skal rippe cd samling, lurer på hvilken kvaltitet - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 150
    Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Saken er at svært mye musikk er innspilt i mye bedre kvalitet enn det som kommer til uttrykk på ferdigpressa CD-plater. Helt frem til en gang på 90-tallet var det analog 2" tape på høy hastighet som ble benyttet som opptaksmedium. Til mastering ble det benyttet alt fra 1/4" til 1" analog tape, også med høy hastighet. Dette gir mulighet for en lydkvalitet som laaangt overgår dagens cd-plater - med stor margin. På 90-tallet ble halvgod 16 bits digitalt opptaksutstyr benyttet. Probelemt med dette var ofte at lyden ble konvertert fra 16 bits digital til analog - tilbake til 16 bits digital og tilbake til analog igjen. Alt dette med middelmådige konvertere og lyden er også deretter.

De siste 7-8 åra er det blitt populært og bruke analoge båndspillere igjen. De som spiller inn digitalt benytter uansett 24 bit/96kHz og beholder opptakene i det digitale domenet helt til CD-plata - nedsampla til 16bit/44 khz.

Derfor er min påstand at når cd-plata endelig dør, så vil det bli blåst nytt liv i gamle analoge og digitale mastertaper og folk kan høre musikken slik den opprinnelig ble innspilt. Da kan dere sitte der med lossless tildet tyter bits & bytes ut av øra.

Konklusjon: Originalen er ikke CD-plata du kjøper i butikken. CD er kun et gammelt kompromiss som ble laget for å distribuere musikk for 25 år siden.
    Og i hvilken form skulle dette bidra til i vurderingen til hvilken form man skal rippe i???

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Og i hvilken form skulle dette bidra til i vurderingen til hvilken form man skal rippe i???
    Godt spørsmål! :-)
    Poenget mitt er vel det samme som det har vært hele tiden; Bruk det format/oppløsning som er mest hensiktsmessig NÅ. Ikke tro at det man ripper nå så skal det vare livet ut.

Som han sier i forrige innlegg om å rippe i lossless for så å konvertere det for bilbruk og annet.... Det er jo akkurat det jeg mener er dumt - mye ekstrarbeid og en musikksamling som krever arbeid for å lytte til. Litt nerdete, spør du meg når det ikke gir noen lydmessige fordeler her og nå.

Folk tror at CD-plata er state og the art og referanse nr 1. Det er bare en nedsampla og dårlig kopi av den originale innspillingen. En AIFF-fil som er resamplet og pressa til å få plass på 600 Mb.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Jeg vil heller anbefale for best kvalitet at filene legges direkte inn som waw ,altså ukomprimert på noen som helst måte. 1 cd på 18 låter vil da ta 6 -700 mb ,men vil derimot ha lik kvalitet.
    Å som esp sier så er harddisker billig.

Hva slags anbefaling er dette, når FLAC gir identisk resultat med ID tags? Jeg ser ikke logikken i ditt utspill, da man ikke vil ha 500 album uten ID tags (tenk på fremtidig stue FLAC spiller, bærbar FLAC spiller etc). Med wav vil man måtte rippe alt igjen for å få til sortering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk tror at CD-plata er state og the art og referanse nr 1. Det er bare en nedsampla og dårlig kopi av den originale innspillingen. En AIFF-fil som er resamplet og pressa til å få plass på 600 Mb.
    Mye rart skjer i prosessen fra ferdig råmiks til ferdig master. F.eks fjerning av dynamikk slik at 8-12bit kunne ha vært tilstrekkelig for mye musikk.

Men tross alt så må ripping av CD handle om å reprodusere musikken som på CD feilfritt, eller så nært originalen som man vil strekke seg. Hvis lyden og musikken er dårlig så kan man jo like gjerne sløyfe å rippe plata?

Min universalløsning er å implementere ReplayGain på alle soft/hardwareavspillere av musikk, samt i radio. Det ville fjerne mastering-produsentenes insentiv til å produsere musikk slik at den låter høyest mulig, og heller konsentrere seg om å få den til å låte best mulig. Som en ekstra bonus kunne apple & co gardere seg mot søksmål pga tapt hørsel når enkelt-kutt oppleves 10dB høyere enn forrige sang.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men tross alt så må ripping av CD handle om å reprodusere musikken som på CD feilfritt, eller så nært originalen som man vil strekke seg. Hvis lyden og musikken er dårlig så kan man jo like gjerne sløyfe å rippe plata?
    -k
    Niks! Poenget med å kopiere musikk til harddisk er å gjøre avspillingen enklere og gjerne søkbar. Samtidig bør kopiene ikke ha noen hørbar dårligere kvalitet enn originalen.

På denne måten kan man spille av musikken hjemme, i bilen, på iPoden, mv uten å klikke, konvertere, ha flere bibliotek. Kort og greit en fil for alle formål.
    Dersom det skal være tungvint og krøkkete så er det bare å bruke original-CD (som ofte låter dårligere pga. riper og slitasje som gjør at feilkoreksjon i CD-spilleren arbeider på overtid)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niks! Poenget med å kopiere musikk til harddisk er å gjøre avspillingen enklere og gjerne søkbar. Samtidig bør kopiene ikke ha noen hørbar dårligere kvalitet enn originalen.

På denne måten kan man spille av musikken hjemme, i bilen, på iPoden, mv uten å klikke, konvertere, ha flere bibliotek. Kort og greit en fil for alle formål.
    Dersom det skal være tungvint og krøkkete så er det bare å bruke original-CD (som ofte låter dårligere pga. riper og slitasje som gjør at feilkoreksjon i CD-spilleren arbeider på overtid)
    Men hva er poenget med å ha musikken i bilen eller i iPoden eller på stua hvis musikken og lyden er dårlig? Da bytter jeg fortrinnsvis CD eller rip til lyd og musikk som jeg faktisk liker? ;-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men hva er poenget med å ha musikken i bilen eller i iPoden eller på stua hvis musikken og lyden er dårlig? Da bytter jeg fortrinnsvis CD eller rip til lyd og musikk som jeg faktisk liker? ;-)

-k
    For the last time: Dersom du bruker Mp3/320 så hører du ikke forskjell på org og kopi. Det har jo vært forutsetningen for hele diskusjonen???

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For the last time: Dersom du bruker Mp3/320 så hører du ikke forskjell på org og kopi. Det har jo vært forutsetningen for hele diskusjonen???
    Nei, det var vel DU som ikke hørte forskjell... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei, det var vel DU som ikke hørte forskjell... ;-)
    I rest my case.......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile "Tag&Rename" I forbindelse med ripping a cd'r...

I forbindelse med ripping a cd'r...

Så kommer jeg til å lagre all musikken min som wav filer med metadata i filnavnet
    via realplayer plus v.10.5.

Så jevnlig vil jeg overføre dette til andre formater så som mp3, mwa, evt. flac.

Audio convert som er en del av MP3 CD Ripper
    MP3 CD Ripper,Rip Audio CD,MP3 Ripper,MP3 Converter,Audio Converter,CD Ripper,CD Rip

Deretter legge inn metadata ifra filnavnet vha:

Tag&Rename
    Mp3 tag editor - Tag&Rename
    Er det noen som har erfaring med dette programmet?

Fint hvis noen kan påpeke svakheter ved dette.

- Da ser jeg ibortfra at hvert av programmene koster noen få $.
    Jeg betaler gjerne litt for programmer for å støtte kolleger :-)

- Kanskje realplayer ikke er så god på ripping mhp å finne feil,
    men det virker som om de har en mer innholdsrik cd-base enn den EAC bruker
    og det er viktig for meg som ikke spiller mainstream musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet at du kan bytte database i EAC? FREEDB og CDDB er vel alternativene såvidt jeg husker.

Ellers var det for meg mye mer ergonomisk å gjøre alt automatisk i ett program. Av min samling på 300CD-er (mye norsk og jazz) så var det 1 CD som EAC ikke fant. Jeg la den inn i basen så nå er den inne ;-) Ellers var det noen av CD-ene hvor flere alternativer lå i databasen og jeg måtte velge den som var riktigst eller nærmest mine navnekonvensjoner.

Du vil neppe få alle taggene via filnavn? Blir fryktelig lange filnavn og vanskelig å holde styr på eksisterende/manglende tags. Men lykke til =)

Men smaken er som kjent delt.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Takk for tilbakemelding!

Takk for tilbakemelding!

Jeg har realplayer allerede :-) og så nøyer jeg meg med artist, album, nr. og tittel.

Tror jeg kommer til å overføre litt til stua (MCE og realplayer), litt til bilen mp3, noe til mp3 spiller og så lydbøker da :-). Så jeg bruker ulike programmer til å høre på musikken.

Ellers lurer jeg mest på Tag&Rename som virker som et lovende program.

Det beste er å dytte alt inn på en disk (film, dvd, musikk, foto...) :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri gjort slik som du har tenkt til her. Å lagre alt til wav framfor et annet lossless format er bare bortkastet plass på disk. I tillegg vil det helt klart lønne seg å velge et format som støtter tags, da får du meget bra orden på pcen, samt det er enkelt å finne fram senere.

Er tidligere i denne tråden i link til en guide som tar for seg eac og flac, gå for dette framfor wav og realplayer. Konvertering til flac fra mp3 går like lett som fra wav til mp3.

Alt som gjøres etter du har brukt 10 min på å konfigurere eac er å sitte i en cd, så henter denne all av informasjon om platen som står, før den legger inn filene i flac på disken din.

Tag&Rename legger bare inn info på filene, men dette gjør jo også eac samtidig som det legger filene inn på disken. Tag&Rename trenger forresten å vite litt info om filene fra før av for å klare jobben, så gå heller for eac så får du alt skikkelig fra start av.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:-)

Jeg er ikke så hissig på å legge cd'ene i flac format (selv om nrk gjør dette) fordi det virker for meg som om mange avspillere ikke støtter flac direkte. Er det ikke slik? Feks. realplayer og mce? Faller jeg om på gaten så vil kona mi fremdeles klare å spille av wav :-) Diskplass har jeg i massevis :-)
    Dessuten liker jeg ikke å binde meg til en spesiell avspiller. Når jeg ser tilbake har jeg vært innom mange. Det som har vært stabilt er wav.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oldman
    Jeg er ikke så hissig på å legge cd'ene i flac format (selv om nrk gjør dette) fordi det virker for meg som om mange avspillere ikke støtter flac direkte. Er det ikke slik? Feks. realplayer og mce? Faller jeg om på gaten så vil kona mi fremdeles klare å spille av wav :-) Diskplass har jeg i massevis :-)
    Dessuten liker jeg ikke å binde meg til en spesiell avspiller. Når jeg ser tilbake har jeg vært innom mange. Det som har vært stabilt er wav.
    Jeg er til dels med på argumentasjonen din her.

Men flac er open source, det betyr at hvem som helst kan laste ned algoritmen og lage en avspiller. Det sammen med det store antallet brukere gjør at vi nok vil se avspillere i mange år framover.

Dessuten er det jo mange mobile avspillere som ikke støtter wav?

Realplayer installerer jeg konsekvent ikke på min maskin. Ved å installere ogg/flac codec så regner jeg med at alle avspillere som støtter directshow-filtre støtter flac, dvs alle som er noe tess? Jeg har bare testet med winamp, mediaplayer og mediaportal som er nok for meg.

-k

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mediamonkey kan anbefales som avspiller også, spiller selvsagt flac.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Media Monkey Gold kan også brukes til å konvertere til ett format mp3-spilleren din støtter under synking.

Jeg har rippa til lossless .WMA (for å kunne spille av fra MCE og ta minst mulig diskplass uten kvalitetstap - brukte Windows Mediaplayer til dette) og synker til iPod i .MP3-format via MediaMonkey.

Tar tid å synke hele musikkbiblioteket, men senere oppdateringer går fort.

Enig i at .WAV er et godt alternativ hvis diskplass er uvesentlig.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tagget ca 150 album med Tag&Rename, og det funker fint. Den tar albuminfo fra Amazon eller freedb og finner det meste. Veldig konfigurerbart, så du kan alltids få filnavn / tags som du vil.

Har også brukt EAC en del for å rippe til FLAC, men går over albumet med Tag&Rename etterpå for å få det i samme format som resten av samlingen. Det tar bare et par klikk uansett. Dessuten henter den bilde fra Amazon og legger i samme mappe som filene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Har også brukt EAC en del for å rippe til FLAC, men går over albumet med Tag&Rename etterpå for å få det i samme format som resten av samlingen.
    Dette er vel bare å endre på i EAC slik at det blir i samme format.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest geniale løsningen jeg har funnet er avspilleren/ripperen foobar2000 og rippe til FLAC. Den finner selv filinfo og du kan kalle filene hva du vil etter et hvilket som helst mønster

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •