Maskinen har blitt skikkelig treig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maskinen har blitt skikkelig treig

Et problem dukket plutselig opp med på min mediacenter pc igår
    Maskinen bruker fryktelig lang tid på oppstart og er veldig treig når den først er slått på.
    Tv delen har blitt helt ubrukelig, og ser at maskinen kjører på bortimot 100%bruk av cpu hele tiden når man kjører live-tv eller videoavspilling. Dette gjelder også dersom jeg går ut av mce delen og kjørr video gjennom mediaplayer.
    Nå skal det sies at maskinen har stått på noen dager uten at brannmuren har vært slått på,og jeg lurer på om det kan ha sneket seg inn noe "drit" av den grunn, men har kjørt en virussjekk og ikke funnet noe der.

Har også slått av systemgjenopprettingsfunskjonen, så jeg har ikke mulighet til å prøve dette heller.. (arghhh)
    Noen som har noen tips om hva som kan ha skjedd eller hva jeg må gjøre for å få dette til å virke igjen??

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke Mediacenter vesjonen så godt selv, så det kan vel være at det jeg skriver her ikke er like aktuellt for ditt oppsett, men du kan kanskje få noen nye ideer.

Det kan være en skikkelig tidkrevende og komplisert jobb å finne ut av slike treghets problemer du beskriver, og den enkleste metorden er desverre ofte å formatere og legge inn alt på nytt.

Har du lite med minne så windows stadig må bruke virtuellt minne på en hardisk for å få plass til allt som skal lastes opp i oppstarten, er vel det et problem som kan komme gradvis å bli verre.

Enkelte minne frigjørings programmer kan i så måte virke mot sin hensikt når det gjelder minne, fordi det er ikke viktig å ha mest mulig ledig ram, men å ha plass og at de programmene maskinen jobber med, lett tilgjengelig i minnet, slik at de jobber effektivt.

Masse småfiler i cachen til Explorer, eller andre temporære filer kan få systemet til å jobbe tyngre.

Ville ellers sjekket om det var noen hardware konflikter i systemet, prøvd å oppdatere med de nyeste driverene og eventuellt kjøre en installasjon av den nyeste servicepack, så man får byttet ut eventuelle filer i oppsettet som har en feil versjone osv, sjekke hvilke prosesser som bruker mest CPU tid, og gå inn i registeret med Regedit og sjekke hvilke programmer og start linjer som ligger i "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Cur rentVersion\Run\"
    Er det noen mistenkelige oppstart filer her, ville jeg merket meg navnet på disse og sjekket på nettet om det står noe om oprinnelsen på disse.

Ellers så kan vel scanning med f.eks Ad-aware og/eller et annet antivirus programm enn det du allerede har installert være en mulig løsning å finne uønsket virksomhet på maskinen.
    Her er linken til et gratis antivirus program for personlig bruk, som jeg ellers har ganske god erfaring med å bruke, og som fant litt andre feil enn det Norton Antivirus projrammet jeg hadde før ikke fant.

Dette var noe av de tingene jeg kom på i farten, men vet ikke hvor godt det passer for ditt oppsett.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan du bruke et program som heter Hijackthis (gratis). Her ser du hva som starter opp, og mistenklige programmet og script kan slettes.

NOD32 er et virusprogram som hjalp meg når jeg sleit med min maskin. Dette programmet kan lastes ned og brukes 30 dagers gratis, og dette programmet fant over 100 trojanske hester og annet snacks hos meg.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    NOD32 er et virusprogram som hjalp meg når jeg sleit med min maskin. Dette programmet kan lastes ned og brukes 30 dagers gratis, og dette programmet fant over 100 trojanske hester og annet snacks hos meg.
    Henger meg på her, kan absolutt anbefale NOD32. Liten og effektiv, og langt mindre ressurskrevende enn f.eks. Norton AV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takk for svar.
    Har prøvd disse programmene, men maskinen er fortsatt like treig både i oppstart og ikke minst ved bruk av mce.

Lurer på om det kanskje kan være at det er for mange mediefiler på harddisken.?.? Har kun en harddisk som både operativsystem og programmer og filer ligger på.
    Kan denne tanken ha noe for seg eller er jeg på villspor?

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 9kki
    Hei. Takk for svar.
    Har prøvd disse programmene, men maskinen er fortsatt like treig både i oppstart og ikke minst ved bruk av mce.

Lurer på om det kanskje kan være at det er for mange mediefiler på harddisken.?.? Har kun en harddisk som både operativsystem og programmer og filer ligger på.
    Kan denne tanken ha noe for seg eller er jeg på villspor?
    Tror ikke det skal ha en slik merkbar effekt på maskinen. Du sier at maskinen bruker 100% CPU ved bruk. Prøv å finne ut akkurat hvilken komponent som bruker CPU (via Task Manager).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mce som tar cpu.(mediacenterdelen i xp) Spesielt ved avspilling av live tv og avspilling av videoer.

(Vil nødig reinstallere.... )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det kan være en skikkelig tidkrevende og komplisert jobb å finne ut av slike treghets problemer du beskriver, og den enkleste metorden er desverre ofte å formatere og legge inn alt på nytt.
    .

Etter lang tids plundring fant jeg ut at det er like greit å reinstallere.
    skulle nok hørt på deg fra dag en(",)

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde problemer (inntil hele installasjonen min begikk selvmord i går kveld) med en oppdatering til .net 2.0 som kom for ikke så lenge siden, som spiste opp 80% av ytelsen i MCE-grensesnittet, og gjorde at det tok ca 5 sekunder å flytte den grønne markøren noen som helst vei. Reinstallerte i natt, men nå har jeg vel bare .net 1.1sp1, og da virker alt bra.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta et kjapt søk etter spyware og addware, og kjør disk defragment og disk cleanup, så blir det mer fart på sakene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde alt mulig, hadde endog en data guru som tok en titt på den uten hell.
    reinstallasjon gjorde susen.
    Fant ut at dette tok langt mindre tid enn å feilsøke dag ut og dag inn.
    Nå gjelder det bare å ta en sikkerhetskopi av skiten så man slipper å gjøre samme jobben enda en gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •