Hvor mye beskytter et overspenningsvern? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Lereren din tar ikke direkte feil, men om du får en kraftig overspenning forårsaket av torden er det liten sjanse for at vernet vil gjøre noe som helst, men her kommer det et poeng til:

Tenk deg at du får en overspenning ett sted. Så vandrer denne strømmen bortover i en kabel, passerer kontakten der vernet sitter og går i vernet i stedet for å fortsette til utstyret som sitter i kontakten lenger bort.

Poenget er derfor at det vil også være avgjørende hvor vernet sitter og hvor lynstrømmen kommer inn.
    Jeg skjønner godt at vernet kan gjøre nytte for seg når det er koblet i en stikk foran alt annet på kursen. Det er logisk. Det som ikke er logisk er at vernet også skal kunne beskytte utstyr som er koblet i stikk FØR vern på kursen...

Jeg bor i et område der det ryker utstyr i nabolaget hver gang det lyner, så det er ikke nødvendig å sjekke med kommunen. jeg har også grovvern og kobler fra utstyr så sant jeg har mulighet til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Husk telefonkabelen

Skal man først dra ut kontakter, eller bruke vern, husk telefonkontakten. Det er like vanlig at lynet kommer gjennom telefonnettet. BTDT. Dro ut alt bortsett fra telefonkoabel til adsl modem og lynet knakk ett hovekort, en nettverksutgang og en trådløs switch.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finvern...

Jeg kan bare konstantere at læreren har rett angående et finvern, det beskytter 5 meter foran/bak, men det er også riktig som noen sier at det er viktig med grovvern. Et grovvern beskytter normalt 15 meter foran og bak vernet, slik at er man beskyttet av både grov og finvern så er man rimelig godt sikret. Det er en fordel å innvestere i finvern som sikrer også data/telelinjer.

Når det gjelder dette med grovvern så er det ikke alle steder det er nødvendig, på kabelanlegg hvor antall meter med kabel overstiger 400 meter fra trafo så anses det som at det er nok demping i kabelen til at grovvern kan sløyfes.

Er du usikker? Få elektrikeren til å komme å innstallere grovvern, og eventuellt finvern. Innstallasjon av grovvern bør ikke koste noe mere en ca 1500.- pluss mva.

Hilsen Freddy
    Servicetekniker i YIT.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland

Når det gjelder dette med grovvern så er det ikke alle steder det er nødvendig, på kabelanlegg hvor antall meter med kabel overstiger 400 meter fra trafo så anses det som at det er nok demping i kabelen til at grovvern kan sløyfes.

Er du usikker? Få elektrikeren til å komme å innstallere grovvern, og eventuellt finvern. Innstallasjon av grovvern bør ikke koste noe mere en ca 1500.- pluss mva.

Hilsen Freddy
    Servicetekniker i YIT.
    Enig! Det er faktisk bedre en overspenningsvern om du har en 400m+ kabel!!

Og eller MEN: ofte så får du rabatter hos forsikringsselskap hvis du monterer, jeg har hørt folk som har fått 1000 kr i året rabatt og da kan du regne selv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Virker som om det er folk med peiling i denne tråden her - derfor må jeg bare spørre.
    Jeg bor i en leilighet i Oslo og har merkelig nok ikke jording på noen stikk-kontakter (foruten de på badet). Alikevel kjører jeg overspenningsvern av typen APC Performance Surge Arrest på alt av utstyr som jeg har av en viss verdi (pc, tv, spillkonsoller osv.).
    Jeg kjører også eget overspenningsvern på nettverkskontakten og coaxial (tv-signal).

Det stor spørsmålet er vel egentlig; Har dette noe effekt overhode når ingen kontakter er jordet ? (og hvordan kan det egentlig ha seg at en blokk bygget i 1991 ikke har jording på noen kontakter ? Er det dyrt å få lagt til jording på x antall kontakter fra en elektriker)

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digitize
    Jeg kjører også eget overspenningsvern på nettverkskontakten og coaxial (tv-signal).

Det stor spørsmålet er vel egentlig; Har dette noe effekt overhode når ingen kontakter er jordet ? (og hvordan kan det egentlig ha seg at en blokk bygget i 1991 ikke har jording på noen kontakter ? Er det dyrt å få lagt til jording på x antall kontakter fra en elektriker)
    1 smart!

2. Det er marginalt om ikke noe vits i å bruke det, jeg mener det ikke er vits men at det gir en "falsk" trygghet, her er ikke alle enige med meg.. Men hvis man ser på det så er det noe som skal slå over til jord ved feil, men hvis den jorden den skal slå over i IKKE eksisterer så kan det jo ikke gå bra. Det som skjer da i mitt hode er to ting: 1. den slår over i overspenningsvernet og ødelegger det eller 2. samme som 1 bare at det går utover det den skal beskytte også. Mine tanker

3 Det var ikke krav til dette Når denne ble bygget. Og jeg vet etter å jobbet på blokkprosjekt i denne byen i 3 år at det elektriske i slike blokker ikke tilfredsstiller el kravene..på grunn av pris osv... litt av en påstand men etter å ha sett hva jeg gjør nå kontra den gangen så er det skremmende.

4. Hvis det ikke er trekt med jordledninger fra før og disse må trekkes fra skapet. 10 000 ... det overrasker meg ikke ihvertfall, dette er tidskrevende og man må være 2 mann. Hvis det er jord trekt så er det vel snakk om 2000 kanskje.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digitize
    Hei,

Virker som om det er folk med peiling i denne tråden her - derfor må jeg bare spørre.
    Jeg bor i en leilighet i Oslo og har merkelig nok ikke jording på noen stikk-kontakter (foruten de på badet). Alikevel kjører jeg overspenningsvern av typen APC Performance Surge Arrest på alt av utstyr som jeg har av en viss verdi (pc, tv, spillkonsoller osv.).

Ser vel heller ikke det store poenget i å kjøre med finvern, men mener at det skader ikke heller. Grovvern kunne sikkert hatt noe for seg, men bor du i blokkleilighet i Olso så er det en mulighet at du har mer en 400 meter med kabel mellom deg og trafo. Var ikke krav om jording når leiligheter fra 1991 ble bygd, og er vel også tvilsomt at det er trukket jordledere i anlegget.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •