Hvor mye minne trenger man i en htpc?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye minne trenger man i en htpc?

Driver å ser på forskellige løsninger på mitt snart nye mediasenter.
    Har kikket litt på følgende deler:

Intel Core 2 Duo E6400 Conroe 2.13GHz (2000,-)
    ABIT AB9 Pro (1400,-)
    Asus GeForce 7900 GS (1800,-)
    Hauppauge PVR500 Tv-kort (1100,-)
    Pris ca 6300
    +kabinett psu vifter osv.

Når det kommer til minne så er jeg veldig usikker. Har i utgangspunktet tenkt å klokke systemet litt. Har forstått at prosessor og hovedkort skal være bra til klokking, så jeg ønsker jo ikke at minne skal ødelegge alt. Noen har anbefalt:
    mushkin High-Performance 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 667 (2000,-), men disse finner jeg ikke.
    Jeg ser jo at dette fort blir noen kroner, så om dere mener noe er "for bra" så gjerne gi noen komentarer. Men husk at systemet må kunne spille av HD filmer.
    Og til slutt mitt egentlige spørsmål: Trenger man 2gig i en htpc? Vil man merke noen forskjell når man bruker det kun til film og musikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8ball
    Og til slutt mitt egentlige spørsmål: Trenger man 2gig i en htpc? Vil man merke noen forskjell når man bruker det kun til film og musikk?
    Intuisjonen min: nei

Jeg har 1 gig, men hadde vært villig til å prøve med 512MB først...

Til dekoding av HD og lignende så snakker vi uansett om utallige gigabyte som må streames fra disk uansett. Når applikasjonen løper igjennom mølla så er det begrenset hvor mange frames den trenger å lagre i minnet.

Den beste testen er kanskje å kjøre de applikasjonene du har tenkt å bruke og notere deg minnebruken

-k

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så billig som minne er nå kjøp ett 2gb sett ala 2stk 1024mb, så er du litt fremtidsrettet. MS Vista som kommer for fullt fremover er mer "minneavhengig" i flere forstander enn dagens xp.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vista krever minimum 1 GB, det holder fint for å spille av HD. Det koster jo en tusing for 1 GB, så hvis du vil få ned kostnadene hadde jeg kun gått for 1x1024 og eventuelt kjøpt én til ved behov. Da er man fremtidsrettet samtidig som man holder kostnadene nede.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    Så billig som minne er nå kjøp ett 2gb sett ala 2stk 1024mb, så er du litt fremtidsrettet.
    RAM er dyrere enn på lang tid nå. Jeg har for øvrig 512 MB i min HTPC, det fungerer greit, så lenge det varer. Har ikke sjekket hvor mye jeg bruker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 1 GB i HTPC og i noen av mine andre PCer. i HTPC har det så langt holdt helt greit. Spørsmålet er litt hvordan man bruker maskinen, og om det er en PC ved siden av å være en HTPC.....

og minne er ganske dyrt for tiden, sett i forhold til 5-6 mnd siden.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ram som har fabrikkgaranti (gull verdt om noe ryker), selv om du overklokker. Men som de andre sier så er ramprisene ikke så bra nå, så det kan fort bli dyrt... Om lommeboka er litt spinkel kan du begynne med 1GB med skikkelig ram og putte inn 1GB til senere

Newcomer Knekten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye ram du trenger kommer helt ann på hvilket os du kjører og hvor mye du liker å vente. I en htpc burde egentlig 512 mb holde, hvis du ikke skal kjøre mange aplikasjoner samtidig. 1024 mb er å foretrekke. OZ lager en del som fint kan overclockes, men jeg skjønner ikke helt hva dere skal med det. Ser flere her snakker om å overclocke en htpc. Personlig hadde jeg heller undervoltet den i håp om å slippe unna med minst mulig støy. Har du tenkt til å sitte med vann eller masse vifter i stua?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ikke til å bruke maskinen på noe annet en film/media (har en maskin nå som er bra nok til spilling). Har tenkt til å bruke MCE og kanske Vista når den tid kommer. Men kommer til å havne på 1gig med minne, da det høres ut som om det er nok. Er jo mulig å øke dette senere uten problemer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •