HTPC og Blu-ray/HD-DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og Blu-ray/HD-DVD

Det er kanskje på tide med en tråd angående HTPC og avspilling av Blu-ray og HD-DVD.

Når en leser på Nvidia sine sider angående Purevideo HD, så er det liten tvil om at det vil være mulig å spille av de kommende filmene dersom en har det rette utstyret. Likevel skrives det lite om dette temaet, både her på forumet og på AVS. Dette finner jeg litt overraskende ettersom HTPC for øyeblikket er den eneste plattformen som kan tillate avspilling av både Blu-ray og HD-DVD i en og samme enhet (2 forskjellig drev). Dessuten vil også være mulig å spille av både sone 1 og sone 2 plater ettersom en også kan ha to forskjellige drev (1 for hver sone). Prisene kommer helt sikkert til å stupe så snart drevene blir tilgjenglige, så dette burde være et alternativ for flere her på forumet?

Under har jeg listet noen spørsmål for å få gang i diskusjonen. Jeg forventer ikke at noen har detaljerte svar å komme med (ettersom det hele er ganske tidlig enda). Det jeg håper på er bare å starte en liten drøfting av temaet HTPC og Blu-ray/HD-DVD;

Et spørsmål som jeg sitter igjen med er hvordan det blir med avspilling av de nye lydformatene til Dolby og DTS? Hvor langt unna er HDMI v1.3 i HTPC verdenen? Hvordan løser skjermkortprodusentene integrering av lyd og bilde fra samme kort? Hva med lippsync funksjonen som er bygget inn i HDMI v1.3?

Et annet spørsmål er hvor godt PC drevene er tilpasset filmavspilling. Filmene kommer med strenge kopibeskyttelser - faktisk er jeg såpass skeptisk til det hele at jeg er usikker på om filmer vil spilles av i det hele tatt?

Hva så med avspillings kvalitet? På DVD er bildet på en HTPC fullt på høyde med mange stand-alone DVD-spillere... Er det noen grunn til at situasjonen blir en annen med Blu-ray/HD-DVD?

Hva med 1080p24? Filmene er lagret på platene i 1080p24. Støttes en slik output av dagens skjermkort? (Egentlig bare for dem som har projektorer eller videoprosessorer som støtter 1080p24 input)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsningen (max) på dyrer skjermkort er langt over 1080p. Men om dette er progressiv oppløsning er jeg ikke sikker på, det er ikke spesifisert.

Ang kvalitet så vil man komme langt med HTPC, men til hvilken pris er noe annet. Jeg har en PC jeg spiller på, og det er en del kraft i den, og jeg regner med at den kan hamle opp med HD og BR DVD. Et problem er vel at få av de dyrer skjermkortene støtter antikopibeskyttelsen, husker ikke hva den het. Men det ordner seg nok, er vel flere der ute som er interessert i å se på HD materiale med det utstyret de allerede har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsningen (max) på dyrer skjermkort er langt over 1080p. Men om dette er progressiv oppløsning er jeg ikke sikker på, det er ikke spesifisert.
    Litt på kanten av topic, men likevel... Er ikke alle oppløsninger fra pc progressivt? Eller hvertfall kan sendes progressivt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp stemmer det. Alt som har med PC å gjøre er proggresivt. Og fram til nå uten motion blur.

Hvordan saken blir når man settet i en film som er interlaced er jeg usikker på, men er 99,9% sikker på at ingen skjermkort sender interlaced signaler til skjerm.

Newcomer Cowstian sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange spørsmål ja!

Man ser tendenser til store problemer med avspilling på diverse forum. Som jeg har forstått det så er mange av spillerene laget kun for avspilling/brenning av eget materiale, altså HD materiell filmet med eget kamera. Mange hadde problemer med rett software til avspilling. Power DVD 6 ga bilde men ikke lyd f.eks og andre greide ikke å få fram bilde.

Power dvd viser seg likevel som veldig gode på dette området, PowerDVD har laget en egen support side om Blu-ray og HD-DVD, se her
    Power dvd som støtter HD video blir kun solgt som bundle sammen med drev. Dette er kun en foreløbig løsning. Programvaren vil snart bli lansert på nettet også slik at det er mulig å kjøpe programmet der. Men jeg har også lest på amerikanske forum at folk har greid å bruke Power DVD til avspilling av begge formater men saken var ikke lett å få til.

Prisen på drevene som jeg har sett er satt til ca 6000-9000 kr. Ganske dyrt da, så jeg forstår usikerheten blandt folk. Jeg vil iallefall vente en stund før jeg kjøper et drev til min pc. Vil tippe at på ny året så vil vi se en liten prisendring også ettersom at spillerene blir mer "vanlig".

Her er et par linker på drev som støtter Blu-ray:
    Blu-ray.com - Blu-ray Drives

PX-B900A

Har ikke sett så mye på HD-dvd ennå rett og slett for jeg er en liten tilhenger av Blu-ray. Føler rett og slett at Blu-ray er mest tilgjengelig. Her er en link til play.com
    som har satt opp forhåndsbestilling av både Blu-ray og HD Dvd!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •