var veldig bra..! Jeg fant fram til det jeg skulle ha på komplett.no, fordi det er oversiktlig og greit.. men kjøpte det jeg trengte andre steder fra...
    Rent design- og strukturmessig er shg.no forferdelig å handle fra. Har ellers ikke praktiske erfaringer.

EDIT: Og du sparer vel penger ved å kjøpe en "2 i en" pakke med minne, i stedet for å kjøpe "2 med en" pakke... Hvis du ikke skal overklokke har jeg skjønt at PC4200 er bra nok..
    Vel. PC4200 funker, men ville anbefalt PC5300 (667 MHz). UTen å ha sjekket nå tviler jeg på at prisforskjellen er så stor mellom PC4200 og PC5300. Å gå opp til PC6400 (800 MHz) er ikke verdt prisen slik prisene er nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Når det gjelder skjermkort så er det ingen vei utenom Nvidia 7600GT eller bedre dersom du ønsker full støtte for hardwareaksellerert dekoding av HD-video.
    JEg tror nok mange kan klare seg med rimeligere løsning selv om man skal spille av HD. Spørsmålet blir hvilke kvalitetskrav man stiller og programvaren man har tenkt å bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

7600gt eller høyere nVIDIA

Jeg henger meg på dette skjermkortet. Legger du da på nVIDIAs purevideo decodere og purevideo betaskjermkortdriverne får du en del godbiter. Arrester meg om jeg tar feil men tror du faktisk får skjermkortakselerert oppskalering også da..... og det er fint.

Etter at jeg gikk over til denne løsningen har jeg iallfall ikke hatt bruk for ffdshow.

Edit: og da er ikke prosessor så nøye. Men gå for en e6300 eller høyere av de nye pentium prosessorene og en stillegående og effektiv kjøleløsning

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

7600gt

Okey, det er jo interessant å slippe ffdshow.. har klart å sette det opp tidligere, men etter problemer med lyd-codecen(?) ble bildet grønt...! Fikk det aldri helt til etter det, men tenkte å prøve igjen med ny pc da!
    Hvis det da ikke finns grafikkort som gjør det hele vel så bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Purevideo-forskjeller mellom grafikkprosessoreme: Product Comparison